سفر اوباما زیر میکروسکوپ

۰۲ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۳:۱۵ کد : ۲۳۴۱ اخبار اصلی
باراک اوباما در حالی تور یک هفته ای خود به خاورمیانه، افغانستان و اروپا را به منظور ابراز توانایی هایش در سیاست خارجی آغاز کرده است که به نظر می رسد این تور یکی از پر مخاطره ترین رویدادها در جریان مبارزات انتخاباتی وی باشد.
سفر اوباما زیر میکروسکوپ

یکی از اهدافی که اوباما از در این تور دنبال می کند پاسخ دادن به برخی انتقادها مبنی بر این است که وی از تجربه کافی برای تداوم نقش آمریکا در هدایت معادلات جهانی برخوردار نبوده و نمی تواند در قامت رهبری که توانایی اداره دیپلماسی بین الملل را دارا است، ظاهر شود.

 

تلاش رسانه های خبری آمریکا برای پوشش گسترده این رویداد حکایت از اهمیت فوق العاده آن برای محافل خبری و حتی سیاسی آمریکا دارد. گزارش ها حاکی هستند که از حدود یک ماه پیش رقابت فشرده ای میان خبرنگاران سرشناس شبکه های مهم تلویزیونی این کشور از جمله ABC، NBC و CBS ( نزدیک به لابی یهودیان آمریکایی ) برای حضور در تور خارجی اوباما شروع شد.

 

به نوشته روزنامه واشنگتن پست بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود که 40 مجوز برای نمایندگان حدود 200 سازمان رسانه ای متقاضی همراهی اوباما در این سفر صادر شود. این در حالی است که این تعداد مجوز نتوانست خبرنگاران آمریکایی را راضی کند.

 

این میزان استقبال باعث شد تا برخی مدعی شوند که این در واقع سناریویی است که از اردوگاه جمهوریخواهان برای تاکید بر عدم توانایی باراک اوباما در مدیریت مسائل مربوط به سیاست خارجی و برجسته ساختن برخی اشتباهات احتمالی وی در این سفر رهبری می شود. بر اساس این تحلیل زمانی که مک کین سفر خاورمیانه ای و اروپایی خود را آغاز کرد، هرگز با استقبالی با این وسعت از سوی رسانه ها مواجه نشد.

 

به نوشته وای نت نیوز ( YnetNews) با توجه به این که برخی از مشکلات داخلی آمریکا از جمله موضوع اقتصادی این کشور، یکی از مباحث اصلی و مورد توجه رسانه های آمریکایی است، اشتیاق نمایندگان رسانه ها از سفر چند روزه نامزد دموکرات ها نمی تواند خیلی واقعی به نظر برسد.

 

آخرین نظرسنجی ای که توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه ABC صورت گرفته است، نشان می دهد آمریکایی ها تردیدهای زیادی در مورد تجربه اوباما در اداره امور جهانی وجود دارند. بر اساس این نظرسنجی بیش از نیمی از پرسش شوندگان معتقدند که مک کین نسبت به اوباما توانایی بیشتر در اداره بحران های غیر منتظره یا جنگ علیه تروریسیم دارد.

 

یکی از نقاط ضربه پذیر اوباما وارد شدن وی در هزارتوی معادلات خاورمیانه است. موضوع عراق و مناقشه اسرائیلی— فلسطینی از جمله مباحثی هستند که می تواند برای سیاستمداری که از سال 2005 تاکنون تجربه هایی فراتر از مسئولیت های یک سناتور آمریکایی نداشته است، چالش برانگیز جلوه کند.

 

مشاورین اوباما امیدوار هستند که حضور وی در فرانسه، آلمان و انگلیس تصاویر جدیدی را از توانایی های این نامزد دموکرات در برقراری تعامل با هم پیمانان اروپایی به آمریکا مخابره کند. به عقیده آنان توقف در لندن، پاریس و برلین فرصتی است تا اوباما بار دیگر بر وعده ها خود در مورد اتخاذ رویکردی جامع تر در دیپلماسی و پایان بخشیدن به سیاست های نه چندان مطلوب جورج بوش در اروپا صحه گذارد.

 

او در این کشورها با تناقضات غامض و سوالات پیچیده مواجه نخواهد شد، اما خاورمیانه عرصه ای است که با مسائل حل نشده و چالش های دشوارش همیشه به مثابه بوته ای سرنوشت ساز برای محک زدن قابلیت های روسای جمهور آمریکا درعرصه سیاست خارجی عمل کرده و اکنون زمانی است که باید اوباما نیز در ورطه آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

باراک اوباما در عراق باید به این سوال پاسخ می داد که با وجود مخالفت دولتمردان عراقی علیه طرح وی مبنی بر عقب نشینی سریع نیروهای آمریکایی از این کشور، چگونه می خواهد این طرح را اجرایی کند. این موضوع بود که تا همین سطح مورد کنجکاوی رسانه ها قرار گرفت و با انتقادهای گزنده منتقدین مواجه نشد. او باید خود را برای چالشی جدی تری آماده می کرد: موضوع اسرائیل.

 

اوباما تاکنون مواضع متفاوتی را در مورد این نزاع و موجودیت اسرائیل اتخاذ کرده است و همین رویکرد موجب ایجاد حساسیت بی سابقه در میان رسانه های آمریکایی نسبت به حضور وی در فلسطین و دیدار با مقامات اسرائیلی شده است.

 

این حساسیت در ماه ژوئن اولین نشانه های خود را بروز داد. در آن زمان اوباما در گروه لابی اسرائیلی های آمریکا حضور یافت و اعلام کرد که بیت المقدس باید جزء جدانشدنی پایتخت اسرائیل باقی بماند. اما روز بعد از این اظهارنظر او تلاش کرد که این موضع را تلطیف کند و گفت که این موضوع باید در میان تمام طرف ها به مذاکره و شور گذاشته شود.

 

سخنان وی در مورد مذاکره بدون پیش شرط با ایران بر پیچیدگی موضوع موجودیت اسرائیل افزود. این مباحث باعث شدند تا رسانه های نزدیک به لابی یهودیان آمریکایی که بسیاری از آنها اوباما را در تور خارجی اش همراهی می کنند، در انتظار عملکرد وی در اسرائیل بنشینند.

 

اوباما به خوبی می داند که آرای یهودیان و مسیحیان اونجلیس در آمریکا تاثیر غیرقابل انکاری بر میزان برتری وی نسبت به رقیب جمهوریخواهش دارند. به گزارش سایت Real Clear Politics باراک اوباما اکنون در میان یهودیان آمریکا نسبت به نامزد پیشین دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور از محبوبیت پائین تری برخوردار است.

 

یکی از اصلی ترین عوامل این افت محبوبیت اقداماتی است که اردوگاه جمهوریخواهان برای برملا ساختن سمپاتی اوباما نسبت به فلسطینی ها و تاکید بر مشاوره گرفتن وی از افرادی که در زمره دشمنان منافع اسرائیل به حساب می آیند، انجام داده اند.

 

اکنون سفر اوباما به اسرائیل فرصت تازه ای است که این اردوگاه از آن غافل نخواهد شد. جمهوریخواهان نه تنها قصد دارند از این فرصت برای نشان دادن ضعف ها و تناقض های موجود در سیاست خارجی اوباما بهره گیرند، بلکه با تاکید بر عدم نگرانی وی نسبت به آینده اسرائیل، نامزد فعلی دموکرات ها را متفاوت با سایر هم حزبی هایش فردی ضد اسرائیلی برای رای دهندگان آمریکایی ترسیم کنند.

 


نظر شما :