اعضای احتمالی کابینه بنیامین نتانیاهو

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۵ کد : ۴۰۷۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
پس از آن که روز گذشته بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود اعلام کرد، رایزنی­ها را با زیپی لیونی رئیس حزب کادیما برای تشکیل دولت ائتلافی متوقف کرده، گمانه­زنی ها درباره تشکیل دولت آتی اسرائیل آغاز شده است.
اعضای احتمالی کابینه بنیامین نتانیاهو

پس از آن که روز گذشته بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود اعلام کرد، رایزنی­ها را با زیپی لیونی رئیس حزب کادیما برای تشکیل دولت ائتلافی متوقف کرده، گمانه­زنی ها درباره تشکیل دولت آتی اسرائیل آغاز شده است. این در حالی است که اویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل خانه ما که از نتانیاهو برای تشکیل دولت حمایت کرده و پیش­بینی می­شود پستی کلیدی در دولت آتی اسرائیل داشته باشد، به فساد مالی متهم شده و پلیس اسرائیل نیز متعهد شده درباره اتهام وارده به وی تحقیقاتی را آغاز کند. در صورت اثبات این اتهام تشکیل دولت توسط نتانیاهو باز هم وارد چالش تازه­ای خواهد شد و وی با سدی بزرگ مواجه خواهد شد.

با این حال و بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط رسانه­ها آويگدور ليبرمن احتمالا وزير امور خارجه خواهد شد. وی برای تصدی پست وزارت دارایی نیز مطرح شده است.

منابع حزب ليکود اعلام کردند، نتانياهو از امکان تشکيل دولت متحد ملى با کاديما صرف نظر کرده اما زمينه را براى اين احتمال نبسته است.

در حال حاضر نيز حزب ليکود به ديدار مشترک بنيامين نتانياهو و ايهود باراک، رئيس حزب کارگر چشم دوخته است.

مسئولان حزب ليکود زيپى ليونى، رئيس حزب کاديما را به عدم پيوستن به ائتلاف دولتى بر اساس حفظ منافع شخصى و نه به خاطراختلافات ايدئولوژيکى متهم کرده‌اند.

صبح يکشنبه دوم مارس نتانياهو با ايهود باراک در زمينه پيوستن وى به دولت ائتلافى ديدار کرد. باراک خواهان پيوستن به دولت نتانياهو است و به رغم مخالفت اعضاى حزب کارگر وى قادر خواهد بود حزبش را به موافقت در خصوص پيوستن به دولت نتانياهو راضى کند.

يک مسئول در حزب کارگر گفت: «اعضاى حزب کارگر در خصوص پيوستن به دولت مخالف هستند.»

در اين زمينه عمير پرتز، وزير جنگ اسرائیل گفته است، حزب کارگر در صورتى که باراک پيشنهاد نتانياهو را بپذيرد و پست وزارت امنيت را برعهده بگيرد، از باراک حمايت نخواهد کرد.

در همین رابطه يک مقام در حزب ليکود گفته است، آويگدور ليبرمن، رئيس حزب اسرائيل بيت نو احتمالا به رغم اينکه ترجيح مى‌دهد پست امنيتى را برعهده بگيرد پست وزير خارجه را در اختيار خواهد گرفت.

درباره سایر وزارتخانه­ها نیز گفته می شود بوگى يعلون، از حزب ليکود وزير امنيت، آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه، ليبرمن يا دان مريدور از حزب ليکود، وزير دارايى، دانيل فريدمن، وزير دادگسترى، عوزى لاندائو، از اسرائيل بيت نو وزير امنيت داخلى، ايلى يشاى، رئيس حزب شاس وزير داخلى کشور، يک نامزد از حزب ليکود نيز وزير آموزش و پرورش، آرئيل آتياس، از حزب شاس نيز وزير مسکن خواهد بود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :