تلاش براى احياى ائتلاف يکپارچه عراق

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۳:۵۷ کد : ۳۹۵۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سامى العسکری گفت: «آقای مالکی بر لزوم احیای ائتلاف یکپارچه واقف است. چرا که توطئه­هایی در حال انجام است که نشان می­دهد فراکسیون­ها و جریاناتی در درون پارلمان به دنبال سقوط دولت مالکی هستند.»
تلاش براى احياى ائتلاف يکپارچه عراق

یکی از رهبران حزب الدعوه، اتهام­های مقتدی صدر، رهبر جریان صدری درباره ائتلاف یکپارچه را رد کرد و آن را برداشتی نادرست دانست. مقتدی صدر در آخرین اظهار نظر خود، ائتلاف یکپارچه عراق را که یک ائتلاف شیعه است، فراکسیونی طائفه­ای دانست و دعوت اخیر نوری مالکی برای احیای این ائتلاف را تلاشی برای بازگرداندن کشور به درگیری­های طائفه­ای توصیف کرد.

جریان صدری خود یکی از اعضای ائتلاف یکپارچه عراق بود که در پی اوج گرفتن اختلافاتش با دیگر اعضای این ائتلاف، از آن خارج شد. ائتلاف یکپارچه را احزاب و جریان­های اصلی شیعه عراق که آنها را نخبه­های سیاسی شیعه در عراق توصیف می­کنند، تشکیل می­­دهد که مهمترین آنها عبارتند از مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری سید عبدالعزیز حکیم و حزب الدعوه اسلامی به رهبری نوری مالکی نخست وزیر عراق. ریاست این فراکسیون نیز بر عهده سید عبدالعزیز حکیم است.  

این در حالی است که مقتدی صدر، یک روز قبل از این اظهار نظر، از احیای ائتلاف یکپارچه استقبال کرده بود و گفته بود حاضر است با لحاظ شروطش به این ائتلاف باز گردد. شروط وی برای بازگشت به این ائتلاف تغییر ریاست فراکسیون، جلوگیری از نفوذ برخی جریان­های متمایل به بازگشت به نظام سابق و تغییر نام این جریان بود. مقتدی صدر پیشنهاد داده است، نام فراکسیون جدید، پیمان ملی عراق یکپارچه باشد. مقتدی صدر همچنین جریان ائتلاف یکپارچه را به سوء اداره و تک­روی در اتخاذ تصمیم­ها محکوم کرده بود.

در واکنش به این اتهام­ها، علی الادیب، از رهبران حزب الدعوه و از نزدیکان نوری مالکی گفت: «جریان صدری جزئی از ائتلاف بود اما هنگامی که این جریان دست به انجام برخی کارهای خلاف قانون زد و از برخی افراد خطا کار حمایت کرد از این فراکسیون کنار گذاشته شد.»  

وی درباره اتهامی که مقتدی صدر درباره طائفه­ای بودن این فراکسیون زده است، در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: «ائتلاف حتی روزی از روزها نیز نمی­تواند طائفه­ای عمل کند زیرا همواره با همه به طور مساوی و یکسان رفتار کرده است. ما همواره از جریان­های دیگر حتی جریان­های مسیحی و قومیت­ها و طوایف دیگر دعوت کرده­ایم که به ائتلاف ملحق شوند. کما این که ائتلاف برای نخستین بار از شهر موصل تشکیل شد. بنابر این چگونه می­توانیم آن را یک جریان طائفه­ای بدانیم.»

در همین رابطه اسماء الموسوی، یکی از نمایندگان جریان صدری در پارلمان عراق گفت: «مقتدی صدر شروطی را برای بازگشت به ائتلاف مطرح کرده که همگی در راستای جلوگیری از طائفه­ای شدن ائتلاف است. از جمله این شروط تعهد به عدم بازگشت به گذشته و مسئله فدرالیسم است.»  

در همین حال سامی العسکری، یکی از نمایندگان ائتلاف یکپارچه خبر از تلاش مالکی برای احیای ائتلاف یکپارچه عراق داد و گفت: «مالکی تلاش دارد این فراکسیون در فضایی جدید و به دور از حال و هوای گذشته که در آن فضای طائفه­ای حاکم بود، احیا شود.»

بنا به برخی گزارش­ها مالکی پس از آن که توانست در انتخابات استانداری­ها پیروز بلامنازع انتخابات شود و از احزاب رقیب خود همچون مجلس اعلای اسلامی عراق پیش افتد، تصمیم به بازسازی ائتلاف یکپارچه با نگاهی به جایگاه و محوریت خود کرده است.  

عسکری بر لزوم احیای ائتلاف یکپارچه تاکید کرد و گفت: «آقای مالکی خود نیز بر لزوم احیای ائتلاف یکپارچه واقف است. چرا که توطئه­هایی در حال انجام است که نشان می­دهد فراکسیون­ها و جریاناتی در درون پارلمان به دنبال سقوط دولت مالکی هستند. از این رو مالکی نیازمند آن است که از سوی جریان­های سیاسی پارلمان مورد حمایت قرار گیرد.»

نمایندگان جریان صدری تاکید کردند، مالکی پس از پیروزی در انتخابات استانداری­ها تلاش­های تازه­ای را برای احیای ائتلاف یکپارچه آغاز کرده و تماس­هایی با جریان­های مختلف عراقی برقرار ساخته تا آنها را قانع کند که به ائتلاف باز گردند.        

سخنگوی مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت و گو با خبرگزاری آلمان گفت: «مجلس اعلا در حال بررسی پیشنهاد صدری­ها است و به زودی پاسخ آنها را در این زمینه خواهد داد. ما بعضی از بندهای پیشنهادی آنها را قابل بررسی یافتیم که به زودی نظر نهایی خود را در این زمینه اعلام می­کنیم.»

در همین رابطه شبکه الفرات وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق نیز گزارش داد، شیخ حمید معله، یکی از نمایندگان مجلس عراق از ائتلاف یکپارچه در این باره گفت: «رهبران ائتلاف همگی بر ضرورت احیا و حرکت رو به جلوی ائتلاف اجماع دارند و معتقدند باید اصلاحاتی که بتواند به حرکت سیاسی کشور کمک کند، در آن صورت گیرد.»  

وی در ادامه افزود: «تلاش برای انجام اصلاحات در ائتلاف از کانال­های مختلفی در حال پیگیری است و تقاضای آقای مقتدی صدر که خواستار تشکیل ائتلافی جدید به جای ائتلاف یکپارچه با نامی جدید شد، در حال بررسی است و ممکن است پس از پایان بررسی­های مربوطه به طور رسمی اعلام شود.»

معله تاکید کرد، تا کنون تقاضایی به طور رسمی به ائتلاف داده نشده و در صورتی که رسما داده شود، فراکسیون ائتلاف در نشست­های خود آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.  

گفتنی است پس از بروز اختلاف در ائتلاف یکپارچه عراق بر نوع عملکرد حزب فضیلت و جریان صدری این دو جریان از این ائتلاف خارج شدند. این ائتلاف در سال 2005 و پس از برگزاری انتخابات نمایندگان مجلس عراق تشکیل شد. این ائتلاف 128 کرسی از 275 کرسی پارلمان را در اختیار دارد. انتخابات پارلمانی عراق در دسامبر 2009 برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر ایاد علاوی، رئیس فراکسیون العراقیه در پارلمان عراق هشدار داد، در صورتی که دولت تضمین ندهد که انتخابات پارلمانی که در پایان امسال برگزار خواهد شد، سالم­ برگزار شود، آرامش نسبی شکننده­ای که اکنون در کشور حاکم شده، کاملا نابود خواهد شد.  

وی همچنین گفت: «انتخابات پارلمانی باید شفاف­تر و سالم­تر از انتخابات استانداری­ها که به تازگی برگزار شد، برگزار شود. در غیر این صورت باید بگویم متاسفانه شاهد فاجعه­ای در انتخابات آینده خواهیم بود.»

فهرست ایاد علاوی در انتخابات اخیر استانداری­ها توانست نتایج قابل قبولی به نفع خود کسب کند.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :