نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان- ۳۰ آگوست

۱۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۰ کد : ۲۵۶۴ اخبار اصلی
فايننشال تايمز: رقابت هم‌پيمانان،* لس آنجلس تایمز: پیلین،* شیکاگو تریبون: سخنرانی اوباما،* الحیات: اهمیت همکاری اقتصادی در شواری عالی همکاری خلیج [فارس ].
نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان- ۳۰ آگوست

موضوع انتخابات ریاست جمهوری امریکا و مجمع حزب دموکرات در ایالت دنور که در آن بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق امریکا، هیلاری کلینتون نامزد سابق ریاست جمهوری 2008، باراک اوباما نامزد اصلی ریاست جمهوری امریکا و جو یابدن معاون وی حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند، همچنین انتخاب خانم سارا پیلین به عنوان معاون ریاست جمهوری جان مک­کین نامزد جمهوری­خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری، مهمترین موضوعات در سرمقاله­های امروز مطبوعات جهان بودند.

 

روزنامه بریتانیایی فایننشال­تایمز جاپ لندن در سرمقاله امروز خود با عنوان «رقابت هم­پیمانان» نوشت، دموکرات­ها هفته خوبی را پشت سر گذاشتند. پس از آن که باراک اوباما توانست با عبور از هم­حزبی­هایش برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری امریکا آنها را به زیر سایه خود بیاورد، در نهایت توانست پیروزی بسیار خوبی برای خود رقم بزند. گرچه این پیروزی با حمایت­های بالا و پس از یک مدت طولانی به دست آمد اما در نهایت برای اوباما ماندگار شد.

 

یادداشت نویس این روزنامه در ادامه می­نویسد، اما هم­پیمانان جمهوری­خواه نیز بیکار ننشستند و سریعا همانند همیشه برگ برنده خود را رو کردند. آنها در یک اقدام کاملا شوک آور و غیر قابل پیش­بینی در حالی که همگان پیش­بینی می­کردند، جان مک­کین نامزد این حزب افرادی از میان دیگر رقیبان هم­حزبیش را به عنوان معاون خود در رقابت­های ریاست جمهوری امریکا برگزیند، خانم سارا پیلین فرماندار آلاسکا را انتخاب کرد تا ضمن وارد آوردن شوکی به کارزار رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا تا حدودی در پیش­بینی­های این رقابت تنگاتنگ نیز شوکی وارد آورده باشد.

 

روزنامه لس­آنجلس تایمز نیز در یادداشتی به قلم تیم روتن، تحت عنوان خطرات یپلین نوشت، جان مک­کین با انتخاب سارا پیلین توانست ضمن بازگرداندن افکار عمومی به مسائل اجتماعی و اقتصادی افکار عمومی را از مسائل جنگ عراق و افغانستان دور کند.

 

وی در ادامه می­نویسد، مک­کین با انتخاب خانم پیلین 44 ساله توانست این کارت برنده دموکرات­ها و باراک اوباما که تلاش بسیاری می­کردند هیلاری کلینتون را به عنوان نامزد اصلی یا حداقل معاون رئیس جمهوری وارد کارزار انتخاباتی امریکا بکنند، برباید و خود را نخستین فردی در تاریخ امریکا کند که معاون خود را یک زن انتخاب کرده است. به اعتقاد روتن، این کار مک­کین توانست به راحتی 18 میلیون رای را به نفع وی جمع کند.

 

روزنامه شیکاگو تریبون، سرمقاله امروز خود را به کمپ دموکرات­ها در دنور و سخنرانی­هایی که در آن انجام شد، اختصاص داده است. در این یادداشت آمده است، هنگامی که نوبت بیل کلینتون رسید تا سخنرانی خود را در جمع هوادارن دموکرات انجام دهد، وی با کمال اطمینان گفت، ما پیروز انتخابات هستیم چون بهترین رقیب این انتخابات از آن ماست. به اعتقاد کلینتون باراک اوباما از چنان نطق و سخنرانی برخوردار است که می­تواند بیشترین تاثیر را بر رای­دهندگان امریکایی بگذارد.

 

وی در ادامه می­نویسد، اوباما از واژه­هایی و کلماتی استفاده می­کند که کمتر مورد توجه مک­کین و حتی جورج بوش بوده است. با وجود این که هر دوی این افراد نیاز شدیدی به استفاده از این گونه واژه­ها دارند تا بتوانند آرای رای­دهندگان را به سمت خود جذب کنند.

 

یادداشت­نویس این روزنامه در نهایت می­نویسد، شاید با تمام این احوال اوباما برنده نشود چون هیچ کدام از دموکرات­ها ذوب در عشق اوباما نشده­اند. از این رو من از نمایندگان دموکرات می­پرسم آیا صرف برخورداری از قوه ناطقه و زیبایی بیان برای برنده شدن اوباما کافی است؟

 

در این میان روزنامه الحیات چاپ لندن به موضوع نشست شواری عالی همکاری خلیج فارس که قرار است سه شنبه این هفته در عمان برگزار شود، اهمیت داده است. این روزنامه در سرمقاله امروز خود که به قلم دکتر عید بن مسعود الجهنی متفکر عربستانی نوشته شده، آورده است که کشورهای مهم نفتی جهان عضو شورای همکاری خلیج ]فارس[ هستند. کشورهایی که از سال 1973 با همکاری مستمر و مداوم با یکدیگر اجازه داده­اند بیشترین منفعت از عایدات نفتی نصیب مردم کشورهاشان شود. این شورا با همکاری بسیار خوب خود اجازه داده که رشد سریع اقتصادی در منطقه خلیج ]فارس[ به وجود آید و با تشکیل یک خانواده منسجم نبض حیات دنیای صنعتی را در دست بگیرد.

 

وی در ادامه یادداشت خود از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواسته ضمن حفط این وحدت و همبستگی فکری به تداوم این راه کمک کرده و در رشد اقتصادی منطقه که 20 درصد منابع انرژی دنیای صنعتی را تامین می­کند، کوشا باشند.

 

 

  

 


نظر شما :