حبس ابد برای معاون سابق بشار اسد

۱۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۶ کد : ۲۵۸۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دادگاه نظامى سوريه عبدالحليم خدام را به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کرد
حبس ابد برای معاون سابق بشار اسد

يک دادگاه نظامى در دمشق، عبدالحلیم خدام معاون پيشين رئيس جمهور سوريه را به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کرد.

  

حسام الدين حبش، يک وکيل سورى گفت: «يک دادگاه نظامى در دمشق عبدالحليم خدام، معاون پيشين رئيس جمهور سوريه را که بعدها به حزب مخالف اين کشور پيوست، به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کرده است.

 

حبش افزود: دادگاه همچنين حکمى صادر کرده است مبنى بر اينکه خدام از حقوق مدنى خود محروم شده و حق ندارد در دمشق، پايتخت سوريه يا طرطوس، سرزمين مادرى خود ساکن شود.

 

خدام که در سال 2005 به منظور پيوستن به اپوزسيون مخالف نظام بعث سوریه، نظام حاکم بر این کشور از سمت معاونت رياست جمهورى استعفا داد، متهم به افترا زدن عليه رئيس جمهوری سوريه و شهادت کذب در دادگاهى بين المللى درباره ترور رفيق حريرى، نخست وزير سابق لبنان است.

 

وى اکنون در پاريس، پايتخت فرانسه در کاخی که گفته می­شود از سوی خانواده رفیق حریری به وی اهدا شده، ساکن است.

 

خدام همچنين متهم به ارتباط با اسرائیل، تضعيف وجهه دولت و همکاری با بیگانگان براى حمله به سوريه و سقوط نظام فعلی سوریه نیز هست.

 

به گفته حبش، مسئولان سورى از پليس بين‌الملل خواهند خواست با دمشق براى بازگرداندن خدام به سوريه همکارى کنند تا وى در مقابل دادگاه محاکمه شود.

 

عبدالحلیم خدام پس از اعلام این خبر از دادگاه نظام سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت: «این حکم نشان داد که سوریه تا چه اندازه در اختناق فرو رفته و از درون کشور در انزوا به سر می­برد. نظام به شدت در تنگنا به سر می­برد و اضظراب سراسر آن را فرا گرفته است. مردم از نظام به شدت متنفر شده­اند و آن را زندان بزرگی می­دانند که فساد و استبداد آن را در نوردیده است.»

 

وی درباره اتهام همکاری با اسرائیل که به وی زده شده نیز گفت: «مردم سوریه و عرب می­دانند که اکنون این دولت اسرائیل است که از نظام فاسد و مستبد حاکم بر سوریه حمایت می­کند و دائما فشار می­آورد تا با آن وارد مذاکره شده و آن را از انزوای بین­المللی خارج کند.»

 

خدام همچنین خواستار تغییر صلح­آمیز نظام حاکم بر سوریه شد و تاکید کرد، باید زمینه­های لازم برای تشکیل یک نظام دموکراتیک که ملت برای ساخت آن تلاش کنند، اقدام کرد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :