خاطرات من در گوانتانامو

۱۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۵ کد : ۲۵۸۷ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ماحصل ۳۴ بار سفر يک زن افغانى به گوانتانامو
خاطرات من در گوانتانامو

نام: خاطرات من در گوانتانامو

نویسنده: ماهوش روکسانا خان

ناشر: پابلیک افیرز

تعداد صفحات: 320 صفحه

زبان: انگلیسی

زمان انتشار: 23 ژوئن 2008

قیمت: 95/25 دلار امریکا

کتاب خاطرات من در گوانتانامو اثر خانم ماهوش روکسانا خان تبعه امریکایی افغانی الاصل که بیش از 36 بار به زاندان گوانتانامو رفته است و ماحصل مشاهداتش را تبدیل به کتاب کرده، منتشر شد.

 

روکسانا خان در مقدمه کتابش نوشته است، بر اساس مشاهداتم دریافتیم بیشتر کسانی که در زندان گوانتانامو زندانی شدند، بی­گناه هستند و غالبا اشتباهی دستگیر شده­اند. بسیاری از مردان بازداشت شده از طریق صیادان الجزایری به مبلغ 25000 دلار فروخته می شدند. غالب این افراد پس از حمله امریکا به افغانستان دستگیر شده­اند. شاید در حدود یک صد نفر از بازداشت شدگان به القاعده یا طالبان تمایل یا وابستگی داشته اند.

 

وی در ادامه می­نویسد، یکی از کسانی که به عینه دیدم اشتباه دستگیر شده بود، علی شاه موسوی بود که پزشک اطفالی است که مدتی در افغانستان به حرفه پزشکی مشغول بوده است. وی پس از افزایش تنش ها در افغانستان به ایران آمد و حرفه اش را در این کشور دنبال کرد. پس از سقوط طالبان در سال 2003 و ورود نیروهای امریکایی به این کشور با هدف بازسازی کشورش به افغانستان باز می گردد اما سربازان امریکایی با حمله به خانه اش و شکستن در آن وی را به اتهام همکاری با طالبان و القاعده بازداشت کرده و به گوانتانامو منتقل می کنند.

 

وی در طول سفرش از افغانستان تا گوانتانامو مورد ضرب و شتم و شکنجه شدید جسمی و روحی سربازان امریکایی قرار می­گیرد به گونه ای که تا مدتی مبتلا به بیماری روانی می شود.

 

خانم روکسانا خان در ادامه می نویسد، آقای علی شاه موسوی پزشک شیعه بود که ظاهرا توسط یک صیاد الجزایری که با وی به سبب مذهب و سیاست اختلاف داشت به امریکایی ها فروخته می شود. قاضیان دادگاه گوانتانامو بارها به من گفتند، نمی دانیم برای چه وی را بازداشت کرده اند. تا کنون هیچ گناهی علیه او ثابت نشده است.

 

سرانجام موسوی پس از آن که به شدت دچار ضربه روحی شده بود، آزاد می شود و نزد خانواده­اش در ایران می رود.

 

اکنون کتاب خاطرات من در گوانتانامو یکی از پرفروش ترین کتاب های فعلی امریکا است.

 

Name: My Guantanamo Diary

Hardcover: 320 pages

Publisher: PublicAffairs (June 23, 2008)

Language: English

ISBN-10: 1586484982

ISBN-13: 978-1586484989

Product Dimensions: 8.4 x 5.6 x 1.2 inches

 

 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱۰ )

نظر شما :