ظریف‌گویی معاون وزیر امور خارجه در مورد آینده ایران و آمریکا

۲۳ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۸ کد : ۲۶۸۱ اخبار اصلی
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی با روزنامه عرب زبان "الوفاق" اعلام کرد که انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا هیچ تاثیری در روابط این کشور با ایران نخواهد داشت اما از اظهارنظر درباره برخورد ایران با نتیجه آن انتخابات سخنی نگفت.
ظریف‌گویی معاون وزیر امور خارجه در مورد آینده ایران و آمریکا
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی با روزنامه عرب زبان "الوفاق" اعلام کرد که انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا هیچ تاثیری در روابط این کشور با ایران نخواهد داشت اما از اظهارنظر درباره برخورد ایران با نتیجه آن انتخابات سخنی نگفت.
 
استدلالی که دیپلمات ارشد کشورمان را به این تحلیل رسانده "فشار لابی مخالف ایران در آمریکا" است. شیخ عطار البته ابراز امیدواری نیز کرده است که مسئولان آمریکایی راه منطق را در پیش بگیرند.
 
چالش رابطه ایران و آمریکا که جزو محرمات و خطوط قرمز اصلی نظام در سه دهه اخیر به شمار می رود از زبان مسئولان مختلف با الحانی بعضا متفاوت شنیده می شود که این مسئله در سیاست خارجی آمریکا نیز در قبال ایران به عنوان یک تکنیک یا روش مورد استفاده قرار می گیرد.
 
البته مواضع آمریکایی ها جز چند مورد از جمله عذرخواهی تاریخی مادلین آلبرایت از ایرانیان به‌واسطه دخالت‌های دولت‌های پیشین این کشور در قضیه کودتای 28 مرداد 32، همچون طرف ایرانی بر یک مدار استوار بوده و هر یک منتظر تغییر رفتار و به تعبیری عقب نشینی از سوی طرف مقابل بوده است.
 
نگاه وزیر امور خارجه ایران به آینده روابط دو کشور مبنایی تاریخی و مستند دارد. اظهارات و موضع گیری‌های دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات ریاست جمهوری ایالات متحده نیز از نفوذ صهیونیست‌ها و تداوم جریان ضد ایرانی نزد آنها حکایت دارد. اما با این وجود قائل بودن باراک اوباما به "گفتگو" و بهره گیری از روش دیپلماتیک برای مهار ایران تا اندازه ای مورد توجه تحلیل گران ایرانی قرار گرفته است.
 
آمریکا تلاش می کند از تاکتیک‌های گوناگونی برای فشار به ایران و واداشتن آن به پذیرش قواعد مدنظرش استفاده کند که مهم ترین آنها اعمال تحریم، استفاده از قوانین بین المللی و مورد پذیرش افکار عمومی دنیا، حضور نظامی در منطقه، نزدیکی به یاران ایران و... است. بطور حتم دولت جدید در این کشور ضمن تداوم راهکارهای فوق برای حل معضلی به نام ایران از کوشش های دیپلماتیک نیز صرف نظر نخواهد کرد.
 
با وجودی که پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی آمریکا و پیش شرط های ایران مبنی بر حذف هرگونه پیش شرط و ایجاد شرایط برابر برای مذاکره، تاکنون بابی جدی و مستقیم به سمت گفتگو فراهم نکرده و دو کشور جز مسئله عراق و افغانستان به برقراری دیالوگ با یکدیگر روی نیاورده اند اما این انتظار می رود که تغییر دولت در ایالات متحده با فصلی تازه در برخورد این کشور با ما همراه باشد؛ برخوردی شدت انگیز و عملیاتی و یا نرم اما فرسایشی.
 
ایران از منظر آمریکا معضلی بالفعل چون افغانستان و عراق محسوب می شود و از این رو نحوه حل و فصل این مسئله در زمره شعارهای تبلیغاتی و برنامه ریزی های نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا هم به شمار می آید.
 
البته در گفته های شیخ عطار ظرافتی به چشم می خورد که گفتنی است. او به عنوان معاون وزیر امور خارجه باب گفتگو را از جانب ایران نبسته و این طور تفسیر نکرده که "انتخابات آینده آمریکا در روابط ایران با آمریکا تاثیری نخواهد گذاشت". او از عدم تغییر رفتار دولت آینده ایالات متحده ابراز ناخرسندی کرده و با ذکر اینکه "امیدوار است مسئولان آمریکایی راه منطق را در پیش بگیرند" تنها به ارزیابی رفتار طرف مقابل پرداخته و گفته است انتخابات فوق "تاثیری بر روابط این کشور (آمریکا) با ایران ندارد."
 
مسدود ساختن راه گفتگو در کلام وزیر امور خارجه دیده نمی شود و این موضوع با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز تعمیق روزافزون مشکلات سیاسی و اقتصادی ایران اقدامی هوشمندانه محسوب می شود که از زبان دیپلمات ارشد کشورمان شنیدنی است. او به عکس بسیاری از مقامات ایران از بکارگیری ادبیات اقتدارگرایانه در این گفتگو پرهیز کرده و دستگاه دیپلماسی را چشم انتظار اتفاقات آینده معرفی کرده است.

نظر شما :