ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين

۲۹ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۵ کد : ۲۷۳۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست‌خارجی در کلام مسئولين
 رئیس جمهور، سخنگو و وزیر امور خارجه، نماينده ايران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، سخنگوی دولت، امام جمعه تهران، سفرای ایران در ژاپن و نیکاراگوا و بحرین، کاردار سفارت ایران در آرژانتین، وزیر کشور، وزیر دفاع، رئیس مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور عالی رهبری، مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی، فرمانده نیروی زمینی سپاه و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 سازمان ملل در ابتدای اشغال عراق از حادثه عقب بود
 
دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار استفان دمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، حضور اشغالگران در عراق را عامل بسیاری از نابسامانی‌ها در این کشور دانست و تأکید کرد: راه حل این مسأله آن است که اشغالگران در یک برنامه زمان‌بندی شده عراق را ترک کنند.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا عراق متحد و یکپارچه باقی بماند، یادآور شد: از درگیری و جنگ در عراق کسی سود نمی‌برد و در این رابطه حفظ اقتدار دولت عراق، شرط اصلی یکپارچگی و وحدت ملی در این کشور است.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت اهتمام هر چه بیشتر سازمان ملل در مسایل عراق تأکید کرد: هر چند سازمان ملل در ابتدای اشغال عراق از حادثه کمی عقب بود ولی دبیر کل سازمان ملل علاقه ‌مند است نقش سازنده ‌تری در مورد عراق ایفا کند.
 
ایران تا پیروزی نهایی در کنار ملت فلسطین می ماند
 
محمود احمدی ن‍ژاد در مکالمه تلفنی با اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت مردمی فلسطین گفت: امروز به فضل الهی مقاومت در فلسطین موجب افتخار همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان است.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت فلسطین با شقی ترین افراد روی زمین سینه به سینه درگیر است و امروز مقاومتی که از متن ایمانی مردم فلسطین جوشیده دشمن صهیونیستی را با لرزه انداخته است.
 
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه پیروزیهای بزرگ از دل سختیهای بزرگ بدست می آید خاطرنشان کرد : کسانی که در راه خدا ایستادگی و مقاومت کنند نصر و پیروزی را به ارمغان خواهند آورد و این وعده الهی است و وعده الهی خدشه ناپذیر است.
 
امروز جمهوری اسلامی در همه جای دنیا اثرگذار است
 
محمود احمدی نژاد در ضیافت افطاری با اعضای سازمان بسیج مهندسین کشور
به تلاش قدرت های بزرگ برای مانع تراشی بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور اشاره کرد و اظهارداشت: کشورهای بداخلاق و زورگو همواره در عرصه های جهانی معادلاتی را تعیین می کنند تا اجازه پیشرفت را به دیگر کشورها ندهند و ما ناگزیریم برای رسیدن به قله های پیشرفت، معادلات آنها را برهم بزنیم .
 
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تحولات منطقه به نفع ایران در حال وقوع است، افزود: امروز جمهوری اسلامی در همه جای دنیا اثرگذار است و دورترین مناطق مانند آمریکای لاتین تحت تاثیر آرمانهای انقلاب قرار گرفته اند. در چنین شرایطی، قدرت های زورگو به شدت برای انزوای ایران تلاش می کنند و حتی سران کشورهای بداخلاق در برخی جلسات به ما می گویند که برای خارج شدن از انزوا به خواسته های آنها تن دهیم.
 
نظام تک قطبى تقريباً فروپاشيده است
 
رئيس‌جمهور در دیدار وزیر امور خارجه ارمنستان توسعه همکارى‌هاى دوجانبه را موجب تقويت امنيت، صلح و دوستى در منطقه دانست و تصريح کرد: کشورهاى منطقه مى‌توانند مشکلات خود را با همکارى‌ يکديگر حل و فصل کنند و در اين خصوص نيازى به دخالت ناتو و ديگران وجود ندارد و البته تجربه هم نشان داده است که دخالت آنها موجب بدتر شدن اوضاع مى‌شود.
 
دکتر احمدى نژاد در ادامه با بيان اينکه در عرصه جهانى تحولات بزرگى در حال وقوع است، گفت: نظام تک قطبى تقريباً فروپاشيده است و تبعات آن خود را در نقاط مختلف جهان نشان خواهد داد؛ از اين‌رو بايد براى برقرارى نظم جديدى تلاش کنيم تا بر پايه آن دوستى و صلح پايدار برقرار شود.
 
وى يادآور شد: بايد با ابتکار عمل از تحولات جهانى پيش بيفتيم تا بتوانيم منافع ملى خود را حفظ کنيم.
 
دنياى استکبار مى‌خواهد مردم ما را خسته کند
 
سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران هفته گذشته خطاب به نمازگزاران تهرانی گفت: تمام حرف اين است که دنياى استکبار مى‌خواهد مردم ما را خسته کند، تا مدتى تهديدهاى نظامى را شاهديم، مسئولان بى‌مغز اسرائيلى هر از گاه اين ملت را تهديد کردند تا اينکه کهنه شد و حربه‌ آن‌ها از کار افتاد. ديدند مردم و مسئولان جا نخوردند؛ بلکه باشکوه‌تر از گذشته مرگ بر اسرائيل و آمريکا گفتند.
 
خاتمى گفت: جريانى که من مى‌بينم و مثل آفتاب برايم روشن است و به عنوان خطيب جمعه آن را لازم به تذکر مى‌دانم اين است که اينها خيلى دل بسته‌اند به فشارهاى اقتصادى، خبر دقيق را داريم که در اتحاديه اروپا و شوراى امنيت چقدر از اين قضيه خوشحالند و معتقدند اگر قرار است ضربه‌اى بزنند بايد از اين ناحيه ضربه بزنند. يقين دارم هم مسئولان و هم مردم از اين مساله در رنج‌اند و آن را لمس مى‌کنند.
 
به جاى دلدادگى به آمريکا دوست ايران شويد
 
وى اضافه کرد: متاسفانه هراز چندگاهى به خصوص طى روزهاى اخير در برخى نشست‌ها دول عربى و مطبوعات آنها زمزمه‌ کهنه و نادرست ادعاى مالکيت جزاير سه‌گانه را مجددا مطرح مى‌کنند. اجازه بدهيد به صراحت بگويم من به سران دول عربى نصحيت مى‌کنم به جاى دلدادگى به آمريکا دوست ايران شويد. دوست برادر قدرتمندتان شويد که امنيت منطقه را مثل امنيت خودش دوست دارد.
 
خاتمی يادآور شد: از سرنوشت صدام پند بگيريد، مگر صدام کم به آمريکا خدمت کرد، حمله‌ صدام به ايران دقيقا دستور آمريکا بود اما آخرش چه شد؟ ديديم که ذليلانه مرد. اين نتيجه دلبستگى به آمريکاست. شاه ايران کم خدمت به آمريکا نکرد و واقعا ژاندارم آمريکا در منطقه بود. حتى در کتابى که در آخر عمرش منتشر شد از اين همه نوکرى ابراز ندامت مى‌کرد و ديديد که به چه روز سياهى افتاد. آنچنان ذليل شد که آمريکا حتى از ترس خشم و خروش امت اسلامى اجازه نداد شاه براى درمان به آمريکا برود. دلبستگى به غير خدا همين است. دلبستگى به آمريکا اين است. دل ببنديد به برادر قدرتمندتان ايران اسلامى که پاسدار امنيت منطقه است.
 
منافقین باید به ایران تحویل داده می شدند
 
اسماعیل کوثری نماینده مجلس درباره تصمیم دولت عراق مبنی بر مهلت 6 ماهه به منافقین برای خروج از این کشور گفت : هرچند دولت عراق به تدریج در بعد امنیتی بر استانهای خود مسلط می شود اما تصمیم اخیر درباره منافقین و اخراج آنها از عراق به جای تحویل دادن به ایران بیانگر فشار و امرو نهی آمریکا بر دولت عراق است.
 
وی خاطرنشان کرد : آمریکا در عراق از منافقین علیه ایران و ملت عراق سوء استفاده کرد و حال که می بیند دیگر آنها اطلاعات و اخبار به روزی ندارند تصمیم گرفته است آنها را از عراق خارج کند.
 
وی تصریح کرد : در پی ورود اشغالگران به عراق منافقین باید به ایران تحویل می داده می شدند نه اینکه بعد از گذشت چند سال به آنها فرصت دهند که از عراق خارج شده و در کشوری دیگر به فعالیت بپرازند.
 
به دنياى اسلام اطمينان بخشيم که دوستدار آنها هستيم
 
محمد کرمی راد نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اينکه حفظ ارزش‌هاى والاى انقلاب يعنى عزت، حکمت و مصلحت مى‌تواند در راه پيشرفت کشور ايجاد انگيزه کند، گفت: بايد در چارچوب اين ارزش‌ها و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى حرکت کنيم تا بتوانيم شعار نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى را عينيت بخشيم.
 
نماينده مردم کرمانشاه در مجلس تاکيد کرد: بايد وحدت داخلى داشته باشيم و در سياست خارجى خوب برنامه‌ريزى کنيم و به دنياى اسلام اطمينان بخشيم که ما دوستدار آنها هستيم کما اين که ما در دفاع از نهضت‌هاى آزادى‌بخش به ويژه حرکت فلسطين در جمعه ماه مبارک رمضان ملت‌هاى مسلمان در حمايت از مردم فلسطين به صحنه مى‌کشيم.
 
آمريکايى‌ها از حضور رييس جمهور ما در کشورشان خرسند نيستند
 
کاظم جلالى عضو هيات رييسه‌ کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى به ايسنا گفت: آمريکايى‌ها از حضور رييس جمهور کشورمان در کشورشان خرسند نيستند و حضور احمدى‌نژاد در سه سال گذشته در آمريکا، تلاش آنها را در خصوص ارائه‌ى تصوير بد از چهره‌ جمهورى اسلامى و مسئولان ايران خنثى کرد.
 
نماينده مردم شاهرود در مجلس يادآور شد: حضور رييس جمهور ايران در دانشگاه کلمبيا، ديدار رييس جمهور با ايرانيان مقيم آمريکا و مردم آمريکا در حاشيه نشست سازمان ملل از مواردى است که طبق خواست آمريکايى‌ها نبوده است ، اما طبيعتا آنها که داعيه‌دار ليبراليزم و آزادى و دموکراسى هستند، با اين گونه برخوردها ( عدم صدور ويزا براى هيات ايرانى جهت حضور در سازمان ملل) خود را در عرصه‌ جهانى محدودتر و محکوم مى‌کنند.
 
سوء تفاهمى در خصوص جزيره ابوموسى به وجود آمده
 
کاظم جلالى مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى گفت: وزير امور خارجه جهت پاسخگويى به سوال داريوش قنبرى نماينده ايلام در کميسيون حضور يافت. وزير امور خارجه اشاره کرد که ترديدى در اين نيست که وزارت امور خارجه در جهت صيانت از تماميت ارضى کشور تمامى تلاش‌هاى ديپلماتيک خود را انجام مى دهد. در اين مساله نيز يک سوء تفاهمى در خصوص جزيره ابوموسى براى کشور امارات به وجود آمده که کاملا قابل برطرف شدن است و ما همواره به طرف اماراتى اعلام کرديم که در خصوص برخى اتباع شارجه که در ابوموسى ساکن هستند حاضر به گفتگو هستيم.
 
مخبر کميسيون خارجى مجلس گفت: وزير امور خارجه به اقدامات آن وزارتخانه در مقابل حرکات کشور امارات اشاره کرد که اين فعاليت‌ها قابل توجه بوده و به نظر مى‌رسد کشور امارات به تحريک بيگانگان به خصوص قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى به اين گونه امور مى‌پردازد.
 
ايران به شبهات در چندين مرحله پاسخ داده است
 
کاظم جلالى نماينده‌ مردم شاهرود در خانه‌ ملت، با بيان اين نکته که کل شبهات آژانس، در يک بسته جمع‌آورى شده است، گفت: تاکنون جمهورى اسلامى ايران به اين شبهات در چندين مرحله پاسخ داده است.
 
وى گزارش اخير البرادعى را دو پهلو دانست و با بيان اينکه در اين گزارش بر عدم انحراف فعاليت هسته‌اى ايران تاکيد شده است، گفت: گويا آژانس همچنان در خصوص مطالعات ابتدايى ما شبهاتى دارد که ما در اين مورد حرف داريم. نبايد اين‌گونه باشد که هر روز يک شايعه از ناحيه‌ يک گروهى از کسانى که نسبت به ايران موضع دارند مطرح شود و ما خودمان را ملزم به پاسخگويى آن بدانيم.
 
ایران از مقاومت فلسطین بطور کامل حمایت می کند
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلفنی با اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب مردم فلسطین ، پایداری و مقاومت ملت فلسطین تحت زعامت رهبران مقاومت را ستود و بار دیگر بر حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از این مقاومت تاکید کرد .
 
علی لاریجانی افزود: حل مسئله فلسطین در پرتو آرمان‌های اسلامی و مقاومت ملت سربلند فلسطین ممکن خواهد بود و شما مطمئن باشید ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین به طور کامل حمایت می‌کند و همیشه در کنار شما خواهد بود.
 
آمریکا باید حاکمیت عراق را به مردم واگذار کند
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار نماینده سازمان ملل تاکید کرد که اجتناب آمریکایی ها از واگذاری امور به مردم عراق آنها را با یک مواجهه ملی در این کشور روبرو می کند.
 
لاریجانی با تاکید بر سیاستهای اصولی کشورمان در زمینه حفظ استقلال عراق و حمایت از روند واگذاری حاکمیت این کشور به مردم گفت : برای حل مسئله عراق باید به مردم و رهبران ملی عراق اعتماد کرد و حاکمیت کشورشان را به آنها سپرد زیرا اجتناب آمریکاییها از واگذاری امور به مردم عراق آنها را با یک مواجهه ملی در عراق روبرو خواهد کرد.
 
انتقاد رئیس مجلس از مواضع اتحادیه عرب
 
رييس مجلس شوراى اسلامى خطاب به نمايندگان مجلس گفت: اين روزها از فشارهاى وحشيانه رژيم صهيونيستى بر ملت فلسطين مطلع هستيد. آقاى اسماعيل هنيه نخست وزير انقلابى فلسطين در تماس تلفنى چند روز قبل با اينجانب پرده از پروژه‌ سازش‌کارانه و تحميلى کشورهاى عربى مبنى‌ بر اعزام نيرو به غزه برداشت.
 
وى تصريح کرد: متاسفانه اتحاديه‌ عرب در نشست اخير وزراى خود تمايل به چنين تصميمى را اعلام کردند که اين اقدام امنيت‌سازى براى رژيم صهيونيستى است نه احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين.
 
رييس قوه‌ مقننه ادامه داد: مجلس شوراى اسلامى در شرايط انسداد کليه‌ گذرگاه‌ها از جمله گذرگاه رفح و اقدامات سازش‌کارانه برخى از کشورهاى عربى، حمايت خود را از ملت مظلوم فلطستين و دولت آقاى هنيه اعلام مى‌دارد.
 
دوران يکجانبه گرايى سپرى شده است
 
رييس مجلس در دیدار وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: روابط تاريخى و اشتراکات فراوان ميان دولت ايجاب مى‌کند که مناسبات دو کشور با استفاده از ظرفيت‌هاى موجود بيش از پيش گسترش يابد.
 
وى در ادامه به تحولات حساس جارى در منطقه و مناقشات اخير در قفقاز اشاره کرد و ضمن تاکيد بر ضرورت هوشيارى بيشتر اعضاى منطقه، خاطرنشان‌کرد: حوادث و تحولات اخير منطقه قفقاز نشان داد که دوران يکجانبه گرايى سپرى شده است.
 
لاريجانى گفت: با توجه به حوادث جارى در منطقه نياز به استقرار شرايط جديد و ترتيبات امنيتى بيشتر از هر زمان ديگر احساس مى‌شود و در اين راستا ايجاد پيمان‌هاى منطقه‌اى مى‌تواند موثر و مفيد باشد.
 
ادعای اتحادیه عرب در جهت خواسته های صهیونیستها است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه مفاد بیانیه نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در خصوص سه جزیره ایرانی" ابوموسی،تنب بزرگ و تنب کوچک " را به شدت محکوم کرد و آن را در جهت خواسته های رژیم صهیونیستی خواند.
 
حسن قشقاوی با تاکید بر اینکه این سه جزیره جزء جدایی ناپذیر سرزمین ایران است طرح ادعاهای واهی و تکراری در این بیانیه را مغایر واقعیت های تاریخی منطقه و از منظر حقوقی بی اساس خواند و آن را نکوهش کرد.
 
قشقاوی با تاکید بر اینکه کلیه تدابیر و اقدامات کشورمان در جزیره ابوموسی کاملا قانونی و بر مبنای حقوق حاکمه جمهوری اسلامی ایران براین جزیره ایرانی است نسبت به ورود جانبدارانه برخی محافل به موضوع مرتبط با تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران هشدار داد و آن را مداخله آشکار در امور داخلی ایران دانست و قویا آن را محکوم کرد.
 
انتظار حفظ اعتبار آژانس را داريم
 
حسن قشقاوى در جلسه‌ هفتگى خود با خبرنگاران رسانه‌هاى گروهى با اشاره به روند مذاکرات ايران و 1+5 با بيان اين مطلب گفت: جزئيات به عهده‌ طرفين است که منتشر کنند اما اين مذاکرات رو به پيشرفت است و اميدواريم با تداوم مذاکرات مشکلات حل و فصل شود.
 
او تاکيد کرد: بر اين اساس مداليته‌اى طراحى شد که به سرانجام رسيده و ما آمادگى داريم در چارچوب پادمانى همکارى‌هاى خود را ادامه دهيم.
 
قشقاوى با تاکيد بر اين که انتظار ما از آژانس اين است که براساس رويکرد فنى و سازمانى خود عمل کند و تحت تاثير فشارهاى بيرونى و مشخصا آمريکا قرار نگيرد، خاطرنشان کرد:‌ ممکن است که فشار بر برخى عناصر آژانس در آستانه‌ حل و فصل مسائل تشديد شود، اما ما انتظار حفظ اعتبار آژانس را داريم و انتظار داريم که براساس قواعد بين‌المللى و پادمانى عمل کند.
 
قدرت نامرئى جمهورى اسلامى
 
امير ناصر آراسته مشاور نظامى فرماندهى کل قوا به خبرگزارى فارس گفت: همان طور که در سال‌هاى قبل نيز گفته شده، امريکا و اسرائيل هيچگاه به کشورمان حمله نخواهند کرد چرا که مى‌دانند قدرت نامرئى جمهورى اسلامى که همان روحيه شهادت طلبى باشد، بسيار شگرف و نيرومند است.
 
امير آراسته ادامه داد: البته ما به عنوان نيروهاى نظامى موظفيم تا خارج از اين تحليل عمل کنيم و به همين خاطر کوچکترين تحرکات دشمن را نيز بررسى مى‌کنيم.
 
وى نيروهاى مسلح را داراى طرح‌هاى دفاعى و پيشگيرانه عنوان کرد که براى دشمنان پاسخ سختى را در پيش خواهند داشت و يادآور شد: دشمن مى‌داند که اگر لطمه‌اى به ما بزند خود لطمه سخت‌ترى خواهد خورد و در اين صورت اين دشمن است که در برابر پاسخ سخت جمهورى اسلامى ايران غافلگير خواهد شد.
 
 
 علت تاخير در مذاکرات "مشغوليت" خاوير سولانا است
 
مهدى صفرى معاون وزير امور خارجه‌ ايران در امور اروپا در يک کنفرانس مطبوعاتى که در محل سفارت ايران در لندن برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
وى در پاسخ به سوال خبرنگارى که از وى درباره "وقت کشى ايران در پاسخ به 1+5" گفت که سعيد جليلى، مسئول پرونده هسته‌ای ايران چند بار با خاوير سولانا رييس سياست خارجى اتحاديه اروپا تماس گرفته اما هر بار آقاى سولانا مشغول مساله درگيرى‌ها در گرجستان بوده است.
 
صفرى گفت که علت تاخير در ادامه مذاکرات "مشغوليت" خاوير سولانا است.
 
وزیر خارجه انگلیس دعوت تهران را پذيرفت
 
مهدى صفرى در ادامه اين نشست، ضمن مرور ديدارهايش با مقامات انگليس گفت که در جريان ملاقات با ديويد ميليبند، وزير خارجه انگليس از وى براى سفر به تهران دعوت شده و آقاى ميليبند نيز اين دعوت را پذيرفته است.
 
وى گفت که در ديدارهايش با ديويد ميليبند، وزير امور خارجه و جک استرا، وزير دادگسترى به خروج نام گروهک تروريستى منافقين از فهرست گروه‌هاى تروريستى در انگليس اعتراض کرده است.
 
به گفته معاون وزير خارجه ايران، مقام هاى دولتى انگليس گفته‌اند که از ديد آنها سازمان مجاهدين خلق (گروهک تروريستى منافقين) بايد در فهرست گروه هاى تروريستى باقى بماند، اما خروج اين گروه از اين ليست با تصميم قضات دادگسترى که مستقل از دولت عمل مى‌کنند بوده است.
 
اوضاع در افغانستان هر روز بدتر و بدتر مى‌شود
 
صفری معاون وزير خارجه ايران به گاردين گفت: متاسفانه اوضاع در افغانستان هر روز بدتر و بدتر مى‌شود. اگر آن را با پنج يا شش سال قبل مقايسه کنيد (اوضاع) مايوس کننده‌تر شده است.
 
وى گفت که حجم مواد مخدرى که از افغانستان، که منبع بيش از 90 درصد ترياک جهان است، و از طريق ايران قاچاق مى‌شود در طول پنج سال گذشته پنج برابر شده است.
 
صفرى اضافه کرد: اين کاش فقط ترياک بود، اما آزمايشگاه هاى (توليد مواد مخدر در افغانستان) ترياک را به هروئين و کريستال تبديل مى‌کند. کريستال نوع خاصى از هروئين خالص است که در ايران به "کراک" معروف است.
 
پيمان ان.پي.تى از برخوردهاى دوگانه غرب رنج مى برد 
 
سفير جمهورى اسلامى ايران در توکیو با بيان اينکه موضوع عدم اشاعه هسته اى يکى از اصول پيمان ان.پي.تى و مورد توافق تمامى جهان است، گفت: متاسفانه امروز اين پيمان و اصل عدم اشاعه از برخوردهاى دوگانه غرب و در راس آن آمريکا رنج مى برد.   
 
سيدعباس عراقچى روز شنبه در گفتگو با ايرنا با اشاره به تصويب طرح پيشنهادى آمريکا براى همکارى هسته اى با هند، افزود: اين برخوردها با انگيزه هاى سياسى است. هرکجا که منافع سياسى آمريکا اقتضا کند ، پيمان ان.پي.تى را زير پا مى گذارد و هرکجا که اقتضا نکند بر اجراى آن تاکيد مى ورزد و يا با آن برخورد دوگانه مى کند که اين مساله مهمترين عامل تضعيف ان.پى تى است.
 
وى با بيان اينکه نمونه بارز برخوردهاى دوگانه آمريکا با اين پيمان برخوردى است که با برنامه هسته اى ايران انجام مى شود، اظهارداشت: جمهورى اسلامى ايران يک کشورکاملا متعهد به ان.پي.تى است و تمام بازرسى هاى کامل آژانس انرژى اتمى نيز اين موضوع را مورد تاييد قرار مى دهد که هيچ تخلفى از سوى ايران در مورد اين پيمان انجام نگرفته است.
 
ما هرگز با اين رژيم مذاکره نکرده و نخواهيم کرد
 
سفير ايران در بحرين در مورد اظهارات منفى اوباما و احتمال بهبود روابط ايران وآمريکا در صورت پيروزى اوباما، گفت: اوباما در جريان مبارزات انتخاباتى خود اظهاراتى را بيان کرده است که البته براى ما دور از انتظار نبود، ولى آنچه مهم است، تغيير رفتار آمريکا در قبال جمهورى اسلامى ايران است.
 
اميرعبداللهيان ادامه داد: در سياست خارجى دموکرات‌ها و جمهورى‌خواهان تفاوت اساسى وجود ندارد، از اين رو ما نيز منتظر رفتن يکى و آمدن ديگرى نيستيم. ما تغيير رفتار آمريکا را پيگيرى خواهيم کرد و بر اساس آن گام بر خواهيم داشت.
 
وى در پاسخ به سوالى در مورد احتمال مذاکره تهران با رژيم صهيونيستى با توجه به مذاکرات غيرعلنى برخى کشورهاى منطقه با اين رژيم گفت: اسراييل رژيمى نامشروع است و به رغم تغيير سياست برخى از کشورها در قبال اين رژيم، جمهورى اسلامى ايران اين رژيم را به رسميت نمى‌شناسد و مطلقا مذاکره‌اى با آن نخواهد داشت، هرچند ممکن است ديگران با نماينده‌اى از اين رژيم نامشروع احوالپرسى و يا حتى مذاکره کنند، اما ما هرگز با اين رژيم مذاکره نکرده و نخواهيم کرد.
 
افکار عمومى آرژانتين با ایران است
 
محسن بهاروند کاردار جمهورى اسلامى ايران در بوينس‌آيرس در گفتگو با ايسنا در پاسخ به پرسشى در مورد گسترش روابط ايران وآرژانتين و آخرين مسايل مربوط به ماجراى "آميا" گفت: در قضيه "آميا" آرژانتين را مقصر نمى‌دانيم بلکه مقصر آمريکا و صهيونيست‌ها هستند و ما منتظريم که هر چه زودتر قضيه روشن شود و خيلى در اين مورد بدبين نيستم.
 
وی ادامه داد: همواره خواستار گسترش و ارتقای روابط بوده‌ايم و دليلى وجود ندارد که اين مساله با کاهش مواجه شود. اگر دليل قانع کننده‌اى بود در اين ميان وجود داشت ما نيز اصرار نمى‌کرديم ولى در مجموع اميدواريم طرف مقابل نيز اين مساله را درک کند. ايران مايل است که روابط‌ش با تمام کشورها را گسترش دهد و در مورد آرژانتين نيز استثنايى را قايل نشده‌است.
 
کاردار ايران در آرژانتين در ادامه در مورد ميزان پذيرش تبليغات آمريکا و لابى صهيونيستى در مورد برنامه هسته‌اى صلح‌آميز ايران در ميان افکار عمومى اين کشور، خاطرنشان کرد: افکار عمومى آرژانتين چه به خاطر سطح بالاى سواد مردم و چه به خاطر حساسيت نسبت به مواضع آمريکا، از موضع‌گيرى آمريکا درباره پرونده هسته‌اى ايران اظهار نارضايتى دارند و معتقدند که اين حق براى ايران وجود دارد.
 
بهاروند اضافه کرد: در ملاقات‌هاى متعدد مردم آرژانتين به اين مساله تاکيد کرده‌اند و درصد بالايى از افکار عمومى آرژانتين در مورد اين مساله پشتيبان ايران هستند.
 
چاوز، اورتگا و کاسترو اعتقاد به وحدانيت خدا دارند
 
اکبر اسماعیل پور سفیر ایران در نیکاراگوا گفت: آقاى چاوز، آقاى اورتگا، آقاى اوو مورالس، آقاى رافائل کوئرا آقاى فيدل کاسترو - اگرچه رهبر انقلاب کمونيستى کوبا است - اينها همه اعتقاد به وحدانيت خدا دارند، مذهبى هستند، حالا مذهبى هم نباشند اعتقاد به وحدانيت خدا و حرکت‌هاى مذهبى و الهى دارند، يعنى مى‌خواهم بگويم اين برچسب به آنها نمى‌چسبد بخصوص به آقاى چاوز که سلسله جنبان اين داستان است که هميشه گفته است من يک نظامى بودم و نظامى‌ها در کل آمريکاى لاتين و در طول تاريخ هميشه متهم به مذهبى بودن و مسيحيت بودند و من هم يکى از آنها هستم.

وی ادامه داد: شايد در بين نظاميان آمريکاى لاتين استثنا هم باشد ولى اين مسئله که به آن اشاره شد موضوعى است که در آمريکاى لاتين کاملا جا افتاده است و شما در هر کجاى اين منطقه که ببينيد اينگونه عنوان مى‌شود که نظامى‌ها و ارتشى‌ها در آمريکاى لاتين به عنوان افرادى مذهبى شناخته مى‌شوند و اين ذهنيت غالب در منطقه است . خود چاوز در يکى از سخنرانى‌هايش مى‌گفت که من در واقع نظامى بودم و روحيه‌ام نظامى است با افکار نظامى و اين برچسب‌ها مبنى بر کمونيست و غير مذهبى بودن به من نمى‌چسبد، بخواهيد يا نخواهيد من رگ و ريشه مذهبى دارم.
 
ايران جريمه ديرکرد بدهى‌هاى نيکاراگوآ را ببخشد

اسماعیل پور اضافه کرد: نيکاراگوآ از دهه 80 ميلادى تا به حال به خاطر چند محموله نفت رقمى در حدود 54 ميليون دلار به ايران بدهکار است که طبق مقررات بين‌المللى تا به حال به رقمى بيش از 156 ميليون ريال رسيده است. اگر اورتگا بتواند موافقت کشورهايى مثل ايران که از کشور او طلب‌کار هستند را بگيرد که حداقل بخشى از اين بدهى را ببخشند اين يک پيروزى بزرگ در عرصه داخلى براى دولت وى در مقابل مخالفانش است.

سفیر ایران تصریح کرد: البته بايد بعد روى اين موضوع تبليغ شود و در نيکاراگوآ مردم متوجه بشوند که کشور ايران اين لطف را در حق آنها کرده است. اينطورى نباشد که مثلا ما در ونزوئلا يا کوبا نام ايران را بياوريم بپرسند اصلا ايران کجاست! البته مقدار زيادى هم ضعف از خود ماست! بايد تلويزيونشان پخش کند تبليغ کنند بگويند ايران پنجاه ميليون دلار، صد ميليون دلار طلبکار بود از ما اما مثلا همه‌اش را بخشيد.
 
دشمنی با آمریکا و اسرائیل یک نعمت است
 
سردار محمد جعفر اسدی، فرمانده نیروی زمینی سپاه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه حفاظت اطلاعات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان "صیانت " گفت: این از محالات است که دشمنی ما با جبهه استکبار حل وفصل شود چرا که یا آمریکا و اسراییل باید مسلمان شوند و یا ما دست از مسلمانی مان برداریم که این خیلی مایه سرشکستگی است.
 
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: دشمنی با آمریکا و اسرائیل یک نعمت است و خدا نیاورد روزی را که این نعمت را از ما بگیرند.
 
متعرضان را غافل‌گير و پشيمان خواهيم کرد
 
میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوايى خاتم‌الانبياء (ص) درباره توان پدافندى ايران در دفاع از بخش‌هاى حساس کشور و رفع تهديدات دشمن اظهار داشت: توانايى بسيار بالايى در دفاع از آسمان کشور داريم. ما توان کشف و مقابله با هواپيماها، ‌موشک‌ها و پهبادهاى دشمن را داريم.
 
وى همچنين پيام رزمايش آسمان ولايت را " صلح، ‌دوستى و امنيت" عنوان کرد و گفت: ملت ايران همواره ملتى صلح‌جو و صلح‌طلب بوده است و هميشه نيز به دنبال صلح و آرامش هستند که در اين زمينه به ويژه کشورهاى منطقه دوست و برادر ما هستند.
 
ميقانى تاکيد کرد: اگر تعرضى انجام شود، جواب دندان‌شکنى به دشمنان خواهيم داد و آن‌ها را غافل‌گير و پشيمان خواهيم کرد.
 
همبستگى منطقه‌اى راهبرد اصولى ديپلماسى ايران است
 
سردار نجار وزیر دفاع در سفر به قطر در جمع خبرنگاران گفت: همکارى مشترک و همبستگى منطقه‌اى به منظور استمرار امنيت پايدار، ثبات و آرامش دايمى راهبرد اصولى ديپلماسى دفاعى ايران را تشکيل مى‌دهد.
 
وزير دفاع اضافه کرد: شرايط منطقه ايجاب مى‌کند که کشورهاى حوزه خليج‌فارس با حسن تفاهم و درک متقابل نسبت به ارتقای سطح روابط خويش در همه زمينه‌ها از جمله بخش مهم و استراتژيک دفاعى و امنيتى اهتمام داشته باشند.
 
سردار نجار در ادامه با بيان اينکه سرنوشت همه کشورهاى منطقه به هم پيوند خورده است، گفت: ما خود را ملزم و متعهد به ايجاد يک الگوى امنيتى پايدار با حضور همه کشورهاى منطقه مى‌دانيم و آماده‌ايم از تجارب و توان کشورهاى منطقه استفاده کنيم و اين سياست يک سياست دائمى و دراز مدت است، نه مقطعى و تاکتيکى و اين را در 30 سال گذشته در عمل ثابت کرده‌ايم.
 
آمريکا و رژيم صهيونيستى قادر به حمله به ايران نيستند
 
وزير دفاع کشورمان با اشاره به تهديدهايى که ايران به دليل پرونده هسته‌ايش با آن مواجه است هرگونه حمله نظامى آمريکا و يا رژيم صهيونيستى به ايران در شرايط فعلى را بعيد دانست و تاکيد کرد: ايران تمام توانش را براى رويارويى با هرگونه تهديد احتمالى بسيج کرده و واکنشش در اين زمينه کاملا قاطع خواهد بود.
 
نجار ادامه داد، آمريکا و رژيم صهيونيستى قادر به حمله به ايران نيستند؛ به ويژه در شرايط فعلى که هر دو آنها با مشکلات زيادى در عرصه‌هاى داخلى و خارجى‌شان مواجه هستند. در حال حاضر آمريکا از حل مشکلاتش در عراق و افغانستان عاجز است و رژيم صهيونيستى هم ديگر قدرت و سلطه سابقش را به ويژه بعد از جنگ لبنان که قدرت و هيبتش را در هم شکست، ندارد.
 
 از وضعيت گروگان‌ها اطلاع دقيقى نداريم
 
علی کردان وزیر کشور با تأکيد بر اينکه امنيت مرزها از اولويت‌هاى جدى‌ام براى وزارت کشور است،افزود:‌ بايد يک اعتماد نسبى در کشور به وجود آيد و مرزهاى کشور هم براى مردمکشورمان و هم براى همسايگان امن باشد.

وزير کشور در بخش ديگرى از سخنان خود دربرنامه گفتگوى ويژه خبرى در خصوص گروگان‌هاى ايرانى گروهک تروريستى ريگى گفت: موضوعاين گروگان‌ها با وحدت کامل ميان دستگاه‌ها، زير نظر معاون امنيتى وزارت کشور درحال پيگيرى است و کميته‌اى تشکيل شده است که اين مسأله را تعقيب مى‌کند.

وى با بيان اينکه از دولت پاکستانتقاضا مى‌کنيم که همکارى بيشترى را با جمهورى اسلامى ايران داشته باشد تا در موردتروريست‌هايى که در بخش‌هاى مرزى پاکستان ساکن هستند، قدرت برترى را اعمال کنيم،گفت: در حال حاضر اطلاعات ما نسبت به اين گروگان‌ها دقيق نيست، چرا که ما باگروگانگيرها به علت آنکه در خاک پاکستان هستند، در ارتباط نيستيم، لذا دولت پاکستانبايد با ما همکارى بيشترى داشته باشد.
 
در مسکو بحثى در مورد نيروگاه بوشهر مطرح نشد
 
منوچهر متکى در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به اين سوال که شما اخيرا به مسکو و آذربايجان سفر داشته‌ايد و آيا در سفر به مسکو در مورد نيروگاه اتمى بوشهر نيز صحبت کرديد و به نتيجه‌ خاصى رسيديد؟ گفت: هدف از سفرهاى منطقه‌اى وزير امور خارجه پيگيرى تحولات در منطقه است از جمله موضوع گرجستان و پيامدهايى که در موضوع قفقاز و همسايگان آن ممکن است داشته باشد.
 
وى گفت: ما در ارتباط با مسائل منطقه‌اى با کشورهاى منطقه رايزنى‌هايى را آغاز کرده‌ايم و چند روز پيش به مسکو رفته بوديم و ديروز نيز به آذربايجان و در واقع با ديگر کشورهاى منطقه نيز رايزنى‌هايى را با ديگر کشورهاى منطقه رايزنى‌هايى را در مورد مسائل منطقه انجام مى‌دهيم و در اين ارتباط رايزنى‌هايى را برخى از کشورهاى اروپايى انجام مى‌دهيم و در واقع اين گفتگوهاى منطقه‌اى براى مسائل منطقه و تامين ثبات در منطقه است.
 
وزير امور خارجه گفت: در سفر به مسکو بحث خاصى در مورد نيروگاه بوشهر مطرح نشد؛ مگر تکرار تعهدات طرف روس براى اتمام نيروگاه و راه‌اندازى آن.
 
سفر من به آلمان در ادامه‌ رايزنى‌ها در منطقه بود
 
منوچهر متکى وزير امور خارجه‌ کشورمان در کنفرانس خبرى مشترک با وزير خارجه‌ ارمنستان در مورد سفر اخير وى به برلين و جوسازى برخى رسانه‌ها مبنى بر عدم استقبال از متکى در اين سفر، اظهار داشت: سفر من به آلمان در ادامه‌ رايزنى‌ها در منطقه بود که بر اين اساس تصميم گرفتيم مشورت‌ها به موازات رايزنى‌هاى منطقه‌اى با اروپا نيز با هدف استفاده از ظرفيت‌ها و تعهدات اروپا نسبت به اين تحولات صورت گيرد.
 
وى افزود: از چند روز قبل اين سفر تنظيم شده بود که وزراى خارجه‌ دو کشور گفتگوهايى را داشته باشند. از وزير خارجه‌ آلمان تشکر مى‌کنم که استقبال خوبى داشتند و گفتگوهاى مفيد و سازنده‌اى را پيرامون تحولات داشتيم.
 
ادعاى آمريکا بى‌محتوا و کذب است  
 
على طاهرى مطلق مديرعامل سازمان بنادر و کشتيرانى گفت: هيچ سندى براى اثبات ادعاى آمريکا در خصوص شرکت کشتيرانى وجود ندارد.
 
طاهرى مطلق در حاشيه امضاى تفاهم‌نامه ميان ايران و ترکيه در جمع خبرنگاران اين مطالب را بيان کرد و افزود: شرکت کشتيرانى جمهورى اسلامى ايران مراوده‌اى با آمريکا نداشته است که اکنون اين کشور بخواهد آن را تحريم يا توقيف کند.
 
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردى با بيان اينکه کشتيرانى ايران با بيشتر کشورها ارتباط حمل و نقلى دارد، گفت: ادعاهاى واهى آمريکا اهداف سياسى دارد و هيچ محدوديتى براى فعاليت خطوط کشتيرانى کشورمان ايجاد نخواهد کرد.
 
هنوز عده‌اى هستند که با غربى‌ها فالوده مى‌خورند
 
غلامحسين الهام طى سخنانى در همايش تبيين اقدامات و سياست‌هاى کلى دولت نهم در حوزه‌هاى اقتصادى، اجتماعى و سياسى گفت: هنوز عده‌اى هستند که با غربى‌ها فالوده مى‌خورند و گزارشات درون نظام را دست بيگانه مى‌گذارند و به اين امر افتخار مى‌کنند. اين شرم را بايد به کجا برد؟ کسى که با بيگانه و دشمن به گونه‌اى گپ مى‌زند که با خودى گپ نمى‌زند، به دنبال چيست؟
 
الهام با اشاره به روحيه‌ استکبارستيزى دولت نهم و تاکيد مقام معظم رهبرى بر اين مساله، گفت: من خود بارها شاهد بودم که ايرانيان خارج از کشور وقتى با ما روبه‌رو مى‌شوند مى‌گويند که ما به ايرانى بودن خود افتخار مى‌کنيم. بر عزتى که در حال حاضر در عرصه‌جهانى داريم افتخار مى‌کنيم و اين‌که مى‌گويند شما به رفتار و سلوکتان در عرصه‌ سياست خارجى ادامه دهيد و اين موجب افتخار ملى براى ما شده است.
 
وى ادامه داد: چندى پيش در فرودگاه امام(ره) با خانمى مواجه شدم، آن خانم به من گفت که من اطلاعى از داخل ندارم، ولى شما در سياست خارجى عزت را به ايرانى‌ها داديد و اين سياست خارجى را حفظ کنيد. ما احساس سربلندى مى‌کنيم. نفوذ اين تفکر يعنى استکبارستيزى و ايستادگى باعث ايجاد غرور ملى و سربلندى شده و اين تفکرى است در برابر غرب‌باوري.
 
هيچ ناوى نیست که در تيررس ما نباشد
 
سردار سرلشکر پاسدار سيد يحيى صفوى گفت: مسئوليت دفاع از خليج فارس به نيروى دريايى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى واگذار شده است. بر اساس آخرين تصميمات اتخاذ شده دفاع از درياى عمان و خزر نيز بر عهده ارتش جمهورى اسلامى ايران گذاشته شده است.
 
وى تصريح کرد: پس از اينکه آمريکايى‌ها از اين تصميم آگاه شدند، به ناوهاى خود اعلام کردند که با توجه به واگذارى مسئوليت دفاع از خليج فارس به سپاه پاسداران به هيچ وجه به شناورهاى ايرانى نزديک نشويد زيرا در مقابله سريع با بيگانگان هيچ ترديدى به خود راه نمى‌دهند.
 
دستيار و مشاور عالى مقام معظم رهبرى تاکيد کرد: موشک هاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى قادر به پوشش تمام عرض خليج فارس هستند و هيچ ناوى نمى‌تواند از آن عبور کند که در تيررس ما نباشد.
 
آژانس بين المللى انرژى هسته‌اى با اسرائیل برخورد کند
 
حجت الاسلام و المسلمين درى نجف آبادى در حاشيه مراسم جشن گلريزان انجمن حمايت از زندانيان با اشاره به انتشار قريب الوقوع گزارش مدير کل آژانس انرژى هسته‌اى نسبت به تاثير پذيرى گزارش از فشارهاى غرب هشدار داد.
 
وى افزود: بهترين راه همچنان پيشبرد مذاکرات است و به جاى تحريم و تهديد و ارعاب بايد با منطق و مذاکرات عادلانه و بدون پيش شرط مساله را پيگيرى کرد.
 
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به گزارش‌هاى قبلى البرادعى مبنى بر عدم انحراف ايران از برنامه هسته‌اى تاکيد کرد: آژانس بين المللى انرژى هسته‌اى و آمريکا چنانچه مى‌خواهند با انحرافات برخورد کنند بايد با رژيم صهيونيستى برخورد کنند.
 
هيچ دليلى براى تعليق وجود ندارد
 
علی اصغر سلطانيه در گفتگو با خبرگزاری ایتالیا گفت: هيچ دليلى براى تعليق يا توقف فعاليت ايران در حق طبيعى خود که در معاهده منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى و نظام‌نامه آژانس بين المللى انرژى اتمى بر آن تاکيد شده است، وجود ندارد. بايد در نظر داشته باشيم که مصوباتى که در شوراى حکام يا شوراى امنيت درباره پرونده هسته‌اى ايران تصويب شده است، استناد قانونى ندارد.

نماينده ايران در آژانس بين المللى انرژى اتمى گفت: البته علائم منفى در گزارش البرادعى وجود دارد و اين در چارچوب تکرار اتهامات آمريکا به ايران است به ويژه درباره مطالعات ادعايى که بر اطلاعات و اسناد ساختگى و جعلى استوار است.

وى افزود: آنچه مى‌خواهم در اين زمينه بدان تاکيد کنم اين است که ايران پيش اين در تاريخ 22 اوت 2007 با آژانس توافقنامه‌اى را امضا کرد که پايه و اساسى براى طرح کارى ايران براى حل تمامى مسائل موجود در برنامه هسته‌اى ايران را تشکيل مى‌دهد و بر اساس آن ايران کاملا به اين باور رسيده است که تمامى مسائل موجود حل و فصل شده است.

مسئولان آمریکایی نمی توانند به احمدی نژاد ویزا ندهند
 
مهدی کلهر مشاور رسانه ای رئیس جمهور گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته است با اقتدار و قدرت بالایی در برابر زورگویان جهان از جمله‌ آمریکا بایستد و این پویا شدن نظام جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا از این اقتدار خوشحال نباشند.
 
وی ادامه داد:‌ مسئولان آمریکایی طبق قوانین بین المللی نمی توانند به دکتر احمدی نژاد و همراهان وی ویزا ندهند، آنها روادید را در ساعت های آخر همچون سالهای گذشته خواهند داد.
 
مشاور رسانه ای رئیس جمهور تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اقتدار و قدرت خود توانسته است مخاطبان زیادی را در حیاط خلوت‌ آمریکا برای خود جذب کند ، حتی در جامعه آمریکا، شما می بیندید که جایگاه ایران در بین مردم آمریکا نسبت به سه سال پیش فرق کرده است پس می توان گفت که اگر آمریکا به هیئت ایرانی ویزا ندهد به دلیل ترس از اضافه شدن به حامیان جمهوری اسلامی ایران است.
 
 
 
 

نظر شما :