هدف متکى در سفر به روسيه و آذربايجان

بحران گرجستان یا پرونده هسته ای ایران؟

۲۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۲:۵۴ کد : ۲۶۸۴ اخبار اصلی
منوچهر متکی در حالی به مسکو سفر کرد که روسیه درگیر بحران گرجستان است. اما به نظر می رسد که بحث برنامه هسته ای ایران در این سفر از اهمیت بیشتری نسبت به بحران گرجستان برخوردار بوده است.
بحران گرجستان یا پرونده هسته ای ایران؟
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در سفری روز جمعه 22 شهریور ماه برای گفت و گو با مقام های روسی در خصوص مسائل مختلف از جمله برنامه هسته ای ایران وارد مسکو شد.
 
منوچهر متکی در حالی به مسکو سفر می کند که روسیه درگیر بحران گرجستان است. اما به نظر می رسد که بحث برنامه هسته ای ایران در این سفر از اهمیت بیشتری نسبت به بحران گرجستان برخوردار بوده است.
این درحالی است که قرار است روز دوشنبه آژانس انرژی هسته ای قرار است گزارشی از برنامه هسته ای ایران ارائه دهد.
 
آقای متکی در دیدار با سرگی لاوروف، همتای روس خود اعلام کرد که اراده سیاسی مقامات عالیرتبه دو کشور و تاکید آنها بر استفاده از ظرفیت های فراوانی که قابلیت بهره برداری در جهت گسترش همه جانبه روابط دو جانبه را دارد، استمرار رایزنی در پایتخت دو کشور را برای عملیانی کردن این ظرفیت ضروری می کند.
 
وی همچنین در حصوص بحران گرجستان گفت که شرایط منطقه و محیط بین المللی ایجاب می کند جدی تر از گذشته همکاری های منطقه ای را عملی سازیم. کشورهای منطقه قفقاز می توانند با یک همکاری مشترک امنیتی، توطئه بحران در قفقاز را که تحرکات برخی کشورهای فرامنطقه ای بیانگر تلاش برای ادامه بحران است را همانند توطئه آسیای مرکزی که در گذشته با همکاری منطقه ای ناکام ماند، عقیم کنند.
 
او همچنین تصريح کرد که علاوه بر گفت و گوهای منطقه ای، گفت و گو با اروپا نیز می تواند به طور موازی با استفاده از ظرفیت ها و تعهدات این قاره برای ثبات و آرامش منطقه قفقاز در دستور کار قرار گیرد.
لاوروف نیز گفت که ما آماده همکاری های امنیتی با ایران و کشورهای قفقاز برای برقراری و استمرار قبات و آرامش در منطقه هستیم.
 
هر دو طرف در پایان مذاکرات بر ضرورت استمرار رایزنی ها در پایتخت های دو کشور برای دستیابی به راهکاری منطقه ای در جهت برقراری صلح و ثبات بر اساس توافق روسای جمهور دو کشور تایید کردند.
سفر منچهر متکی پس از سفر نیکولا سارکوزی به مسکو انجام گرفت که طی آن سارکوزی در دیدار با مقامات روسی از آنان خواست تا هرچه زودتر نیروهای خود را از گرجستان خارج کنند. همچنین سارکوزی که در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد اعلام کرد که در صورتی که در ضرب العجل اعلام شده، روسیه نیروهای خود را از گرجستان خارج نکند، اروپا موضع دیگری در مقابل روسیه اتخاذ خواهد کرد.
 
به نظر می رسد که روسیه در مقابل عدم اعمال تحریم ها که از طرف اتحادیه اروپا در قبال بحران گرجستان پشنهاد شده بود، امتیازی داده باشد که برخی معتقدند این امتیاز همکاری بیشتر روسیه در خصوص پرونده هسته ای ایران با غرب است. ولادیمیر پوتین پس از دیدار با سارکوزی در مصاحبه­ای در خصوص پرونده هسته­ای ایران اعلام کرد که منافع ملی ما بر سایر مسائل ارجحیت دارد و به همکاری با غرب در موضوع ایران ادامه خواهیم داد. این می­تواند نشانه­ و فرضی  از مواردی باشد که در گفت و گوهای سارکوزی و پوتین مطرح شده و مورد تفاهم دو طرف واقع شده است.[1]
 
البته مدودف در خصوص پرونده هسته ای ایران اعلام کرد که روسیه نباید هیچ اقدام یکجانبه ای انجام دهد. توسل به سناریوی نظامی غیر قابل قبول است و این کار خطرناک خواهد بود. مسئله کلیدی دنبال کردن مذاکرات است که کاملا مثبت بوده و فعلا نباید تحریم های تازه را اتخاذ کنیم.
 
از طرفی دیگر در سفر عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه به ارمنستان، وی پیشنهاد پیمان قره باغ را با حضور کشورهای ترکیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایالات متحده امریکا مطرح کرد که در آن ایران جایگاهی نداشت. به نطر می رسد که سفر منوچهر متکی به روسیه و در ادامه به جمهوری آذربایجان برای بازکردن جایگاهی در این پیمان است.

یادداشت سید علی موجانی در سایت دیپلماسی ایرانی[1]
http://www.irdiplomacy.ir/index.php?Lang=fa&Page=24&TypeId=4&ArticleId=2680&BranchId=5&Action=ArticleBodyView

نظر شما :