مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی...

۲۷ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۰ کد : ۳۷۰۵ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست‌خارجی...
رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگو و معاون وزارت خارجه، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش، امام جمعه تهران، رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.  

حاضریم به سازمان ملل در کشورمان جا بدهیم 

  رييس‌جمهور با اشاره به فلسفه نهضت امام حسين(ع) و قيام عاشورا به تحليل حوادث غزه پرداخت و خطاب به بسيارى از کشورهاى عربى و اسلامى گفت: چرا در برابر جنايات رژيم صهيونيستى سکوت کرده‌ايد و چرا اعلام موضع نمى‌کنيد؟  

دکتر محمود احمدى‌نژاد ظهر روز شنبه با حضور در جمع عزاداران امام حسين(ع) در ميدان شهداى دولت نهاد رياست جمهورى در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به قطعنامه اخيرا شوراى امنيت در مورد حوادث غزه گفت: سر و ته اين قطعنامه مشخص نيست.   وى با اشاره به اين‌که "همه‌ سازمان ملل شده شوراى امنيت، همه‌ شوراى امنيت شده آمريکا و همه‌ آمريکا نيز حمايت از رژيم صهيونيستى" اظهار داشت: مقر سازمان ملل بايد تغيير کند. حاضريم که اين سازمان در کشور ما بدون هيچ تحميلى فعاليت کند و به اين سازمان در کشورمان جا بدهيم. 

  ایران در خاورمیانه امروز حرف اول را می زند  

رئیس شورای عالی اقتصاد کشور در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردها، نوآوری ها و فن آوری های بخش صنعت و معدن با اشاره به افق نگاه صنعتگران گفت: امروز در منطقه در آستانه برترین کشور هستیم به طوری که جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه امروز حرف اول را می زند، آن هم نه به معیارهای اقتصادی و مالی بلکه از طریق نوآوری صنعتی که این هم برای ما افتخار بزرگی است. 

  احمدی نژاد گفت: افق نگاه ما امروز نباید تنها به منطقه باشد ، بلکه باید جهانی باشد چرا که این توانمندی و شایستگی در ملت ایران وجود دارد. 

  انتقاد متکی از قطعنامه ضعیف شورای امنیت 

  سو سی پیونگ سفیر جدید کره شمالی با منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.   متکی در این دیدار با اشاره به تحولات در غزه، از تعلل دو هفته ای شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه در این رابطه انتقاد و تصریح کرد: قطعنامه صادر شده علاوه بر اینکه ضعیف است اشاره ای نیز به دولت قانونی حماس نکرده است.   متکی نادیده گرفتن موضوع خسارت های وارده و بازسازی در غزه را از دیگر نقاط ضعف این قطعنامه برشمرد. 

  تا اينجا اسراييل شکست خورده و پس از آن نيز شکست خواهد خورد 

  منوچهر متکی بعد از نواختن زنگ غزه در مدارس گفت:‌ خيال مى‌کنند حماس چند نفر آدم است در حالى که حماس يک جمعيت يک و نيم ميليونى در غزه است و همه متنفر از اسراييل و منزجر از جنايات آن هستند.  

متکى با اشاره به نقض آتش‌بسى که شش ماه پيش به توافق دو طرف رسيده بود يادآور شد: اين آتش‌بس يا آرام‌سازى با اين هدف بود که اسراييل به غزه حمله نکند و گذرگاه‌ها را باز نگاه دارد اما وقتى گذرگاه‌ها بسته شد توافق نقض شد و اين‌بار سازمان ملل و شوراى امنيت نيز که هرجا جنگ باشد بايد تصميم بگيرد 14 روز دراين خصوص صبر کرد و آمريکايى‌ها جلوى هرگونه‌ تصميم شوراى امنيت را گرفتند چون فکر مى‌کردند ظرف يک يا دو هفته کار حماس تمام است. در اينجا هم براى برخى دولت‌ها در منطقه و جهان بسيار متاسفيم. 


  متکى ادامه داد: پس از 14 روز ديدند که اين‌طور نيست که اين رژيم جعلى و غيرقانونى چون اراده کرد بتواند بيايد و غزه را اشغال کند و ملتى در برابر آن مقاومت مى‌کند که تا اينجا اسراييل شکست خورده و پس از آن نيز شکست خواهد خورد. 

  رييس دستگاه ديپلماسى کشورمان با تاکيد بر اينکه اگر ملت‌ها مقاومت کنند بر دشمنان‌شان پيروز مى‌شوند و اين راه تمام کسانى است که از امام حسين(ع) پيروى مى‌کنند تصريح کرد: امام حسين در کربلا همه‌ کسانى که مى‌خواستند مخالفت خود را با يزيد اعلام کنند به صحنه آورد تا بگويند تا زمانى که بدى‌ها و زورگويى باشد همه بايد بايستند. 

  شورای امنیت ناکارآيى خود را اثبات کرد 

  معاون حقوقى و بين‌المللى وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالى مبنى بر اين که شوراى امنيت در اقدام اخير خود قطعنامه‌اى را براى توقف فورى جنگ صادر کرده است؛ آيا به نظر شما شوراى امنيت و سازمان ملل متحد به وظيفه‌ خود در قبال فاجعه غزه عمل کرده‌اند؟ افزود: پس از گذشت دو هفته از قتل‌عام مردم بى‌دفاع غزه و سکوت معنى‌دار شوراى امنيت در برابر اين نسل‌کشى آشکار و ساير جنايت‌هاى جنگى و جنايت‌هاى عليه بشريت، اين شورا با وجود فشار شديد افکار عمومى جهانى، با صدور يک بيانيه‌ غيرالزام‌آور و قطعنامه‌اى متناقض، مبهم و کاملا جهت‌دار بيش از گذشته ناکارآيى خود را اثبات کرد. 

  سیدعلی حسینی تصريح کرد: اين در حالى است که يکى از بديهى‌ترين و ابتدايى‌ترين انتظارات جامعه ملل و کشورهاى عضو ملل متحد از شوراى امنيت اين بوده و هست که اين شورا با توجه به وضعيت کنونى غزه و اقدامات غيرقانونى رژيم اشغالگر قدس، با اقدامى قاطع، فورى و الزام‌آور، مانع بدتر شدن اوضاع و ادامه قتل عام مردم بى‌دفاع غزه شود که متاسفانه با برخورد ضعيف و کاملا سياسى، اين شورا، ناکارآمدى خود در عرصه‌ى نظام بين‌المللى را نشان داد.  

او ادامه داد: اين کوتاهى شوراى امنيت هم‌چنين مغاير با مطالبى است که سران دولت‌هاى عضو ملل متحد در سال 2005 در قالب بيانيه‌ سران مبنى بر ضرورت واکنش شورا نسبت به نقض‌هاى فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بين‌المللى مورد تاکيد قرار دادند.  

خبر اختصاص جايزه براى اعدام مبارک متضمن موضع رسمى نيست 

  حسن قشقاوى در پاسخ به ایسنا مبنى درباره موضع وزارت امور خارجه نسبت به انتشار خبر رسانه‌هاى اينترنتى مبنى بر اختصاص جايزه يک ميليون دلار براى اعدام حسنى مبارک، اظهار داشت: انتشار اين گونه خبرها متضمن موضع رسمى نيست.  

سخنگوى وزارت امور خارجه افزود: شما مطلعيد جريان اطلاع‌رسانى و اظهارنظر و افکار در جامعه‌ ايران از آزادى برخوردار است؛ وليکن ما توصيه مى‌کنيم افراد در اظهارنظرات خويش از طرح مسائلى که به وحدت کشورهاى اسلامى در مقابل رژيم صهيونيستى کمک نمى‌کند، اجتناب ورزند و هوشيار باشند تا اين گونه اظهارات مورد سوءاستفاده فرصت‌طلبان قرار نگيرد. 

  ايران براساس رفتار و عملکرد آمريکا عکس‌العمل خواهد داشت 

  حسن قشقاوی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که اما وقتى اوباما به عنوان رييس جمهور در 20 ژانويه در باره‌ ايران اظهارنظر کند و در حالى که گفته مى‌شود پرونده‌ هسته‌اى ايران در دولت بوش بر روى ميز اوباما قرار خواهد گرفت بهتر نيست تا قبل از اعلام نظر رسمى ايران تلاش خود را براى تغيير و يا تعديل سياست‌هاى شديد آمريکا عليه ايران اتخاذ کند؟ گفت:‌ ما معتقديم بايد ديد اوباما در 20 ژانويه به عنوان رييس جمهور آمريکا در چه چارچوبى موضع‌گيرى مى‌کند و سياست ‌خارجى‌اش را اعلام مى‌کند. 

  سخنگوى وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ايران براساس رفتار و عملکرد آمريکا عکس‌العمل به موقع خواهد داشت. 

  تلاش داريم ارتباطاتمان با مصر باقى بماند 

  قشقاوی در پاسخ به اين سوال که رييس جمهور سال گذشته اعلام کرد "ظرف 24 ساعت ايران حاضر است روابطش را با مصر برقرار کند" با توجه به تحولات غزه و مواضع قاهره در اين خصوص آيا ايران همچنان بر اين تلاش‌ها تاکيد دارد با بيان اشاره به ضرورت توجه به واقعيت‌هاى جغرافيايى تصريح کرد: به هر حال بخشى از کمک هاى ما به غزه بايد از طريق مصر انجام شود که تاکنون يک هواپيماى کمک‌هاى ايران در قاهره نشسته است اما هنوز اجازه‌ پياده کردن بار را پيدا نکرده است؛ همچنين کشتى هلال ‌احمر ايران در آستانه‌ ورود به غزه است و هرگونه عمليات ديگر بخشى از آن بر عهده‌ مصر است. همچنين وزير امور خارجه‌ کشورمان در نامه‌اى به همتاى مصرى خود در خصوص ايجاد بيمارستان‌ صحرايى تاکيد کرده است که در عين حال که تا الان پاسخ مثبتى به آن داده نشده است.  

وى با تاکيد بر اينکه ديپلماسى ايران واقع گرايانه است افزود: براساس واقعيت موجود به ويژه همبستگى که درجهان اسلام و سراسر دنيا در مقابل جنايات صهيونيست‌ها صورت مى‌گيرد ما تلاش داريم ارتباطاتمان با مصر باقى بماند. 

  استارت نسل‌کشى‌ها در غزه از اجلاس اديان در نيويورک زده شد 

  نايب رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى، سازمان ملل، آمريکا، اروپا و سران کشورهاى عرب را از عوامل اصلى جنايات اسرائيل در غزه معرفى کرد و گفت: استارت اين نسل‌کشى‌ها در غزه از اجلاس به ظاهر اديان در نيويورک زده شد. 

  اسماعيل کوثرى، با بيان اين‌که اجلاس اديان در نيويورک به صهيونيست‌ها مجوز داد که اين جنايات را در غزه آغاز کنند، ادامه داد: پيش از اين مردم غزه با اين‌که مدت‌ها در محاصره بودند اما هيچ اقدامى صورت نمى‌دادند و على‌رغم وضعيت غيرقابل قبولى که داشتند زندگى مى‌کردند، اما پس از اين اجلاس تصميم گرفته شد که حماس را خلع سلاح کنند. 

  لاریجانی سفر به مصر را به صلاح ندانست 

  کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس و در جمع خبرنگاران پارلمانی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر احتمال سفر رئیس مجلس به مصر اظهار داشت: چنین سفری در برنامه کاری دکتر لاریجانی وجود ندارد. 

  وی افزود: در اجلاس اندونزی قرار شد که تروئیکای بین المجالس آسیایی و برخی از کشورهای همسایه فلسطین برای رایزنی در مورد رفح و از بین بردن محاصره سفری به مصر داشته باشند که سه رئیس مجلس در این سفر باشند ، اما با توجه به شرایط کنونی صلاح ندانستند این سفر انجام شود.  

برخی دولتمردان عرب در قتل عام ملت فلسطین شریکند  


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی دولتمردان خائن عرب که نام اسلام را یدک می کشند و دست در دست رژیم صهیونیستی دارند، در قتل عام ملت فلسطین شریکند. 

  حجت الاسلام حسن ابوترابی فرد با بیان اینکه نهادهای بین المللی بار دیگر ناکار آمدی خود را در رابطه با بحران غزه نشان دادند اظهار داشت: نهادهای بین المللی در مقابل چشمان بهت زاده میلیون ها نفر از مردم جهان که فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سرزداده اند ، از رژیم اشغالگر صهیونیستی حمایت می کنند. 

  ساختار و مکان سازمان ملل حتما بايد تغيير کند 

  عضو شوراى مرکزى فراکسيون اکثريت مجلس با تاکيد بر تغيير ساختار و مکان سازمان ملل متحد گفت: اين تغيير حتما بايد صورت پذيرد. 

  ولى اسماعيلى در گفتگو با فارس با بيان اينکه سازمان ملل متحد براى حل و فصل مسائل بين المللى کارايى لازم را ندارد گفت: متاسفانه اين سازمان ابزار دست آمريکا و برخى از کشورها براى تامين منافع خود شده است و به جاى پرداختن به وظيفه خود مورد سوء استفاده زور گويان قرار مى گيرد.   وى با بيان اينکه فلسفه تاسيس سازمان ملل متحد حمايت از مظلومين، ايجاد صلح و آرامش بر جهان بود گفت: متاسفانه اين سازمان و عملکرد آن نشان داد که در اين زمينه هيچ کارآمدى لازم را نداشته و همواره در خدمت چند کشور زورگو براى ايجاد ناامنى و موجه جلوه دادن بسيارى از جنايت‌ها است. 

  وزارت‌خارجه پيشنهاد رئيس‌جمهور در مورد سازمان‌ملل را عملياتى کند

   حشمت‌الله فلاحت پيشه عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در گفتگو با فارس در ارزيابى خود از پيشنهاد رئيس جمهورى کشورمان مبنى بر "تغيير ساختار شوراى امنيت و محل سازمان ملل" گفت: پيشنهاد تغيير ساختار سازمان ملل پيشنهادى عملياتى‌تر از تغيير محل سازمان ملل است چرا که کشورهاى ديگر هم معتقدند بايد ساختار ناعادلانه شوراى امنيت اصلاح شود. وى با يادآورى اينکه مجلس شوراى اسلامى موضوع تغيير محل سازمان ملل را در دستور کار خود دارد، افزود: آمريکايى‌ها در مورد معاهده مقر سازمان ملل تخلفاتى داشته‌اند، اين کشور با عدم صدور ويزا براى برخى مقامات کشورهاى مختلف جهت حضور در سازمان ملل، طبق معاهده عمل نمى‌کند.  

عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس گفت: وزارت امورخارجه کشورمان بايد اعتراض ايران را در اين قالب مطرح کند که آمريکايى‌ها در سازمان ملل منافع ملى و فراملى خود را تامين کرده‌اند.

 اميدواريم فشارها بر رژيم صهيونيستى افزايش پيدا کند 

  رييس مجلس شوراى اسلامى پيش از عزيمت به ترکيه براى حضور در نشست کميته اجرايى اتحاديه بين‌المجالس کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى، ابراز اميدوارى کرد که موضوع به طور جد از طريق مجالس اسلامى مورد توجه قرار گيرد و فشارها بر روى رژيم صهيونيستى افزايش يابد.   دکتر على لاريجانى گفت: از مدت‌ها پيش بحث فعال شدن کنفرانس اسلامى چه در سطح سران و چه در سطح بين‌المجالس در کشور ما مطرح بود که وزارت امور خارجه نيز نشست کنفرانس کشورهاى اسلامى را پيگيرى مى‌کرد.  

سومين مجرم اين پرونده سياه برخى از کشورهاى عربى هستند  

سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه هفته گذشته این شهر عنوان کرد: در حالى که بوش از تروريزم و حقوق بشر سخن مى‌گويد و ادعا کرده است که مى خواهد بنيان دموکراسى ايجاد کند در خط مقدم ناقضان حقوق بشر قرار دارد. او در عراق با بمب هاى خوشه اى جان مردمان بى گناه را گرفت و در غزه نيز طبق گزارش ها چنين عمل مى کند و اين پرونده سياه تا ابد در پرونده دولت امريکا باقى خواهد ماند. 

  خطيب نماز جمعه تهران افزود: متاسفانه اتحاديه اروپا نيز خوب عمل نکرد برخى از رژيم صهيونيستى حمايت کردند و برخى نيز دودوزه بازى کردند. يعنى از يک سو از صهيونيست ها حمايت کردند و از سوى ديگر به دمشق رفتند واز غزه حمايت کردند. 

  وى ادامه داد: سومين مجرم اين پرونده سياه برخى از کشورهاى عربى هستند که از خدا مى خواهيم گزارشات دروغ باشد که برخى از اين کشورها هزينه حمله به غزه را فراهم کرده اند و متاسفانه در گزارش ها آمده که برخى از اين کشورها براى اسرائيل جاسوسى مى کردند و نقاط حساس غزه را لو مى دادند در عين حال برخى نيز تظاهرات براى مردم مظلوم غزه را ممنوع کرده‌اند و مفتى هاى آنها مى گويند که تظاهرات براى مردم غزه فساد است. اين ها تبار همان آنهايى هستند که حسين(ع) را شهيد کردند و من همين جا بايد از مردم غيور مصر که تظاهرات زيادى طى اين 14 روز به نفع مردم غزه به راه انداختند تشکر کنم که البته مصرى ها اين افتخار را دارند که مدال غيرت را از اميرالمومنين(ع) دريافت کردند. 

  برخى از سران دولت‌هاى اسلامى به همکارى با جنايتکاران متهم هستند 

  محمدرضا رحيمى معاون رييس‌جمهور که براى تسليم پيام کتبى دکتر محمود احمدى‌نژاد به پادشاه مغرب به اين کشور سفر کرده بود، در نشست مطبوعاتى با خبرنگاران رسانه‌هاى مغربى گفت: جمهورى اسلامى ايران همواره از مردم فلسطين پشتيبانى‌هاى سياسى و معنوى داشته و از حقوق آنان دفاع کرده است؛ امروز هم آماده همه نوع همکارى و هماهنگى در اين‌باره است؛ ضمن اين که اقدام دانشجويان نيز حرکت هوشمندانه و نشان‌دهنده شعور و فهم سياسى آنان است که مى‌تواند الگويى براى دانشجويان و جوانان ساير کشورها باشد. 

  وی در پاسخ به سوال ديگرى در مورد همکارى برخى کشورهاى عربى با رژيم صهيونيستى تصريح کرد: متاسفانه اين موضوع واقعيت دارد و حتى برخى از سران دولت‌هاى اسلامى و عربى به همکارى با جنايتکاران متهم هستند؛ ولى به هر حال بايد همه ما تلاش کنيم تا آلام و دردهاى مردم مظلوم فلسطين کاهش يابد.  

کسى جرات نمى‌کند نگاه چپ به کشور ما بياندازد  

امير سرتيپ باقرى معاون هماهنگ کننده نيروى زمينى ارتش جمهورى اسلامى ايران گفت: امروز دورتادور کشور ما که کانون ثبات منطقه است، نزديک به 160 هزار نيروى آمريکايى، انگليسى و هم‌پيمانان‌شان حضور دارد و نزديک به 60 هزار نيرو نيز در افغانستان هستند، ولى کسى جرات نمى‌کند نگاه چپ به کشور ما بياندازد و اين به دليل خون شهداست.  

معاون هماهنگ کننده نيروى زمينى ارتش ادامه داد: امروز نيز اين درس‌ها ادامه دارد ‌و مى‌بينيم که در غزه کسانى راه امام حسين(ع) را دنبال مى‌کنند و حاضر نيستند در برابر ظلم سر خم کنند و ذلت را بپذيرند. امروز آن‌ها خط مقدم جبهه ما در برابر جبهه کفر هستند.  

پیشنهاد برای حضور ایران و کشورها در اجلاس اتحادیه عرب  

منوچهر متکی در خصوص عملکرد اتحادیه عرب گفت: ما امیدواریم که هرچه زود تر اجلاس اتحادیه عرب برگزار شود، که در این زمینه قطر تلاشهایی را کرده است.وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیدواری کرد که این اجلاس روز جمعه با حداقل با حضور 15 تن از سران عربی دردوحه قطر برگزار شود. 

  وزیر امور خارجه همچنین پیشنهاد داد که در این اجلاس حضور برخی کشورهای اسلامی همچون ایران، پاکستان، سنگال ، مالزی واندونزی می تواند به حل موضوع حل غزه کمک کند.

نظر شما :