نگرانى امريکايى‌ها از پيروزى افراطگرايان در اسرائيل

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۴:۳۸ کد : ۳۹۴۶ اخبار اصلی
بسيارى از تحليلگران امريکايى معتقدند که با تشکيل دولت ائتلافى راست‌گرا در سرزمين‌هاى اشغالى، پيامدهاى ناگوارى متوجه دولت اوباما و طرح‌هايش در منطقه خواهد بود.
نگرانى امريکايى‌ها از پيروزى افراطگرايان در اسرائيل

بسيارى از تحليلگران امريکايى معتقدند که با تشکيل دولت ائتلافى راست‌گرا در سرزمين‌هاى اشغالى، پيامدهاى ناگوارى متوجه دولت اوباما و طرح‌هايش در منطقه خواهد بود.

بسيارى از تحليلگران آمريکايى در پى برگزارى انتخابات پارلمانى اسرائیل و تلاش‌هاى حزب راست افراطى ليکود براى تشکيل دولت ائتلافى، در گفت‌وگو با شبکه‌هاى تلويزيونى، تشکيل ائتلاف راست افراطى در سرزمين‌هاى اشغالى را مانعى بزرگ بر سر راه طرح‌هاى باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا برای پيشبرد روند صلح در خاورميانه دانستند. کما این که باراک اوباما خود شخصا این نگرانی را با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل در یک گفت و گوی تلفنی مطرح کرد و به وی گفت، از این که دولتی بر سر کار آید که بر سر روند صلح خاورمیانه مانع­تراشی کرده و در تشکیل کشور مستقل فلسطینی خلل ایجاد کند، بسیار نگران است. ، پرز نيز در پاسخ به تفاوت موجود بين تشکيل دولت در اسرائیل و امريکا با توجه به وجود دو حزب در امريکا و حضور 12 حزب در پارلمان اسرائیل اشاره کرد.

به نوشته‌ روزنامه واشنگتن پست، چنانچه اسرائيل به سوى راست‌هاى افراطى‌ گرايش يابد، موانع زيادى براى اوباما برای اجراى وعده‌هايش در خصوص تحقق صلح بين اعراب و اسرائيل به وجود خواهد آمد. 

اين روزنامه به نقل از يک منبع در دولت اوباما آورده است، زيپى ليونى وزير امور خارجه اسرائيل، با تحقق صلح بين فلسطين و اسرائيل و طرح تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل موافق است اما اين تمايل بين احزاب راست‌گراى افراطى به چشم نمى‌خورد.

واشنگتن پست همچنين به موضع تند بنيامين نتانياهو در قبال ايران و عدم تمايل وى نسبت به انجام مذاکرات صلح با فلسطينيان و افزايش اسکان اسرائيلى‌ها در کرانه‌ باخترى اشاره کرده است.

نتانیاهو در شعارهای انتخاباتی خود دائما می­گفت، در صورت در دست گرفتن قدرت در اسرائیل به هر نحوی شده با برنامه­های هسته­ای ایران مبارزه می­کند و برای توقف روند اتمی شدن ایران از هیچ کاری فروگذار نخواهد بود.

ساموئل لوئيس، سفير سابق ایالات متحده امريکا در سرزمين‌هاى اشغالى نيز تاکيد کرد، حمايت راست‌گراها از نتانياهو شانس وى را براى احراز پست نخست وزيرى دولت جديد افزايش مى‌دهد و اين به معناى هر چه سخت‌تر شدن تحقق صلح با فلسطينيان برخلاف اميدها و انتظارات دولت اوباما است.

مذاکره کننده‌ سابق امريکا همچنین در خصوص خاورميانه گفت: «نتايج انتخابات اسرائيل فرصت‌هاى دستيابى به توافق­نامه‌ صلح فراگير در خاورميانه را کاهش داده است. چنانچه نتانياهو به حکومت برسد و به ايفاى نقش کليدى در دولت جديد بپردازد آرزوهاى اوباما براى احياى مذاکرات صلح بين فلسطين و اسرائيل نقش بر‌ آب خواهد شد.»

همچنين قرار است جورج ميچل، فرستاده‌ ويژه‌ امريکا به خاورميانه پس از تشکيل دولت ائتلافى اسرائیل براى کسب نظر از ديدگاه نخست وزير جديد نسبت به تلاش دولت اوباما براى پيشبرد روند صلح خاورميانه به منطقه سفر کند.


نظر شما :