آمریکا ارتباط با براندازان نرم را در ایران تکذیب کرد

۲۸ دی ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۵ کد : ۳۷۱۱ اخبار اصلی
بعد از آنکه قوه قضائیه و سپس وزارت اطلاعات از دستگیری چهار ایرانی متهم به براندازی نرم و تحت حمایت آمریکا در ایران خبر دادند، وزارت امور خارجه ایالات متحده دست داشتن در این توطئه را تکذیب کرد.
آمریکا ارتباط با براندازان نرم را در ایران تکذیب کرد
بعد از آنکه قوه قضائیه و سپس وزارت اطلاعات از دستگیری چهار ایرانی متهم به براندازی نرم و تحت حمایت آمریکا در ایران خبر دادند، وزارت امور خارجه ایالات متحده دست داشتن در این توطئه را تکذیب کرد.  

هفته گذشته علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش گفت: متاسفانه هر روز شاهد افتضاحاتى از سوى دولت بوش هستيم که يکى از اين موارد در ايران، فعاليت شبکه براندازى نرم است که متهمانش، دستگير و پرونده در شرف صدور راى نهايى است. 

  وی با اعلام انهدام و دستگيرى اعضاى یک باند براندازى نرم افزود: اين شبکه‌ براندازى نرم با بودجه دولت آمريکا و هدايت دولت بوش در ايران شروع به فعاليت کرده بود. اعضاى اين شبکه به طرق مختلف در کشور اقدام مى‌کردند و بودجه‌اى را که در مجلس آمريکا به تصويب مى‌رسيد و گاه به صورت مشخص از سوى وزارت خارجه و سازمان سيا هدايت مى‌شد، در جهت براندازى نرم به کار مى‌بستند.  

اما 13 ژانویه دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این موضوع که آیا ایالات متحده با چهار ایرانی متهم به کوشش برای کودتا به منظور سرنگونی دولت ایران همکاری می کرده است یا خیر، اعلام کرد: هر گونه ادعایی علیه هر ایرانی - اعم از مرد یا زن - دایر بر همکاری با ایالات متحده برای سرنگون ساختن دولت ایران بی اساس است.  

وزارت خارجه آمریکا به برخی بازداشت ها در ایران نیز انتقاد کرده و مدعی شده است که این افراد فعالان جامعه مدنی و ایرانیانی هستند که برای ارتقای تفاهم بین کشورهای ایران و آمریکا تلاش می کنند.    این در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه چهار متهم پرونده فوق با استناد به ماده 508 قانون مجازات اسلامى، متهم به براندازى نرم هستند، گفته بود: چهار متهم دستگير شده که تبعه‌ ايرانى هستند و در تهران بازداشت شده‌اند، از طريق جذب نيرو در ايران، آموزش، ارتباط و اتصال افراد و اعزام آنها به کشورهاى مختلف اقدام به براندازى مى‌کردند، اما کارهاى تخريبى انجام نداده‌اند.  

غلامحسين اژه‌اى وزير اطلاعات نیز 25 دی با اشاره به دستگيرى تعدادى از افراد گرداننده يکى از شبکه‌هاى براندازى نرم توسط عوامل این وزارتخانه گفت: اين مجموعه به طور مستقيم و با حمايت مالى و سياسى آمريکا فعاليت مى‌کرد و قصد ورود به برخى دستگاه‌ها و مراکز را داشت که وزارت اطلاعات به موقع اقدام به شناسايى و دستگيرى آنها کرد. 

  وزير اطلاعات تاکيد کرد: افراد جاسوس و عوامل براندازى نرم دفعتا دستگير نمى‌شوند بلکه ما با زير نظر داشتن آنها و اشراف بر فعاليت‌شان هر موقع که ضرورت داشته باشد اين کار را انجام مى‌دهيم.  

براندازی نرم اطلاقی بود که سال گذشته شامل افرادی چون ‌هاله اسفندیاری مدیر بخش خاورمیانه مرکز مطالعاتی «وودرو ویلسون» آمریکا، کیان تاجبخش، علی شاکری و رامین جهانبگلو شد. اتهامات این افراد مربوط به فعالیت و همکاری با بنیاد جورج سوروس در آمریکا بود که به گفته مسئولان در راستای اهداف براندازانه ایالات متحده آمریکا به جذب و سازماندهی افراد در کشورهای خاورمیانه می‌پرداختند. سال گذشته برنامه‌ای تلویزیونی با نام "به اسم دموکراسی" نیز پخش شد که در آن به تشریح فعالیت‌های جاسوسی و براندازانه این افراد پرداخته شد.  

نظر شما :