شمارش معکوس براى پذیرش آتش بس یکجانبه از سوی اسرائیل

۲۸ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۸ کد : ۳۷۰۸ اخبار اصلی
کوندالیزا رایس وزير امور خارجه امريکا و همتاى اسرائيلیش زیپی لیونی، يادداشت تفاهمى را با هدف اتخاذ تدابيرى برای جلوگیرى از قاچاق سلاح به نوار غزه امضا کردند.
شمارش معکوس براى پذیرش آتش بس یکجانبه از سوی اسرائیل
کوندالیزا رایس وزير امور خارجه امريکا و همتاى اسرائيلیش زیپی لیونی، يادداشت تفاهمى را با هدف اتخاذ تدابيرى برای جلوگرى از "قاچاق سلاح به نوار غزه" امضا کردند. 

  به گزارش ایسنا، کوندوليزا رايس، وزير امور خارجه امريکا در کنفرانس خبرى بار ديگر بر موضع جانبدارانه کشورش عليه فلسطينيان و حق اسرائيل براى برخوردارى از صلح و امنيت و دفاع از شهروندانش تاکيد کرد.  

وى ضمن مسئول خواندن حماس به دليل فجايع نوار غزه مدعى شد، حماس همان طرفى بود که موجب شد چنين وضعى را در نوار غزه شاهد باشيم. حماس يک گروه تروريست است که خواهان نابودى اسرائیل و مخالف با تمديد آتش بس مى‌باشد. اسرائیل نمى‌تواند در چنين شرايطى و با توجه به ادامه تهديد‌ها به حيات ادامه دهد. 

  وى در ادامه ادعاهايش افزود: «ما بايد تضمين کنيم که نوار غزه بار ديگر پايگاهى براى حملات موشکى به اسرائیل نخواهد بود. امريکا نگران زندگى غير نظاميان فلسطينى است. اين توافق­نامه عدم آغاز حملات موشکى از نوارغزه به اسرائیل را تضمين مى‌کند. توافق­نامه با اسرائیل زمينه را براى آتش بس دائمى فراهم خواهد کرد. اين توافق­نامه يکى از عوامل يارى به تحقق برقرارى آتش بسى است که مى‌تواند پايدار باشد.»  

وى دستيابى به آتش بس کامل قبل از پايان دوره مسئوليت جورج بوش، رئيس جمهوری امريکا را رد کرد.   زيپى ليونى، وزير امور خارجه اسرائیل نيز گفت: «يادداشت تفاهمى که با امريکا امضا شد براى توقف حملات در منطقه ضرورى است. ما از همان ابتدا اعلام کرديم که پايان درگيرى‌ها هرگز از طريق درخواستى ساده برای برقرارى آتش بس ممکن نيست بلکه از طريق تصميم و تلاشى متحد از سوى جامعه جهانى عليه سازمان‌هاى تروريستى نظير حماس ممکن است و اين همان مساله‌اى است که ما امروز انجام داديم!» 

  وی همچنین گفت: «ما تدابيرى فعال عليه تروريسم اتخاذ کرديم و اين يادداشت تفاهم عامل اساسى براى توقف حملات و جنگ است و مانع قاچاق سلاح به نوار غزه مى شود. ما با سلسله همکارى‌ها و تدابير با مسئولان بين‌المللى و منطقه‌اى برای تکميل فعاليت مصر و توقف ورود سلاح به نوار غزه توافق کرديم.» 

  وزير امور خارجه اسرائیلی که روز جمعه با هدف امضاى يادداشت تفاهمى مشترک ميان امريکا و اين رژيم وارد واشنگتن شد، پيش از اين آحارون آبراموويچ، ‌مدير کل وزارت امور خارجه اسرائیل را به منظور تدوين اين يادداشت تفاهم به واشنگتن اعزام کرده بود. 

  از سوى ديگر يک مقام اسرائیلى که خواست نامش فاش نشود، گفت: «اين توافق­نامه يکى از شروط اسرائیل براى برقرارى آتش بس در نوار غزه است.»   در همین حال منابع خبری نزدیک به اسرائیل اعلام کردند، به احتمال قوی دولت اسرائیل ظرف امروز و فردا پس از انجام نشست داخلی در دولت اعلام آتش بس یک جانبه خواهد داد. 

  این در حالی است که مجمع عمومى سازمان ملل با انتشار قطعنامه‌اى بر توقف فورى و دائم حملات در نوار غزه و عقب‌نشينى گسترده و کامل نيروهاى اسرائيلى از اين منطقه تاکيد کرد. مجمع عمومى سازمان ملل در دومين نشست فوق‌العاده خود که عصر جمعه برگزار شد، خواستار احترام غير مشروط به قطعنامه 1860 شوراى امنيت و برقرارى آتش بس دائم و فورى شد. 

  در بيانيه مجمع عمومى سازمان ملل تاکيد شده است، اسرائيل بايد کاملا خود را به عقب‌نشينى گسترده نيروهايش از نوار غزه و توزيع کمک‌هاى بشر دوستانه در سراسر نوار غزه بدون هيچ گونه مانع تراشى ملزم کند. 

  مجمع عمومى سازمان ملل با حمايت 142 کشور و مخالفت سه کشور از جمله آمريکا و اسراييل و عدم راى 8 کشور از جمله سوريه، ايران و ونزوئلا که خواستار بررسى بيشتر و جدى‌تر قطعنامه‌ و احترام کامل به قطعنامه 1860 بودند، اين بيانيه را تصويب کرد.  

رياض منصور، نماينده تشکيلات خودگردان فلسطين در سازمان ملل از اين موضع‌گيرى مجمع عمومى سازمان ملل تقدير کرد. 

  انريک ايو، سخنگوى رييس مجمع عمومى سازمان ملل در گفت‌وگو با الجزيره گفت: اين بيانيه ارزش زيادى دارد و اگر اسرائيل به آن ملزم نباشد اين مساله ضربه‌اى به قطعنامه 1860 است. مجمع عمومى سازمان ملل نماينده جامعه جهانى است و بايد گام‌هايى در جهت حمايت کشورهاى عضو خود اتخاذ کند. 

  نماينده انگليس در سازمان ملل ضمن اعلام حمايت کشورش از قطعنامه 1860 شوراى امنيت گفت: «لندن حامى طرح مصر براى دستيابى به آتش‌بس در غزه است.»    

نظر شما :