ليبرال فاشيسم

۰۳ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۳:۱۳ کد : ۲۵۲۲ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بررسى «تاریخ سری جناح چپ امریکا از موسولینی تا مفاهیم سیاسی» از نگاه دبیر نشنال ریویو
ليبرال فاشيسم

نام: لیبرال فاشیسم - تاریخ سری جناح چپ امریکا از موسولینی تا مفاهیم سیاسی

نویسنده: ژوناه گلبرگ

ناشر: دابلدی

زبان: انگلیسی

چاپ اول، 8 ژانوایه 2008

تعداد صفحات: 496 صفحه

قیمت: 95/27 دلار / 45/18 دلار امریکا

 

کتاب «لیبرال فاشیسم» اثر ژوناه گلبرگ، دبیر مجله نشنال ریویو، کتابی است که درباره مشکلات اصلی لیبرالیسم مدرن از ابتدای قرن بیستم و سیاست­هایی که منجر به ظهور فاشیزم در اروپا شد، می­پردازد و تلاش می­کند رابطه­ای میان آن با جنبش چپ و حزب دموکرات در ایالات متحده امریکا بیابد. بخشی از این کتاب به «آدولف هیتلر» با عنوان مردی از جناح چپ می­پردازد و توضیح می­دهد که چگونه وجود محیط لیبرال منجر به ظهور فردی شد که ضمن سوء استفاده از محیط سیاسی­اش فاشیسم را پدید آورد.

 

نویسنده در ادامه این کتاب به هیلاری کلینتون و اندیشه­های او می­پردازد و تحت عنوان «هیلاری کلینتون و معنای لیبرال فاشیسم» می­نویسد فاشیسم همواره در جناح چپ تجلی و نمود داشته است.

 

کتاب لیبرال فاشیسم که در ابتدای سال جاری میلادی منتشر شده، نخستین کتاب ژوناه گلبرگ محسوب می­شود که طبیعتا سبک نوشتاری «نشنال ریویو» در آن کاملا نمایان است.

 

گلبرگ مطالعات گسترده­ای را درباره رابطه فاشیسم و اندیشه­های مرتبط با آن با جنبش­های محیطی آن در ایالات متحده امریکا نظیر هالیوود، حزب دموکرات و پدیده تازه آن یعنی خانواده کلینتون که از آنها به عنوان بال­های حزب دموکرات نام می­برند، انجام داده است.

 

او در این کتاب تلاش کرده کمتر به چهره­های معتدل تاریخ لیبرالیسم امریکا نظیر مارگارت سنگر که به تعصب نژادی مشهور بود و جان­اف­ کندی رئیس جمهوری سابق امریکا که به اعتقاد گلبرگ شخصیتی بیشتر شبیه به یک بازیگر فاشیسم سیاسی تئاتر بود، بپردازد.  

 

گلبرگ حتی فراتر از این موسیقی، رفتار، منش و مطالعات جناح چپ را بسیار به نازیسم در آلمان نزدیک می­داند و معتقد است حزب دموکرات در حقیقت فاشیسم جدید و پیشرفته­ای از نازیسم است.   

 

وی همچنین در این کتاب با تحلیل تاریخ لیبرالیسم امریکا تلاش دارد ریشه­های فاشیسم را  در فرهنگ مردمی امریکا نیز بیابد به گونه­ای که به اعتقاد گلبرگ فیلم متریکس در حقیقت نسخه مضحکی از آرای موسولینی است.

 

روزنامه واشنگتن پست در مقاله­ای در نقد این کتاب نوشته است، ژوناه گلبرگ دبیر مجله نشنال ریویو لیبرالیسم را فاشیسم می­خواند. چه کسی می­تواند او را مقصر بداند؟ لگدپرانی­های محافظه­کاران امریکا طبیعی است که این رسوایی را به وجود بیاورد که باعث شود لیبرالیسم امریکا را فاشیسم بنامند. اما واکنش گلبرگ هم در برابر اقدامات نسنجیده محافظه­کاران چندان بهتر نیست. وی پس از آن که حملات تندی را علیه آنان می­کند و دردهایی که آنان متحمل جوامع کرده­اند را بازگو می­کند، در نهایت می­گوید آنها فاشیست­های شیطانی نیستند. آنها فقط با هم رابطه خویشاوندی دارند. تنها رابطه خویشاوندی، زیرا در اواخر دهه نود قرن بیستم لیبرال­های امریکا آنها را بخشیدند. کسانی که میان روشنفکران و فاشیست­ها ریشه­هایی برای نزدیکی یافتند. گلبرگ اضافه می­کند که فاشیست و لیبرال­ها هر دو تلاش می­کنند از موقعیت استفاده کنند تا مشکلات جامعه مدرن را حل و فصل کنند.

 

Name book: Liberal Fascism: The Secret History of the American Left, From Mussolini to the Politics of Meaning                                                                                                                           

Hardcover: 496 pages

Publisher: Doubleday; 1 edition (January 8, 2008)

Language: English

ISBN-10: 0385511841

ISBN-13: 978-0385511841

Product Dimensions: 9.5 x 6.4 x 1.6 inches

Shipping Weight: 1.6 pounds

Price: 27.95 $ in sale: 18.45 $    

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :