قیمت نفت کاهش می یابد

۲۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۴:۴۸ کد : ۲۶۸۷ اخبار اصلی
با توجه به این مدعا سازمان انرژی امریکا پیش بینی کرده است که قیمت نفت به زیر 100 دلار خواهد رسید. این قیمت معادل قیمتی است که به تورم ها در ماه آوریل سال 1980 دامن زد. اگر چه این‌بار به اندازه سال 1980 شوک اقتصادی به بازار وارد نخواهد کرد.
قیمت نفت کاهش می یابد
مجادله در بازارهای سهام دنیا که به دنبال برنامه های دولت امریکا در خصوص انجمن فدرال رهن ملی (Federal National Mortgage Association) و اداره فدرال وام و رهن خانه که بزرگ ترین رهن گیرندگان کشور به حساب می آیند،  تصاحب شده بود این هفته راهی برای پسروی های جهانی باز کردند و روزنه نوری باز شد. کاهش قیمت نفت سبب کاهش قیمت فراورده های نفتی شده است. این روند باید روند رو به افرایش قیمت ها را کاهش دهد و راهی برای کنترل راحت تر تورم باز کند.
 
دلایلی که سبب کاهش قیمت نفت شده اند قوت قلب دهنده نیستند. کاهش 30 سنتی نفت در وست تگزاس اینترمدیت که معیار بازار امریکا است نسبت به ماه جولای که بشکه ای 147 دلار به فروش می رسید نشان می دهد که رکود اقتصادی از امریکا به سمت اروپا در حرکت است.
 
اگر در این هفته اتفاق خاصی در اوپک نیافتد، قیمت نفت کاهش بیشتری نیز خواهد داشت. تولید کنندگان نفت اعلام کرده اند که در صدد هستند تا تولید خود را به میزانی که سال گذشته با یکدیگر به توافق رسیده بودند برسانند. این بدان معنا است که کشورهای عضو اوپک باید 580 هزار بشکه از تولید نفت روزانه خود را کاهش دهند.
 
عدم اطمینان از میزان تولید و نیاز موجب بی ثباتی قیمت نفت شده است. اما یکی از جهش قیمت نفت باور نکردنی به نظر می رسد. اعلام اوپک برای کاهش قیمت نفت بیش از آنکه تاثیر گذار باشد به نظر سبملیک است. کشورهای عضو اوپک تا جایی که بتوانند نفت را از چاه ها استخراج خواهند کرد. عربستان سعودی باید بیشترین کاهش را در تولید داشته باشد که با توجه به و ترس از تحریک توجهات به انتخابات ریاست جمهوری در امریکا چنین نخواهد کرد.
 
با توجه به این مدعا سازمان انرژی امریکا پیش بینی کرده است که قیمت نفت به زیر 100 دلار خواهد رسید. این قیمت معادل قیمتی است که به تورم ها در ماه آوریل سال 1980 دامن زد. اگر چه این بار به اندازه سال 1980 شوک اقتصادی به بازار وارد نخواهد کرد.
 
دلیل آن هم این است که در حال حاضر کشورهای صنعتی از انرژی کمتری برای تولید فراورده های خود نسبت به دهه 1970 استفاده می کنند. بنابراین پیش بین می شود که افزایش قیمت نفت تاثیرات اقتصادی کمتری خواهد داشت. اگر قیمت نفت ثابت بماند، تاثیراتی که افزایش قیمت نفت بر روی تورم داشت به زودی از بین خواهد رفت. در حال حاضر قیمت نفت به اندازه کافی زیاد است تا بازار را برای حوزه های کم بازده جذاب کند. این برای اینکه بازار در همین راستا باقی بماند لازم است.
قیمت پایین نفت برای سیاستگذاران پولی شرایط راحت تری را ایجاد می کند. چراکه درصورت افزایش قیمت نفت این سیاستگذاران باید بین افزایش قیمت ها و تلاش برای کاهش تورم مبارزه کنند. از آنجا که بانک مرکزی تورم را پیش بینی می کنند، در حال حاضر می توانند تمام توجه خود را بر روی عوامل تورم که در جهان گسترده شده است متمرکز کنند.
منبع: فايننشال تايمز

نظر شما :