نيويورک تايمز: افتادن در مارپیچ حلزونی

۲۵ مهر ۱۳۸۷ | ۰۱:۳۹ کد : ۲۹۴۸ اخبار اصلی
پس از آن که 7 سال از اشغال افغانستان گذشته و دوران ریاست جمهوری جورج بوش نیز رو به پایان است، پرزیدنت بوش و همکارانش ناگهان از خواب بیدار شده­اند و خود را در یک مخمصه مجهول در افغانستان می­بینند... نگاهى به سرمقاله هاى مطبوعات جهان - ۱۵ اکتبر
نيويورک تايمز: افتادن در مارپیچ حلزونی

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران افغانستان اختصاص داده و با موضوع افتادن در مارپیچ حلزونی نوشته است، پس از آن که 7 سال از اشغال افغانستان گذشته و دوران ریاست جمهوری جورج بوش نیز رو به پایان است، پرزیدنت بوش و همکارانش ناگهان از خواب بیدار شده­اند و خود را در یک مخمصه مجهول در افغانستان می­بینند. مخمصه­ای که خود ساخته­اند و اکنون گرفتار آن شده­اند. آنها اکنون انتخاب­های کمی دارند از این رو زنگ­های هشدار از همه گوشه­های دنیا به صدا در آمده ­است. رئیس جمهور در بد مخمصه­ای افتاده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که به زمان امضای توافق­نامه امنیتی بسیار نزدیک هستیم، 16 سازمان امنیتی امریکا همگی متفق­القولند که امریکا در یک پیچ حلزونی خطرناک گیر افتاده است. به اعتقاد ژنرال مایک مولن، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانسان سال بعد سال بسیار بدتری خواهد بود. سالی که گره­های ما در افغانستان بیشتر و کورتر خواهند شد.

 

روزنامه الحیات سرمقاله امروز خود را همانند بسیاری از روزنامه­های بین­المللی جهان به بحران مالی اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان حروف ابجدی برای دنیای سرمایه­داری نوشته است، حروف قاموس روح و عاطفه و فکر بشر است. در دنیای اقتصاد و داد و ستد ارقام جای حروف را می­گیرند. بشر نمی­تواند با حروف به تنهایی یا با اعداد به تنهایی زندگی کند زیرا هر کدام از آنها از دیگری پشتیبانی می­کند. اما امروز که هر چه دنیا وسیعتر می­شود استفاده از اعداد و حروف نیز افزایش می­یابد. تا چند سال پیش هیچ کس نمی­پرسید در دنیا چه می­گذرد اما گویی امروز از خواب بیدار شدیم و می­بینیم دنیا با چه حجمی از اعداد و حروف سر و کار دارد. دقیقا دردسرهای اقتصادی نیز از همین جا آغاز شده­اند.

 

روزنامه الاهرام سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و ضمن توصیف ارتباط آن با بحران مالی مصر با عنوان رعایت محدوده دخل و خرج در سایه بحران مالی نوشته است، قضایای مربوط به دخل و خرج، بهبود وضعیت معیشیتی هم وطنان، حمایت از تولید کنندگانی که در حال تعطیلی هستند و افزایش دستمزدها همگی مسائلی است که این روزها ذهن همه اقتصاددانان را مشغول کرده است. اما این ذهن مشغول گویا با بحران مالی جهانی به مرز سکته رسیده است. گرجه دولتمردان کشور تلاش دارند، تاثیر آن را بر کشور ناچیز جلوه دهند اما همان طور که نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفته راه زیادی تا نتیجه گیری نهایی وجود دارد. هیچ کس نمی داند روزی که دنیا بحران مالی را از سر رفع می­کند کشورهای خاورمیانه گرفتار چه بحران­هایی خواهند بود.

 

روزنامه فایننشال تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان پائولسون در نهایت نظام مند می­شود، نوشته است، بسیار بهتر است که شما بانکداری در امریکا باشید تا در بریتانیا. نجات مالی که ایالات متحده در برابر بانک ها اتخاذ کرده بسیار موثرتر از نجات مالی است که دولت بریتانیا در اینجا در پیش گرفته است. هر دو به سمت یک تعادل مالی حرکت می­کنند اما با این تفاوت که وزیر خزانه داری امریکا با خیالی آسوده خبر از بهبود اوضاع مالی می دهد در حالی که دولت بریتانیا هنوز نمی داند چه می­کند و به هیچ عنوان نمی­تواند آینده­ای را پیش بینی کند.


نظر شما :