گروه امداد

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۹:۴۳ کد : ۳۹۵۳ اخبار اصلی
مقام‌های پاکستانی خبر کشته شدن حداقل 25 نفر را در حمله موشکی آمریکا به شمال غرب این کشور تایید کردند تا اظهارات آصف زرداری درباره لزوم برخورد شدیدتر با طالبان به سرفصلی تازه برای همکاری گسترده تر با آمریکا تعبیر شود.
گروه امداد

در حمله موشکی اخیر به خانه ای در وزیرستان جنوبی - در نزدیکی مرز افغانستان - دست کم 25 نفر کشته شدند. مقام های پاکستانی این خانه را مخفیگاه جنگجویان طالبان و کشته شدگان را نیز از افراد این گروه عنوان کرده اند.

 با وجود اینکه هنوز منبع مستقلی این قول را تایید نکرده، ولی طالبان اعلام کرده است که 25 نفر از نیروهایش در جریان این حمله کشته شده اند.

 حمله های هوایی و موشکی آمریکا به مناطق تروریست خیز پاکستان طی ماه های گذشته انتقادهایی را هم در این کشور برانگیخته و آسیب های آن را به انسان ها و مکان های غیرنظامی دستمایه انتقاد قرار داده است.

 دولت پاکستان این گونه حملات را مصداق نقض تمامیت ارضی کشورش می داند و اعتراض های مردمی و مخدوش شدن تلاش های ایالات متحده را موجب سلب اعتماد از فعالیت های ضد تروریستی عنوان می کند.

 افزایش تحرکات طالبان در پاکستان از یکسو و فشارهای بین المللی به این کشور از جانب همسایگانی که تحت تاثیر فعالیت های مختلف تروریستی توسط چریک های پرورش یافته در خاک پاکستان قرار دارند از سوی دیگر سبب شده است تا آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان بر تداوم نبرد با طالبان تاکید کرده و تلویحا سخنان باراک اوباما را نیز مبنی بر لزوم اتحاد آمریکا و پاکستان در نابودی ترویست ها پذیرفته است.

 زرداری بعد از جریان حمله اخیر به شبه نظامیان طالبان در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس گفت: طالبان در تلاش است تا قدرت را در پاکستان به دست بگیرد.

 این جمله نشانگر وخامت اوضاع امنیتی پاکستان و نیاز دولت این کشور به کمک ایالات متحده است. اوباما چند روز قبل گفته بود که آمریکا تلاش می کند تا مطمئن شود پاکستان در مبارزه با این تهدید یک متحد قدرتمند است.

 به طور حتم مقصود اوباما از "متحد قدرتمند"، توانایی و قدرتمندی نظامی پاکستان نبوده و بیش از آن به انگیزه و خواست دولت این کشور برای دخالت آمریکا نظر داشته است.

 زرداری اعتراف کرده است که تاثیر حضور طالبان در بسیاری از مناطق پاکستان دیده می‌شود و در عین حال این کشور حضور نتوانسته است نیروهایش را افزایش دهد.

 جنگ سخت پاکستان با طالبان به جایی منجر شده که زرداری عنوان می کند گروه طالبان در تلاش برای به دست گرفتن حکومت در این کشور است. به گفته وی، طالبان به مرور زمان توانسته به شهرهای بیشتری از این کشور نفوذ کند.

 او گفته است که مردم تصور می‌کردند طالبان ضعیف است و قادر به از پیش بردن کاری نیست و با همین تصور، نیروهای ارتش نیز افزوده نشدند و طالبان از این نقطه ضعف برای رشد و نفوذ خود استفاده کرده است.

 در این شرایط به نظر می رسد دولت پاکستان تبعات حضور و دخالت نیروهای آمریکایی را در مبارزه با تروریسم در خاک این کشور به آسیب های رسیده از جانب طالبان و خطری که حاکمیت این کشور را تهدید می کند ترجیح بدهد و به زودی وارد فاز جدیدی از طراحی عملیات های مشترک با همکاری آمریکا شود.

 اینکه رئیس جمهور پاکستان خطر طالبان را فراتر از پیش و در قواره مسئله امنیت حکومت و یکپارچگی کشور مطرح می کند، توجیه های لازم را برای مشارکت آمریکا و افزایش دامنه عمل نیروهای نظامی آمریکایی در داخل پاکستان بیشتر می کند.


نظر شما :