نقشه خطرناک جمهورى‌خواهان آمريکا براى بيت‌المقدس

۰۶ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۰ کد : ۲۳۶۶ اخبار اصلی
جان مک کين در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى سى‌ان‌ان تاکيد کرد در صورتى که به عنوان رئيس جمهور آينده آمريکا انتخاب شود، سفارت امريکا را از تل‌آويو به بيت‌المقدس منتقل خواهد کرد.
نقشه خطرناک جمهورى‌خواهان آمريکا براى بيت‌المقدس

فلسطين اشغالى سرزمين مقدسى است که ده‌ها سال است طعم تلخ اشغال را با خود همراه دارد. 41 سال پيش هنگامى که ارتش‌هاى عربى در برابر تهاجم ارتش اسراييل عقب‌نشينى مى‌کردند و کرانه باخترى رود اردن و نوار غزه را به ارتش عبرى واگذار کردند، پاى صهيونيست‌ها به قبله اول مسلمانان باز شد و از آن زمان تاکنون اين شهر و نماد آن يعنى همان مسجد الاقصى به عنوان يکى از چالش‌هاى عمده در ميان کشورهاى اسلامى تبديل شده است.

 

بيت‌المقدس که بلافاصله به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستى شناخته شد و اين رژيم تمام دستگاه‌‌هاى ادارى خود را از تل‌آويو به اين شهر منتقل کرد، در طول دوران اشغال خود فشار بسيارى را بر فلسطينى‌هاى ساکن خود جهت تغيير هويت تحمل کرده است.

 

قدس که نه تنها پايتخت کشور فلسطينى است، بلکه در منشور سازمان کنفرانس اسلامى به عنوان مقر دايمى اين سازمان انتخاب شده است، اما در حال حاضر متاثر از مشکلات بسيارى است که يکى از اين مشکلات هم تلاش مقامات اسراييلى براى تغيير هويت سياسى اين شهر است.

 

به نظر مى‌رسد تا زمانى که رژيم صهيونيستى نتواند کشورهاى جهان را نسبت به انتقال سفارت‌خانه هاى خود به اين شهر راضی کند، پايتختى آن براى اين رژيم چندان شناخته شده نيست و اين در حالى است که به نظر مى‌رسد ديدارهاى صورت گرفته مقامات سياسى کشورهاى مختلف از فلسطين اشغالى نمى‌تواند موجب رسميت يافتن حکمرانى اسراييل بر اين شهر تاريخى باشد.

 

اما طى روزهاى گذشته همزمان با سفر باراک اوباما نامزد دمکرات انتخابات رياست جمهورى امريکا به منطقه و گذر وى به فلسطين اشغالى که باعث شد تا وى در ميان لابى صهيونيست‌ها در آمريکا موسوم به آيپک محبوبيت به دست آورد و آنها اوباما را بر رقيب وى ترجيح دهند، جان مک کين که به شدت از اقدامات اوباما عصبانى و آن را مورد انتقاد قرار داده بود، براى به دست آوردن دل مقامات آيپک و اسراييل در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى سى‌ان‌ان تاکيد کرد در صورتى که به عنوان رئيس جمهور آينده آمريکا انتخاب شود، سفارت آمريکا را از تل‌آويو به بيت‌المقدس منتقل خواهد کرد.

 

مک‌کين اين سخنان را براى عقب نيفتادن از قافله انتخابات ماه نوامبر اعلام مى‌کند، اما اين سخن او در برابر دوربين تلويزيون سى‌ان‌ان که بيننده بسيارى در آمريکا دارد، نکات بسيارى در خود نهفته دارد که پرداختن به برخى از آنها مى‌تواند بيانگر سياست آمريکايى‌ها براى منطقه باشد.

 

مک‌کين نامزد جمهورى‌خواهان براى رياست جمهورى است، حزبى که اکنون قدرت را در دست دارد و به نظر مى‌رسد تمام برنامه‌هايش هم بر اين قرار دارد که مى‌خواهد در دور آينده هم کاخ سفيد را در دست داشته باشد و آن را از دست ندهد، بوش مستاجر فعلى اين کاخ سال گذشته در کنفرانس موسوم به صلح آناپوليس در آمريکا به کشورهاى شرکت کننده قول داد تا در پايان سال جارى کشور مستقل فلسطينى را تشکيل داده و راه را براى عادى سازى روابط ميان اعراب و اسراييل فراهم سازد.

 

اما در حالى که تنها چند ماه به پايان دوره وى باقى نمانده است از مشک صلح امريکا و اسراييل چيزى نصيب اعراب نشده است و هر روز که مى‌گذرد اين وعده سراب خود را بيشتر و بيشتر به اعراب و تشکيلات خودگردان به رهبرى محمود عباس مى‌نمايد.

 

در اين ميان اگر جان مک کين بخواهد به عنوان ادامه دهنده سياست‌هاى جمهورى خواهان بر وعده بوش براى تشکيل کشور فلسطينى باقى بماند، بايد گفت او در برابر سى‌ان‌ان حرف گزافى زده و از اين رو اگر به رياست جمهورى رسيد و سفارت آمريکا را به قدس انتقال نداد او دروغگويى بزرگ است، اما اگر او به حرفش عمل کرد و در صدد انتقال پايتخت برآمد و اکنون اين حرف را بر زبان مى‌راند، بايد مطمئن بود که در سياست‌گذاران و طراحان حزب جمهورى خواه دارند اعراب را بازى مى‌دهند و خبرى از صلح و تشکيل کشور فلسطينى نيست.

 

در هر صورت به نظر مى‌رسد فعلا جمهورى‌خواهان در حال خرج کردن از کیسه مسلمانانند و بدون هيچ واهمه‌اى هم اين کار را ادامه مى‌دهند.

 

در اين ميان وظيفه کشورهاى مسلمان چيست و آنها واقعا بايد چه اقداماتى را انجام دهند؟ به نظر مى‌رسد کشورهاى مسلمانى که روابط خوبى با امريکا دارند بايد از هم‌اکنون به سران آمريکايى گوشزد کنند که زير بار انتقال سفارت امريکا به بيت‌المقدس نخواهند رفت و از هم‌اکنون در اين زمينه به کار تبليغى بپردازند.

 

در بعد ديگر ماجرا هر چند به نظر بعيد به نظر مى‌رسد که آمريکايى‌ها به همان دلايلى که تاکنون دست به اين اقدام نزده‌اند، باز هم آن را ادامه دهند، اما به دليل سکوت و رکودى که در کشورهاى اسلامى در رابطه با آمريکا وجود دارد هيچ بعيد نيست به يکباره با انتقال سفارت حرمت اين مساله هم شکسته شود و ديگر کشورها هم به دنبال آمريکا راه افتاده و سفارت خود را به بيت‌المقدس منتقل کنند که در اين صورت ديگر نمى‌توان مساله را جمع کرد و فلسطينى‌ها هم بايد آروزى پايتختى قدس را در آينده‌اى نزديک و تا زمانى که حمايت آمريکا از اسراييل وجود دارد و اعراب در موضع ضعف با اين رژيم برخورد مى‌کنند، بکشند و آن را دست نيافتنى بدانند.

 

به هرحال سخنان نامزد جمهورى‌خواه رياست جمهورى آمريکا که به واقع دست روى سرزمين‌هاى اسلامى گذاشته است، مى‌تواند خطرناک باشد، چه اينکه او بالقوه رئيس جمهور آمريکاست....


نظر شما :