مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۹ آذر ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۳ کد : ۳۴۷۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی
رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، دادستان کل کشور، عضو هيات ‌رييسه‌ مجلس خبرگان رهبرى، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، سفیر ایران در سازمان ملل،  سفیر ایران در بحرین، سخنگوی دولت، سخنگوی وزارت خارجه، مديرکل دفتر مطالعات سياسى و بين‌الملل وزارت خارج، موسس حزب اعتماد ملی و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
پاسخ احمدی نژاد به اظهارات سارکوزی
 
محمود احمدى نژاد در اجتماع مردم خوزستان در اهواز در بخشى از سخنانش گفت: يکى از روساى کشورهاى اروپايى که اداى ابرقدرت‌ها را در مى آورد و سعى مى کند پشت تريبون مثل فرعون‌ها و مستکبران حرف بزند، چند وقتى است که خطا به ايران مى گويد من با کسى که گفته است رژيم صهيونيستى بايد حذف شود دست نمى دهم و مذاکره نمى کنم.
 
احمدى نژاد خطاب به اين مسئول اروپايى افزود: آقاى محترم، اولا در ايران هيچ کس تقاضاى مذاکره و دست دادن با شما را نکرده و نخواهد کرد و در اين حالت شما نمى توانيد براى ما شرط بگذاريد؛ مثال شما مثال آن بچه‌اى است که از پدر و مادرش قهر کرد و گفت که من غذا نمى خورم، پدر و مادر برايش غذا گذاشتند اما آن بچه‌ گفت من که غذا نمى خورم اما اين غذا را براى هر کسى گذاشتيد، کم است.
 
وی تصريح کرد: هر که مى خواهد با ملت ايران گفتگو کند بايد بداند که ملت ايران هيچگاه رژيم صهيونيستى را به رسميت نخواهد شناخت و ايران با کسانى مذاکره مى کند که خواهان محو تجاوز جنايت و محو اساس انديشه صهيونيسم از جهان هستند.
 
هارت و پورت‌هايى که مى‌کنيد توخالى است
 
رئیس جمهور در جریان سفر به خوزستان و در دیدار با جانبازان و خانواده های شهدا گفت: ما همه اين را مى‌دانيم که به فضل مقاومت ملت ايران، ايستادگى جانبازان و مقاومت خانواده‌هاى شهدا، امروز شما در سراشيبى قطعى سقوط قرار داريد و پايه‌هاى استقرار خود را از دست داده‌ايد و سر و صدا و هارت و پورت‌هايى که مى‌کنيد توخالى است. شما روزى که با هم بوديد و قدرت‌تان بويى از واقعيت داشت نتوانستيد در برابر ملت ايران کارى کنيد و ملت ايران دست خالى در برابر شما ايستاد و از خود دفاع کرد. امروز شما چيزى نيستيد و از نظر ملت ايران شما موجوداتى قابل ترحم و ذليل هستيد که اسير خواسته‌هاى شيطانى خود هستيد و قادر نيستيد که سرنوشت خود را تغيير دهيد و به لطف خداوند سرنوشت شما اضمحلال و نابودى است.
 
صهيونيست‌ها به پايان راه رسيده‌اند
 
محمود احمدى‌نژاد در جمع خبرنگاران با بيان اين که صهيونيست‌ها به پايان راه رسيده‌اند و اين مساله را هم خودشان مى‌دانند، اظهار داشت: اين جنايت‌ها، فشارها و رفتارهاى غيرعادى از روى عصبانيت است.
 
وى با بيان اين که اين جنايت‌ها را نبايد به منزله‌ اقتدار، قدرت‌نمايى و پيشرفت صهيونيست‌ها تلقى کرد، گفت: آن‌ها مى‌خواهند با اين جنايت‌ها روى مردم فلسطين فشار بياورند و بر انتخاب آنان تاثيرگذار باشند تا مردم فلسطين انتخاب ديگرى داشته باشند و در واقع آن‌ها اين فشارها را مى‌آورند تا بلکه ملت فلسطين مقدارى کوتاه بيايد و خودشان فرصتى براى جمع و جور کردن خود پيدا کنند.
 
کشورهاى مسلمان زمينه نزديکى ملت‌هاى منطقه را فراهم کنند
 
معاون اول رييس‌جمهور در ديدار با محمد الوفا سفير مغرب با اشاره به روابط خوب دو کشور مسلمان ايران و مغرب گفت: جمهورى اسلامى ايران علاقمند است روابط خود را با همه کشورهاى دنيا به ويژه کشورهاى دوست و مسلمان بيش از گذشته توسعه دهند.
 
وى با اشاره به نقش حساس ايران و مغرب در منطقه خاروميانه و آفريقا گفت: مسايل مختلفى در منطقه و جهان از جمله مسايل عراق، فلسطين، قدس، لبنان و شمال آفريقا وجود دارد که ضرورت ايجاب مى‌کند کشورهاى مسلمان ازجمله ايران و مغرب با توسعه همکارى‌ها زمينه نزديکى و دوستى هرچه بيشتر ملت‌هاى منطقه را فراهم آورند.
 
برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر مايه بى‌اعتمادى ملت‌هاست
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمين درى نجف‌آبادى دادستان کل کشور در ديدار با فرستاده ويژه رييس‌جمهور کره با اشاره به ضرورت التزام ملت‌ها به مقوله حقوق بشر گفت: جمهورى اسلامى با ابتناى به مبانى قويم اسلامى، صيانت از کرامت و شرافت بشر و گسترش عدالت و حقيقت در جهان، بشريت را يک رسالت انسانى تلقى نموده و با مظاهر ظلم و خشونت و ترور در هر کجاى جهان مخالف بوده و حامى مظلومان و ياور آنان است.
 
وى به رويه جهان سلطه در منطقه طى سال‌هاى اخير اشاره کرد و گفت: عواطف و احساسات ملت‌هاى اسلامى از اقدامات غيرانسانى و ضدبشرى برخى قدرت‌ها در منطقه جريحه‌دار شده و برخورد دوگانه غرب با مقوله حقوق بشر مايه بى‌اعتمادى ملت‌هاى مستقل و خصوصا جهان اسلام گرديد و به اين نتيجه رسيده‌اند که منظور از حقوق بشر، منافع قدرت‌هاى سلطه‌گر است و به ملت‌هاى مظلوم اصلا چيزى به عنوان حقوق بشر تعلق نمى‌گيرد.
 
حاصل دیپلماسی بوش لنگه کفشی است که به سویش پرتاب شد
 
وزیر خارجه کشورمان گفت: اگر 8 سال دیپلماسی بوش را در یک کلمه در خاورمیانه ارزیابی کنیم همان یک لنگه کفشی است که به سوی او پرتاب شد.
 
منوچهر متکی در گفتگو با مهر، درباره اقدام خبرنگار عراقی در پرتاب لنگه کفش به سمت بوش رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: اگر 8 سال دیپلماسی بوش را در یک کلمه در خاورمیانه ارزیابی کنیم یک لنگه کفش است که به سوی او پرتاب شد.
 
حرف های اوباما حرف های یک انسان نوکیسه است
 
سید احمد خاتمی عضو هيات ‌رييسه‌ مجلس خبرگان رهبرى در واکنش به اظهارات اخير اوباما گفت: او سياست هويج و چماق را مطرح کرده است، اين‌ها حرف‌هاى يک انسان ناپخته و نوکيسه است. اوباما بايد بداند سياست فريب و دروغ عامل بدنامى همه‌ رييس جمهورهاى آمريکا بوده است و بوش هم به خاطر همين فريب‌ها مفتضحانه و رسوا کاخ سفيد را ترک مى‌کند.
 
وى تصريح کرد: مردم دنيا يادشان نرفته اوباما در تبليغاتش مى‌گفت ايران سلاح اتمى ندارد اما امروز ترس خود را از توسعه‌ سلاح اتمى در ايران بيان مى‌کند. اين يعنى همان فريب و دروغ. به نظر مى‌رسد اين نوکيسه ايران را نشناخته است؛ ايران کشور شيرمردان و شيرزنانى است که 30 سال پيش رژيم شاه را که مورد حمايت تمام دنيا بود، سرنگون کرد و به گور فرستاد.
 
نامه اسرائیل به شورای امنیت واجد ادعاهایی بی اساس است
 
محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل با انتقاد از انفعال سازمان ملل و بویژه شورای امنیت در مقابل وضعیت موجود، خواستار مداخله آنی و اقدام جدی این سازمان برای جلوگیری از ادامه فجایع جاری و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شد و تصریح کرد که جامعه بین المللی نباید در قبال شرایط مذکور ساکت بنشیند در حالی که هزاران زن و کودک فلسطینی با یاس و ناامیدی و تحت فشار و اقدامات جنایتکاران رژیم صهیونیستی، چشم انتظار اقدام سازمان ملل و جامعه بین المللی هستند.
 
خزاعی اقدام عاجل سازمان ملل درباره کمک به مردم نیازمند و در معرض خطر را جزو وظایف اساسی و منشور سازمان ملل اعلام کرد و افزود: در حالی که جامعه بین المللی عمیقا نگران سیاست‌ها و اقدامات جنایت بار رژیم صهیونیستی است، این رژیم به هر اقدام و حیله‌ ای برای انحراف توجه افکار عمومی بین المللی متوسل می‌شود و اکنون نیز نماینده آن رژیم در نامه‌ ای به شورای امنیت ادعاهائی بی اساس و کاملا غلط را علیه ایران مطرح ساخته تا جنایات روزانه رژیمش را بپوشاند.
 
از NPT خارج نمی شویم
 
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که "نتایج قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بر ایران چه بوده؟" گفت: مردم ایران بسیار متحد شده و حمایت آنها از دولت افزایش یافته است. دولت آمریکا امیدوار است و حتی این مسئله را در رویا می بیند که در نتیجه این قطعنامه ها و تحریمها دولت ایران تصمیم عجولانه ای را بگیرد و از NPT خارج شود و بازرسان را نیز از کشور اخراج کند. اما ما این امر را انجام نمی دهیم.
 
علی اصغر سلطانیه در بیان اینکه چرا ایران این امر را انجام نمی دهد، گفت: اگر ما خواهان خروج از NPT بودیم این کار را پس از انقلاب سال 1979انجام می دادیم اما در حالت کلی تسلیحات کشتار جمعی با بسیاری از اصول مقدس قانون اساسی ما مغایرت دارد.   
 
پیش شرط ها را نمی پذیریم؛ این بخشی از فرهنگ ماست
 
سلطانیه در پاسخ به این پرسش که "غرب چه کاری را باید انجام دهد؟ آنها چه کاری می توانند انجام دهند تا به جای بدگمانی موجب اطمینان سازی شود؟ گفت : آنها باید فرهنگ ایران را مطالعه کنند؛ ما اعتماد خود را [به غربی ها] از دست داده ایم و سوء ظن هایی به آنها داریم. آنها باید سر میز مذاکره بنشینند و اقدامات دو طرف را بر اساس واقع بینی، حقایق و وضعیت مساوی ارزیابی کنند. تا زمانی که آنها از عبارت پیش شرط استفاده کنند این بحث منجر به شکست می شود. زیرا ما هرگز پیش شرط ها را نمی پذیریم. این بخشی از فرهنگ ماست زیرا پذیرش آن نوعی تحقیر است. ما هرگز آمریکا را به عنوان یک ابر قدرت نمی پذیریم؛ ما انقلاب کرده ایم تا کسی را به عنوان ابر قدرت نپذیریم.
 
وی در پاسخ به این ادعای خبرنگار روزنامه لس انجلس تایمز که "برخی می گویند مذاکرات فقط روشی است تا بوسیله آن ایران زمان کسب کند"، گفت: این ادعا هم اکنون منسوخ شده است. ما الان در نقطه ای هستیم که به تکنولوژی غنی سازی مسلط هستیم. از هم اکنون نیز تمام چیزها شبیه هم هستند و فقط اضافه کردن ماشین های جدید است. ما هم اکنون این کار را انجام می دهیم و نیازی به خرید زمان نداریم.
 
هيچ ديپلماتى در کنفرانس امنيت خليج فارس شرکت نخواهد کرد
 
علاءالدين بروجردى نماینده مجلس گفت:‌ شوراى عالى امنيت ملى به رياست رييس جمهور تصميم گرفت که هيچ ديپلماتى از ايران در اين کنفرانش شرکت نکند.
 
بروجردى در خصوص تغيير رويکرد سياست خارجى آمريکا در دولت اوباما گفت: از ابتدا هم از دولت آمريکا انتظار نداشتيم که با تغيير رييس جمهورش شاهد تغييرى در مناسبات خارجى آن کشور باشيم، رييس جمهور آمريکا يک حلقه از ساختار سياسى حاکميت آمريکا است اين ساختار داراى زنجيره‌هاى متعدد است.
 
رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى قضاوت در خصوص عملکرد آينده‌ رييس جمهور آمريکا را به زمان حضور وى در کاخ سفيد موکول کرد و افزود: ‌پس از 20 ژانويه که زمان حضور اوباما در کاخ سفيد است رفتار وى با ايران هر طور که باشد ،‌ايران نيز متناسب با همان رفتار عکس‌العمل نشان خواهد داد.
 
مجلس آمادگى رایزنی با مصر درباره مسئله فلسطین را دارد
 
دکتر على لاريجانى رييس مجلس شوراى اسلامى با محمود الابرش رييس مجلس سوريه، تلفنى گفتگو کرد.
 
وی گفت: با رييس مجلس مصر، رايزنى‌هايى در زمينه ارسال کمک‌هاى انسان‌دوستانه به ويژه غذا و دارو براى ساکنان تحت محاصره همه جانبه در غزه و کناره باخترى انجام داده است.
 
لاريجانى در ادامه افزود: مجلس شوراى اسلامى آمادگى دارد در راستاى اجراى مصوبه مجمع پارلمانى آسيا، همراه با روساى مجالس اندونزى و سوريه و ادامه رايزنى‌ها با همتاى مصرى، ‌در جهت کاهش آلام مردم مصيبت‌زده فلسطين تلاش کند.
 
دعوت از ژاپن برای سرمایه گذاری در ایران
 
رئيس کميسيون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى در دیدار با سفیر ژاپن با بيان اين که دو کشور با دارا بودن درک مشترک فرهنگى، مى توانند روابط خوبى را پايه ريزى کنند، افزود: ظرفيت‌هاى فراوانى براى گسترش مناسبات فى مابين در کليه زمينه‌ها وجود دارد که بايد از آن بهره جست.
 
حدادعادل در بخش ديگرى از سخنانش با بيان اين که گسترش روابط اقتصادى دو کشور نبايد به روابط تجارى محدود شود، افزود: زمينه‌هاى فراوانى براى سرمايه گذارى در بخش‌هاى مختلف انرژى کشورمان وجود دارد که با ابتکار عمل دولتمردان ژاپنى مى توان در جهت تحقق منافع دو کشور از آن بهره مند شد.
 
لزوم توجه بيشتر به حقوق اقليت‌هاى بومى استراليا
 
رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى در ديدار با سفير استراليا با ابراز نگرانى از وضعيت اقليت‌هاى بومى در اين کشور خواستار توجه بيشتر به حقوق اقليت‌هاى بومى استراليا شد.
 
علاءالدين بروجردى در ديدار با مارک انيس برون سفير جديد استراليا در تهران با اشاره به وضعيت اقليت بومى "ابورچين‌ها" در اين کشور بر لزوم توجه به حقوق اقليت‌هاى بومى استراليا تاکيد کرد.
 
بروجردى در بخش ديگرى از سخنان خود با انتقاد از سياست‌هاى دوگانه غرب در مقابل موضوعات مهم جامعه جهانى مانند حقوق بشر، خلع سلاح هسته‌اى و عم پايبندى آنها به تعهداتشان گفت: سياست‌هاى دوگانه و عدم پاى‌بندى غرب به تعهدات خود ديوارى از بى‌اعتمادى در ملت ايران ايجاد کرده است.
 
ایران نظامى نيست که بتوان آن را با هويج تطميع کرد
 
غلامحسین الهام سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره اظهارات اخير اوباما مبنى بر اتخاذ سياست چماق و هويج در قبال ايران افزود:‌ نظام جمهورى اسلامى نظامى نيست که بتوان آن را با هويج تطميع کرد؛ نظام ما از نظر اثرگذارى در جهان نقش ممتازى دارد و چنين ادبياتى در قبال ملتى ريشه‌دار و متمدن مانند ملت ايران که حوزه‌ نفوذش به اعماق تفکر انسان‌ها کشيده مى‌شود، مناسب نيست. چماق هم کارآيى خود را از دست داده است، چماق‌دارترين‌ها رژيم صهيونيستى است که برگشت اين چماق‌ها بر سر خود او خواهد بود. هم‌چنين تهديد در عرصه‌ بين‌المللى شکست خورده و با اين ادبيات نمى‌توان با ملت بزرگ ايران تعامل کرد. نگاه نظام ما بر اساس عدالت در همه‌ عرصه‌ها و رفاه براى همه‌ بشريت و توحيد و معنويت براى همه‌ انسان‌هاست و اگر کسانى مى‌خواهند با اين ملت پيوند بخورند بايد در ديدگاه‌هاى خود تجديد نظر کنند.
 
برای قضاوت درباره اوباما عجله نمی کنیم
 
منوچهر متکی وزیر امور خارجه در گفتگو با مهر با بیان اینکه رؤسای جمهور آمریکا در طول تاریخ همواره سه دوره دگردیسی داشته اند افزود: مبارزات انتخاباتی تا برگزیده شدن و رفتن به کاخ سفید، دوران استقرار به عنوان رئیس جمهور تا زمان خروج از کاخ سفید و نهایتا هنگام خروج از کاخ سفید که رئیس جمهور به عنوان یک صاحبنظر سیاسی مطرح می شود، سه دوره ای است که هر رئیس جمهوری در ایالات متحده گذرانده و بر اساس مقتضیات زمانی و خصوصیات همان دوره به اعلام نظر و مواضع خود نیز پرداخته است.
 
وزیر خارجه ادامه داد: اما طبعا کسی که ما با او طرف خواهیم بود فردی است که به کاخ سفید وارد می شود و به اعمال سیاستهای جدید یا شاید هم تکرار سیاستهای سابق می پردازد. به هر حال به اعتقاد ما هنوز برای قضاوت درباره رئیس جمهور جدید آمریکا اندکی زود است و باید تا زمان استقرار قطعی او در کاخ سفید منتظر بمانیم.
 
با همراهى رژيم صهيونيستى نمی توان حقوق فلسطینیان را احیا کرد
 
وزير امور خارجه کشورمان در خصوص آنچه از سوى اتحاديه‌ عرب درخواست براى مذاکره با رژيم صهيونيستى و دولت فلسطين براى ايجاد صلح خوانده مى‌شود اظهار داشت: کشورهاى عربى عمدتا در قطار صلح بوده‌اند. منتهى اين قطار نه حرکت داشته و نه سوخت کافى براى رساندن سرنشينانش به مقصدى که حقوق کامل فلسطينى‌ها در آن رعايت شود.
 
وى گفت: اما در همين حد هم نتوانستند به نتيجه‌اى برسند. از مدتها قبل طرح ابتکار عربى را مطرح کردند؛ اين طرح در يک سو به رسميت شناختن رژيم صهيونيستى را در دستور قرار مى‌دهد که از نظر ما مورد پذيرش نيست.
 
متکى تلاش کشورهاى عربى براى ايجاد صلح در قالب اين طرح را بيشتر به يک شوخى شبيه دانست و افزود: نمى‌توان قبول کرد که با نوعى همراهى با رژيم صهيونيستى و سياست‌هاى آمريکا در منطقه بتوانيم حق و حقوق ملت فلسطين را احيا کنيم.
 
دعوت شدگان ایرانی در اجلاس منامه شرکت نکردند
 
سفیر ایران در بحرین با تکذیب خبر حضور هیئت ایرانی در کنفرانس گفتگوی منامه اعلام کرد که رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از دعوت شدگان به این اجلاس بودند که در آن حضور نیافتند.
 
دکتر حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با مهر، اخبار منتشر شده مبنی بر حضور هیئتی از ایران در کنفرانس "گفتگوی منامه" به سرپرستی کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس را تکذیب کرد و توضیح داد: در دو سال اخیر هیچ هیئتی از ایران در کنفرانس سالانه منامه شرکت نکرده است .
 
این در حالی است که پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از جان چیپمان مدیر کل موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی لندن که بانی این اجلاس است ، گفته بود که جلالی نمایندگی ایران را در این کنفرانس برعهده خواهد داشت.
 
تهدید به بستن تنگه هرمز یک موضع دفاعی است
 
حسین امیر عبداللهیان به خبرگزاری مهر گفت: حسن نیت باید دوسویه باشد، تهدید به بستن تنگه هرمز یک موضع دفاعی است. و مسأله ابوموسی سوء تفاهمی بیش نیست، و بهتر بود سوال خود را از کشورهای منطقه مطرح می کردید که با 31 کشور دیگر در جنگی 8 ساله از صدام حسین حمایت می کردند. یادتان نرود یکی از هواپیماهای (مسافربری) ایران که در تابستان سال 1988م هدف قرار گرفت و تعداد زیادی از افراد بیگناه در آن به قتل رسیدند، از یکی از پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه مورد هدف قرار گرفت ولی زمانی که صدام کویت را اشغال کرد ما گذشته را فراموش کردیم وکمکها و حمایتهای لازم را به این کشور ارائه نمودیم.
 
سفیر ایران در بحرین ادامه داد: مساله جزیره ابوموسی یک سوء تفاهم و مساله حقوقی ساده است ولی قدرتهائی که از خارج از منطقه آمده اند سعی دارند این موضوع را سیاسی کنند. همچنانکه این مساله درقبال حجم مبادلات تجاری بین ایران وامارات، اهمیت چندانی ندارد. سوء تفاهم درخصوص این جزیره به یک مساله تاریخی وقدیمی باز می گردد که با برطرف شدن سوء تفاهم این مساله نیز بپایان خواهد رسید. 
 
وی افزود: درمورد تنگه هرمز شما می دانید برخی از کشورها حق خود می دانند برای دفاع از خود و به بهانه عدم توانائی دفاع از خود نیروهای بیگانه را به منطقه بیاورند، ما این را مساله داخلی آنها می دانیم ولی زمانی که ما مورد تهاجم احتمالی قرار گیریم مانیز حق داریم از خود دفاع کنیم. بستن تنگه هرمز یک تاکتیک دفاعی است که احتمالا فرماندهان نظامی ایران در صورت لزوم و مورد تعرض قرار گرفتن کشورمان آن را بکار می بندند. هرچند که چنین حمله ای را بعید می دانیم، همه کشورها برای دفاع از خود گزینه هائی را دارند که آنها را برای دفاع از خود بکار خواهند بست.
 
متکى سفر به پاريس را لغو کرد
 
يک مقام فرانسوى گفت که در پى مشاجره ديپلماتيک فرانسه و ايران، وزير امورخارجه‌ ايران سفرش به پاريس را لغو کرد.
 
خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از يک مقام وزارت امورخارجه‌ فرانسه که بنا به سياست‌هاى وزارت از افشاى نامش خوددارى کرد ضمن اعلام اين خبر افزود که منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران قرار بود روز شنبه با برنار کوشنه، همتاى فرانسوى‌اش ديدار کند و روز يکشنبه در کنفرانس افغانستان که با حضور وزيران امورخارجه‌ چند کشور برگزار مى‌شود، شرکت کند.
 
وى افزود که مشخص نيست چه کسى از جانب ايران در اين کنفرانس شرکت کند.
 
موضوع هسته ای باید از شورای امنیت خارج شود
 
حسن روحانی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: پرونده انرژی صلح آمیز هسته ای ایران بر اساس ادعاهای کذب غربی ها به شورای امنیت رفته و باید از این شورای خارج شود.
 
وی با اشاره به اینکه قطعنامه های شورای امنیت برای کشور مشکل آفرین است عنوان کرد: در این فصل در ماده های 39 و 40 دستورات الزامی صادرمی شود وهمچنین در ماده 41 تحریم اقتصادی مطرح است.
 
وی اظهار داشت: اکنون غیر از ایران 40 کشور دیگر جهان نیز از دانش و تکنولوژی هسته ای برخوردار هستند در حالی که این حساسیت تنها نسبت به ایران ایجاد شده است.
 
خصومت ایران و آمریکا نباید ‏برای همیشه باقی بماند
 
حجت‌الاسلام مهدی کروبی عصر یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد قم با بیان اینکه سیاست تنش زدایی باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد خاطرنشان کرد: خصومت دو کشور ایران و آمریکا نباید ‏برای همیشه باقی بماند. حضرت امام نیز چنین اعتقادی داشتند. ما با هر کشوری غیر از اسراییل که حقوقمان را به رسمیت بشناسد ‏مذاکره می‌کنیم.‏
 
وی با بیان اینکه اوباما باید از دولت بوش درس عبرت بگیرد و اشتباهات گذشته را تکرار نکند تأکید کرد: دولت و مسئولان اجرایی باید ‏با حکمت، عزت و مصلحت و پرهیز از حرف هایی که هزینه آن را باید ملت بپردازد‏ برای منافع ملی تلاش کنند تا بتوان در فضایی عادلانه ‏با حفظ حقوق مذاکره کنیم. ‏
 
مؤسس حزب اعتماد ملی افزود: مسؤولان آمریکا نیز باید با تجدید نظر و تغییر مواضع قبلی‏ اعتماد سازی کنند تا باب گفتگو باز شود. ‏
 
رابطه با روسيه مى‌تواند در موقعيت ايران در قفقاز موثر باشد
 
مديرکل دفتر مطالعات سياسى و بين‌الملل وزارت امور خارجه تصريح کرد: رابطه ايران با روسيه مى‌تواند در موقعيت کشورمان در قفقاز نقش موثرى ايفا کند.
 
سيد رسول موسوى، مديرکل دفتر مطالعات سياسى و بين‌الملل وزارت امور خارجه که در نشستى با عنوان «ايران و تهديدات امنيتى حاضر در منطقه» در مرکز بررسى‌هاى استراتژيک رياست جمهورى سخن مى‌گفت، تحولات خزر را نيز راکد توصيف کرد و تنها منطقه‌ موثر بر امنيت کشورمان را در حوزه همسايگى شمال کشور، منطقه‌ قفقاز برشمرد که تحرکات روسيه در برابر گسترش ناتو از جمله‌ آن‌هاست.
 
موسوى با اشاره به طرح ايران براى حل بحران قفقاز گفت:‌ طرح‌هاى ديگر در کنار طرح ايران براى حل مساله قفقاز مطرح است و نمى‌توان گفت وقتى ايران طرحى ارائه داد قبول نشد پس حضور ندارد.
 
فرانسه آداب ميزبانى را به جاى نياورد
 
قشقاوى سخنگوی وزارت خارجه با انتقاد از اقدام دولت فرانسه خاطر نشان کرد: از يک سو ميزبانى چون فرانسه از وزير خارجه‌ کشورمان براى شرکت در اجلاس و کسب مشورت دعوت به عمل مى‌آورد اما در آستانه‌ برگزارى اجلاس با اظهارات غيرديپلماتيک آداب ميزبانى و الزامات مشورت را انجام نمى‌دهد. لذا ايران با توجه به اين موضوع از شرکت در اجلاس خوددارى کرد.
 
به گفته‌ وى، براساس نظرات همه‌ تحليل‌گران حاصل همکارى‌هاى ايران در اجلاس‌هاى قبلى در افغانستان سازنده بوده اما با اقدام خصمانه‌ آمريکا در آن زمان روبرو شده است.
 
خبر آمدن نماينده‌اى از طرف اوباما به ايران کذب است
 
حسن قشقاوی برخى اخبار مربوط به ملاقات مشايى با نماينده‌ اوباما در سفر آبان ماه خود به نيويورک را تکذيب کرد و يادآور شد: سفر مشايى به نيويورک کاملا مشخص بوده و وزارت خارجه آن را تدوين کرده بود که اين شانزدهمين ديدار ايشان با ايرانيان خارج از کشور بوده است که چارچوب اين سفرها کاملا مشخص است.
 
وى اضافه کرد: رقم بالايى از ايرانيان مقيم آمريکا گفته‌اند که ما به ايران سفر داريم که اين نشان از روند بازگشت سرمايه و مغز ايرانى از آمريکا و اروپا به ايران است که اين چندين برابر کذب فرار مغزها مى‌باشد. ايرانيان در همه‌ جاى دنيا علاقه‌مند به منافع ملى و اعتلاى ايران هستند و سفر مشايى نيز در پاسخ به اين مساله صورت گرفت.

نظر شما :