دولت وحدت ملى تشکيل نشده زير سئوال رفت

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۹ کد : ۴۰۷۲ اخبار اصلی
خالد مشعل، دبیر سیاسی جنبش حماس در واکنش به اظهارات محمود عباس مبنى بر ضرورت به رسميت شناختن راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل از سوى حماس، اين جنبش تهديد کرد، به تعهدات مغاير با منافع ملت فلسطين پايبند نخواهد بود.
دولت وحدت ملى تشکيل نشده زير سئوال رفت

پس از آن که نمایندگان دو جنبش فتح و حماس در قاهره دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند، اختلاف ها را کنار گذاشته و تن به تشکیل دولت ائتلافی که مورد رضایت هر دو طرف باشد، دهند، بحث های سیاسی در مورد آینده این دولت و اظهار نظرها مواضع نسبت به آن از هم اکنون آغاز شده است. بیش از همه اعضای این دو جریان سیاسی هستند که قبل از تشکیل آن نسبت به این دولت موضع گیری می کنند.

در همین رابطه خالد مشعل، دبیر سیاسی جنبش حماس در واکنش به اظهارات محمود عباس مبنى بر ضرورت به رسميت شناختن راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل از سوى حماس، اين جنبش تهديد کرد، به تعهدات مغاير با منافع ملت فلسطين پايبند نخواهد بود.

این در حالى است که فضاهاى اميدوارکننده نسبت به حل و فصل اختلافات جنبش‌هاى فتح و حماس ايجاد شده است. محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در يک کنفرانس خبرى در رام‌الله اظهار داشت، دولت وحدت ملى آينده فلسطين بايد به تعهدات شناخته شده از جمله راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل پايبند باشد.

وى همچنین گفت: «ما در مسير ثابت و شناخته شده به سوى آشتى ملى برای تشکيل دولت وحدت ملى حرکت مى‌کنيم و اين دولت بايد به تمام تعهدات بين‌المللى امضا شده، از جمله راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل پايبند باشد. ما نمى‌خواهيم که بار ديگر به شرايط قبلى و محاصره بين‌المللى دولت بازگرديم.»

ايمن طاها، از مقام‌هاى جنبش حماس در واکنش به اظهارات رئیس حکومت خودگردان فلسطینی گفت: «اظهارات عباس فرصت‌ها براى دستيابى به توافق اتحاد را از بين مى‌برد. ما هرگونه پيش‌شرط براى تشکيل دولت وحدت ملى را رد مى‌کنيم. حماس هرگز نمى‌پذيرد که دولت وحدت ملى اسرائيل را به رسميت بشناسد.»

در همين حال رافت ناصيف، عضو فرماندهى سياسى جنبش حماس در واکنش به اين اظهارات تاکيد کرد، هيچ گونه تعبيرى از اين اظهارات جز عقب نشينى از مواضع اعلام شده نمى‌توان داشت. مطرح کردن اين شرط‌ها موجب از بين رفتن فضاهاى اميدوارکننده‌اى است که پس از مذاکرات ملى قاهره به وجود آمده است.

به نوشته روزنامه الشرق‌الاوسط، اين مقام جنبش حماس خاطرنشان کرد، ما به دنبال شراکت و همکارى هستيم نه پذيرش ديکته‌ها.

جنبش حماس با هر آنچه که مغاير با منافع و اصول ملى فلسطين باشد يا به چشم پوشى از حقوق تاريخى مردم فلسطين منجر شود، مخالف است.

وى بار ديگر تاکيد کرد، ما با هر گونه توافق­نامه‌اى همچون توافق­نامه اسلو و ديگر توافق­نامه‌هاى بوجود آمده پس از آن که حقوق ملت فلسطين را ضايع کرده، مخالف هستيم. از نظر ما پايبندى اين توافق­نامه‌ها به منزله به رسميت شناختن طرف صهيونيستى است و خط قرمزى محسوب مى‌شود که حماس آن را نمى‌پذيرد.

به اين ترتيب به نظر مى‌رسد اختلافات جديدى در خصوص برنامه دولت متحد ملى فلسطين بين گروه‌هاى فلسطينى بوجود آيد و با توجه به پافشارى جنبش فتح بر ضرورت پايبندى گروه‌هاى فلسطينى به برنامه‌هاى سازمان آزادى بخش فلسطين و مخالفت جنبش‌هايى از قبيل حماس و جهاد اسلامى با اين برنامه‌ها شاهد موانعى بر سر راه تحقق آشتى ملى در فلسطين خواهيم بود.

رافت ناصيف خاطر نشان کرد، ما در خصوص سازمان‌دهى تشکيلات خودگردان و تدوين مجدد برنامه‌هاى اين سازمان بر اساس توافق ملى گروه‌هاى فلسطينى به توافق رسيديم اين بدان معنا نيست که به هر گونه توافقنامه‌اى که مغاير با منافع ملى فلسطين باشد، پايبند باشيم.

وى همچنين در واکنش به تصميم دولت موقت فلسطين به رياست سلام فياض مبنى بر برعهده گرفتن مسئوليت بازسازى نوار غزه مخالفت جنبش حماس را با اين امر اعلام کرد.

از سوى ديگر در واکنش به اظهارات هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا مبنى بر اين که مصالحه بين جنبش‌هاى فتح و حماس تنها در صورت موافقت حماس با به رسميت شناختن اسرائیل و ديگر شرط‌هاى جامعه بين‌المللى نتيجه بخش خواهد بود، اسماعيل رضوان، يکى از سخنگوهاى جنبش حماس اين اظهارات را دخالت آشکار در امور داخلى فلسطينیان دانسته و آن را غير قابل قبول توصيف کرد.

وى تاکيد کرد، حماس با دخالت‌هاى امريکا در امور داخلى فلسطين مخالف است و بار ديگر بر موضع‌ مخالف خود مبنى بر به رسميت شناختن دشمن صهيونيستى و شرط‌هاى کميته چهار جانبه تاکيد مى‌کند.

رضوان بار ديگر خاطرنشان کرد، موضوع مذاکرات ملى يک موضوع داخلى است که با هدف انجام اصلاحات در سازمان آزادى بخش فلسطين و تشکيل دولت وحدت ملى که به اصول و حقوق ملت فلسطين پايبند باشد، صورت مى‌گيرد.

وى در ادامه افزود: «هدف از اين امر جلب رضايت ملت فلسطين است نه امريکا يا ديگر طرح‌هاى بين‌المللي.»


نظر شما :