تنش در روابط امريکا-پاکستان

۲۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۶۸۵ آمریکا
اعتراض گسترده پاکستانى‌ها به حمله جنگنده‌هاى امريکايى به ايالت وزيرستان در شمال کشورشان در روابط اسلام‌آباد-واشنگتن خلل ايجاد کرده است.
تنش در روابط امريکا-پاکستان

یوسف علی گیلانی، نخست­وزیر پاکستان حمله جنگنده­های بدون خلبان امریکایی به خاک کشورش در ایالت وزیرستان را که موجب کشته شدن 12 شهروند پاکستانی شده بود، محکوم کرد. در این میان گروه اپوزسیون مخالف دولت خواستار خروج پاکستان از هم­پیمانی با امریکا در مبارزه با تروریسم شد.

 

گیلانی روز گذشته در دیدار با روزنامه­نگاران گفت: «موضوع حمله امریکا به وزیرستان را از کانال­های دیپلماتیک با طرف­های امریکایی در میان خواهیم گذاشت و تلاش می­کنیم امریکایی­ها را قانع کنیم که در هر حالتی به استقلال و تمامیت ارضی پاکستان احترام بگذارند.»

 

بر اساس گزارش­ها بامداد جمعه یک فروند هواپیمای بدون سرنشین حمله موشکی به یکی از مدارس دینی که در گذشته یک مدرسه دینی دولتی بوده در شهر میرانشاه در ایالت وزیرستان انجام داد که در این حمله 12 نفر کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله در چارچوب سلسله حملاتی است که هواپیماهای بدون سرنشین نیروهای امنیتی امریکا در تعقیب گروه­های شبه نظامی در ماه­های اخیر در پاکستان آغاز کرده­اند.

 

اشفق کیانی، رئیس ستاد ارتش پاکستان نخستین فردی بود که نسبت به این حمله به شدت واکنش نشان داد و با صدور بیانیه­ای حمله امریکا به خاک کشورش را به شدت محکوم کرد. وی در این بیانیه تاکید کرد، به هر قیمتی شده از استقلال کشورش دفاع می­کند.

 

یوسف علی گیلانی نیز در جلسه­ای با فرماندهان ارشد ارتش پاکستان گفت: «ارتش در سایه رهبری دولت از تمام خاک پاکستان حمایت می­کند و دولت و ارتش در این زمینه نظر یکسانی دارند.»

 

در همین حال روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش داد، جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه جولاى براى نخستين بار دستور سری برای حمله نيروهاى ويژه ايالات متحده در خاک افغانستان به مناطقى از پاکستان را بدون هماهنگى با اسلام آباد صادر کرد.

 

یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «دستور محرمانه بوش براى حمله به پاکستان نشان دهنده اوج گرفتن تنش‌ها بين واشنگتن و اسلام آباد پس از هفت سال حضور نظامى ايالات متحده در افغانستان است.»

 

درياسالار مايکل مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در يکی از کميته­های فرعی کنگره نیز گفت: «از اين پس، کنترل مناطق مرزى پاکستان نيز در دستور کار استراتژى جديد جنگ عليه تروریسم آمريکا در افغانستان قرار مى‌گيرد.»

 

اما این اقدام ایالات متحده و اظهارات مقام­های بلندپایه آن کشور با موضع تند نمایندگان مجلس پاکستان مواجه شد به گونه­ای که شماری از آنان تلویحا خواستار خروج پاکستان از پیمان مبارزه با تروریسم با ایالات متحده شده­اند. احسان اقبال نماینده پارلمان و از اعضای حزب مسلم لیگ به رهبری نواز شریف در این باره گفت: «این روزها ما باید به کشورهای خارجی بفهمانیم که پاکستان به هیچ عنوان اجازه چنین سوء استفاده­ای به کسی نمی­­دهد. اگر بنا باشد چنین وقایعی بار دیگر تکرار شود، پاکستان ساکت نخواهد نشست و امکان خروج نهایی از پیمان مبارزه با تروریسم را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

 

در همین حال نمایندگان پارلمان پاکستان خواستار تشکیل جلسه فوق­العاده برای بررسی چگونگی پاسخ اسلام­آباد در برابر حملات مکرر امریکا به شمال پاکستان به ویژه حمله اخیر جنگنده­های این کشور به وزیرستان شدند. ایالات متحده بر این باور است که اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده، ایمن الظواهری، معاون وی و مرد شماره دو القاعده و دیگر رهبران و اعضای این شبکه در این منطقه مستقرند.

 

در همین حال یک صد تظاهر کننده پاکستانی در اعتراض به این اقدام امریکا در اسلام­آباد دست به تظاهرات زدند و پرچم آمریکا را سوزاندند.

 

این در حالی است که ارتش پاکستان از اوت گذشته تا کنون خود چندین بار به مناطق مرزی پاکستان و افغانستان که گمان می­رود نیروهای طالبان و القاعده در آن مخفی شده باشند، حمله کرده و شماری از اعضای این دو شبکه را از پای در آورده­اند.

 

کارشناسان حمله امریکا به پاکستان در حالی که تنها یک هفته از انتخاب آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهوری پاکستان می­گذرد را ضربه­ای به جایگاه زرداری می­دانند و معتقدند این اقدام کاخ سفید باعث شده، زرداری از ابتدای فعالیت خود از سوی گروه­های مخالف به ویژه مسلم لیگ به رهبری نواز شریف بر سر چگونگی رابطه با امریکا و مبارزه با تروریسم تحت فشار قرار بگیرد.     

 

 

 

نظر شما :