ميشل عون براى نخستين بار در تهران

۲۴ مهر ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۷ کد : ۲۹۳۵ اخبار اصلی
ميشل عون تلاش می­کند با ائتلاف با احزاب و جریان­های مهم لبنانی از جمله حزب­الله و با نزدیک شدن به کشورهای تاثیر گذار در تحولات و حرکت­های سیاسی لبنان از جمله ایران و سوریه جایگاه سیاسی خود را مستحکم کرده تا در آینده بتواند و موقعیت خود را در کشورش به نوان یک حزب تاثیرگذار و فراگیر مستحکم کند.
ميشل عون براى نخستين بار در تهران

سرانجام میشل عون، رئیس جريان ملى آزاد مسيحى لبنان به تهران آمد تا ضمن دیدار با مقام­های جمهوری اسلامی حرکتی جدید در تحرکات سیاسی خود در کشورش رقم بزند. عون که خود یکی از داعیه­داران ریاست جمهوری لبنان است، هنوز از این که به این پست نرسیده ناخرسند است و تلاش می­کند با ائتلاف با احزاب و جریان­های مهم لبنانی از جمله حزب­الله و با نزدیک شدن به کشورهای تاثیر گذار در تحولات و حرکت­های سیاسی لبنان از جمله ایران و سوریه جایگاه سیاسی خود را مستحکم کرده تا در آینده بتواند به خواسته­های خود برسد و موقعیت خود را در کشورش به عنوان یک حزب تاثیرگذار و فراگیر مستحکم کند.

 

وی قبل از سفر به تهران در فرودگاه بیروت گفت: «آشنايى بيشتر و برقرارى روابط دوستانه هدف اصلی سفرش به ايران است.»

 

وی تاکيد کرد، اين موضوع نمى‌تواند اتهامى عليه وى باشد، به ویژه این که اين اولين سفر خارجيش نيست و از سال 2000 تاکنون پنج بار به آمريکا سفر کرده است.

عون قبل از آن گفته بود، اين سفر در پاسخ به پنج بار دعوت ايران از وى براى بازديد از اين کشور است که اولين آنها پس از جنگ 33 روزه بود، وى هدف از تاخير در پاسخ به اين دعوت‌ها را مساعد نبودن شرايط داخلى دانست.

 

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با میشل عون در تهران گفت: «کشورهاى منطقه اعضاى يک خانواده هستند و در اين ميان ما با لبنان داراى روابط ديرينه بر اساس منافع مشترک هستيم. لبنان جايگاه ويژه‌اى در منطقه دارد و همين موقعيت ويژه از ديرباز موجب طمع بسيارى نسبت به اين کشور بوده است. لبنان ثابت کرده که ظرفيت‌هاى لازم براى تصميم‌سازى اجماعى براى جلوگيرى از فتنه‌هايى که ديگران براى بى‌ثباتى لبنان بر روى آن سرمايه‌گذارى مى‌کنند را دارد.»

 

متکى دفاع از لبنان و مقاومت را دفاع از حق و کرامت انسان‌ها و استقلال ملت‌ها در برابر هژمونى قدرت‌هاى سلطه‌جو خواند و تصريح کرد، کسانى که هزاران کيلومتر دورتر از منطقه به دنبال منافع نامشروع و تحميل نظرات خود هستند حق ندارند دفاع و ارتباط مشروع کشورهاى منطقه را زير سئوال ببرند.

 

ميشل عون هم نیز در اين ملاقات گفت: «ايران بخش مهمى از تاريخ منطقه است و بسيارى از آثار ايرانى در جاى جاى لبنان مشهود است. با وجود فتنه‌ها و تلاش‌هاى گسترده براى ايجاد تفرقه بين کشورهاى دوست در منطقه مناسبات دوجانبه و روابط صميمى و عميق دو کشور همواره تداوم يافته است.»

 

شامل موازیا عضو جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون درباره سفر عون به تهران گفت: «دعوت از میشل عون برای سفر به ایران مدتها پیش ارائه شده بود و اکنون زمان آن رسیده است تا به این دعوت پاسخ داده شود، زیرا ایران کشور مهمی در منطقه است. به اعتقاد من این سفر برای لبنان بسیار سودمند خواهد بود.»

 

سیعد جلیلی، دبیر عالی شورای امنیت ملی کشورمان نیز در دیدار با میشل عون گفت: « لبنان پس از موفقیت در جنگ 33 روزه به یک الگوی موفق مقاومت وهمبستگی برای کشورهای منطقه تبدیل شده است و لبنان امروز قادر است توطئه های دشمن را در هر شرایطی خنثی کند.»

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی و اسلامی بین مردم ایران و لبنان بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به استقرار ثبات و استقرار سیاسی و اقتصادی در لبنان تاکید کرد.

 

وی گفت: «تفاهم جریان آزاد ملی و حزب الله علاوه بر آثار مثبتی که بر لبنان گذاشته است، می تواند الگوی ارزشمندی نه تنها برای همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان ومسیحیان بلکه برای همبستگی و همکاری آنان در جهت اهداف و آرمان های مشترک در منطقه و جهان باشد.»

 

جلیلی با اشاره به اینکه اسرائیل به رغم شکست های پی در پی کماکان به توطئه علیه ملت های منطقه به ویژه ملت لبنان ادامه می دهد افزود: «هوشیاری و وحدت ملت لبنان دسیسه های این رژیم را برملا کرده و در شرایط لازم شکست و ناکامی را بر صهیونیست ها دیکته خواهد کرد.»

 

وی با اشاره به ضرورت همبستگی بین همه طوایف لبنانی، بر توسعه همکاری و همبستگی مسلمانان و مسیحیان برای حفظ ثبات و استقرار سیاسی در این کشور تاکید کرد.

 

میشل عون رهبر جریان آزاد ملی درلبنان نیزضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات لبنان گفت: «ایران نقش مهمی درثبات و امنیت منطقه دارد و دشمنان از گذشته به دنبال مخدوش کردن نقش ایران در منطقه بوده­اند. عداوت دشمنان با مردم لبنان ادامه دارد و آنها به دنبال نابودی الگوی لبنانی مقاومت و همبستگی در منطقه هستند. آنچه برای لبنان اهمیت دارد وحدت وهمبستگی ملی است و آنچه ملت لبنان از آن رنج می برد اختلاف و تفرقه بین طوایف مختلف است.»

 

میشل عون در سفرش به تهران با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز دیدار و گفت و گو کرد و قرار است با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت و گو کند.


نظر شما :