اجلاس دوحه نشانه‌اى از اختلاف کشورهاى عربى با يکديگر

۲۹ دی ۱۳۸۷ | ۰۳:۲۳ کد : ۳۷۱۵ اخبار اصلی
محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نیز که قرار بود در این اجلاس شرکت کند، در آن شرکت نکرد و با ارسال پیامی به امیر قطر اظهار داشت، فشارها به اندازه­ای بالا بود که من مجبور شدم در این اجلاس شرکت نکنم.
اجلاس دوحه نشانه‌اى از اختلاف کشورهاى عربى با يکديگر
اجلاس فوق‌العاده سران کشورهاى عرب که با حضور 13 کشور از اعضای اتحادیه برگزار شد و جنجال­های بسیاری را به دنبا داشته داشت، سرانجام در دوحه برگزار شد. از مهمترین کشورهای عربی که در این اجلاس شرکت نکردند، می­توان به مصر، عربستان و تونس اشاره کرد که حتی از برگزاری آن نیز انتقاد کردند. محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نیز که قرار بود در این اجلاس شرکت کند، در آن شرکت نکرد و با ارسال پیامی به امیر قطر اظهار داشت، فشارها به اندازه­ای بالا بود که من مجبور شدم در این اجلاس شرکت نکنم. در این میان کشورهای ایران، سنگال و ترکیه به عنوان کشورهای ناظر در نشست، حضور یافتند. از ایران محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری کشورمان به عنوان نماینده ارشد ایران حضور یافت. 

  در پایان این نشست، حاضران با صدور بیانیه­ای تمام کشورهای عربی را به تعليق طرح صلح عربى و توقف تمام تلاش­ها برای عادى سازى روابط با اسرائیل و تاسيس صندوق بازسازى نوار غزه فرا خواندند. 

  در بيانيه پايانى نشست سران کشورهاى عربى در دوحه، ضمن محکوميت حملات اسرائیل در نوار غزه، توقف فورى حملات و عقب نشينى فورى از نوار غزه، پايان دادن به تحريم، گشودن گذرگاه‌ها و بنادر درخواست شده است. 

  همچنین سران کشورهاى عربى بر تلاش برای پيگرد قانونى مقامات اسرائيل به خاطر جنايت‌هاى جنگى در نوار غزه تاکيد شد. 

  اين نشست همچنين خواستار پرداخت غرامت به خسارت ديدگان شد و بر لزوم اجازه ورود به تمام کمک‌هاى بشر دوستانه از طريق بنادر تاکيد شد. 

  در اين بيانيه از تصميم قطر و موريتانى به خاطر تعليق روابط‌شان با اسرائیل که در طول نشست مطرح شد تقدير شده و از قطر به خاطر درخواستش براى برگزارى اين نشست و تاسيس صندوق بازسازى نوار غزه تقدير به عمل آمد. 

  شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانى، وزير امور خارجه قطر، در کنفرانس خبرى بعد از اعلام بيانيه پايانى اعلام کرد، قطر تصميم گرفته است دفتر روابط تجارى اسراييل را در دوحه ببندد و اين مساله را به کارمندان اين دفتر ابلاغ کرده و بر اين اساس آنها بايد فورا در سريعترين زمان خاک قطر را ترک کنند تا فرصت بهتر براى صلح و تشکيل کشور مستقل فلسطين ايجاد شود. 

  همچنين وزير امور خارجه قطر تاکيد کرد، قطر به اين خاطر خواستار برگزارى اين نشست بود که به نوعى به اختلافات گروه‌هاى عربى پايان داده شود.  

موريتانى نيز روابط ديپلماتيک خود را با اسرائیل قطع کرده است. پیش از این کشورهای ونزوئلا و بولیوی نیز در اعتراض به حمله اسرائیل به نوار غزه روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع کردند. 

    در همین رابطه عمرو موسى، دبيرکل اتحاديه عرب نيز در اين باره گفت: «تصميم قطر و موريتانى برای تعليق روابطشان با اسرائيل نتيجه مهم اجلاس فوق‌العاده سران است. من با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه مبنى بر اين که طرح صلح عربى مرده است موافقم و شکست طرح صلح عربى به خاطر موضع‌گيرى منتفى اسرائيل است.»  

این در حالی است که یاسر عبدربه، یکی از رهبران جنبش فتح و از نزدیکان محمود عباس ضمن انتقاد از نشست دوحه آن را عاملی برای شکاف در وحدت عربی و اتحادیه عرب توصیف کرد و از کشورهای عربی خواست در یک صف واحد قرار بگیرند. 

  از سوی دیگر و ساعاتی پس از برگزاری نشست دوحه، وزيران امور خارجه کشورهاى عربى در پایان نشست خود در کويت با صدور بیانیه­ای، ضمن اعلام تعهد در زمينه بازسازى نوار غزه و حمايت مالى از تشکيلات خودگردان فلسطين تصمیم گرفتند، بيانيه‌ نهايى اين نشست را به نشست اقتصادى عربى که روز دوشنبه در کويت برگزار خواهد شد، ارسال کنند. 

  براساس بيانيه اين نشست که به نشست اقتصادى اعراب در کويت ارجاع داده خواهد شد بر توقف فورى حملات و عقب نشينى نيروهاى اسرائیل از نوار غزه تاکيد شده است.   در اين بيانيه همچنين بر گشودن تمام گذرگاه‌ها ، پايان دادن به تحريم نوار غزه بر اساس راهکارهاى پيشنهادى در طرح مصر تاکيد شده است. همچنين از سازمان ملل خواسته شده است در خصوص تمام تجاوز‌ها و جنايت‌هاى اسرائیل در نوار غزه و تحت پيگرد قرار دادن عاملان آن تحقيقاتى را آغاز کند. 

  همچنین بر اساس اين بيانيه کشورهاى عربى بر تعهد خود برای تامين دو ميليارد دلار جهت بازسازى نوار غزه تاکيد کردند. 

  در بيانيه پايانى اين نشست آمده است، اين حمايت‌ بايد با هماهنگى تشکيلات خودگردان فلسطين که در اين راستا 500 ميليون دلار جهت حل و فصل نيازهاى انسانى،‌ بهداشتى و وضعيت فوق‌العاده دريافت خواهد کرد، صورت گيرد. 

  از سوی دیگر عبدالله گل، رئيس جمهوری ترکيه در ديدار با بان کى مون دبیر کل سازمان ملل توقف فورى حملات در نوار غزه را خواستار شد. 

  عبدالله گل تصريح کرد، فجايع نوار غزه احتمالا موجب بروز مشکلاتى خطرناک براى مدتى طولانى خواهد شد. 

  بان کى مون نيز نسبت به سياست فعال ترکيه در منطقه ابراز خرسندى کرد و افزود، ترکيه بايد همچنان به تلاش‌هايش برای جلوگيرى از وقوع اختلافات احتمالى در جهان عرب ادامه دهد. 

  رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه نيز در ضيافت شام با بان کى مون ديدار و بر اهميت طرح‌هاى ترکيه برای برقرارى آتش بس در نوار غزه تاکيد کرد. 

  نخست وزير ترکيه هم چنين اعلام کرد که بايد به عضويت اسرائيل در سازمان ملل به خاطر ناديده گرفتن درخواست‌هاى بين‌المللى در زمينه توقف حملات در نوار غزه پايان داده شود. 

  رجب طيب اردوغان با مطرح کردن اين سوال که چطور به دولتى که اجراى قطعنامه‌هاى شوراى امنيت را رد مى‌کند، اجازه داده مى‌شود که به سازمان ملل برود و عضو آن باشد، گفت: «ساختمان سازمان ملل در نوار غزه زمانى هدف قرار گرفت که دبيرکل سازمان ملل در اسرائيل بود و اين چالشى علنى براى جهان است.»   اردوغان تاکيد کرد: جنبش حماس هيچ تاسيسات نظامى معين يا مقرهاى فرماندهى در نوار غزه آن طور که اسرائيل تصور مى‌کند، ندارد و غير نظاميان قربانيان اين حملات هستند. از تمام جهان مى‌خواهم که چشمانشان را به روى اين وحشى‌گرى نبندند و در برابراين کشتار‌ها آسوده نباشند، چرا که سکوت آنها در این رابطه ننگى بیش نیست.»   

  اردوغان ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل گفت: «اسرائيل مناطق مسکونى، بيمارستان‌ها، مساجد و مدارس را هدف قرار مى‌دهد. در حالى که بر اساس قوانين صريح بين‌المللى و بر اساس اصول تمام اديان، کشتار کودکان بى­گناه قابل توجيه نيست. اسرائيل با اين اقدامات جهان را به مسخره گرفته است.» 

  اين در حالى است که اسراييل انتقادات نخست وزير ترکيه را رد کرده است.      

نظر شما :