سفر امير قطر به تهران و سکوت رسانه ها

۰۵ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۸ کد : ۲۵۳۰ اخبار اصلی
نکته اى که علت اين سفر و محتواى مذاکرات طرفين را در مرکز توجه قرار داده است، سکوت رسانه اى پس از ورود امير قطر به تهران و ديدار و گفت و گويش با محمود احمدى نژاد بود.
سفر امير قطر به تهران و سکوت رسانه ها
 شيخ حمد بن خليفه آل ثانى، امير قطر روز پنج شنبه ، سى و يکم مرداد ماه، سفرى يک روزه به تهران داشت و ديداربا رئيس جمهور ايران مهمترين برنامه اين سفر بود.
 
نکته اى که علت اين سفر و محتواى مذاکرات طرفين را در مرکز توجه قرار داده است، سکوت رسانه اى پس از ورود امير قطر به تهران و ديدار و گفت و گويش با محمود احمدى نژاد بود.
اين سفر تنها در حد خبر استقبال از امير قطر، مذاکره وى با رئيس جمهور و بدرقه شيخ حمد بن خليفه آل ثانى توسط  احمدى نژاد و همراهانش در رسانه هاى داخلى بازتاب داشت.
گفته مى شود علت اطى سفر امير قطر به تهران دعوت امير قطر از ايران براى توسعه همکارى ها بين دو کشور بوده است. با اين وجود برخى تحليل گران بر اين باورند که امير قطر نيز به مانند بسيارى از مقامات رسمى کشورهاى دوست ايران، براى ابلاغ پيام در موضوع هسته اى به ايران آمده و با رئيس جمهور اين کشور به مذاکره نشسته است.
در اين خصوص حسن قشقاوى ، سخنگوى وزرات امور خارجه ، با بيان اينکه هدف از سفر امير قطر به تهران ، گسترش همکارى و تعامل با ايران و تداوم رايزنى‌ها براى توسعه پايدار بين دو کشور بوده است، گفت:ما با نظر مثبت اين موضوع را در دست بررسى داريم.
در مذاکرات محموداحمدى‌نژاد و شيخ حمد بن خليفه آل ثانى، آخرين تحولات منطقه و راههاى ارتقاى بيش از پيش روابط جمهورى اسلامى ايران و قطر،  مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.
احمدى نژاد  طى اين ديدار، با ابراز خرسندى از توسعه بيش از پيش روابط دو کشور در زمينه‌هاى مختلف، همکارى هاى جمهورى اسلامى ايران و قطر را به نفع منطقه و جهان اسلام دانست.
وى  همکارى‌هاى مشترک و گفت‌وگو براى حل و فصل مسائل منطقه‌اى و بين‌المللى را مهم ارزيابى کرد و گفت: هنگامى که کشورهاى منطقه و ايران، تصميم به گفت‌وگو و مذاکره براى توسعههمکارى‌ها و تاکيد بر نقاط مشترک مى‌گيرند، دشمنان ملت‌هاى منطقه از اين امر مأيوسمى‌شوند.
رييس‌جمهور هم‌چنين با استقبال از ابتکار عمل قطربراى برگزارى نشستى مشترک براى حل و فصل مسائل منطقه‌اى در آينده نزديک، اظهاراميدوارى کرد که اين نشست‌ها بتواند به توسعه همکارى‌هاى دوجانبه و چندجانبهکشورهاى منطقه بينجامد.
شيخ حمدبن خليفه آل ثانى امير قطر نيز در اينديدار با تشريح آخرين اوضاع منطقه، روابط دو کشور را دوستانه، رو به گسترش و مستحکم دانست.
وى همکارى کشورهاى مسلمان منطقه در نزديکى هر چه بيشتر روابط ملت‌هاى منطقه را مهم دانست و در ادامه با اشاره به تلاش کشورهاى غربى براى خدشه وارد کردن در روابط کشورهاى منطقه با جمهورى اسلامى ايران گفت: کشورهاى غربى با برخى بهانه‌جويى‌ها، خواستار سوءاستفاده از کشورهاى منطقه عليه ايران هستند؛ اما همکارى‌هاى مشترک کشورهاى منطقه با يکديگر مى‌تواند تمام توطئه‌هاى دشمنان را خنثى کند.
اما همچنان سوال ها و نقاط مبهم فراوانى از علت سفر امير قطر به تهران و ماهيت گفت و گوهاى دو طرف، وجود دارد و مقامات تهران پاسخى به گمانه زنى هاى مختلفى که در اين خصوص مطرح شده، نداده اند. 

نظر شما :