بشار اسد؛ رييس جمهور چشم پزشک

۲۷ تیر ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۸ کد : ۳۵۷ اخبار اصلی
بشار اسد فرزند کوچک بشار اسد افسر نيروى هوايى و خلبان سوريه دور دوم رياست جمهورى خود را آغاز کرد. مطلبى که در پى مى آيد بيوگرافى مختصر او است.

اسد فرزند کوچک حافظ اسد افسر نيروى هوايى و خلبان سوريه در سال 1965 به دنيا آمد.او دوران کودکى اش را در دمشق گذراند و در نتيجه تعاليم پدرش او شخصيتى مقاوم و منظم يافت.

 

 در سال 1980 هنگامى که نوجوانى پانزده ساله بود براى تحصيل به لندن رفت.پس از پايان دوران تحصيل در مدرسه به دانشگاه پزشکى رفت و در رشته چشم پزشکى فارق التحصيل شد.

او در فوريه سال 1994 هنگامى که مشغول تحصيل بود به دليل مرگ برادر ارشدش به علت سا نحه تصادف رانندگى " بسيل " به سوريه بازگشت. " بسيل " قرار بود به عنوان جانشين حافظ اسد   به عنوان رئيس جمهور سوريه معرفى شود.

 

بشار بعد از اين اتفاقات به ارتش پيوست و در سال 1999 به درجه سرهنگى رسيد. او از اين موقعيت استفاده کرد و در سطح بالاى ارتش دست به تغييرات گسترده اى زد. روز دهم جون سال 2000 حافظ اسد درگذشت. مردم سوريه درخواست کردند

 

بشار اسد رئيس جمهور اين کشور شود. دو کمسيون وي‍زه در مجلس و دولت درباره اين موضوع  جلسه تشکيل دادند . روز بيست و پنجم  جون سال 2000 پارلمان سوريه بشار اسد را براى رياست جمهورى کانديد کرد. روز دهم جولاى همين سال بشار اسد به رياست جمهورى سوريه برگزيده شد.

 

قدرت گرفتن بشار اسد با تحولات داخلى سوريه از جمله باز شدن نسبى فضاى سياسى اين کشور و وعده هاى اقتصادى و معيشتى همراه بود. به قدرت رسيدن بشار اسد با جابجايى قدرت در ميان رهبران خاورميانه همراه شد.

 

ملک عبدالله دوم پادشاه جديد اردن به جاى پدرش شاه حسين، رياست جمهورى محمد خاتمى در ايران، به قدرت رسيدن  پادشاه جديد مراکش از جمله تحولاتى بود که روزهاى جديدى براى خاورميانه را نويد مى داد.

 

 بشار اسد با وعده هاى اصلاح طلبانه اى که در آغاز رياست جمهورى مى داد، فضاى تازه اى در سوريه ترسيم کرد که اينک پس از هفت سال، منتقدانش مى گويند در اجراى آنها ناموفق بوده است.


نظر شما :