نگاهی‌به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۱ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۱ کد : ۲۸۲۲ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی‌به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
بيشتر يهوديان آمريکا از اوباما حمايت مى‌کنند
 
بر اساس یک نظرسنجى که از سوى مرکز يهوديان آمريکا صورت گرفت 57 درصد يهوديان این کشور حمايت خود را از باراک اوباما، نامزد دموکرات احراز پست رياست جمهورى آمريکا اعلام کرده‌اند در حالى که تنها 30 درصد آنها معتقدند که جان مک کين برتر است.
 
بر اساس اين نظرسنجى 56 درصد يهوديان آمريکا طرفدار دموکرات‌ها هستند در حالى که 17 درصد آنها طرفدار جمهورى‌خواهان هستند و 25 درصد نيز نسبت به اين دو نامزد اظهار بى‌طرفى کرده‌اند.
 
 رایس ماه آینده به خاورمیانه سفر می کند
 
یک منبع فلسطینی اعلام کرد : کاندولیزا رایس در نظر دارد ماه آتی میلادی در چارچوب تلاش برای قانع کردن دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و به منظور ایجاد راه حلی برای حل مسائل اصلی مورد نزاع دو طرف به سرزمین های اشغالی سفر کند.
 
این منبع می افزاید: مسئولین اسرائیلی از "احمد قریع" رئیس هیئت مذاکره کننده فلسطینی بسیار عصبانی هستند و وی را به سنگ اندازی در مسیر دستیابی به توافقات دو جانبه بین فلسطین و اسرائیل متهم می کنند.
 
روابط ما با گرجستان احيا خواهد شد
 
ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه،‌ در ديدار با دبيران شعب منطقه‌اى و سران فراکسيون‌هاى "روسيه واحد" در مجالس قانونگذارى مناطق فدراسيون روسيه گفت: اين کشور نزديک به ماست، کشور همسايه است. ما با آنها روابط و تماس‌هايى چندين قرنه داريم و من فکر مى‌کنم که ما روابط با گرجستان را در آينده احيا مى‌کنيم.
 
وى افزود: بايد روابط خواهرخواندگى بين شهرهاى روسيه و گرجستان توسعه يابد، زيرا نباید اجازه داد که ناسيوناليست‌ها و افراد غير مسئول گرجستان را بدرند. بايد ارتباط با جامعه مدنى را در اين کشور حفظ کرد.
 
المرت به مسکو مى‌رود
 
دفتر نخست‌وزير مستعفى رژيم صهيونيستى روز يکشنبه اعلام کرد: ايهود المرت اوايل اکتبر راهى روسيه مى‌شود.
 
اين سفر قرار است 7-6 اکتبر(15- 16 مهر) انجام شود. نخست وزير مستعفى رژيم صهيونيستى قصد داشت اوايل ماه جارى (سپتامبر) به روسيه سفر کند اما اين سفر به دليل اتهام‌هاى فساد عليه وى و استعفاى قريب الوقوع‌اش به زمان ديگرى موکول شد.
 
مقام‌هاى رژيم صهيونيستى اعلام کردند که المرت قصد دارد در اين سفر درباره برنامه‌ هسته‌اى ايران با مقام‌هاى روس گفتگو کند. وى همچنين قصد دارد نگرانى خود را نسبت به گزارش‌هاى اخير در مورد اينکه روسيه قصد دارد سوريه را به موشک‌هاى پيشرفته تجهيز کند، ابراز کند.
 
سولانا وارد گرجستان شد
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه به منظور بررسی آخرین وضعیت گرجستان وارد این کشور شد.
 
خاویر سولانا که در آستانه آغاز ماموریت ناظران اتحادیه اروپا در گرجستان وارد این کشور شده در سفر خود با میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان دیدار خواهد کرد. 
 
جنگ عليه تروريسم باعث تضعيف القاعده نشده است
 
بر اساس نتايج نظرسنجى سرويس جهانى شبکه‌ خبرى بي.بي.سى مردم سراسر جهان معتقدند جنگ عليه تروريسم به رهبرى آمريکا القاعده را تضعيف نکرده‌ بلکه در واقع رهبر اين شبکه را بيشتر تقويت کرده است.
 
نتايج اين نظرسنجى که با حضور 24 هزار شهروند از مردم 23 کشور انجام شده، حاکى از آن است که جهانيان معتقدند ‌تلاش براى مقابله با القاعده از 11 سپتامبر سال 2001 تاکنون اين گروه تروريستى را تضعيف نکرده است.
 
اين شبکه‌ خبرى اعلام کرد که نظر غالب مردم اين بوده است که هيچ کدام از طرفين درگيرى، پيروز اين جنگ نبوده‌اند.
 
وزيران خارجه‌ سوريه و آمريکا ديدار کردند
 
وزير امور خارجه سوريه با همتاى آمريکايى‌اش در نيويورک ديدار و به بررسى مسايل عراق مذاکرات غير مستقيم سوريه و رژيم صهيونيستى پرداخت.
 
کاندوليزا رايس در ديدار با وليد معلم وزير امور خارجه‌ سوريه، نسبت به گام‌هاى مثبتى که کشورهاى منطقه اتخاذ کرده‌اند ابراز خرسندى کرد و گفت: آمريکا آماده است در راستاى تحقق صلح فراگير در منطقه با کشورهاى خاورميانه همکارى کند.
 
وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد: ما در اين ديدار به بررسى اوضاع کلى منطقه و تلاش‌هاى کشور‌ها پرداختيم.
 
رايس گفت: ما معتقديم که برقرارى صلح فراگير بايد در تمام زمينه‌ها باشد و شامل تمام کشورها باشد. اما پرونده اسراييل و فلسطين در محور توجه ماست و ما معتقديم که اين مساله بايد بيشتر پخته شود.
 
همچنين وليد معلم در گفتگو با شبکه تلويزيونى العربيه در نيويورک نيز گفت: ديدار من با رايس بسيار مثبت و سرآغازى براى مذاکرات آينده بود.
 
تصميم ساف براى تمديد دوره‌ رياست عباس قابل قبول نيست
 
جنبش حماس تاکيد کرد که شوراى مرکزى سازمان آزادى بخش فلسطين(ساف)غيرقانونى است و هر تصميمى که درباره‌ تمديد دوره‌ رياست محمودعباس اتخاذ کند، باطل است و قابل قبول نيست.
 
فوزى برهوم، سخنگوى جنبش حماس در اين زمينه اظهار داشت: شوراى مرکزى سازمان آزادى بخش فلسطين غيرقانونى است و اين شورا از طريق انتخابات تعيين نشده و نماينده‌ ملت فلسطين نيست و نهادى که غيرقانونى باشد، نمى تواند در مورد مسايل قانونى از جمله تمديد دوران رياست محمود عباس(ابومازن) رييس تشکيلات خودگردان فلسطين تصميم بگيرد و براى او معاون تعيين کند.
 
برخى از رسانه‌هاى خبرى به نقل از منابع فلسطينى گزارش داده‌اند که شوراى مرکزى اين سازمان در طول هفته هاى آينده در رام الله جلساتى را تشکيل خواهد داد تا دوران رياست محمود عباس را تمديد کند .
 
نشست گفتگوهاى ملى فلسطين 14 آبان
 
عضو کميته مرکزى جنبش فتح اعلام کرد: نشست گفتگوهاى ملى گروه‌هاى فلسطينى، چهارم نوامبر آينده (14 آبان سال جارى) در قاهره برگزار مى‌شود.  
 
وى ادامه داد: به دنبال اين نشست، وزراى خارجه کشورهاى عربى نيز تشکيل جلسه خواهند داد تا به توافقنامه حاصله راى اعتماد دهند.
 
وى ادامه داد: 13 گروه فلسطينى شرکت کننده در گفتگو و در راس آن دو جنبش فتح و حماس پس از رايزنى‌هايى که مصر با هر کدام از آنها به صورت جداگانه داشته است، نشستى را برگزار کرده و قرار است که توافق درباره بسيارى از مسائل مورد بررسى حاصل شود و اگر يک مورد تا دو مورد باقى بماند در جلسه گفتگوى ملى فراگير قطعى مى‌شود.
 
پارلمان لبنان قانون جديد انتخابات کشور را تصويب کرد
 
پارلمان لبنان سه‌شنبه شب، در چهارمين نشستى که جهت تصويب قانون انتخابات جديد اين کشور برگزار کرد، پيش‌نويس قانون ارايه شده از سوى کميته‌ ادارى و عدالت پارلمان را پس از انجام برخى تغييرات در آن تصويب کرد.
 
قانون جديد بر اصل قوانين قضايى جهت تقسيم مراکز انتخاباتى بر اساس توافق و اجماع احزاب سياسى لبنان در توافق‌نامه‌ دوحه استوار است.
 
اين قانون همچنين تمامى مسايل مربوط به کمک‌هاى مالى انتخاباتى به نامزد‌ها و ديگر امور مربوط به تبليغات و مبارزات انتخاباتى را شامل مى‌شود
 
امید براون به ادامه حیات سیاسی
 
جدیدترین نظرسنجی های انجام شده در انگلیس حکایت از بهبود وضع حزب حاکم این کشور و کم شدن اختلافها میان حزب محافظه کار و حزب کارگر دارد.
 
این نظرسنجی که توسط موسسه BPIX و برای هفته نامه ساندی تلگراف انجام شده نشان می دهد که اختلاف میان حزب محافظه کار به رهبری دیوید کمرون و حزب کارگر به رهبری گوردون براون نخست وزیر انگلیس از 23 درصد به 12 درصد کاهش یافته است.
 
بر همین اساس در حال حاضر محبوبیت حزب محافظه کار در میان مردم انگلیس 43 درصد و محبوبیت حزب کارگر 31 درصد و محبوبیت حزب لیبرال دموکرات 17 درصد است.
 
آغاز مجمع عمومی آژانس انرژی اتمی
 
پنجاه و دومين نشست سالانه مجمع عمومى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از 8 مهر به مدت يک هفته در وين آغاز شد.
 
نمایندگان 145 کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور شرکت در پنجاه و دومین نشست سالانه مجمع عمومی این آژانس در وین گرد هم آمدند.
 
در این نشست سیاست های کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی مسائل عمده ، از منع گسترش تسلیحات اتمی گرفته تا تروریسم هسته‌ای و کاربردهای درمانی و پزشکی انرژی هسته‌ای، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .
 
به امضای توافقنامه امنیتی نزدیک شده ایم
 
وزیران امور خارجه آمریکا و عراق ششم مهر در دیدار با یکدیگر اعلام کردند که دو کشور به زودی در رابطه با چگونگی حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از سال 2008 به توافق خواهند رسید.
 
هوشیار زیباری در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در نیویورک برگزار شد، اظهار داشت: ما به دستیابی به توافق در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی در عراق بسیار نزدیک شده ایم.
 
وی افزود: همان طور که قبلا نیز گفتم معتقدم [توافقنامه امنیتی] مراحل پایانی خود را طی می کند.
 
کاندولیزا رایس نیز خاطرنشان کرد که این موضوع آسان نخواهد بود [به ویژه] زمانی که با دولتی کار می کنیم که از حاکمیت برخوردار است.
 
عراق هواپیماهای شناسایی آمریکایی را تحویل گرفت
 
وزارت دفاع عراق در بیانیه ای اعلام کرد: نیروی هوایی عراق طی مراسمی با حضور عبدالقادر محمد جاسم العبیدی و فرمانده نیروی هوایی و شماری از افسران عراقی و آمریکایی، اسکادرانی از هواپیماهای شناسایی پیشرفته از نوع کینگ ایر را که اخیرا از آمریکا خریداری کرده بود، تحویل گرفت.
 
محمد جاسم العبیدی افزود: این هواپیماها، پیشرفته و دارای تکنولوژی عالی در تصویربرداری هوایی و پوشش مساحت گسترده و انتقال تصاویر گرفته شده به مراکز عملیاتی است و خلبانان عراقی درباره شیوه پرواز با آن آموزش دیده اند.
 
آمريکا با مهم ترين درخواست‌هاى عراق موافقت کرد
 
حميد المعله، يکى از رهبران برجسته مجلس اعلاى اسلامى عراق و ائتلاف يکپارچه‌ شيعه در گفتگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط - چاپ لندن - گفت: مذاکرات بين عراق و آمريکا در خصوص توافقنامه‌ امنيتى روند مثبتى را طى مى‌کند و طرف آمريکايى به مهم ترين درخواست‌هاى عراق از جمله موضوع اعطاى مصونيت قضايى به نيروهاى آمريکايى در عراق و ايجاد سقف زمانى براى حضور نيروهاى آمريکايى در اين کشور پاسخ داده است.
 
وى تصريح کرد: دولت عراق اکنون برخى موضوعات در توافقنامه‌ امنيتى را که به پيشنهادات جديد مربوط مى‌شود، بررسى مى‌کند.
 
اين مقام برجسته ائتلاف يکپارچه‌ شيعه عراق خاطرنشان کرد: دو طرف همچنان به مذاکرات جهت دستيابى به توافق نهايى در خصوص سقف زمانى براى حضور نيروهاى آمريکايى در عراق تا سال 2011 ادامه مى‌دهند.
 
دزدان دريايى سومالى محاصره شدند  
 
دزدان دريايى سوماليايى که اواخر هفته گذشته يک کشتى اوکراينى و محموله تسليحاتى آن را تصرف کرده بودند در آب هاى ساحلى بخش مرکزى سومالى به محاصره کشتى هاى جنگى خارجى درآمدند.
 
مشاور رئيس جمهور منطقه شبه خودمختار پونتلند ضمن اعلام اين خبر گفت: سه کشتى جنگى خارجى در حال حاضر در تعقيب دزدان دريايى هستند و حداقل دو کشتى به کشتى ربوده شده بسيار نزديک شده اند.
 
در همين حال خبرگزارى آسوشيتدپرس از لنگر انداختن يک ناوشکن نيروى دريايى امريکا در آب هاى ساحلى سومالى خبر داد.
 
جهانگردان خارجى ربوده شده در مصر آزاد شدند
 
يک منبع رسمى مصر از آزادى تمامى جهانگردان خارجى ربوده شده در اين کشور و همراهان مصرى‌شان خبر داد.
 
يک مقام رسمى مصر روز دوشنبه اعلام کرد: تمام جهانگردان خارجى و همراهان مصرى آنها که 10 روز پيش در مناطق مرزى جنوب مصر و در يک منطقه باستانى اين کشور ربوده شده بودند، آزاد شدند و در سلامت کامل به سر مى‌برند.
 
خبرنگار شبکه العربيه نيز اعلام کرد: گروگان‌ها بدون پرداخت هيچ گونه مبلغ مالى آزاد شدند و عمليات آزادسازى اين گروگان‌ها از طريق عمليات نظامى که روز يکشنبه در مرز چاد صورت گرفت، با موفقيت انجام شد.
 
 مردم اکوادور به پاى صندوق‌هاى راى رفتند
 
مردم اکوادور براى راى دادن به همه‌پرسى قانون اساسى که بر اساس آن اختيارات رييس‌جمهور اين کشور به ميزان قابل توجهى افزايش خواهد يافت و وى اجازه خواهد يافت براى دو دوره‌ متوالى ديگر کانديداى رياست جمهورى شود، به پاى صندوق‌هاى راى رفتند.
 
رافائل کوره‌آ رييس‌جمهور اکوادور گفت که تصويب بيستمين قانون اساسى اکوادور يک اصلاحات سريع و عميق را به همراه خواهد داشت که به نفع اکثريت سخت کوش و متواضع خواهد بود و به نابودى يک طبقه سياسى که باعث بدل شدن اکوادور به يکى از فاسدترين کشورهاى آمريکايى لاتين شده کمک خواهد کرد.
 
پيروزى راى آرى در رفراندوم
 
اولين نتايج منتشره از همه پرسى برگزار شده در روز يکشنبه 28 سپتامبر حکايت از پيروزى راى آرى به قانون اساسى اکوادور داشت.
 
به نوشته ال پاييس، با شمارش 4.91 درصد از آرا (243.113 راى) تا کنون 65.33 درصد از مردم اکوادور به قانون اساسى جديد اين کشور راى "آرى" دادند.
 
رافائل کورئا که براى اعلام پيروزى در رفراندوم اخير به گواياکيل شهر زادگاهش سفر کرده بود طى سخنانى گفت: اين لحظه تاريخى است که هم افرادى که بيشتر در روند تغيير و تائيد قانون اساسى تاثيرگذار بودند و نيز تمام ملت اکوادور را در برمى‌گيرد.
 
سفر چاوز به کوبا
 
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا 28 سپتامبر براى ديدار با رائول کاسترو رئيس جمهور کوبا و فيدل کاسترو رهبر سابق اين کشور وارد لا هاوانا شد.
 
ال پاييس به نقل از روزنامه خوونتود ربلده گزارش داد: هواپيماى حامل هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا ساعت 20:30 شنبه شب در فرودگاه خوسه مارتى بر زمين نشست و رئيس جمهور ونزوئلا پس از خروج از هواپيما توسط رائول کاسترو رئيس جمهور کوبا مورد استقبال قرار گرفت.
 
چاوز که از پرتغال در مسير بازگشت به ونزوئلا در راس هيات بلند پايه‌اى به کوبا سفر کرده، با فيدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا و برادرش رائول کاسترو ديدارى برادرانه داشته است.
 
کره شمالی به سئول پيشنهاد مذاکره داد
 
خبرگزاری آلمان گزارش داد، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، نمایندگی نظامی کره شمالی در منطقه مرزی پانمونجوم پیشنهاد کرده است سه‌شنبه آینده در سطح کارشناسی درباره امور مربوط به اجرای توافقات حاصل شده میان نیروهای مسلح دو کشور مذاکراتی انجام گیرد.
 
خبرگزاری یونهاپ به نقل از یکی از سخنگویان وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد هنوز مشخص نیست کره شمالی چه پیشنهاد مشخصی را در این جلسه خواهد داشت. این اولین پیشنهاد گفتگوی به این شکل از سوی کره شمالی از زمان بر سر کار آمدن دولت محافظه‌کار در کره جنوبی در اواخر ماه فوریه است.
 
وزیر راه ژاپن استعفا کرد
 
وزیر راه ژاپن تنها چهار روز پس از منصوب شدن به این مقام، استعفای خود را تحویل دولت داد.
 
"ناریاکی ناکایاما" که چهار روز قبل به سمت وزارت راه ژاپن منصوب شده بود پس از سخنرانی‌های پر سر و صدای خود که اعتراض‌های بسیاری را برانگیخت استعفا کرد.
 
ناکامایا به خاطر سخنرانی‌هایی که در آنها به بزرگترین اتحادیه معلمان توهین کرده بود مورد توبیخ قرار گرفته و از محبوبیت خود به شدت کاسته بود.
 
مجلس نمايندگان قرارداد هسته‌اى هند و آمريکا را تصويب کرد
 
مجلس نمايندگان آمريکا پيمان هسته‌اى غير نظامى آمريکا وهند را که به ممنوعيت سه دهه‌اى تجارت هسته‌اى غير نظامى با هند خاتمه مى‌دهد، تصويب کرد.
 
اين پيمان که با 298 راى موافق و 117 راى مخالف مجلس نمايندگان به تصويب رسيد، اکنون بايد توسط سناى آمريکا نيز تصويب شود ولى مشخص نيست که آيا اين قرارداد قبل از تعطيلى کنگره، پيش از برگزارى انتخابات رياست جمهورى چهارم نوامبر (14 آبان) به تصويب خواهد رسيد يا خير.
 
بر اساس اين قرارداد هسته‌اى که در ژوئيه 2005 توسط جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا و مانموهان سينگ، نخست وزير هند به امضا رسيد، هند به تکنولوژى و انرژى هسته‌اى ارزان غرب دسترسى خواهد داشت به شرط آنکه به بازرسان هسته‌اى سازمان ملل اجازه بازرسى در برخى از تاسيسات هسته‌اى خود را بدهد.
 
دو کره‌ مذاکرات نظامى‌شان را آغاز مى‌کنند
 
وزارت دفاع کره ‌جنوبى روز چهارشنبه در بيانيه‌اى اعلام کرد که سئول و پيونگ يانگ توافق کرده‌اند در هفته‌ آينده مذاکرات نظامى ميان مقامات دو کشور آغاز شود.
 
وزارت دفاع کره ‌جنوبى همچنين تصريح کرده است کره‌شمالى موافقت کرده تا اين نشست در يک دهکده‌ در منطقه‌ غيرنظامى ميان دو کره انجام شود.
 
کره ‌شمالى اخيرا پيشنهاد کرده بود مذاکرات نظامى ميان سئول و پيونگ يانگ انجام گيرد و سئول نيز با صدور اين بيانيه موافقت خود را با انجام اين مذاکرات اعلام کرده است.
 
مذاکره‌کننده هسته‌اى آمريکا وارد کره شمالى شد
 
ارتش آمريکا اعلام کرد کريستوفر هيل، مذاکره کننده ارشد هسته‌اى آمريکا از منطقه مرزى پانمونجوم وارد خاک کره شمالى شده است.
 
اين سومين ديدار وى از کره شمالى طى شانزده ماه اخير به شمار مى‌رود. هيل در اين سفر از کره شمالى مى‌خواهد طرح‌هاى از سرگيرى برنامه هسته‌اى خود را متوقف کند و به توافق فوريه 2008 در چارچوب گفتگوهاى شش جانبه بازگردد.
 
اخبار ضد و نقیض درباره مرگ رهبر طالبان پاکستان
 
رسانه های پاکستان از مرگ "بیت الله محسود" رهبر طالبان این کشور بر اثر بیماری خبر دادند.
 
منابع پاکستانی علت مرگ محسود را که متهم به طراحی ترور بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان است، بیماری مزمن وی اعلام کردند.
 
به گزارش رسانه های پاکستان، گفته می شود که رئیس "تحریک طالبان پاکستان" از بیماری دیابت و بیماری هایی همچون فشار خون رنج می برد اما سخنگوی طالبان این گزارشها را بی اساس توصیف کرد.
 
برخی از منابع که نامی از آنها برده نشده، می گویند: گرچه ممکن است خبر مرگ محسود بی اساس باشد اما این بار قطعا شرایط عمومی وی نسبت به دفعات قبل بدتر است.

نظر شما :