تهدیدات اسرائیل تبلیغاتی است

اسرائیل درصدد سپر قرار دادن اروپاست

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۱:۰۹ کد : ۳۹۰۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: دکتر مجید صفا تاج
گفتاری از دکتر مجید صفاتاج، کارشناس مسائل خاورمیانه
اسرائیل درصدد سپر قرار دادن اروپاست

اهود اولمرت در آستانه انتخابات پارلمانى اسرائيل، تهدید کرد"صرف نظر از اينکه چه کسى در اسرائيل در قدرت باشد اين کشور به ايران اجازه نخواهد داد تا به سلاح اتمى دست پيدا کند."

گفتاری از دکتر مجید صفا تاج، کارشناس و تحلیل گر مسائل خاورمیانه:

همه جریان های سیاسی داخلی اسرائیل نسبت به جمهوری اسلامی ایران و به خصوص برنامه هسته ای این کشور دیدگاه مشترک دارد، کلیه احزاب اسرائیل همچون کار، لیکود، کادیما و احزاب ملی- مذهبی و حتی چپ گرا نسبت به برنامه هسته ای ایران نگاهی منفی و تهدید گونه دارند.

اما در انتخابات پارلمانی اسرائیل- که روز سه شنبه، بیست و دوم بهمن ماه برگزار می شود- با توجه به اینکه آقای اولمرت اعلام کرده است؛ به احتمال قوی حزب کادیما شکست خواهد خورد چراکه در مسئله جنوب لبنان علیه حزب الله و در غزه علیه حماس با شکست مواجه شد و مردم هرچند نسبت به آینده خود نا امید هستند اما بدنبال تغییراتی حداقل در سطح کابینه اسرائیل خواهند بود.

زمینه این تغییرات، انتخاب احزاب دیگری غیر از حزب کادیمای اسرائیل است، به نظر می رسد با توجه به شعارهای حزب لیکود علیه آقای نتانیاهو داده است، از مقبولیت بیشتری در انتخابات پیش رو برخوردار باشد.

تغییر در کابینه، ادامه تهدیدات علیه ایران
در صورتی که کابینه اسرائیل با تغییراتی نیز مواجه شود بازهم تهدیدات اسرائیل علیه ایران ادامه خواهد داشت، اما تهدیدات اسرائیل از نوع تبلیغاتی است، در واقع از آنجا که تل آویو از نوع فن آوری ها و تکنولوژی های ایران نگرانند، دست به تبلغاتی روانی زده و به عنوان مثال بدنبال پرتاب ماهواره امید به فضا، تاکید می کنند که ایران با ساخت این موشک نشان داد که توانایی ساخت موشک های قاره پیما و هدف قرار دادن اروپا را نیز دارد.

به نظر می رسد که هدف اسرائیل از انجام این نوع تبلیغات علیه ایران، استفاده از اروپا به عنوان سپر دفاعی در برابر تهران است.

از سوی دیگر رویکرد تغییر در نگرش های امریکا به تحولات جهانی نیز نمی تواند تاثیری بر نوع نگاه اسرائیل در برابر ایران داشته باشد، رویکرد تهدیدات اسرائیل علیه ایران همواره ماهیتی تبلیغاتی دارد، هم اسرائیل بر این نکته واقف است و هم امریکایی ها تل آویو را از رویکردی عملیاتی و نظامی در برابر تهران پرهیز داده اند، بر همین اساس به نظر می رسد که رویکرد تهدیدات اسرائیل علیه ایران علی رغم تغییرات سیاسی در داخل این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

 

دکتر مجید صفا تاج

نویسنده خبر


نظر شما :