نقش عراق در بحران هسته‌اى ايران و غرب

۰۶ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۸ کد : ۲۳۶۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: احمد مهدى الیاسرى
اگر آمریکا یا اسرائیل به ایران و تاسیسات هسته­ای آن کشور حمله کنند، منطقه در آتش خواهد سوخت. در این میان عراق نزدیک­ترین کشوری است که گلوله­های آتشین این نبرد سراسر آن را در بر خواهد گرفت.
نقش عراق در بحران هسته‌اى ايران و غرب

امروزه در محافل خبری موضوع حمله نظامی به ایران زیاد مورد بحث قرار می­گیرد. همه نیز به این نکته واقفند که اگر خدای ناکرده آمریکا یا اسرائیل حمله نظامی به ایران و تاسیسات هسته­ای آن انجام دهند، منطقه به معنای واقعی کلمه در آتش خواهد سوخت و کاملا به سوی نابودی سوق داده خواهد شد. در این میان عراق نزدیک­ترین کشوری است که گلوله­های آتشین این نبرد سراسر آن را به آتش خواهد کشید.

 

بازتاب این حمله تحولات درونی عراق را بیش از تحولات خارجی­اش تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو به دلایل گوناگون نگرانی­ها از تحولات داخلی عراق در صورت هر گونه تعرضی به ایران، بسیار بیشتر از هر گونه تحول خارجی است. مثلا حضور نیروهای آمریکایی در عراق یا احتمال تغییر متغیرها و معادلات در داخل این کشور که بسیاری بر روی آن هنوز سرمایه­گذاری می­کنند و در صدد کوچکترین فرصت هستند تا خود را برای ایالات متحده آمریکا و اعراب صاحب صلاحیت نشان دهند تا شاید بتوانند دوباره بر مسند قدرت تکیه بزنند و حتی حاضرند برای رسیدن به این هدف با ایران وارد جنگ شوند، از جمله دلایلی است که نشان می­دهد تا چه اندازه حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران می­تواند بر تحولات درونی عراق تاثیر بگذارد.

 

به همین دلیل باید گفت، بر عراقی­ها واجب است که تا آنجا که امکان دارد کمک کنند تا از فتیله آتش بحران کاسته شود و تلاش کنند، کسانی که درگیر بحران ایران و غرب هستند برای گفت و گو و نشستن پشت میز مذاکره ترغیب شوند. عراق بی­شک سهم ویژه­ و فعالی در دور ساختن این بحران دارد. موقعیت زمانی عراق­ را در موقعیتی قرار داده که می­تواند در این تحولات نقش ویژه­ای داشته باشد و جایگاه ویژه­ای در تاریخ برای خود رقم بزند. از این رو برای رسیدن به یک منطقه صلح­آمیز و امن لازم است که تمام متفکران و سیاستمداران هر کدام به نوبه خود در پایین آوردن بحران کنونی میان ایران و غرب سهیم شوند. ما طعم جنگ را چشیده­ایم، آتش آن بسیار دامان ما را گرفته و آرزوی میلیون­ها نفر به واسطه همین جنگ­های خانمان برانداز نقش بر آب شده است.

 

به همین سبب اگر خدای ناکرده هر گونه جنگ تازه­ای در منطقه روی دهد بسیار خانمان برانداز خواهد بود. ملت عراق با تمام پیروزی­ها و موفقیت­هایی که طی سال­های اخیر برای بازگرداندن امنیت به کشور به دست آورده، دیگر تحمل جنگ تازه­ای ندارد و یقینا هر گونه نبرد تازه­ای آن را به زانو در خواهد آورد.

 

اگر خواهان آرامش هستیم مسئله هسته­ای ایران باید مسالمت­آمیز حل و فصل شود. هیچ انسان عاقلی را نمی­توان یافت که منکر عواقب وخیم جنگ و خرابی­های ناشی از آن به ویژه در زمینه امنیت و صلح جهانی باشد.

 

همچنین باید یادآور شویم که در منطقه گروه­های جزم­اندیش افراطی هستند که تلاش می­کنند به هر قیمتی که شده این آتش جنگ را شعله­ور کنند. آنها حتی اگر لازم باشد تمام وارادات نفت را صرف این جنگ می­کنند، از شکم گرسنگان و محرومان ­می­زنند، بانک­های غربی را قلع و قمع می­کنند و جیب­های فروشندگان اسلحه را پر پول می­کنند تا این جنگ در بگیرد.

 

علاوه بر اینها افرادی نیز هستند که تمایل هیستریک به جنگ دارند. اینها کسانی هستند که وقوع جنگ را به ادامه حیاتشان وابسته می­دانند و معتقدند برای ادامه زندگی و حیاتشان باید دیگران قربانی شوند. آنها برای این که بحران نظامی آغاز شود و ادامه یابد از هیچ کاری فروگذار نمی­کنند. اینها از قضا به کارشان به خوبی واقفند و تلاش می­کنند که فضای موجود را بیش از پیش مسموم کنند و به شکل بی­سابقه­ای در بوق و کرنا می­کنند تا این درگیری به هر نحوی درگیرد.

 

مشاهده کنید که چگونه بندر بن سلطان طی روزهای اخیر دائما به روسیه می­رود تا با عقد قراردادهای نظامی میلیاردی حمایت­های روس­ها از ایران را متوقف کند و در مقابل مسکو را به جمع متحدان موافق با جنگ در آورد.

 

اکنون به جرات می­توان گفت، خاندان آل سعود پا جای پای صدام حسین مخلوع گذاشته­اند و تلاش می­کنند به هر نحوی شده آتش جنگ را در منطقه شعله­ور کنند. همان طور که پیش از این صدام حسین رئیس جمهوری مخلوع عراق همین سیاست را در پیش می­گرفت و میلیون­ها مسلمان را در سراسر جهان به هر قیمتی شده گرفتار می­کرد، صرفا برای این که نظامش پابرجا بماند و درگیری­ها ادامه داشته باشد.

 

اکنون عربستانی­ها تلاش دارند ایران وارد بحران تازه­ای شود و با وارد شدن به جنگ تضعیف شود تا به دو هدف عمده برسند. نخست این که از قوت گرفتن شیعیان و گروه­های اقلیت در داخل کشور خود که بسیار از جامعه ایرانی متاثر هستند و ایران را منشا الهام خود می­دانند، جلوگیری کنند و دوم این که با تضعیف نظام ایران رفته رفته زمینه­های تغییر آن و چه بسا بازگشت مجدد نظام شاهنشاهی به آن را فراهم کنند تا برای همیشه خیالشان از بابت ایران آسوده شود. نباید فراموش کنیم ایده­آل عربستانی­ها بازگشت شاه به قدرت در ایران و صدام حسین در عراق است. یعنی همان دو متحدی که هیچ گاه از بابت وجودشان نگرانی نداشتند.

 

چنین حالتی برای عربستانی­ها فایده دیگری نیز دارد. از آنجا که در صورت درگیری با ایران ممکن است تهران تضعیف شود، آنها در منطقه بدون رقیب خواهند ماند و با استفاده از دلارهای نفتی که این روزها به واسطه افزایش قیمت نفت روز به روز نیز افزایش می­یابند سیطره و کنترل خود را بر کل خاورمیانه و منطقه گسترش خواهند داد.  

 

این در حالی است که مصری­ها که از سیاست­های ایران خشنود نیستند و دائما با تهران اصطکاک دارند، بسیار نگران بروز جنگ در خاورمیانه هستند و حتی در دیداری که احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر با سعود الفیصل داشته، گفته است که ما آینده­ای برای جنگ با ایران نمی­بینیم. زیرا هر انسان عاقلی اگر امور را در ظرف منطق بیاورد، می­داند که باید از جنگ دوری کند و هر گونه جنگی علیه هر کشور اسلامی دیگر کشورهای اسلامی را نیز درگیر خواهد کرد.

 

پیروزی بزرگ برای دنیای اسلام، منطقه و عراق این است که طرفین درگیر در موضوع هسته­ای ایران را پای میز مذاکره بنشاند و اگر خود نمی­تواند نقشی مستقیم داشته باشد حداقل در مهار بحران نقشی موثر ایفا کند. عراق مجبور است برای رساندن منطقه به صلح به ویژه در زمینه ایران دخالت موثر داشته باشد. عراق باید به هر نحوی شده جبهه­ای تشکیل دهد تا در برابر کسانی که در منطقه به دنبال بحران نظامی هستند، ایستادگی کند. نباید فراموش کرد، بازی زمانی بر اصول و چارچوب خود منظم پیش خواهد رفت که بحران به صورت عادلانه حل و فصل شود و تمام طرف­ها راضی و منطبق با خواسته­های انسانیشان برنده مذاکرات باشند.

 

بدیهی است پایان صلح­آمیز بحران در منطقه آثار مثبت بسیاری چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اجتماعی به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن می­توان امیدوار بود که بسیاری از سازمان­های تروریستی نیز از منطقه رخت بر بندند و عصر تازه­ای در خاورمیانه به وجود آید. همچنین می­توانیم به پایان یافتن بحران در عراق نیز امیدوار باشیم و حتی به پیشبرد سریعتر و حتی جهشی بازسازی در عراق و افزایش سرمایه­گذاری­ها در کشورمان نیز با امیدواری بنگریم. شک نباید کرد که حل بحران میان ایران و آمریکا حتما به نفع عراق و منطقه تمام خواهد شد و تاریخ نیز برای نقش مثبت ما انتظار می­کشد.      

احمد  مهدى الیاسرى

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :