جهان در هفته‌اى که گذشت

۱۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۹ کد : ۳۸۶۵ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
 جهان در هفته‌اى که گذشت

رئيس جمهورى جديد سومالى انتخاب شد

شيخ شريف شيخ احمد رهبر مخالفان سابق دولت سومالى در دوم انتخابات اين کشور که در جيبوتى برگزار شد، به مقام رياست جمهورى رسيد.

شيخ شريف شيخ احمد که رياست ائتلاف براى آزادسازى مجدد سومالى(ARS) و رياست اتحاد محاکم اسلامى اين کشور را عهده دار است در دور دوم انتخابات سومالى که در ساعت يک نيمه شب شنبه 31 ژانويه نتايج آن اعلام شد، توانست 293 راى لازم نمايندگان پارلمان براى پيروزى در انتخابات را کسب کند.

تاکید مجدد حماس بر مشروط بودن آزادی شالیت

یک عضو جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) بار دیگر تاکید کرد نظامی صهیونیست اسیر تنها در چارچوب مبادله اسرا آزاد خواهد شد.

خلیل الحیه تاکید کرد گلعاد شالیت که در اسارت گروه های مقاومت فلسطینی قرار دارد تنها در چارچوب عملیات مبادله اسرا آزاد می شود.

استعفاى نخست وزير گرجستان

گريگول مگالوبليسشويلى نخست وزير گرجستان به دليل بيمارى از مقام خود استعفا داد.

مگالوبليسشويلى 35 ساله چهارمين نخست وزير گرجستان بود که در دوران پنج ساله زمامدارى ميخائيل ساکاشويلى به اين مقام انتخاب شده بود.

شکيل جرگه پاکستان - افغانستان براى گفتگو با طالبان

رييس‌جمهور پاکستان و وزير امور خارجه‌ افغانستان توافق کردند تا يک جرگه‌ پاکستانى - افغانى تشکيل دهند و اين طرح يک روند معمول و موثر ميان دو کشور شود.

اين خبر در جريان سفر رنگين دادفر سپنتا، وزير امور خارجه‌ افغانستان با آصف على زردارى، رييس‌جمهور پاکستان در اسلام‌آباد اعلام شد. اين دو در مورد روابط دو جانبه و وضعيت امنيتى منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

شيمون پرز: روابط ترکيه و اسراييل حياتى است

رييس رژيم صهيونيستى پس از مناقشه‌ در نشست اقتصادى داووس، گفت: من خود را دوست ترکيه و نخست وزير آن مى‌دانم.

شيمون پرز رييس جمهور رژيم صهيونيستى، در تماس تلفنى براى کاهش تنش‌ها با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه، اظهار داشت: از نظر من روابط ترکيه و اسراييل حياتى است.

شيمون پرز افزود: علت بلندبودن صداى من در نشست داووس خشم من نبوده است، بلکه خواستم صدايم بهتر شنيده شود.

روسيه و کوبا پيمان همکارى جديدى به امضا رساندند

رييس جمهور کوبا که از زمان اتمام جنگ سرد اولين بار است که به روسيه سفر مى‌کند، با همتاى روس خود يک پيمان همکارى امضا کرد و هدف آن احياى اتحاد مسکو -هاوانا است که زمانى شکوفا و پررونق بود.

اين ديدار رسمى که يک ساعت به طول انجاميد با امضاى توافقنامه‌هايى که بر اساس آنها روسيه کمک غذايى و 20 ميليون دلار وام به کوبا براى خريد تجهيزات ساخت و ساز، انرژى و کشاورزى اعطا خواهد کرد، ادامه يافت.

اين توافقنامه هم چنين شامل تحويل هواپيماى غير نظامى توپولف 204 است و روسيه دست کم 25 هزار تن غلات را براى کمک به حل مشکلات غذايى کوبا به اين کشور اعطا خواهد کرد.

ديدار بشار اسد با هيات کنگره‌ آمريکا

بشار اسد در ديدار با هياتى از کنگره‌ آمريکا بر اهميت انجام مذاکرات مثبت و سازنده بين سوريه و آمريکا تاکيد کرد.

بشار اسد رييس جمهور سوريه، در ديدار با هياتى از کنگره‌ آمريکا به رياست آدام اسميت به بررسى روابط دوجانبه و راه‌هاى تحکيم و گسترش اين روابط پرداخت.

اسد همچنين بر اهميت انجام مذاکرات مثبت و سازنده بين سوريه و آمريکا بر اساس اصل منافع مشترک و احترام متقابل تاکيد کرد.

موضع حماس در قبال آتش بس یک ساله

سخنگوی حماس موافقت این جنبش با آتش بس یکساله را مشروط به پایان کامل محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها دانست.

"فوزی برهوم" با اشاره به اینکه هیئتی از جنبش حماس امروز (14 بهمن) برای بررسی موضوع آتش بس و اعلام موضع جنبش درباره آن به قاهره می‌رود، تصریح کرد: ما به طور مقدماتی با آتش بس یک ساله موافقیم، اما مصری‌ها مدت یک سال ونیم را مطرح کرده اند و ما این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

نگرانی ناتو از بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از بسته شدن احتمالی پایگاه نظامی و کلیدی آمریکا در قرقیزستان برای انجام عملیات در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

"رابرت سیمونز" نماینده ناتو در قفقاز به خبرنگاران گفت : استفاده نکردن از پایگاه آمریکا در قرقیزستان برای ما بسیار گران تمام خواهد شد.

پایان ماموریت رایان کروکر در عراق

سفیر آمریکا در عراق از پایان ماموریت خود در این کشور پس از گذشت دو سال فعالیت خبر داد.

"رایان کروکر" در یک کنفرانس مطبوعاتی با سردبیران روزنامه های عراق در بغداد گفت : ماموریتم به عنوان سفیر ایالات متحده پس از دو سال تلاش و همکاری با دولت عراق پایان یافته است و نتیجه این همکاری مشترک در مدت حضورم در بغداد موفقیت آمیز بوده است.

معمر قذافی ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را برعهده گرفت

رهبر لیبی برای مدت یک سال به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا انتخاب شد.

معمر قذافی روز دوشنبه در دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا به عنوان رئیس دوره ای این اتحادیه برای مدت یک سال برگزیده شد.

کارمند سازمان ملل در پاکستان ربوده شد

افراد ناشناس روز دوشنبه دوم فوریه در جنوب غرب پاکستان يکى از کارکنان آژانس امور پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) را ربودند.

اشپيگل آنلاين از کويته گزارش داد، بنا به اعلام پليس مردان مسلح در مرکز کويته راه کارکنان سازمان ملل را بسته و راننده پاکستانى آنها را کشتند.

در ميان ربوده‌شدگان رييس دفتر UNHCR هم قرار دارد. هنوز کسى مسئوليت اين اقدام را بر عهده نگرفته است.

کلینتون اواخر بهمن به شرق آسیا سفر می کند

وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد اواسط ماه فوریه (اواخر بهمن) برای دیدار با مقام های چین، ژاپن و کره جنوبی راهی این کشورها شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت: واشنگتن و سئول در حال رایزنی درباره سفر هیلاری کلینتون به این کشور هستند، اما هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نیست.

نشست سه جانبه ابومازن، فیصل و مبارک

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، وزیر امور خارجه عربستان و رئیس جمهور مصر به منظور بررسی تحولات فلسطین نشست سه جانبه ای در قاهره برگزار خواهند کرد.

در این نشست آتش بس در غزه، بازسازی این منطقه و رفع محاصره آن، بحث و جدل های کنونی در مورد مرجعیت فلسطین و آینده روند آشتی ملی فلسطین بحث و بررسی خواهد شد.

هند و آژانس انرژى اتمى توافقنامه‌ تضمين‌ هسته‌اى امضا کردند

محمد البرادعى، مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و ساوراپ کومار، سفير دايم هند در اتريش در مقر سازمان ملل در وين توافقنامه‌ ويژه‌اى در خصوص تضمين‌هاى هسته‌يى که به آژانس اجازه بازرسى در تاسيسات هسته‌يى هند و نحوه‌ استفاده از انرژى هسته‌اى و مواد هسته‌اى در 14 تاسيسات هسته‌اى از مجموع 22 تاسيسات هسته‌اى هند مى‌دهد، امضا کردند.

محمد البرادعى از اين اقدام دهلى‌نو تقدير کرد و ابراز اميدوارى نمود که اسراييل، کره‌ شمالى، پاکستان و هند در‌ آينده‌ نزديک به معاهده‌ ان.پي.تى بپيوندند، تا اين معاهده تاثيرى جهانى داشته باشد.

ابومازن خواستار مذاکره با حماس شد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با رئیس جمهور فرانسه در پاریس تاکید کرد که جنبش حماس بخشی از ملت فلسطین به شمار می رود و باید با این جنبش مذاکره کرد.

در این دیدار نقش فرانسه در روند صلح در مرحله آتی پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی و دولت جدید آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ابومازن پس از این دیدار در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ما تمایل داریم که اتحادیه اروپا نقشی اساسی در روند صلح ایفا کند.

قذافی خواستار تشکیل ایالات متحده آفریقا شد

معمر قذافی رهبر لیبی و فردی که کشورش به تازگی ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را بر عهده گرفته پیشنهاد تاسیس ایالات متحده آفریقا را داد.

پس از آن که روز گذشته 53 عضو اتحادیه آفریقا، در نشست خود در پایتخت اتیوپی، قذافی را به ریاست این اتحادیه برگزیدند وی گفت که برای تحقق هدف این اتحادیه مبنی بر تشکیل ایالات متحده آفریقا اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد.

ترکيه به ميانجى‌گرى ميان اسراييل و فلسطين پايبند است

اردوغان تاکيد کرد کشورش به ميانجى‌گرى جهت ايجاد توافقنامه‌ صلح بين فلسطين و رژيم صهيونيستى پايبند است.

رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در اظهاراتى در برابر اعضاى حزب عدالت و توسعه در پارلمان اين کشور اظهار داشت، به رغم تحولاتى که در نشست اقتصادى داووس بين او و شيمون پرز رييس‌ جمهور رژيم صهيونيستى صورت گرفت دولت ترکيه هم‌چنان به ميانجى‌گرى براى تحقق صلح بين اين رژيم و فلسطينيان پايبند است.

تاکید لاوروف و کلینتون بر بهبود روابط روسیه و آمریکا

وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا بر ضرورت بهبود روابط دوجانبه تاکید کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف و هیلاری کلینتون در تماس تلفنی با یکدیگر بر بهبود روابط میان مسکو و واشنگتن تاکید کردند.


نظر شما :