جنجال بر سر سفر نماينده پارلمان عراق به اسرائيل

۲۶ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۴ کد : ۲۷۰۶ اخبار اصلی
آلوسی در ابتدای جلسه دلیل سفر خود به عراق را هم­پیمانی با اسرائیل برای آنچه وی جلوگیری از نفوذ دیگر کشورها در عراق نامید، اعلام کرد و گفت: «من برای سفر به اسرائیل سازمان امنیت کشور را مطلع کردم و از آنها برای این سفر اجازه رسمی و کتبی دریافت کردم.»
جنجال بر سر سفر نماينده پارلمان عراق به اسرائيل

نمایندگان پارلمان عراق روز یک شنبه 15 سپتامبر از مثال الآلوسی نماینده پارلمان و رئیس حزب امت عراق به دلیل سفر به اسرائیل برای شرکت در کنفرانس مبارزه با تروریسم، رفع مصونیت کرد.

 

جلسه روز گذشته پارلمان بر سر بررسی این موضوع تبدیل به یک تنش پر مشاجره میان نمایندگان عراقی با مثال الآلوسی شد و فحش و ناسزا گویی به یکدیگر را در پی داشت.

 

آلوسی در ابتدای جلسه دلیل سفر خود به عراق را هم­پیمانی با اسرائیل برای آنچه وی جلوگیری از نفوذ ایران در عراق نامید، اعلام کرد و گفت: «من برای سفر به اسرائیل سازمان امنیت کشور را مطلع کردم و از آنها برای این سفر اجازه رسمی و کتبی دریافت کردم.»

 

وی در ادامه ضمن تشریح قانون منع سفر به اسرائیل گفت: «این قانون مربوط به دوران رژیم بعث است. به استناد آن قانون مقام­های دولتی و نمایندگان مجلس عراق از سفر به اسرائیل و ایران منع شده بودند. اگر بخواهیم به این قانون استناد کنیم باید از سفر دیگر نمایندگان عراقی به ایران نیز جلوگیری شود.»

 

آلوسی در ادامه کسانی را که به سفرش به اسرائیل اعتراض داشتند خائن دانست و مدعی شد، من تنها کسی نیستم که به اسرائیل سفر کرده­ام و دیگر نمایندگان عراقی نیز به اسرائیل سفر کرده بودند. آقایانی که بدون کسب اجازه از دولت یا کسی دیگر به اسرائیل رفته­اند که اگر لازم باشد نام آنها را افشا خواهم کرد.

 

وی هم­زمان با سقوط رژیم بعثی در سال 2003 نیز سفری به اسرائیل انجام داده بود که جنجال گسترده­ای را در رسانه­های عربی و عراقی به وجود آورده بود. آلوسی در توجیه این سفر گفته بود، منافع عراق جدید ایجاب می­کند که به اسرائیل سفر کنم و به فکر عادی­سازی روابط با اسرائیل باشیم. وی در آن سفر با بنیامنین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود و از نمایندگان تندروی کنست اسرائیل دیدار و گفت و گو کرده بود.

 

چندی پیش جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق نیز برای شرکت در نشست سران حزب سوسیالیست به اسرائیل سفر کرد و با ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم نیز دیدار و گفت و گو کرده بود. سفری که جنجال­های گسترده­ای به دنبال داشت به گونه­ای که نمایندگان تند جبهه التوافق العراقیه خواستار استعفا یا برکناری وی از سمت ریاست جمهوری عراق شده بودند.

 

فلاح حسن زيدان، نماينده‌ جبهه‌ عربى گفتمان ملى عراق ضمن اعتراض به سفر آلوسی به اسرائیل گفت: «از آنجا که اسراييل دشمن عراق محسوب مى‌شود و ما با اين دولت روابط نداريم، لذا پارلمان تصميم گرفت تا مصونيت از آلوسى را لغو کند. سفر آلوسى به معناى نقض قانون اساسى عراق و سوگندى است که او در پارلمان ياد کرده است.»

 

اسامه النجيفى، نماينده فهرست العراقيه در پارلمان عراق نيز به روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: «پارلمان با لغو مصونيت از آلوسى ممنوع السفر بودن او و ارجاعش به سازمان‌هاى قضايى جهت انجام تحقيقات موافقت کرده است و وی تا زمان تکميل تحقيقات از حضور در جلسات پارلمان محروم است.»

 

النجيفى سفر آلوسى به سرزمين‌هاى اشغالى را موجب تحريک افکار عمومى و نقض قوانين عراق دانست.

 

وى در مورد اين که چرا نمايندگان عراقى از آلوسى در اولين سفرش به سرزمين‌هاى اشغالى لغو مصونيت نکرده‌اند و اين امر در سفر دوم وى روى داد، گفت: در سفر اول آلوسى عضو پارلمان نبود و علاوه بر آن اوضاع سياسى و امنيتى کشور نيز از ثبات لازم برخوردار نبود، در حال حاضر اوضاع متفاوت است و نمايندگان پارلمان با هر گونه اقدامى که به نقض قوانين منجر شود مسئولانه برخورد خواهند کرد. 

 


نظر شما :