استقبال دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی ازعضویت آمریکا

۱۵ تیر ۱۳۸۶ | ۱۷:۲۵ کد : ۲۹۹ آمریکا
دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی از تصمیم رئیس جمهور آمریکا استقبال و آن را گامی کیفی در راستای مصالحه غرب و جهان اسلام دانسته است.

 

 

به دنبال تصميم جورج بوش رییس جمهور ایالات متحده براى انتصاب نماينده آمريکا در سازمان کنفرانس اسلامى، دبیر کل اين سازمان اعلام کرد با وجود عدم اطلاع از نام نماينده و مذهب وى، آمريکا را همچون کشور روسيه به عنوان عضو ناظر مى‌پذيرد و از آن استقبال می کند.

  

 

جرج بوش"رئيس جمهورى آمريکا  در مراسم پنجاهمين سال تاسيس مرکز اسلامى واشنگتن اعلام کرد که آمريکا براى نشان دادن تمايل دوستى با دولت‌هاى اسلامى در سازمان کنفرانس اسلامى نماينده منصوب مى‌کند تا به گفته او به دیدگاه نمایندگان کشورهای اسلامی گوش دهد و ارزش های آمریکایی را با آنها در میان بگذارد.

 

"عبدالرؤوف بن رجب" سخنگوى سازمان کنفرانس اسلامى در اين باره گفته که هنوز نام نماينده آمريکايى و زمان انتصاب پست وى معلوم نيست.

به گفته وی سازمان کنفرانس اسلامی براى فرستاده‌هاى بين‌المللى الزام نمى‌کند که مسلمان باشند، همان‌گونه که نماينده کشور روسيه که عضو ناظر سازمان کنفرانس اسلامى است مسلمان نيست.

 

اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی نیز از تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتصاب نماینده ویژه ایالات متحده در سازمان کنفرانس اسلامی استقبال و آن را گامی کیفی در راستای مصالحه دانست.

 

آقای احسان اوغلو ابراز امیدواری کرده که این تصمیم سهم مهمی در پیشبرد گفتگو میان ایالات متحده آمریکا و سازمان کنفرانس اسلامی داشته باشند و گامی کیفی در راه تاریخی مصالحه میان جهان اسلام و غرب محسوب شود.

 

احسان اوغلو در بیانیه ای از به رسمیت شناخته شدن محکومیت عوامل افراط گرا در سازمان کنفرانس اسلامی توسط رئیس جمهور آمریکا ابراز مسرت کرده و گفته که این اقدام می تواند درک دوجانبه و همکاری میان آمریکا و کشورهای مسلمان را بهبود بخشیده و علاقه جوامع اسلامی را به گفتگو با حفظ احترام دوجانبه و دوستی مستمر نشان دهد.

 

وزیر امور خارجه ایالات متحده شخصاً طی یک تماس تلفنی دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را از تصمیم دولت آمریکا مطلع کرده است. وی طی این مکالمه تلفنی نقش مثبت و مؤثر سازمان کنفرانس اسلامی را در ترویج میانه روی و توسعه در کشورهای اسلامی مورد تجلیل قرار داد.

 

دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی نیز از این تصمیم استقبال کرد و آمادگی این سازمان را مبنی بر همکاری با این سفیر ویژه، اعلام کرد.

 

این دو توافق کردند گفتگوهای خود را با نگاهی به ترویج فرهنگ تساهل، صلح، گفتگو و درک دوجانبه ادامه دهند.

 

تصمیم انتصاب سفیر ویژه ایالات متحده در سازمان کنفرانس اسلامی در پی تشکیل گروه سفیران سازمان کنفرانس اسلامی ماه مارس امسال در واشنگتن صورت گرفته است.

 

اخیرا دفتر شورای روابط اسلامی آمریکایی در میشیگان با نمایندگان سازمان کنفرانس اسلامی در دیترویت دیدار کرده و درباره گفتگوی بین ادیان و موضوعات عدالت اجتماعی تبادل نظر کردند.

این دیدار از سوی دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت کشور ایالات متحده در دفتر شورای روابط اسلامی آمریکایی مستقر در دیترویت، میشیگان و انجمن اسلامی دیترویت بزرگ در روچستر هیلز صورت گرفت.

 

نمایندگان سازمان کنفرانس اسلامی درباره جمعیت شناسی جامعه مسلمانان دیترویت، برنامه های دینی مساجد محلی و فعالیتهای بین ادیان پرسشهایی را مطرح کردند. نمایندگان هر دو گروه تلاشهای سازمان کنفرانس اسلامی را به منظور غلبه بر اسلام هراسی و تحلیل و میانجیگری آن در بحرانهای کنونی دارفور، سودان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

داود ولید مدیر اجرایی دفتر شورای روابط اسلامی آمریکایی مستقر در میشیگان نیز از تلاشهای برخی مسئولان در راستای بهبود رابطه میان جهان اسلام و آمریکا به واسطه فعالیتهای سازمان کنفرانس اسلامی تشکر و قدردانی کرد.

 

براساس بیانیه این شورا، این دیدار نه تنها فرصت آموزشی برای هیئتهای سازمان کنفرانس اسلامی بود، بلکه فرصتی برای رهبران مسلمانان آمریکا بوده تا منافع مشترک و نگرانی های خود را با نمایندگان سازمان کنفرانس اسلامی به بحث و بررسی بگذارند.

شورای روابط اسلامی – آمریکایی بزرگترین سازمان مدافع آزادیهای مدنی مسلمانان آمریکا است که دارای 33 دفتر در سراسر ایالات متحده است.


نظر شما :