مخالفت امریکا با فروش سلاح‌های تهاجمی به اسرائیل

۰۸ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۷ کد : ۲۸۰۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ورود اسرائيلى‌ها به محل نصب اين رادار در پايگاه نظامى نیفاتیم ممنوع شده و اين امر انتقادات شديدى را در محافل سياسى و امنيتى اسرائيل به همراه داشته به گونه­ای که مقامات امنيتى و سياسى اسرائيل اين قرارداد را توافقنامه ننگين ملى ناميده‌اند.
مخالفت امریکا با فروش سلاح‌های تهاجمی به اسرائیل

اسرائیل توانست از ایالات متحده امریکا رادارهای ضد موشک پیشرفته که در نوع خود پیشرفته­ترین موشک ضد رادار در ایالات متحده است، خریداری کند. مسئولان اسرائیلی مدعی هستند، هدف از خریداری این رادارها برخورد با موشک­های بالستیک ایران و سوریه در صورت حمله احتمالی از سوی آنها است. رادیو اسرائیل اعلام کرد، این رادارها قادرند تا مسافت 2000 کیلومتری موشک­های شلیک شده را ردیابی کنند. به گفته این رادیو این رادارها در پایگاه هوایی نیفاتیم، در جنوب صحرای نقب در جنوب اسرائیل که بزرگترین پایگاه هوایی این رژیم محسوب می­شود، نصب شده­اند.

 

یکی از مسئولان اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، هدف از خرید این رادارها را حمایت ایالات متحده از اسرائیل در صورت حمله نظامی از سوی ایران دانست و گفت: «ایالات متحده بر روی سیستم­های تدافعی به جای هجومی بیشتر متمرکز شده است.»

 

وی در ادامه افزود: «ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل از ایالات متحده خواسته بود که سیستم­های دفاعی و هجومی توامان به اسرائیل بدهد اما روبرت گیتس فقط بر تحویل سیستم­های تدافعی موافقت کرده است.»

 

یکی از مقام­های نظامی امریکایی نیز گفت، مجموعه تحویل داده شده به اسرائیل شامل 120 رادار پیشرفته است که بر کل صحرای نقب اشراف خواهد داشت.

 

یکی از منابع نزدیک به اسرائیل نیز فاش کرد، ایالات متحده برای تحویل این سیستم راداری 14 فروند هواپیمای ترابری غول پیکر را بسیج کرده و از پایگاه هوایی امریکایی­ها اروپا برای انتقالشات به اسرائیل استفاده کرده است. این سیستم راداری با ماهواره ارتباط مستقیم دارد و با یکی از پایگاه­های راداری امریکا در اروپا نیز مرتبط است.

 

به گفته منابع اسرائیلی، این پایگاه به شدت محافظت می­شود و حتی اسرائیلی­ها از ورود به آن منع هستند. پیش­بینی می­شود نظام راداری جدید تا قبل از مانور مشترک نظامی اسرائیل و امریکا در فصل پاییز آغاز به کار کند. به گفته مقام­های امریکایی این رادار که توسط شرکت رایثون، طراحی و ساخته شده، قادر است جسمی در ابعاد یک توپ بیسبال را در مسافت 4700 کیلومتری ردیابی کند. همچنین از پایانه موشکی به نام ارو برخوردار است که به گفته مقام­های اسرائیلی در پاسخ به موشک شهاب 3 ایران به این رژیم تحویل داده شده است. به گفته مقام­های اسرائیلی موشک شهاب 3 ایران قادر است خاک ایران تا اسرائیل را ظرف 11 دقیقه طی کند. به گفته اسرائیلی­ها، آنچه بیش از همه در تحویل این رادارها برایشان اهمیت دارد، ارتباط این رادارها با سیستم ماهواره­ای است که به گفته آنها بزرگترین هدیه جورج بوش به تلاویو محسوب می­شود.

 

در همین حال روزنامه اورشلیم پست، به نقل از مقام­های بلندپایه اسرائیلی گزارش داد، تقاضاى ارتش اسرائيل براى کنترل این رادار با امتناع آمريکا روبرو شده است.

 

هاآرتص نیز اشاره کرده است ورود اسرائيلى‌ها به محل نصب اين رادار در پايگاه نظامى نیفاتیم ممنوع شده و به مثابه يک پايگاه بسته آمريکايى است و اين امر انتقادات شديدى را در محافل سياسى و امنيتى اسرائيل به همراه داشته به گونه­ای که مقامات امنيتى و سياسى اسرائيل اين قرارداد را توافقنامه ننگين ملى ناميده‌اند. بر اساس طرح کنونى، سربازان آمريکايى اين رادار را که قرار است به اتاق کنترل موشک آروى ارتش اسرائيل متصل شود، کنترل می کنند.

 

رادیو فرانسه نیز در تحلیل فروش این تاسیسات به اسرائیل آورده است، اين سيستم رادار که مشابه نوع نصب‌شده آن در ژاپن است، توسط يک تيم نظامى 120 نفره آمريکايى در صحراى نقب هدايت و اداره مى‌شود. آمريکا همچنين قصد دارد در چارچوب سيستم دفاع ضد موشکى خود، يک رادار بسيار قوى از همين نوع را در جمهورى چک مستقر کند. آمريکا قصد دارد با تأمين تکنولوژى و فن‌آورى اسرائيل و واگذارى اين سيستم‌هاى رادارى موسوم به FBX-T و ديگر تجهيزات آن بر اساس قرارداد تسليحاتى منعقده با ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل در ژوئيه گذشته، اطمينان اين کشور را از قصد خود مبنى بر کمک به توانايى دفاعى اسرائيل در مقابل تهديد‌هاى منطقه‌اى دور و نزديک جلب کند.

 

رادیو فرانسه در ادامه می­افزاید، اين تجهيزات اين امکان را براى اسرائيل فراهم مى‌آورد که در صورت مواجه با هر گونه تهديد احتمالى، ظرف مدت چند دقيقه نيروهاى کمکى خود را آماده کند. البته نکته مهم درباره اين مسئله آن است که اين نخستين بار است که آمريکايى‌ها يک پايگاه دائمى را در خاک اسرائيل در اختيار مى‌گيرند. در چنين شرايطى هرگونه حمله‌اى با عواقبى که به بار خواهد آورد، نظاميان آمريکايى را به مخاطره مى‌اندازد. استقرار و نصب اين رادار در عين حال پيامى خطاب به خود اسرائيل نيز خواهد بود و آن اين که واشنگتن آماده کمک به آن در دفاع از خود است نه حمله به تأسيسات هسته‌اى ايران.

 

روزنامه القدس العربى نیز انتشار خبر خرید رادارهای پیشرفته از سوی اسرائیل را در راستاى جنگ روانى و براى تضعيف روحيه ايران ارزيابى کرد و نوشت سلاح سازنده‌اى که به شکل گسترده در جنگ‌ها به کار گرفته مى‌شود ، جنگ روانى است که با هدف درهم شکستن روحيه دشمن و دادن اطلاعات گمراه کننده براى ايجاد آشفتگى در آمادگى‌ها نظامى و به شکست کشاندن طرح‌هاى راهبردى صورت مى‌گيرد و جنگى که اسرائيل به همراه آمريکا همپيمان خود به راه انداخته است، نمى‌تواند از اين قاعده مستثنى باشد.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :