نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۳ سپتامبر

۱۳ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۲ کد : ۲۶۰۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بوستون گلاب: فتوای قضایی در سنت­پائول،* شیکاگو تریبون: علم سياست چرک دختر آبستن،* ایندیپندنت: طوفان می­تواند عرصه را بر مک­کین تنگ­تر کند،* الشرق الاوسط: سوریه، نشست تناقض­ها.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۳ سپتامبر

موضوع کنگره حزب جمهوریخواه و مقارن شدن آن با طوفان گوستاو، نشست روز پنج شنبه نشست سوریه و رقابت­های انتخاباتی امریکا عمده سوژه­های سرمقاله­های امروز روزنامه­های جهان بودند.

 

روزنامه بوستون گلاب در سرمقاله امروز خود به موضوع انتخابات ریاست جمهوری امریکا و سخنرانی جان مک­کین نامزد جمهوری­خواه ریاست جمهوری امریکا در کمپ انتخاباتی جمهوریخواهان در آریزونا پرداخته و تحت عنوان فتوای قضایی در سنت­پائول، نوشته است، به نظر می­رسد، انتخابات درون حزبی در جمهوری­خواهان بسیار بدتر از وضعیت سازمانی جدید آنها است. ظاهر امر چنین بود که گویا جان مک­کین نیازی نمی­بیند که در رقابت­های انتخاباتی تغییری در شیوه بازی خود بدهد. اما وقتی وی در آریزونا از میان چندین نامزد مطرح جمهوریخواه بر روی سارا پیلین فرماندار آلاسکا سرمایه­گذاری کرد و وی را به عنوان معاون خود برگزید، بسیاری از پیش­بینی­ها به هم خورد. حال این که خود مک­کین شناخت چندانی از پیلین ندارد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، وقتی که نامزد ریاست جمهوری با دقت بسیار از سوی اعضای حزب انتخاب شد، گویا اعضای حزب دیگر نیازی نمی­بینند که بر روی تصمیم­های وی نیز رای دهند یا دقت بیشتری به خرج دهند. در حالی که در انتخابات درون حزبی دموکرات­ها باراک اوباما از دیگر اعضای حزب خواست، که به وی بیشتر از هیلاری کلینتون اعتماد کنند با این تصور که وی بیشتر میان مردم بوده است. مک­کین پیلین را انتخاب کرد زیرا وی در مقایسه با اوباما کمتر ریسک خطاپذیری داشت و در برابر تصمیمات مهم بازدهیش بالاتر است. به اعتقاد مک­کین پیلین اعتبار ویژه­ای به سیاست­هایش می­دهد و این باعث می­شود که رقبایش او را دست کم بگیرند.

 

روزنانه شیکاگو تریبیون در سرمقاله خود با عنوان علم سياست چرک دختر آبستن، به قلم جان کاس، نوشته است که آیا سیاستمداران فعال در انتخابات ریاست جمهوری امریکا احساس خفت و تنفر نمی­کنند که دختر 17 ساله معاون نامزد انتخاباتیشان از چنان فساد اخلاقی برخودار است که شخصیت افراد جنایتکار را تجسم می­کند؟ از فعالان چپ اینترنتی درباره این انتخاب و رفتار بپرسید تا متوجه شوید انتخاب وی تا چه اندازه نفرت انگیز بوده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، از خانم بریستول پیلین نیز بپرسید چه کسی به او حق می­دهد، هنگامی که کارهایش سوژه حملات منتقدان مادرش به عنوان فرماندار آلاسکا و اکنون معاون نامزد رئیس جمهوری امریکا است. موضوعی که باعث شد اعضای حزب سریعا به سراغ مک­کین بروند و از وی بپرسند واقعا خانم پیلین یک جمهوریخواه مخالف سقط جنین هست؟

 

روزنامه ایندیپندنت چاپ بریتانیا در یادداشتی با عنوان طوفان می­تواند عرصه را بر مک­کین تنگ­تر کند، نوشته است، ایا گردباد گوستاو رقابت­های انتخاباتی امریکا را تحت تاثیر قرار داد و شیب پرتگاه آنها را تندتر کرد و فعالیت طاقت­فرسای آنها را سخت­تر کرده است؟ کنگره حزب جمهوری­خواه دو بار به تعویق افتاد و این باعث شد آنها در تبلیغات حزبیشان از دموکرات­ها عقب افتاده و به نوعی یک شکست خانگی را متحمل شوند.

 

وی در ادامه یادداشت خود به تاثیرات گردبادها بر روند رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا اشاره می­کند و با یادآوری پیامدهای سیاسی گردبادهای گذشته می­پرسد، مک­کین چگونه می­تواند به تهدیدهای امنیتی این چنینی پاسخ دهد؟ او نگرانی خود را از گرم شدن کره زمین ابراز می­دارد اما هیچ اقدامی برای کاهش گازهای گلخانه­ای و جایگزین کردن سوخت­های تجدید شونده نکرده است. گرچه سارا پیلین معاونش اخیرا گفته است که  گرم شدن زمین ساخته دست بشر است.

 

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن سرمقاله امروز خود را به نشست چهار جانبه دمشق که قرار است فردا با حضور رهبران کشورهای فرانسه، قطر و ترکیه در دمشق برگزار شود، اختصاص داده­ است. در این یادداشت که طارق حمید با عنوان سوریه، نشست تناقض­ها نوشته شده، آمده است، در آستانه نشست دمشق تحلیل­های بسیاری انجام شده که در برخی موارد مبالغه­هایی به چشم می­خورد. عمده تحلیل­ها حول این دو موضوع است که اول این نشست به مثابه نشست روسای اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است. و دیگری این که اهمیت این دیدار می­تواند نقشه بازی بازیگران اساسی منطقه را به نفع سوریه تغییر داده و از محوریت سوریه – عربستان – مصر به محور دیگری منتقل کند.

 

در انتهای یادداشت آمده است که این نشست، نشست بسیار با اهمیتی است اما طبیعتا تناقضات بسیاری را در خود دارد. نباید فراموش کرد که نه فرانسوی ­ها همانند امریکایی­ها از ایران و سوریه انتظارات آن چنانی دارند و نه ترکیه کشوری است که اسرائیل همانند سوریه از آن انتظار داشته باشد. اما سوریه می­تواند بیشترین بهره­برداری از این نشست ببرد، نشستی که می­تواند در بازگشت روابط دمشق با امریکا، مصر و عربستان بسیار مفید باشد.    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :