نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۱۷ سپتامبر

۲۷ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۸ کد : ۲۷۲۰ آمریکا
الحيات: به عقب انداختن قضیه قدس یعنی کوتاه آمدن از آن،* هرالد تريبيون: تجربه اتفاقات،* بوستون گلاب: از سر باز کردن موگابه،* فايننشال تايمز: بزرگترها می­آیند، سخت­تر سقوط می­کنیم.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۱۷ سپتامبر

روزنامه الحیات سرمقاله امروز خود را به بهانه آخرین دیدار عباس و اولمرت به مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل اختصاص داده و با عنوان به عقب انداختن قضیه قدس یعنی کوتاه آمدن از آن، نوشته است، لازم نیست درباره مذاکرات صلح مطالعه تاریخی انجام دهیم و در آن عمیق شویم. می­دانیم که اسرائیل 40 سال است به آن اهمیت نمی­دهد و روز به روز حقوق ملت فلسطین را ضایع می­کند. در همین حال دائما تلاش می­کند مقاومت ملت فلسطین را شکسته و آن را در  برابر یک عمل انجام شده­ای که قابل تصمیم­گیری نیست قرار دهد و همان را نیز دائما به تاخیر می­اندازد.

 

در ادامه این یادداشت ضمن بررسی معاهده اسلو نوشته شده است، نتیجه معاهده اسلو پس از 15 سال این شده که ساکنین یهودی­نشین سرزمین­های اشغال شده فلسطینی چند برابر شده، دیوار حائل کشیده شده که غزه و قدس را رسما به دو قسمت کرده است.

 

روزنامه هرالد تریبیون سرمقاله امروز خود را به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان تجربه اتفاقات، نوشته است که بحث­های فلسفی امروز به طور تعجب آوری افزایش یافته است. به ویژه این که فصل داغ انتخاباتی آغاز شده و یکی از دلایل درگیری این گونه بحث­ها نیز افزایش شانس جمهوریخواهان برای پیروزی در انتخابات است. یکی از پرسش­های مطرح امروزه این است که آیا سارا پیلین معاون رئیس جمهوری امریکا خواهد شد؟

 

در ادامه این یادداشت آمده است، بیشتر محافظه­کاران می­گویند بله، وقتی بر روی زمین احساس کنید چیزی خوب است می­تواند این احساس اشتباه نباشد. اما برخی تحلیلگران نظیر جورج ویل، چارلز کراثمر، دیوید فروم و رز دوثت دمور نظر متفاوتی دارند و می­گویند وی هنوز آماده این کار نیست. با ارزیابی پیلین خواسته­های تازه­ای مطرح شده است. البته به همین جا هم ختم نشده چون عموما مردم از خود می­پرسند کشور به چه نوع رهبری از لحاظ کیفی نیاز دارد و منشاء این درایت و نبوغ چیست. البته الآن محافظه کاران وقت آن را نمی­دانند که درباره چنین مباحثی بحث شود.

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به وضعیت رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه و وضعیت این کشور پرداخته و با عنوان از سر باز کردن موگابه، نوشته است، بالاخره رابرت موگابه پذیرفت قدرت را با مورگان تسوینگیرای رهبر مخالفان تقسیم کند و وی نخست­وزیر در بدترین شرایط زیمبابوه شود. هنوز موگابه نپذیرفته که کارهای اجرایی به دولت تسوینگیرای بدهد گرچه ظاهرا بسیاری از امور اجرایی در اختیار اوست اما ارتش همچنان در اختیار موگابه باقی مانده است تا ابزاری برای تهدید تسوینگیرای در زمان­های لازم برای موگابه باشد. موضوعی که می­تواند استخوان­های وی را در مواقع لزوم خورد کند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اما بر اساس راه و روش آدمکش­ها، موگابه فشار بسیاری به تسوینگیرای وارد آورد تا از حق خود در انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر کند. موگابه در نظر داشت به هر ترتیبی شده قدرت را در اختیار داشته باشد و اجازه ندهد هسته قدرت از کنترلش خارج شود و برای این کار نیز از قدرت نظامی استفاده کرد تا از پله آن برای بالا رفتن از نردبان قدرت بهره ببرد.

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصادی که در امریکا آغاز شده و دامنگیر اروپا و آسیا نیز شده است، اختصاص داده و با عنوان، بزرگترها می­آیند، سخت­تر سقوط می­کنیم، نوشته است، گروههای بین­المللی امریکایی همگی به بحران اخیر وال استریت مرتبطند. به گونه­ای که پس از اعلام ورشکستگی بانک برادران لمن، اکنون شرکت بیمه AIG نیز در آستانه سقوط و ورشکستگی است. با نگاهی به وضعیتی که بانک برادران لمن داشت و اکنون دامنگیر دیگر شرکت­های امریکایی نیز شده به عمق فاجعه بیشتر پی می­بریم. دولت برای جبران این خسارت به دنبال یک راه حل است. اما این بحران بیشتر از آن چیزی که تصور می­شود، بزرگ است و نمی­توان انتظار داشت با دخالت دولت ایالات متحده به سرعت حل و فصل شود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، مشکلات شرکت AIG به اندازه­ای بزرگ است که برای فرار از این بحران 44 میلیارد دلار نیاز فوری دارد. تازه به گمان بسیاری این تنها اولین ودیعه برای فرار از این بحران است. پس از این گام شرکت AIG باز هم نیازمند کمک­های مالی دولت خواهد بود.

 


نظر شما :