نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان-۱۴ سپتامبر

۲۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۷ کد : ۲۶۹۳ آمریکا
واشنگتن پست: بابا، مهاجرت غیر قانونی،* الحیات: امریکا تاکید می­کند که دشمن دائمی ندارد اما آیا دوستان دائمی هستند؟،* ایندیپندنت: خانم پیلین، هیچ زنی جزیره نیست،* نیوزدی: قدم زدن با پوتین در محوطه دانشگاه.
نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان-۱۴ سپتامبر

روزنامه واشنگتن پست سرمقاله امروز خود را به موضوع مهاجرت­های غیر قانونی به امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان بابا، مهاجرت غیر قانونی نوشته است، میلیون­ها امریکایی به جزیره الیس جایی که خانواده­هایشان نخستین مقصد رسیدن به امریکایشان محسوب می­شود، چشم دوخته­اند و منتظرند که در نهایت آنها قدم به خاک امریکا بگذارند. هنوز بسیاری هستند که بهترین راه را برای سفر به امریکا انتخاب می­کنند. یعنی بلیت و ویزا می­گیرند و با هواپیما به امریکا می­آیند. اما بسیاری نیز به خاطر می­آورند که چگونه در کامیون­های غیر قانونی سوار می­شدند و با پروراندن رویای سفر به امریکا از راه­های غیر قانونی و خاطرناک به رویاشان می­رسیدند. عجیب این که وقتی از آنها می­خواهند از این سفر یاد کنند، آن را خاطره­ای فراموش نشدنی و شیرین معرفی و توصیف می­کنند.

 

روزنامه الحیات چاپ لندن سرمقاله امروز خود را به موضوع سالگرد 11 سپتامبر اختصاص داده و با عنوان امریکا تاکید می­کند که دشمن دائمی ندارد اما آیا دوستان دائمی هستند؟، می­نویسد، حادثه 11 سپتامبر همچون کابوس خطرناکی از خاطرات ما عبور کرد. حادثه­ای که باعث شد کمیته جدیدی در امریکا تشکیل شود و متعاقب آن لشکرکشی جورج بوش به افغانستان و عراق که گفته می­شد جنبش طالبان و القاعده تحرکات تازه­ای در آنجاها آغاز کرده بودند، آغاز شود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، در حالی که اکنون جورج بوش خود را برای ترک خانه سفید آماده می­کند، هنوز از دستگیری اسامه بن لادن و محاکمه آن در یک دادگاه عادلانه سخن به میان می­آورد و همچنان قول می­دهد که سرانجام وی را دستگیر خواهد کرد. شاید این قول تنها قولی باشد که بوش از ابتدای دوران زمامداریش در کاخ سفید از 8 سال پیش تا کنون داده و نتوانسته به آن عمل کند. وی در حالی از این قول و قرار سخن به میان می­آورد که دیگر در کاخ سفید نیست و محال است برای بار سوم به رئیس جمهوری امریکا انتخاب شود. به همین ترتیب کاندولیزا رایس بسیاری از امیدها را تبدیل به ناامیدی کرد و به زودی با پست وزرات امور خارجه امریکا خداحافظی می­کند. وی بسیاری از قول­هایی که نسبت به امور خاورمیانه داد را تا کنون عملی نکرده است.

 

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به سارا پیلین معاون جان مک­کین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان خانم پیلین، هیچ زنی جزیره نیست، نوشته است، آیا واقعا همان طور که سارا پیلین اصرار می­کند، زنان در امریکا برای این انتخاب می­شوند که تشنه قدرتند؟ وی طوری رفتار می­کند انگار تنها زنی است که در امریکا به قدرت نزدیک شده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اگر به مصاحبه­های وی در طول هفته­های گذشته به ویژه گفت و گویش با شبکه ای بی سی، نگاه کنیم به وضوح می­بینیم حضور وی در این انتخابات نوعی گام به عقب است. نه به خاطر جنسیتش بلکه تنها به دلیل وضعیت کشورش که از آن برخوردار است. بر کسی پوشیده نیست که وی تا دو سال پیش گذرنامه نداشته، و تنها از کانادا همسایه شمالی امریکا و مکزیک دیدن کرده و در یک سفر خیلی محدود برای بازدید از نیروهای نظامی امریکا به کویت سفر کرده است. این در حالی است که وی در گفت و گو با شبکه ای بی سی می­گوید، عمر خود یک سفر است. شاید از افتخارات امریکایی­ها این باشد که وی ملکه زیبایی کشورشان بوده اما می­توانید تصور کنید جورج بوش مثل سارا پیلین تا کنون سفر خارجی نرفته باشد و ترس سفر به خارج داشته باشد؟ آیا این یک عقب­گرد نیست­؟

 

روزنامه نیوزدی سرمقاله امروز خود را به جریان رقابت­های انتخاباتی جان مک­کین و باراک اوباما اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان قدم زدن با پوتین در محوطه دانشگاه نوشته است، پنج شنبه در دانشگاه کلمبیا جان مک­کین و باراک اوباما خارج از دایره انتخابات با یکدیگر دیدار کردند و درباره موضوعات غیر انتخاباتی با هم گفت و گو کردند. این دیدار به مناسبت سالگرد روز 11 سپتامبر انجام شد که هر دو رقیب را از دایره انتخاباتی خارج کرد و همانند دو دوست دست در دست هم قرار داد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است که وقتی از اوباما در دانشگاه کلمبیا پرسیدند چه برنامه­ای برای مبارزه با تروریسم دارد، بدون هیچ تردیدی پاسخ داد، آموزش نیروهای نظامی برای رو در رویی با تهدیدهای تروریستی. ما اشتباهاتی در گذشته داشتیم که با آموزش باید آنها را جبران کنیم. مشابه همین پرسش نیز از مک­کین پرسیده شد، البته در مکانی دیگر از دانشگاه. وی نیز پاسخ مشابهی داد. این نشان می­دهد دو طرف هر چقدر هم با یکدیگر در رقابت باشند در اصول کلی سیاست­های کلان کشور اختلاف ندارند، آنها تنها در نحوه اداره جریان با هم اختلاف نظر دارند.  

  


نظر شما :