علی اف، ‌پیروز نبرد بدون رقیب

۲۶ مهر ۱۳۸۷ | ۱۴:۱۵ کد : ۲۹۵۲ اخبار اصلی
انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان 7 کاندید داشت که پیش بینی پیروزی الهام علی اف پیش از انتخابات چندان مسئله سخت و پیچیده ای نبود. آذربایجان که جزء کشورهایی است که به تازگی دموکراسی را تجربه می کند، هنوز راه زیادی باید بپیماید تا بتواند به معنای واقعی دموکراسی نزدیک شود.
علی اف، ‌پیروز نبرد بدون رقیب
الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان توانست در انتخابات ریاست جمهوری 15 اکتبر این کشور، برای بار دیگر انتخاب شود. آذربایجان که جزء کشورهایی است که به تازگی دموکراسی را تجربه می کند، هنوز راه زیادی باید بپیماید تا بتواند به معنای واقعی دموکراسی نزدیک شود.
 
انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان 7 کاندید داشت که پیش بینی پیروزی الهام علی اف پیش از انتخابات چندان مسئله سخت و پیچیده ای نبود. گزارش اخیر سازمان امنیت و همکاری اروپا در شاخه نظارت بر انتخابات آزاد پیش از برگزاری این انتخابات اعلام کرده بود که نبود رقابت درست در این انتخابات، از اشتیاق جامعه برای شرکت در آن کاسته است. این درحالی است که ناظران این انتخابات اعلام کرده اند که 77 درصد از مردم در این انتخابات شرکت کردند و الهام علی اف از حزب آذربایجان نوین توانسته است با کسب 89 درصد از آرا به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شود. این درحالی است که احزاب مخالف پیش از این انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده بودند.
 
سیاستمداران احزاب مخالف اعلام کردند که دولت های غربی از ترس از دست دادن یکی از هم پیمانان استراتژیک خود خواهان گسترش دموکراسی در آذربایجان نیستند. این درحالی است که آنها دسترسی به منابع نفتی دریای خزر از طریق آذربایجان را نیز از دلایل دیگر حمایت دولت های غربی از الهام علی اف می دانند.
 
رقابت نامساوی کاندیداها پیش از انتخابات کاملا مشخص بود. در حالی که پوسترهای الهام علی اف در سراسر باکو قابل مشاهده بود، اثری از ستادهای انتخاباتی 6 کاندیدای دیگر به چشم نمی خورد. در عین حال پیش از انتخابات، الهام علی افبه سراسر آذربایجان سفر کرد تا در مراسم افتتاحیه موسسات و ساختمانهای مختلف شرکت کند.
 
همچنین در تاریخ 14 اکتبر یعنی درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات، سازمان خبرنگاران بدون مرز گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه بخش زیادی از برنامه های شبکه تلوزیونی AzTv شبکه رسمی کشور آذربایجان به الهام علی افاختصاص داشته است.
 
آذربایجان با هشت میلیون جمعیت یکی از کشورهای بزرگ در صادرات انرژی محسوب می شود و نقش مهمی در انتقال انرژی دریای خزر و آسیای مرکزی به سایر نقاط جهان دارد. همچنین کشورهای غربی امیدوارند که بتوانند از طریق آذربایجان وابستگی خود به انرژی روسیه را کم تر کنند.
 
اقتصاد آذربایجان با توجه به افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر توانست رشد خوبی داشته باشد. به طوری که در حال حاضر رشد صعودی اقتصادی این کشور در رده های بالایی قرار دارد، هرچند این نکته می تواند یکی از دلایل محبوبیت الهام علی اف باشد اما رییس جمهور آذربایجان نیز از این شرایط به خوبی استفاده کرده است. چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری، الهام علی اف اعلام کرده بود که روند دموکراسی در آذربایجان بعد از رشد اقتصادی قرار دارد و آنها بیش از آنکه به دموکراسی بی اندیشند به رشد اقتصادی کشور توجه دارند. وی شرایط کشور را به گونه ای پیش بینی کرده بود که انتخابات 15 اکتبر زمان مناسبی برای آزمون دموکراسی در این کشور خواهد بود. اما با وجود شواهدی که بر انتخابات نظارت داشتند به نظر می رسد که هنوز زمان مناسب برای آزمون دموکراسی در آذربایجان آغاز نشده است.
 
روند انتخابات آذربایجان را 1104 ناظر بین المللی از 59 کشور نظارت کردند، این درحالی است که 20 رسانه گروهی خارحی از جمله رویترز، آپ، TRTو ... روند انتخابات آذربایجان را منعکس کردند.
در کنار الهام علی اف، رهبر حزب آذرباجان نوین و رییس جمهور کنونی اقبال آقازاده رئیس حزب امید، حافظ حاجی اف رهبر حزب مساوات معاصر، قدرت حسنقلی اف رئیس حزب جبهه خلق آذربایجان، فاضل غضنفراوغلو رهبر حزب سازندگی بزرگ، فؤاد علی اف رئیس حزب لیبرال- دموکرات و و غلامحسین علی بیگلی کاندیدای مستقل شرکت کرده بودند.

نظر شما :