ايران در مطبوعات جهان-۳۰ آگوست

۱۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۳:۴۱ کد : ۲۵۶۲ اخبار اصلی
*لو ژور دو دیمانش: مذاکره مستقیم با ایران در دستور کار اوباما-*بی بی سی:بازی روسیه با کارت ایران؟ -*تلگراف :تلاش هلند برای خرابکاری در صنایع تسلیحاتی ایران
ايران در مطبوعات جهان-۳۰ آگوست
لو ژور دو دیمانش: مذاکره مستقیم با ایران در دستور کار اوباما
   به نوشته این روزنامه فرانسوی، سخنگوی کاخ کرملین پس از دیدار دیمیتری مدودف ومحمود احمدی نژاد روسای جمهوری روسیه و ایران درشهر دوشنبه، از تاکید مدودف بر ادامه گفتگوهای هسته ای با تهران خبر داد. احمدی نژاد و مدودف پنجشنبه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در پایتخت تاجیکستان باهم دیدار کردند.این درحالی است که آمریکا از سازمان ملل خواسته مجازات های شدیدتری را علیه تهران در نظر بگیرد، اما به حمایت روسیه نیز نیاز دارد.ازسوی دیگر، تونی لاک مشاور سیاست بین المللی باراک اوباما کاندیدای حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که در صورت پیروزی دموکراتها، مذاکرات مستقیم با تهران درباره مسئله هسته ای از اوائل سال آینده آغاز خواهد شد.وی افزود: اوباما گفته است که اگر رئیس جمهوری آمریکا شود، ما باید مذاکراتی بسیار جدی با ایرانیان داشته باشیم.اوباما که ازسوی حزب دموکرات به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده است، در حال مبارزات انتخاباتی با "جان مک کین" رقیب جمهوریخواه خود است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز چهارم نوامبر برگزار می شود. 
 
بی بی سی:بازی روسیه با کارت ایران؟

   
هشدار نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، در باره افزایش احتمال بی نتیجه ماندن دیپلماسی برای آنچه وی آن را مهار برنامه اتمی ایران خوانده، اگر چه تکرار سخنان قبلی وی است، اما این بار به دلیل تحولات پیش بینی ناشده و شرایط جدید ناشی از رویارویی روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر گرجستان، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.آقای سارکوزی، به رغم تاکید رهبران جمهوری اسلامی بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمی ایران، تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را قطعی قلمداد کرده و گفته است که ناتوانی در مهار برنامه اتمی جمهوری اسلامی، دو پیامد ناگزیر و در عین حال فاجعه بار خواهد داشت: ایران مسلح به بمب اتمی یا بمباران ایران. وی با آنکه پایان دیپلماسی، بمباران ایران و آغاز جنگی علیه این کشور را یک فاجعه دانسته، اما همزمان تاکید کرده که اگر ایران در مسیر دستیابی به بمب اتمی قرار گیرد، اتحادیه اروپا چاره ای جز انتخاب جنگ پیش روی خود نمی بیند؛چرا که به گفته آقای سارکوزی، جامعه بین المللی نمی تواند به ایران اجازه دهد که به سلاح اتمی مسلح شود. اما به نظر می رسد آنچه موجب شده که نیکلا سارکوزی هشدار پیشین خود را تکرار کند، تلاش برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین اعضای گروه ۱ + ۵ و تاکید بر همکاری روسیه و در مرحله دوم چین با دیگر اعضای دایم شورای امنیت و آلمان در برخورد با پرونده اتمی ایران بوده است.
در روزهای گذشته، با بالا گرفتن بحران بین روسیه از یک طرف و آمریکا، اتحادیه اروپا و اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از طرف دیگر بر سر گرجستان و سرنوشت اوستیای جنوبی و آبخاز، سخن از این احتمال به میان آمده بود که ممکن است روسیه در مقابل فشارهای فزاینده از خود واکنش نشان دهد و از جمله از همکاری با اعضای گروه ۱ + ۵ بر سر پرونده فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران سر باز زند.از این رو، به نظر می رسد تاکید آقای سارکوزی بر همراهی روسیه و چین با آمریکا و اتحادیه اروپا می تواند تلاشی دیپلماتیک برای کم رنگ کردن این احتمال تلقی شود. تصویب و صدور سه قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند بیانگر این موضوع باشد که رهبران روسیه بیش از آنکه ایران را به عنوان یک متحد و عضوی از یک ائتلاف قلمداد کنند، از این کشور به عنوان کارتی موثر در بازی خود با غرب استفاده می کنند. چنین تحلیلی، اگر به واقعیت نزدیک باشد، نتیجه ای مخاطره آمیز برای ایران به همراه خواهد داشت چرا که این کشور درست در زمانی که نیازمند پشتیبانی روسیه است، می تواند خود را در مواجهه با آمریکا، اتحادیه اروپا و یا اسرائیل تنها ببیند. اسرائیل بارها گفته است که ایرانی اتمی را تحمل نخواهد کرد و اگر ساز و کارهای دیپلماتیک به نتیجه نرسند، این کشور خود دست به اقدام خواهد زد. باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز اخیرا با تکرار هشدار قبلی خود در همین زمینه خواستار افزایش فشارها بر ایران برای جلوگیری از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران شد. وی گفت:" قبل از اینکه اسرائیل فکر کند در تنگنا قرار گرفته، باید اقدام کنیم."به این ترتیب، اگر شرایط به وجود آمده در عرصه بین المللی و رویارویی غرب و روسیه به معنای پایان دیپلماسی باشد، همزمان می تواند بر احتمال جست و جوی راه حلی برای بحران پرونده اتمی ایران بیرون از چارچوب های دیپلماتیک افزوده شود.  
    تلگراف :تلاش هلند برای خرابکاری در صنایع تسلیحاتی ایران
  این روزنامه‌ی هلندی روز جمعه در گزارشی فاش کرد که سرویس اطلاعاتی سری این کشور "AIVD" در سال‌های اخیر عملیاتی فوق سری را در ایران انجام داده است که طبق ادعای این روزنامه به دلیل طرح‌های احتمالی آمریکا برای حمله به ایران متوقف شده است. هدف این عملیات فوق سری، نفوذ و خرابکاری در صنعت تسلیحات جمهوری اسلامی بوده است. این عملیات ‌اخیرا پیرو طرح‌هایی برای حمله هوایی قریب الوقوع آمریکا به ایران متوقف شده است. در میان اهداف احتمالی نه تنها تاسیسات هسته‌یی بلکه تاسیسات نظامی که بخشی از آن آژانس AIVD فاش کرده است، قرار دارند. اطلاعات عملیات‌های AIVD در سال‌های اخیر در اختیار سرویس اطلاعاتی "سیا" در آمریکا قرار داده شده است. در همین حال سردار جزایری معاون فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح ایران هرگونه تعرض به ایران را آغاز جنگ جهانی دانست و گفت: یاده‌خواهی‌های لجام گسیخته هیات حاکمه‌ آمریکا و صهیونیسم جهانی که برخی نمادهای آن در سودان، عراق، افغانستان و اخیرا در منطقه‌ی قفقاز بروز یافته است، رفته رفته جهان را به لبه‌ پرتگاه نزدیک می‌کند. این مقام عالی‌رتبه‌ ستادکل نیروهای مسلح به صراحت اعلام کرد: بدیهی است در صورت بروز چنین چالشی، قبل از هر چیز رژیم‌های عاریتی و جعلی از میان برداشته خواهند شد. وی راهبردهای نامتقارن را در شرایط کنونی، دارای کاربردهای وسیع فرادستی دانست و افزود: در طول تاریخ رژیم‌های خودکامه و امپراطوری‌های ستیزه‌گر، بیش از آن‌که با جنگ‌ها و هجوم‌های نظامی از بین بروند، از درون به دلیل پوسیدگی‌های موجودشان، از میان برداشته شده‌اند. کشورهای مدعی «سالاری جهانی» هم‌اکنون در چنین سراشیبی قرار گرفته‌اند و به زودی جهان، شاهد تحولاتی عظیم از لحاظ تغییر نگاه‌ها و رویکردها خواهد بود.

نظر شما :