ديپلماسى و سیاست خارجی در کلام مسئولين

۱۵ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۶۰۸ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى و سیاست خارجی در کلام مسئولين
مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، وزیر، قائم مقام و سخنگوی وزارت امور خارجه، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، فرمانده ارتش، فرمانده نیروی دریای سپاه، معاون اروپای وزارت خارجه، سفرای ایران در بحرین و ترکمنستان و پاکستان، وزیر کشور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سفیر سابق ایران در فرانسه مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
در مقابل دشمن مستکبر نباید کوتاه آمد
 
آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هفتم شهریور در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان با اشاره به تبلیغات مستمر رسانه های بیگانه بر ضد دولت خاطر نشان کردند: این سیاست تبلیغی بیگانگان از ابتدای انقلاب اسلامی در مورد همه دولتها وجود داشته و در هردولتی که احساس می کردند، بخشی از فعالیتهای آن منطبق با این اصول و مغایر با خواسته های استکبار است، اقدام آن دولت را مورد حمله قرار می دادند و از طرف دیگر اگر یکی از کارهای دولت همسو با خواست استکبار بود، از آن تجلیل می کردند.
رهبر انقلاب با اشاره به اصل استکبار ستیزی و کوتاه نیامدن در مقابل دشمن افزودند: در مقابل دشمن مستکبر نباید کوتاه آمد بلکه باید نظام اسلامی به حدی از اقتدار، استحکام و مصونیت برسد که دشمنان احساس کنند کاری از دست آنها برنمی آید.
 
تاکید رهبری بر بیداری ملت های منطقه آمریکای لاتین
 
رهبر معظم انقلاب 11 شهریور در دیدار رئیس جمهور بولیوی با ایشان با تاکید بر اینکه تحولات سالهای اخیر بولیوی برای همه ملتها و کشورهای آزاده یک رویداد خوشایند است افزودند : بیداری ملتهای منطقه آمریکای لاتین و تصمیم آنان برای احقاق حق خود اتفاق مبارکی است که قطعا برای قدرتمندان خرسند کننده نخواهد بود.
رهبر انقلاب تاکید کردند: قدرتهای استکباری قطعا به شما فشار خواهند آورد زیرا با چنین روحیه ای مخالفند اما ایستادگی در مقابل این فشارها، روحیه خوب و توکل بر خدا موجب پیروزی خواهند شد.
 
‌همه دنيا، آمريکا و ناتو نيست
 
محمود احمدی نژاد پيش از ترک دوشنبه پايتخت تاجيکستان در نشست مطبوعاتى در پاسخ اين سوال که آيا تشکيل شانگهاى و قدرتمند شدن آن به دليل مقابله با آمريکا و ناتو است، خاطر نشان کرد:‌ هر سازمان، کارکردهاى خاص خود را دارد و به همان اندازه بايد از آن انتظار داشت البته بايد توجه داشت که ‌همه دنيا، آمريکا و ناتو نيست. آنها آنقدر گرفتارى دارند که مشغول خودشان باشند.
وی  در پاسخ به سوالى درباره موضع جمهورى اسلامى ايران درباره مسئله اوستياى جنوبى تصريح کرد : اگر قدرت‌هاى فرا منطقه‌اى دخالت نکنند ملت‌هاى منطقه مى‌توانند مسائل خود را حل کنند.
 
مديران گرجستانى بايد صحنه را مديريت مى‌کردند
 
دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: با تمام ملت‌هاى منطقه دوست هستيم و با ملت گرجستان هم رابطه عميق داريم اما فکر مى‌کنيم مديران گرجستانى بايد با دقت بيشترى صحنه را مديريت مى‌کردند و اجازه نمى‌دادند کشورهاى ديگر از بيرون منطقه در امور آنها دخالت کنند.
وى افزود: اطلاعاتى وجود دارد که نشان مى‌دهد صهيونيست‌ها در جنگ قفقاز خيلى فعال بودند و توصيه مى‌کنم بيگانگان در اين مساله دخالت نکنند و کشورهاى منطقه خودشان مساله را حل مى‌کنند.
رئیس جمهور درباره نتايج ديدار خود با رئيس جمهور روسيه نيز تاکيد کرد: ايران و روسيه روابط خوبى دارند و دو همسايه و همکار منطقه‌اى خوب هستيم. در اين ديدار گفت‌وگوهاى خوبى در مورد مسائل مختلف صورت گرفت و درباره همکارى‌هاى دوجانبه نيز صحبت کرديم و ملاقات بسيار سازنده‌اى بود و اميدواريم باعث توسعه همکارى دو جانبه شود.
 
روابط ايران و آمريکا سفت تر از یخ
 
دکتر احمدى‌نژاد در پاسخ به خبرنگارى که پرسيد آيا نيروگاه جديدى که قرار است بسازيد به دست روسيه ساخته مى‌شود، گفت: خير، خودمان مى‌سازيم.
رييس جمهور در پاسخ به سوالى مبنى بر راه اندازى دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران و اينکه آيا اين مسئله مى‌تواند يخ روابط ايران و آمريکا را باز کند نیز تصريح کرد : فکر مى‌کنم اين مسئله از يخ سفت‌تر باشد. اگر مسئولان آمريکايى به حرف کارشناسان خود گوش مى‌دادند تاکنون مشکلات بر طرف مى‌شد. فکر مى‌کنيم راه درست آن است که همه به قانون و عدالت احترام بگذارند و مناسبات بين المللى بر پايه قانون شکل گيرد.
 
احمدی نژاد با مدودف دیدار کرد
 
احمدى نژاد در حاشيه نشست سران کشورهاى عضو سازمان همکارى شانگهاى در دوشنبه در ديدار ديميترى مدودوف با اشاره به آمادگى ايران براى افزايش همکارى‌ها در زمينه انرژى ، بر اجرايى شدن هر چه بيشتر توافقات فى مابين تاکيد کرد و گفت : جمهورى اسلامى ايران در مناسبات اقتصادى آماده توسعه روابط با روسيه تا حد ممکن است .
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه توليد مواد مخدر و رشد پديده تروريسم ، در سايه فتنه گرى صهيونيست‌ها و همپيمانان آنها در منطقه پديد آمده است، تصريح کرد: با توجه به منافع و تهديدات مشترک ميان جمهورى اسلامى ايران و روسيه، با ارتقاى همکارى هاى دو جانبه در همه سطوح ، مى‌توان بسيارى از تنش‌هاى منطقه‌اى را کاهش داد.
وى در ادامه به حضور آمريکا و برخى متحدان اين کشور در منطقه و اشغال کشورهاى عراق و افغانستان اشاره و خاطر نشان کرد: اين حضور موجب تشديد اقدامات افراطى و اختلاف افکنى ميان ملت‌هاى منطقه شده است. امروز ريشه بسيارى از مسائل منطقه‌اى دخالت قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى است.
 
بدخواهان ملت ما در همه جا با بن بست مواجه شده اند
 
دکتر محمود احمدی نژاد 10 شهریور در مراسم تحلیف دانش آموختگان دانشگاه علوم انتظامی خاطر نشان کرد: امروز ایران دشمن مستکبران، فاسدان، ظالمان و زورگویان است و دوست صمیمی مردم و ملت ها به ویژه ملت های مظلوم است و امروز ملت ایران الهام بخش است.
رئیس جمهور ادامه داد: دشمنان ما تلاش می کنند با سوء استفاده از مراکز مدیریتی و سازمان های بین المللی خواسته های اهریمنی خود را به ملت ها تحمیل کنند اما بشارت می دهیم که ایستادگی ملت ایران، رهبری عزیز انقلاب شکست قطعی را به جبهه بدخواهان ملت ها تحمیل کرده است و امروز آنان در سراشیبی سقوط قرار گرفته اند و در عرصه سیاسی و فرهنگی در همه جای دنیا با بن بست کامل مواجه شده اند.
وی تصریح کرد: اندیشه ها، ایده ها و تبلیغات آنان از جانب همه ملت ها رد شده است و همه ملت ها در برابر امواج تبلیغی آنها ایستادگی می کنند و به لحاظ نظامی هم موتور نظامی آنان که پشتوانه ای برای آنها بوده است امروز در باتلاق فرو رفته است.
رئیس جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: قدرت های جهان از لحاظ اقتصادی راهی جز بازگشت به فرهنگ دینی و ارزش های الهی و تبعیت از انبیاء الهی برای برون رفت از وضعیت موجود ندارند.
 
حمايت از رژيم صهیونیستی به نفع هیچ کشوری نيست
 
محمود احمدى نژاد در ديدار عمر کرامى رئيس تجمع ملى و نخست وزير اسبق لبنان تحولات منطقه‌اى، بين‌المللى و روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: تاسيس رژيم صهيونيستى براى سلطه بر دنياى اسلام بوده و مأموريت اين رژيم، تهديد، اشغال، تجاوز، ترور و تضعيف کشورهاى اسلامى است.
احمدى نژاد با تاکيد بر اينکه رژيم صهيونيستى کوچک‌ترين پايگاهى در بين ملت‌هاى منطقه و بلکه جهان ندارد، افزود: امروز حتى حکومت‌هاى آمريکا و اروپايى نيز به اين نتيجه رسيده‌اند که حمايت از اين رژيم به نفع کشورشان نيست.
 
در کنار بولیوی در برابر دشمنان خواهیم ایستاد
 
رئیس جمهوری ایران در کنفرانس خبری پایان سفر رسمی رئیس جمهور بولیوی به ایران گفت: با رييس‌جمهور بوليوى در بحث‌هاى گوناگون به صورت مفصل صحبت کرديم. ما در کنار هم يار و ياور هم خواهيم بود. همکارى‌هاى ما به نفع همه ملت‌ها است و پيام‌آور صلح و دوستى و همکارى‌هاى سازنده است. ما در برابر دشمنان ملت‌ها در کنار هم خواهيم ايستاد و مهم نيست که دولت‌هاى بداخلاق در مورد روابط ما چه مى‌گويند مهم اين است که با آگاهى در مسير منافع دو کشور حرکت مى‌کنيم.
 
ضريب امنيت در ايران بالاتر از کشورهاى ديگر منطقه است
 
وزير امور خارجه کشورمان در جمع مديران ارشد سياسى و انتظامى استان آذربايجان شرقى با اشاره به بالابودن ضريب امنيت در کشور در مقايسه با کشورهاى منطقه گفت: با وجودى‌ که دشمنان در صدد ايجاد ناامنى در داخل کشور و تيره کردن روابط ما با ديگر کشورهاى منطقه هستند ولى با تلاش‌هاى دستگاه ديپلماسى امروز ضريب امنيت در ايران بسيار بالاتر از کشورهاى ديگر منطقه است.
متکى درخصوص آخرين وضعيت پرونده هسته‌اى کشور نيز گفت: ايران مذاکرات خود را به صورت فنى با آژانس و به شکل سياسى با گروه 1+5 که نماينده آمريکا نيز به آن ملحق شد ادامه مى‌دهد و در اين ارتباط دستاوردهاى خوبى نيز داشته است.
به گفته وى، در اين ارتباط هم آژانس و هم گروه 1+5 پذيرفته‌اند که بدون پيش شرط ايران با حفظ تعداد کنونى سانتريفيوژهاى موجود بر سر ميز مذاکره حاضر شود و از نظر آژانس ايران به تمام سوالات و ابهام‌ها پاسخ قانع‌کننده داده است.
 
از ايران به عنوان يک ابرقدرت منطقه‌اى نام برده مى شود
 
منوچهر متکى در سخنرانى پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه هفته گذشته تبريز از شکست قدرتها ياد کرد و گفت: امروز يک يا دو قدرت مسلم جهان در شرايطى نيستند که بخواهند خواسته‌هاى خود را به ملت تحميل کنند. امروز دوران حاکميت اراده ملتهاست چنانکه شکست سياست هاى زورمدارانه را در دنيا شاهد هستيم.
وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران با اشاره به اشغال افغانستان توسط ساير دولتها افزود: اين دولتها 8 سال پيش به بهانه برفرارى امنيت و از بين بردن مواد مخدر به اين کشور آمدند اين در حالى است که نه مواد مخدر از بين رفته و نه امنيت برقرار شده است.
وى علت اين امر را سياست غلط و مبتنى بر زور دولتهاى مستکبر عنوان کرد و گفت: آمريکا نه تنها در عراق و منطقه بلکه از نظر صاحب نظران يک دولت استکبارى قلمداد مى شود.
متکى اظهار داشت: ايران صميمانه‌ترين و نزديک‌ترين رابطه را با کشورهاى همسايه دارد و اين بر اثر بخشى آن نتيجه مثبتى خواهد داشت. از جمهورى اسلامى ايران به عنوان يک ابرقدرت منطقه‌اى نام برده مى شود و اين در سايه ظرفيت بالاى ايران در تمامى وجوه است.
 
ايران آماده پذيرش سرمايه‌گذاران دانمارکى است
 
پيراستيگ مولر وزير امور خارجه دانمارک در ديدار مهدى صفرى معاون اروپاى وزارت امور خارجه، حضور وى را در دانمارک فرصتى مناسب جهت مذاکره و تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف روابط دوجانبه، منطقه‌اى و بين المللى ذکر کرد.
مهدى صفرى با مقايسه آمارى روابط ايران با کشورهاى آسيايى و اروپايى طى سه سال گذشته و کاهش حجم روابط تجارى با اروپا طى اين مدت آن را ناشى از سياست اشتباه اروپايى‌ها ذکر نمود که نتيجه آن واگذارى بازار مهم و با ثبات 70 ميليونى ايران به نفع رقباى آسيايى آنها گرديده است.
صفرى سياست ايران در منطقه را مبتنى بر همکارى و جلوگيرى از گسترش بحران ها ذکر کرد و با بيان هزينه هاى کشورمان در مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر از سياست هاى برخى کشورهاى غربى در افغانستان و عراق که باعث افزايش توليد مواد مخدر و کشتار مردم بى گناه شده است، انتقاد کرد.
معاون اروپاى وزارت امور خارجه با اشاره به برخى اقدامات انجام شده در جهت توهين به مقدسات دينى بر ضرورت تدوين قانون برخورد را توهين کنندگان به اديان الهى تاکيد کرد و عدم جلوگيرى از اين گونه حرکات به بهانه آزادى بيان را غير قابل توجيه و قبول دانست.
صفری در ديدار با اولريک فدراشپيل، قائم مقام وزارت خارجه دانمارک هم با اشاره به آمادگى ايران براى پذيرش سرمايه‌گذاران دانمارکى در بخش انرژى، پتروشيمى و ساير بخش‌هاى صنعتى و کشاورزى افزود: زمينه‌هاى سرمايه‌گذارى فراوانى در بخش‌هاى مختلف در ايران وجود دارد که با بررسى دقيق آن موارد مى‌توان همکارى‌هاى خوبى را در اين‌باره آغاز کرد.
 
‪۸۰ درصد جوانان خاورمیانه از فرهنگ و ادبیات آمریکایی متنفرند
 
منوچهر متکی روز شنبه در گردهمایی ائمه جمعه و جماعات و مبلغین دینی اهل تسنن و تشیع گلستان در گرگان گفت: آمریکا با داشتن ‪۱۳۰هزار نیروی نظامی در عراق نمی تواند امنیت مردم و کشورعراق را تامین کند و سیاستهایش در خارمیانه با شکست مواجه شده است.
وی اظهار داشت: امروز بر اساس نظرسنجی‌ بیش ‌از ‪۸۰ درصد جوانان خاورمیانه از فرهنگ و ادبیات آمریکایی متنفر هستند.
متکی تصریح کرد: آمریکا هفت سال قبل به بهانه مبارزه با ترورسیم و ریشه کنی مواد مخدر وارد افغانستان شد، اما امروز حتی مردم عادی می دانند که این کشور ناامن تر شده است.
 
آمریکا در دوئل قفقاز به دنبال تحقیر جدی روسیه بود
 
منوچهر متکی 12 شهریور در دیدار با عمر کرامی نخست وزیر اسبق لبنان درباره تحولات قفقاز گفت: طی یک سال گذشته غربی ها با ایجاد شرایط و ارائه سیگنال های غلط به تحریک گرجستان برای حمله به اوستیا پرداختند و گرجستان نیز در یک محاسبه اشتباه به عملیات نظامی دست زد. آمریکا در دوئل قفقاز به دنبال تحقیر جدی روسیه بود.
وزیرامور خارجه ادامه داد: ما در تماس با طرف های مختلف هستیم تا با طراحی یک سیاست متناسب با شرایط منطقه قفقاز، رسیدن به راهکارهای آرامش و ثبات در منطقه را فراهم کنیم.
 
با وجود تحريم‌ها، توليد صنعتى ما 10درصد رشد داشته است
 
علیرضا شیخ عطار قائم مقام وزير امور خارجه اعلام کرد: هم اکنون نزديک به چهار هزار سانتريفيوژ در تاسيسات غنى‌سازى نطنز مشغول فعاليت است و سه هزار دستگاه سانتريفيوژ ديگر در حال نصب است.
قائم مقام وزير امور خارجه که درباره سياست خارجى دولت نهم سخن مى‌گفت، در پاسخ به سوالى درباره قطعنامه‌هاى شوراى امنيت سازمان ملل گفت: اگر غربى‌ها يقين حاصل مى‌کردند که قطعنامه‌ها ما را زمين مى‌زند، قطعا آنها را تشديد مى‌کردند.
وى با بى‌تاثير خواندن قطعنامه‌ها بر جمهورى اسلامى ايران تصريح کرد که با وجود تحريم‌ها، توليد صنعتى ما 10درصد رشد داشته است.
اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسى ايران تصريح کرد: پايمردى جمهورى اسلامى دستاوردهاى زيادى از جمله در زمينه هسته‌اى داشته و اين پايمردى، ميراث حضرت امام (ره ) و از اصول انقلاب ماست.
شيخ عطار با بيان اينکه امسال، چهارمين سال حضور دکتر احمدى‌نژاد در مجمع عمومى سازمان ملل است، گفت: هنگام سخنرانى ساير مقامات، سالن برگزارى مجمع عمومى خالى است اما هنگام سخنرانى احمدى‌نژاد سالن پر از جمعيت مى‌شود، چون فکر مى‌کنند ممکن است رئيس‌جمهور کشورمان مطلب جديدى را مطرح کند.
 
امروز دشمن در برخورد با ما از موضع بالا برخورد نمی کند
 
محسنی اژه ای وزیر اطلاعات در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه هفته گذشته اصفهان تصریح کرد: امروز با بازگشت گفتمان انقلاب اقتدار کشورمان بیش از سی سال گذشته شده و دشمن نیز در برخورد با ما از موضع بالا برخورد نمی کند و کار به جایی رسیده که ما در یک طرف میز نشسته و 6 کشور بزرگ دنیا هم در طرف دیگر و مذاکره می کنیم.
وزیر اطلاعات عنوان کرد: اکنون ایران در گفتمان علمی هم جایگاه پیدا کرده است و این در حالی است که دشمن در گذشته تنها به دنبال انحصار علمی بود.
 
تشریح موضع ایران در قبال بحران قفقاز
 
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: موضع ما در خصوص مسايل منطقه اى روشن است و ما تحولات منطقه‌اى را پيگير هستيم على الخصوص که قفقاز منطقه همسايه ماست. راه‌حل‌ها بايد منطقه‌اى و در چارچوب همکارى‌هاى منطقه‌اى باشد و اين به معناى طرفدارى از يک طرف نيست؛ واقعيت ژئوپلتيک اين را به ما مى گويد که چارچوب منطقه‌يى بهترين راه حل است و کسى نمى‌تواند واقعيت روسيه را ناديده بگيرد.
وى ادامه داد: اين گونه منازعات و بحران ها بايد مديريت شود و بهترين راه فروکش کردن آنها غير از خويشتن دارى اتخاذ تدابير منطقه اى است.
قشقاوى هرگونه مداخلات خارجى و فرامنطقه‌اى را عاملى براى پيچيده تر شدن اوضاع توصيف کرد که به نفع صلح و ثبات در قفقاز نيست.
وى خاطرنشان کرد: اى کاش اين اتفاق که به خاطر برخى محاسبات و سيگنال‌هاى غلط قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى است اتفاق نمى‌افتاد که حاصل آن کشته شدن تعداد زيادى و تخريب‌هاى گسترده است.
 
صدور تسلیحات نظامی ایران به 50 کشور
 
مصطفی محمد نجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ارومیه از صدور تسلیحات نظامی به 50 کشور دنیا خبر داد.
نجار ظهر در جمع نمازگزاران شهرستان ارومیه با اشاره به موفقیت های وزارت دفاع در بخش تولیدات نظامی اظهار داشت: امروز وزارت دفاع در 5 عرصه زمینی، هوایی، دریایی، زیرسطحی وعرصه فضا به تولیدات خوبی در سطح دنیا دست یافته که ضمن تامین نیازهای داخلی بخشی از تولیدات نظامی را به 50 کشور خارجی دنیا صادر می کند.
وی این امر را افتخار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد وبیان داشت: امروز افتخار داریم که نیروهای مسلح قادرند با تجهیزات پیشرفته نظامی روز دنیا و بومی هر تهدیدی را در زمین، هوا و دریا خنثی و کنترل کنند و در زمان حاضر در اوج آمادگی کامل قرار دارد.
وزیر دفاع با اعلام اینکه قدرت ما، قدرت بازدارندگی است، گفت: ایران قصد تعرض وجنگ با هیچ کشوری را ندارد ولی اگر کشوری یا کسی بخواهد به مرزهای کشورمان تجاورز کند همان نکته گورستان آن کشور خواهد شد.
 
آمریکا شکست دادنی است
 
سردار مصطفی محمد نجار وزیر دفاع در پایان همایش روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع که 9 شهریور در تالار مروارید مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد با اشاره به اظهارات کسانی که می گویند ما نمی توانیم آمریکا را شکست دهیم ادامه داد: اسرائیل یعنی آمریکا. در جنگ 33 روزه لبنان توانست دست آموز آمریکا که عصاره ای از تجهیزات آن بود را شکست دهد ، پس این موضوع که آمریکا شکست دادنی است ، طبیعی است.
وی ایجاد بروکراسی اداری ، دنیا داری ، ریا و تملق به جای فرهنگ ایثار و شهادت، اشاعه فحشا و منکرات ، تاثیرگذاری از تهاجم فرهنگی و عملیات روانی، رجعت به فرهنگ گذشته را از جمله نمادهای ضعف فرهنگی مورد استفاده دشمن خواند.
وی با اشاره به پیروزی ایران درموضوع هسته ای افزود: آنها می دانند ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم چون قدرت اصلی اتم نیست بلکه فرهنگ و معنویت از مصادیق قدرت است، بر این اساس در مقابله علمی با ایران را در پرتاب موشک ماهواره ای ایران شاهد بودیم که به تناقض گویی افتادند.
 
نگاه راهبردی ایران تامین امنیت و ثبات در عراق است
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار جمعی از مدیران ارشد رسانه های همگانی عراق نگاه راهبردی ایران را تامین امنیت و ثبات در عراق خواند و تاکید کرد: رسانه های همگانی نقش اساسی در مناسبات ملت ها ایفا می کنند.
‌سعید جلیلی در این دیدار که 10 شهریور در تهران انجام شد اظهار داشت: استقلال، آزادی و پیشرفت مردم عراق در گرو وحدت ملی در این کشور است و رسانه های همگانی باید کمک کنند مردم عراق با تجمیع ظرفیت های خود و از مسیر نهادهای رسمی و مشروع دولت، مجلس و قانون اساسی به ظرفیت های واقعی این کشور دست یابند.
وی آزادی بیان و دیدگاه ها در جهت سازندگی و پیشرفت کشور را یکی از عوامل موثر امنیت ملی هر کشوری دانست و از رسانه های همگانی عراق خواست با شناخت دقیق منافع ملی مردم عراق و فراهم ساختن زمینه تعامل سازنده بین عراق و سایر کشور های منطقه زمینه پیشرفت کشور عراق را فراهم کنند.
 
فکر انقلاب با دولت نهم در همه دنيا پا گرفت
 
«على کردان» وزير کشور روز جمعه پيش از خطبه‌هاى نماز جمعه استان قزوين به ويژگى‌هاى استکبارستيزانه دولت نهم اشاره کرد و برخى تجربيات خود در مدت مواجهه مردم ديگر کشورها با ويژگى‌هاى دولت نهم را مثال زد و گفت: زمانى که به قاهره رفته بوديم نوعى خرماى درجه يک را با نام خرماى احمدى‌نژاد (به خاطر علاقه به رئيس‌جمهور ما) عرضه کرده بودند.
وى به تجربه ديگرى از سفر خود به هلند اشاره کرد و گفت: در ديدارى که با يکى از مسئولان هلندى داشتم وى خطاب به من گفت: حرف‌هاى رئيس‌جمهور شما حرف کل مردم اروپاست و ما به ايشان عشق مى‌ورزيم و مى‌دانيم آمريکا ما را نوکر خود هم نمى‌داند اما قدرت اظهارنظر نداريم که من در جواب وى به شوخى گفتم اشکالى ندارد، دعواها را ما مى‌کنيم، نانش را شما مى‌خوريد.
کردان تصريح کرد: جمهورى اسلامى ايران انقلاب را صادر نکرد اما فکر انقلاب با دولت نهم در همه دنيا پا گرفت.
 
آمريکا در مذاکرات سه جانبه در عراق يک "طرف مذاکره" بود، نه بيشتر
 
امير‌عبداللهيان رئيس پيشين ستاد ويژه عراق در وزارت امور خارجه و سفیر ایران در بحرین، مذاکرات سه جانبه ایران و عراق و آمریکا را فرصتی برای آمريکا جهت پی بردن به برخى اشتباهات راهبردى‌اش دانست و افزود: صرف نظر از فضاى تبليغاتى که آمريکا‌يى‌ها در مصاحبه‌هاى مطبوعاتى به آن دامن مى‌زدند،‌ آنچه در داخل مذاکرات گذشت به نظر مى‌آيد مى‌تواند به عنوان يک راهبرد کمک‌کننده براى ثبات و آرامش عراق مورد توجه قرار گيرد.
اين عضو مذاکره کننده ايرانى در مذاکرات سه جانبه ايران - عراق - آمريکا با اشاره به تجربه‌اش از مذاکرات مستقيم با آمريکا پس از 30 سال، گفت: طرف ايرانى يک مذاکره منطقى و مبتنى بر خردورزى را دنبال مى‌کرد. مذاکرات "دقيقى" که چارچوب‌هاى عقلانيت بر آن حاکم بود و منطق بسيار "صريح" نسبت به مسايل در دستور کار داشت.
امير‌عبدالهيان ادامه داد: به طرف آمريکايى نه اجازه داده شد و نه در موضعى بود که در مذاکرات از جايگاه يک ابر‌قدرت وارد با ايران برخورد کند. او (آمريکا) از موضع يک طرف مذاکره وارد مذاکره شد و نه بيشتر.
 
اقتدار ارتش باعث تغییر رفتار دشمن در برابر ایران شده است
 
سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درمراسم معارفه جانشین و معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش، اقتدار و آمادگی دفاعی ارتش را سبب تغییر در رویه و رفتار دشمن با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست.
 
پاسخ ایران به آمریکا کوبنده خواهد بود
 
سردار مرتضی صفاری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس اشاره و عنوان کرد: به هرگونه تهدید و تجاوز علیه ایران قاطعانه و دندان شکن پاسخ می دهیم.
وی ادامه داد: آمریکایی ها به خیال خود در خلیج فارس در حال عربده‌ کشی هستند ولی به لطف خدا ناوهای آنها در دسترس ما هستند و با کوچکترین تحرکی پاسخ کوبنده می گیرند.
 
مواضع روس گرای سفیر ایران در ترکمنستان
 
محمدرضا فرقانی سفیر ایران در ترکمنستان در گفتگویی با مهر، تمرکز وی‍ژه مسکو بر کشورهای حوزه آسیای مرکزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در نتیجه تحولات جدید در این منطقه ، آمریکا عملا به اخراج از حوزه آسیای مرکزی محکوم شده است؛ آنها از ازبکستان اخراج شده و در حال حاضر عملا امکانات بسیار محدودی در قرقیزستان را در اختیار دارند. شرایط سایر کشورهای این حوزه هم که مشخص است.
سفیر ایران در ترکمنستان ادامه داد: بدون شک با توجه به مسائلی که میان روسیه و آمریکا وجود دارد،‌ مسکو برنامه‌های دقیقی برای پر کردن خلاء حضور آمریکا در منطقه داشته و با سرعت در این مسیر در حرکت است. علاوه بر این کشورهای حوزه آسیای مرکزی ارتباطی وی‍ژه با روسیه داشته و در همین چارچوب نیز مسکو، مجموع فضای این منطقه را به عنوان حیاط خلوت خود مدنظر دارد.
 
سياست خارجى دوره‌ خاتمى ايران را در موقعيت فعال قرار داد
 
محمدصادق خرازی سفير سابق ايران در فرانسه، مرحله‌ دوم سياست خارجى را در دوره‌ سازندگى و روى کار آمدن دولت هاشمى رفسنجانى عنوان کرد و گفت: در آن دوران کشور با تحريم‌هاى بين‌المللى و آسيب‌هاى دوران جنگ روبرو بود و علاوه بر بازسازى کشور در ابعاد مختلف اقتصادى، سياسى و اجتماعى روابط خارجى نيز نيازمند تعامل و گفت‌وگوى سازنده بود. مانع بزرگ سياست خارجى در دوران سازندگى در بحث نحوه روان‌سازى رابطه با غرب بود؛ و از آن‌جمله آن زمان مساله سلمان رشدى مرتد مطرح بود. پس از اين دوران تحولى در کشور رخ داد؛ به گونه‌اى که در انتخابات سال 76 و روى کار آمدن دولت خاتمى سياست خارجى واقع‌بينانه‌اى خودنمايى مى‌کرد.
وى افزود: سياست خارجى دوره‌ خاتمى به گونه‌اى بود که فضاى جديدى را مطرح کرد و ايران را در موقعيت فعال قرار داد. محورهاى سياست خارجى اين دولت بر مبناى تنش‌زدايى، اعتمادسازى، گفتگو و تعامل قرار داشت.
خرازى درباره روند سياست خارجى دولت نهم با بيان اينکه اين دولت با راى مردم سر کار آمده و شعار سياست خارجى آن شعار بازدارندگى در صحنه‌ سياست خارجى است، معتقد است اين شعار سياستى بازنشده است و هنوز تشخيص نمى‌دهيم سياست خارجى تهاجمى و يا استقبال از ماجراجویى در اين دولت لحاظ مى‌شود؛ از اين رو نمى‌توان درباره سياست خارجى دولت نهم و موفقيت‌ها و ناکامى‌هاى آن داورى دقيق کرد.
 
 
هند و پاکستان فکر نکنند نيازمند فروش گاز به آنها هستيم
 
«ماشاءالله شاکرى» سفير جمهورى اسلامى ايران در گفتگو با فارس درباره روابط ايران و پاکستان گفت که اين روابط همواره از يک سطح حداقلى پايين نيامده است ولى در عين حال يادآور شد: يکى از معدود همسايگان جمهورى اسلامى ايران که روابط اقتصادى‌اش در حد و قواره و اندازه روابط سياسى آن نيست، پاکستان است.
سفير ايران در اسلام آباد همچنين گفت که پاکستان از مسير ايران مى‌تواند به بازارهاى خوبى در مرزهاى غربى ما دست يابد.
شاکرى افزود: هند و پاکستان نيازمند گازى هستند که قرار است ايران به اين کشورها صادر کند. اگر آنها به دنبال منافع ملى خود هستند، فکر نکنند که ما به همان ميزان که اين کشورها نيازمند خريد گاز از ما هستند، ما هم نيازمند فروش گاز به آنها هستيم. شدت نياز آنها (هند و پاکستان) به خريد گاز از ايران، صددرصد بيشتر است.
سفير ايران در پاکستان گفت: ما علاقمنديم که اين گاز را به پاکستان و هند بفرستيم و اگر هر يک از اين کشورها ناتوان از توافق با يکديگر باشند، تقصير ما نيست.
 
 بیانیه شورای همکاری خلیج فارس مداخله در امور داخلی ایران است
 
سخنگوی وزیر امور خارجه با رد مفاد بیانیه نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک بر تعلق ابدی این سه جزیره به ایران تاکید کرد و ادعاهای مطرح شده در این خصوص را تکراری، بی پایه و اساس و مردود توصیف کرد.
حسن قشقاوی در این زمینه تاکید کرد که کلیه تدابیر و اقدامات کشورمان در جزیره ابوموسی کاملا قانونی و بر مبنای حقوق حاکمه جمهوری اسلامی ایران بر این جزیره ایرانی است.
وی طرح موضوعات مطرح شده در این خصوص در بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری را مداخله در امور داخلی ایران خواند و آن را محکوم کرد.

نظر شما :