کاهش ذخاير ارزى چين و سومين هشدار صندوق بين‌المللى پول

۰۳ دی ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۰ کد : ۳۵۰۲ اقتصاد و انرژی
با گذشت زمان به مرور عواقب بحران مالی جهانی روز به روز بیشتر خود را نشان می دهد. بنا به گزارش­ها ذخیره ارزی چین که بزرگترین ذخیره ارزی یک کشور در جهان محسوب می­شود، برای نخستین بار در پنج سال گذشته کاهش یافته است.
کاهش ذخاير ارزى چين و سومين هشدار صندوق بين‌المللى پول

با گذشت زمان به مرور عواقب بحران مالی جهانی روز به روز بیشتر خود را نشان می دهد. بنا به گزارش­ها ذخیره ارزی چین که بزرگترین ذخیره ارزی یک کشور در جهان محسوب می­شود، برای نخستین بار در پنج سال گذشته کاهش یافته است.

 

تسای کیوشنانگ، مسئول امور مالی سرمایه گذراران خارجی چین در این باره گفت: «ذخیره ارزی کشور برای نخستین بار از دسامبر 2003 تا کنون کاهش یافته است.»

 

بر اساس آمار بانک مرکزی چین، میزان ذخیره ارزی این کشور تا پایان ماه سپتامبر به 9/1 تریلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش نسبی را نشان می­دهد. دولت چین تا کنون در این زمینه اظهار نظری نکرده و از هر گونه مصاحبه­ای در این زمینه نیز خودداری کرده است.

 

از سوی دیگر دومینیک استراوس، رئیس صندوق بین­المللی پول بار دیگر هشدار داد که تلاش دولت­ها برای درمان بحران مالی جهانی کشورهای فقیر را در سال 2009 فقیرتر می­کند. این سومین هشدار رئیس صندوق بین­المللی پول ظرف 10 روز گذشته است.

 

وی در گفت و گو با بی­بی­سی تاکید کرد، نقدینگی صندوق بین­المللی پول کاهش یافته و این نشان می­دهد که سال 2009 سال بدی خواهد بود.

 

استراوس در این باره گفت: «من از این بابت بسیار نگرانم. اگر نتوانیم فکری برای این کار بکنیم بسیاری از پروژه­های صندوق ناتمام مانده و این باعث وخیم شدن اوضاع اقتصاد جهانی خواهد شد.»

 

پیش از این صندوق بین­المللی پول برای فرار از بحران مالی جهانی خواستار افزایش کمک­های مالی و پرداخت­های دولتی و کاهش موقتی نرخ سودهای بانکی از سوی دولت­های جهان تا سقف 120 تریلیون دلار معادل دو درصد کل تولید اقتصادی جهان شده بود.

 

در همین رابطه دولت بریتانیا به رغم افزایش بدهی­هایش اعلام کرده است که تلاش دارد معادل یک درصد از کل تولید داخلی خود را به تزریق مالی به بازارهای اقتصادی اختصاص دهد تا بدین ترتیب از شدت بحران مالی بکاهد.

 

استراوس همچنین گفت: «آن چه بیش از همه نگرانمان می­کند افزایش ناتوانی در مبارزه با رکود اقتصادی است. ما باید راهکاری که کمترین ضرر را داشته باشد برای حل بحران مالی جهانی و مبارزه با رکود اقتصادی در پیش بگیریم. اکنون ما به مرحله­ای رسیده­ایم که می­توانیم بگوییم از منابع مالی کافی در سطح جهان برخوردار هستیم اما مشکل این است که بدهی­های بانک­ها به شدت افزایش یافته و این مهمترین مسئله­ای است که ما را بر آن می­دارد که برای حل آن فورا اقدام کنیم.»

 

این در حالی است که بانک مرکزی اسپانیا نسبت به فروپاشی کامل نظام مالی جهانی در صورت تداوم رکود اقتصادی فعلی همانند آن چیزی که در قرن گذشته رخ داد، هشدار داده است.

 

میگل فرناندز اوردونیز در گفت و گو با روزنامه اسپانیایی ال باز گفت: «اکنون به مرحله­ای رسیده­ایم که عدم توانایی برای حمایت از بازارهای اقتصادی کاملا مشهود است. وام­های بانک­ها کاملا متوقف شده، سرمایه­گذاری توسط سرمایه­گذاران به شدت پایین آمده، بازار کار بسیار ضعیف شده و بیکاری به شدت افزایش یافته است. تقریبا یک فلج کامل سراسر اقتصاد جهانی را در بر گرفته است. اگر نتوانیم حمایت خود را از بازار اقتصادی بیشتر کنیم تمام خوش­بینی­ها نسبت به سال 2009 و 2010 بر باد خواهد رفت و در خوشبینانه­ترین حالت تمام پروژه­ها به تاخیر خواهد افتاد.»

 

از سوی دیگر دولت لوکزامبورگ اعلام کرد در خرید بانک ایسلندی کوبثنگ با سرمایه­گذاران عرب مشارکت خواهد کرد. دولت لوکزامبورگ همچنین تاکید کرد، احتمالا در بسیاری از پروژه­ها و کارهای اقتصادی با اعراب همراهی خواهد کرد.

 

شعبه بانک کوبثنگ در لوکزامبورگ، پس از توقف کامل فعالیت­های بانکی کشور ایسلند در پی بروز بحران مالی از 9 اکتبر پرداخت پول به این بانک را متوقف کرده است. از آن تاریخ تا کنون تمام دارایی­های این بانک در لوکزامبورگ و بلژیک مصادره شده است.

 

مطبوعات بلژیک روز یکشنبه 21 دسامبر خبر دادند که موسسه سرمایه­گذاری لیبی شعبه کوبثنگ در لوکزامبورگ را پس از آن که فعالیت­های شعبه مرکزیش در ایسلند در پی بحران مالی به طور کامل متوقف شد، خریداری خواهد کرد.   


نظر شما :