انجام بزرگترين تغييرات در عربستان

۲۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۶ کد : ۳۹۵۰ اخبار اصلی
براى نخستين بار در عربستان يک زن معاون وزير آموزش و پرورش شد
انجام بزرگترين تغييرات در عربستان

ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودى براى نخستين بار در مدت زمامداریش تغييرات مهمى را در برخى از نهادهاى دولتى کشورش انجام داد.

اين تغيرات در نهادهاى قضايى، نظامى واقتصادى اين کشور صورت گرفته است. 

در این میان تعيين اعضاى شوراى علما که متشکل از 21 نفر از علمای پيروانان مذاهب مختلف سنى در سعودى هستند، مهمترين تغيراتى است که انجام گرفته است. 

پادشاه سعودى علاوه بر ايجاد تغييرات در نهادهاى مهم دولتی، همچنین دستور تشکيل دادگاه عالى به رياست شيخ عبدالرحمن الکليه را نیز صادر کرده است. 

از جمله تغيرات ديگرى که در برخى از وزارتخانه ها انجام گرفته، تعيين شاهزاده فيصل بن عبدالله بن محمد به عنوان وزير آموزش وپرورش، فيصل المعمر معاون وزير آموزش وپروش و خانم نور الفایز در پست معاونت وزير آموزش در امور دانش آموزان دختر است. بدین ترتیب برای نخستین بار در عربستان یک زن به سمت معاونت وزیر منصوب شد.

در همين حال پادشاه عربستان وزير دادگسترى را برکنار و به جاى وى شيخ محمد العيسى را منصوب کرد. 

عبدالعزيز الخوجه، سفير سعودى در لبنان نیز به سمت وزارت فرهنگ واطلاع رسانى و دکتر عبدالله الربيعه نیز به سمت وزير بهداشت عربستان منصوب شدند. 

همچنین دکتر شيخ صالح بن حميد به سمت رياست مجلس عالى قضات،  محمد الدوسرى به سمت ریاست دادگاه عالى ادارى و شيخ عبدالله آل الشيخ به سمت رياست مجلس شورای عربستان منصوب شدند. 

دیگر تغيرات مهمی که در این عزل و نصب ها صورت گرفته، تعيين سرلشکر عبدالرحمن المرشد به عنوان فرمانده کل نيروى زمينى ارتش و شيخ عبدالعزيز الحمين رئيس جديد سازمان پليس مذهبى امر به معروف ونهى از منکر در اين کشور است. 

ملک عبدالله نزدیک به سه سال است که رسما به سمت پادشاهی عربستان منصوب شده و از آغاز به کارش در این کشور اصلاحات گسترده­ای را آغاز کرده است. افتتاح سینما، اجازه رانندگی به زنان، اجازه دادن شناسنامه به زنان، اجازه استخدام زنان در نیروی دریایی و راه اندازی تاکسی زنان از مهمترین اقدامات پادشاه عربستان از زمان به قدرت رسیدنش محسوب می شود. عزل و نصب های جدید بزگترین تغییرات در عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن پادشاه عربستان محسوب می شود.


نظر شما :