نگرانى‌هاى عربى از بحران فلسطين اعراب را در ابوظبى گرد هم آورد

نگرانی اعراب از تحرکات تازه حماس

۱۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۲۸ کد : ۳۸۴۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
تحولات فلسطين با وارد شدن ايران در معادلات سياسى فلسطينى و ديدار خالد مشعل و ارائه گزارش کامل از مقاومت 22 روزه فلسطينيان در برابر حمله اسرائيل به غزه به مقام‌هاى ايرانى وارد فاز تازه اى شده است،
نگرانی اعراب از تحرکات تازه حماس

با گذشت نزديک به دو هفته از اعلام آتش‌بس ميان حماس و اسرائيل و توقف ظاهرى حملات اسرائيل به غزه، آرامش همچنان بر اين منطقه حاکم نشده و حداقل تنش‌هاى سياسى در آن منطقه حکم فرما است. در اين ميان به نظر مى‌رسد بحران فلسطينى – اسرائيلى رفته رفته به سمت تبديل شدن به بحران فلسطينى – اسرائيلى حرکت مى‌کند. به ویژه اين که خالد مشعل نيز به ايران آمده و گزارشى از عملکرد خود را به مقام‌هاى ارشد ايرانى از جمله مقام معظم رهبرى و محمود احمدى ن‍ژاد رئيس جمهورى ايران داده است. موضوعى که با خشم کشورهاى عربى به ويژه عربستان سعودى، مصر و امارات متحد عربى مواجه شده و نشست امروز کشورهاى عربى را در ابوظبى رقم زده است 

با وجود اين که کشورهاى عربى مدعى هستند، نشست امروز ابوظبى در راستاى تحقق نزديکى دو حزب اصلى فلسطينى يعنى جنبش حماس و فتح برگزار مى‌شود تا در راستاى آن به دولت وحدت ملى با حضور اين دو جريان برسند؛ اما گزارش‌هاى شبکه‌هاى خبرى عربى حاکى از آن است که وارد شدن ايران در معادلات سياسى فلسطينى که با ديدار خالد مشعل و ارائه گزارش کامل از مقاومت 22 روزه فلسطينيان در برابر حمله اسرائيل به غزه به مقام‌هاى ايرانى وارد فاز تازه اى شده است، محور مذاکرات امروز نشست ابوظبى خواهد بود. مذاکراتى که در آن 10 کشور عمده عربى حضور دارند و جملگى از اعلام بيم خود مبنى بر اين که ايران در منطقه عربى تبديل به يک قدرت بالفعل اثر گذار در معادلات سياسى شده ابايى ندارند.

در اين ميان حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى، نخست وزير و وزير امور خارجه قطر به پاريس سفر کرده تا تحولات حارى در خاورميانه را با نيکولا سارکوزى رئيس جمهورى فرانسه و برنار کوشنر وزير امور خارجه اين کشور به شور بگذارد. وى در ديدارش با رئيس جمهورى فرانسه در کاخ اليزه در پاريس، بازسازى هر چه سريعتر نوار غزه براى کاهش مشکلات ساکنان اين منطقه را خواستار شد.

حمد بن جاسم همچنين در اين ديدار به بررسى بحران غزه و راهکارهاى موجود جهت کاهش درد و رنج مردم غزه به ويژه مساله‌ لغو محاصره‌ ساکنان اين منطقه پرداخت. نخست وزير قطر تاکيد کرد، با توجه به سردى هوا فلسطينى‌ها که خانه‌هايشان طى جنگ ويران شده است در شرايط نامساعدى در چادرها به سر مى‌برند و رسيدگى فورى به اين وضعيت امرى ضرورى است.

وزير امور خارجه قطر همچنين گفت: «محاصره اسرائيل عليه غزه هرگز مردم فلسطين را به زانو در نياورده و مقاومت را نيز در برابر اشغالگران اسرائيلى شکست نداده است.» حمد بن جاسم هم‌چنين فعال سازى همکارى‌هاى مشترک کشورهاى عربى و تشکيل دولت وحدت ملى در فلسطين براى متحد ساختن فلسطين در برابر اشغالگران را خواستار شد و از اسرائيل خواست، مجوز ورود مواد غذايى، دارويى و ديگر مواد مورد نياز و ضرورى به غزه را بدهد.

وى همچنين موافقت و حمايت کشورش را از تشکيل دولت وحدت ملى فلسطين اعلام کرد و در ادامه افزود: «کشورهاى عربى نمى‌توانند به يک گروه فلسطينى عليه گروه ديگر کمک کنند و نبايد هيچ يک از گروه‌ها را از روند سياسى دور نگه داشت.»

نخست وزير قطر همچنين از عدم محاکمه‌ عوامل اسرائيلى شريک در حملات نظامى به غزه ابراز تاسف کرد و از جامعه‌ بين‌المللى خواست تا اين رژيم را وادار به عدم تکرار چنين جناياتى کنند.

وى بار ديگر حل و فصل اختلاف‌ها بين کشورهاى عربى را که در جنگ اسرائيل در غزه جلوه‌ بيشترى يافت خواستار شد و در ادامه افزود: «وجود اختلافات بين کشورهاى عربى امرى طبيعى است اما اين اختلاف‌ها نبايد مانعى بر سر راه بازسازى غزه و تحقق مساله‌ ملى فلسطين شود.»

رقابت‌هاى انتخاباتى در اسرائيل

از سوى ديگر و در اسرائيل موضوع فلسطين همانند هميشه يکى از مهمترين موضوعات مطرح در ميان رقباى انتخاباتى است. زيپى ليونى وزير امور خارجه اسرائيل که خود را براى شرکت در انتخابات پيش رو آماده مى‌کنند در تازه‌ترين اظهار نظر گفت: «اين انتخابات به خاطر صلح است و در اثر اين انتخابات روشن خواهد شد که آيا ما آمادگى اتخاذ گام ديگرى به سوى برقرارى صلح داريم يا خير.»

به گزارش ايسنا، وى در جريان تبليغات انتخاباتى‌اش در هرتزليا اظهار داشت، راه‌حل صلح اين است که آيا اسرائيل يک کشور يهودى خواهد بود يا يک کشور دو مليتي. آيا ما کشور ترس و نگرانى را خواهيم داشت يا کشورى را در اميد تشکيل خواهيم داد. من مى‌دانم که روند سياسى پيچيده است و مناقشات و مذاکرات زيادى در خصوص آن وجود خواهد داشت. من مى‌دانم که نبايد فرصت را از دست داد. من نمى‌خواهم که آنها بگويند ما فرصت را از دست داديم. ما آماده‌ايم منافع خود را از يک سو حفظ کنيم و از سوى ديگر چشم پوشى‌هايى داشته باشيم.»

وى همچنين گفت که پيش بينى تشکيل خاورميانه جديد را نمى‌کند، چرا که روند صلح ميان اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها بسيار پيچيده است. ليونى در ادامه افزود: «مى‌توان گفت، اختلافات زيادى در زمان مذاکرات وجود خواهد داشت اما نتيجه نهايى اين است که بايد دو کشور براى دو ملت تشکيل شود و اين مساله به نفع منافع اسرائيل است.»

ليونى همچنين مدعى شد، امکان تضعيف ساختن گروه‌هاى تندرويى مثل حزب‌الله لبنان و حماس بعد از جنگ نوار غزه وجود دارد. از نظر من قابل قبول نيست که بين صلح و امنيت يکى را انتخاب کرد و کسى که اين مساله را تحميل مى‌کند، خود و مردم را فريب مى‌دهد. او نمى‌داند که ما کجا زندگى مى‌کنيم. من نمى‌خواهم صلح فراموش شود. هر چه که رخ دهد، اسرائيل هرگز با مقاومت از جمله حماس مذاکره نخواهد کرد، چرا که حماس اسرائيل را به رسميت نمى‌شناسد و به توافق‌نامه‌هاى امضا شده احترام نمى‌گذارد و به خشونت‌ها پايان نمى‌دهد. ما به جنگ عليه حماس ادامه خواهيم داد و هدف استراتژيک ما اين است که نمى‌توانيم حضور آنها را بپذيريم. ما به تمام حملات حماس پاسخ خواهيم داد و در صورت نياز دست به عمليات جديد خواهيم زد. اسرائيل هرگز به خود اجازه نمى‌دهد که روند صلح را ناديده بگيرد. ما با گروه‌هاى ميانه رو در تشکيلات خودگردان فلسطين مذاکره خواهيم کرد.

در همين رابطه ايهود باراک، وزير جنگ اسرائيل پيشنهاد مرتبط ساختن نوار غزه با کرانه باخترى را از طريق حفر دالانى در زير اراضى اشغالى مطرح کرد.

ايهود باراک وزير جنگ اسرائيل، در تبليغات انتخاباتى‌اش براى انتخابات پارلمانى اين ر‍ژيم در دهم فوريه، در برابر جمع دانشجويان در جنوب سرزمين‌هاى اشغالى اظهار داشت، من در صورتى که نخست وزير شوم، در راستاى ايجاد يک راه‌حل دائمى در زمينه تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل براى پايان دادن جنگ با فلسطينى‌ها به اعمال فشارهاى خود ادامه خواهم داد.

ايهود باراک درباره‌ اين‌که چطور مى‌توان نوار غزه را که "اراضى اسرائيلى" آن را از کرانه باخترى جدا ساخته جزئى از کشور فلسطين ساخت، تصريح کرد، امکان ارتباط دادن نوار غزه با کرانه باخترى از طريق يک دالانى در زير اراضى اسرائيلى وجود دارد. بهترين راه اين است که اين دالان تحت حاکميت اسرائيل باشد و فلسطينى‌ها بدون هيچ مانعى و مشکلى از طريق دريا با آن ارتباط داشته باشند. يکى از مسيرهاى کوتاه براى ارتباط دادن اين دو منطقه به يکديگر حدود 48 کيلومتر خواهد بود که از شهرک بيت حانون در نوار غزه به شهرک دورا در نزديکى شهر الخليل در کرانه باخترى امتداد خواهد داشت.

باراک هزينه احداث اين دالان را حدود دو يا سه ميليارد دلار برآورد کرد، اما اشاره‌اى به گروهى که مسئوليت پرداخت آن را خواهد پذيرفت نکرد و همچنين شروطى که بر اساس آن اين دالان احداث خواهد شد را نيز مطرح نکرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :