تعديلات تاريخى پادشاه عربستان

۲۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۶ کد : ۳۹۵۷ اخبار اصلی
طرحی که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به اجرا در آورد، طرحی مهم و تاریخی در راستای پیشرفت و اصلاحات در کشور شاید هم بالاتر از آن در راستای اعتلای کشور به شمار آید...تحليل روزنامه الشرق الاوسط درباره اصلاحاتى که پادشاه عربستان دستور به انجام آن داد.
تعديلات تاريخى پادشاه عربستان

طرحی که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به اجرا در آورد، طرحی مهم و تاریخی در راستای پیشرفت و اصلاحات در کشور شاید هم بالاتر از آن در راستای اعتلای کشور به شمار آید. تعدیلات وزارتی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان روز گذشته انجام داد به اندازه­ای مهم بود که می­­توان آن را به مثابه گامی رو به جلو برای پیشرفت و تمدن کشور و ملت دانست.

 

بر اساس مفادی که از دستورات پادشاه برداشت می شود، عربستان اصلاح را به صورت عملی به اجرا گذاشته و آن را به واقعیت تبدیل کرده است. انتخاب نخستین زن به سمت معاون وزیر این گشایش را برای زنان ایجاد می­کند که زنان عربستانی از هم اکنون بتوانند برای تعالی جایگاه اجتماعی و سیاسی خود تلاش­های تازه­ای را آغاز کنند.  

این پیامی محکم از سوی پادشاه عربستان برای ملتش است که گذشته­ها گذشته و اکنون گامی رو به جلو برای پیشرفت کشور برداشته­ایم. پادشاه توانست با این کار گام­های مستحکمی حتی در داخل ملت عربستان بردارد. آنچه پادشاه انجام داد تنها یک اصلاحات پیشگیرانه نبود بلکه اصلاحاتی مناسب با ظرفیت های کشور و قبل از هر چیز هماهنگ با مطالبات آن بود.

 

این اقدام چیزی نیست که پادشاه صرفا انجام داده باشد و شهروند عربستانی تنها آن را بشنود و بی تفاوت از برابر آن بگذرد، بلکه مجبور است در برابر آن بایستد و تامل کند چرا که با زندگی روزمره­اش در تماس مداوم است و آینده فرزندانش را رقم می­زند. به ویژه این که شاهد انتخاب مسئولانی با کفایت برای پست­های حساس مملکتی همچون موسسات دینی، قضایی، آموزشی، رسانه­ای، اقتصادی، نظامی و در نهایت شورایی هستیم.  

این اقدام خون تازه­ای به بدنه و ساختار نظام کشور وارد کرد تا بتواند با تهدیدات زمانه رویارویی کند. همچنین پادشاه با انتخاب نخستین زن به عنوان معاون وزیر کشور نشان داد که تا چه اندازه به فکر اعتلای نقش زن در عربستان است. به ویژه این که تا قبل از این به زنان در جامعه اهمیت داده نمی­شد و تازه پس از مدت­ها کش مکش­ها اجازه آموزش به آنها داده شد.

 

نام­هایی که برای تصدی امور معرفی شده­اند، نشان می­دهد که کسانی که برای این سمت­ها انتخاب شده­اند، افراد باکفایتی هستند که می­توانند در مرحله کنونی پاسخگوی مطالبات و متغیراتی که عربستان سعودی و به طور کل منطقه در حال گذر از آنها است، باشند. مطالباتی که در طول سال­های گذشته بارها از سوی متفکران و سهم­داران اجتماعی و فرهنگی عربستان مطرح شده که از بارزترین آنها می­توان به اظهارات شیخ دکتر صالح بن حمید یا بسیاری از دانشمندان و قضات اشاره کرد. به ویژه تغییراتی که پادشاه در شورای علما ایجاد کرد که باعث توسعه و بازسازی تشکیلات این سازمان خواهد شد. سازمانی که نماینده مذاهب مختلف اهل تسنن در کشور است.  

ما بارها از ملک عبدالله پادشاه عربستان، شنیده­ایم که خواستار رو در رویی با تهدیداتی که شهروندان کشور را تهدید می­کنند، است و قصد دارد میهنی قوی، سازنده، فعال و درونگرا که بتواند از گذشته­ها عبور کرده و متناسب با تغییرات سریعی که دنیا تغییر می­کند، متحول شود، باشد.

 

امیدوار هستیم کاری را که پادشاه شروع کرده با استقبال جوانان کشور مواجه شد و بتواند نیازهای حقیقی ملت را بر آورده سازد. آنچه ملک عبدالله انجام داد، اقدامی بود که ما سال­ها است منتظر انجام آن بودیم. اقداماتی که پادشاه از مدت­ها پیش و از زمان در دست گرفتن قدرت در عربستان وعده آن را داده بود و ملت مدت­ها است انتظار انجام آن را داشتند. امیدواریم حال که پادشاه عربستان آغاز به وفای به تعهداتش را آغاز کرده این تغییرات همچنان ادامه داشته باشند.


نظر شما :