واکنش امريکا نسبت به پاسخ ايران؛ مشورت با متحدان، تاکيد بر لزوم تعليق

۱۸ تیر ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۱ کد : ۲۲۳۶ اخبار اصلی
بعد از اعلام پاسخ ايران به بسته مشوق هاى 1+5، روزنامه ها و تحليل گران امريکايى بر مقامات اين کشور پيشى گرفتند و اظهار نظر در خصوص پاسخ ايران را به بوته تحليل و نقد گذاشتند.
واکنش امريکا نسبت به پاسخ ايران؛ مشورت با متحدان، تاکيد بر لزوم تعليق
بعد از اعلام پاسخ ايران به بسته مشوق هاى 1+5، روزنامه ها و تحليل گران امريکايى بر مقامات اين کشور پيشى گرفتند و اظهار نظر در خصوص پاسخ ايران را به بوته تحليل و نقد گذاشتند.
 
نقطه اشتراک رسانه هاى خارجى در خصوص پاسخ ايران به بسته 1+5 در بيان اين نکته بود که ايران در پاسخ خود هيچ اشاره اى به تعليق غنى سازى اورانيوم و پذيرش آن به عنوان پيش شرط ادامه مذاکرات نکرده است.
 
در اين ميان روزنامه نيويورک تايمز در گزارش خود در ارتباط با پاسخ ايران به بسته غرب، مدعى شد که جمهورى اسلامى به نامه گروه 1+5 اشاره نکرده و در جوابيه خود به مسئله " تعليق در برابر تعليق " پاسخ نداده است.
 
اما مقامات کاخ سفيد با صبورى بيشترى نسبت به رسانه ها و مطبوعات امريکايى به اظهار نظر در خصوص پاسخ ايران پرداختند. دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، در جریان سفر جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، به اجلاس گروه هشت اظهار داشت " ما درباره پاسخ ایران با متحدانمان مشورت می‌کنیم. "
 
به نظر مى رسد واشنگتن همانطور که نماينده اى در زمان تحويل  بسته مشوق ها به ايران نداشت، اين بار نيز قصد ندارد مستقيم وارد صحنه ارزيابى و اظهار نظر پيرامون محتوا و ابعاد پاسخ ايران به بسته غرب شود.
 
در اين خصوص پرینو، سخنگوى کاخ سفيد، نيز تصريح کرد " ما باید عکس‌العمل دیگران به پاسخ ایران را پیش از پاسخ رسمی خود ببینیم."
 
با اين وجود جرج بوش، رئيس جمهور ايالات متحده، روز يکشنبه، شانزدهم تيرماه در گفت‌وگويى با خبرنگاران خارجى در خصوص نشست سران گروه هشت با اشاره به موضوع هسته ايران گفت " بهترين راهبراى حل مشکل کره‌ شمالى حضور ديگران بر سر ميز مذاکره در کنار ما بود و درباره‌ ايران نيز همين گونه است . پيام ما به ايرانى‌ها اين است که برنامه‌غنى سازى را به شکلى قابل راستى آزمايى تعليق کنيد و اين بهترين راهى است که پيشروى خود داريد."
 
امريکا به عنوان يکى از اعضاى گروه 1+5 همچنان پس از پاسخى که نشان از همسويى با خواسته اصلى غرب نداشت، بر موضع گذشته خود يعنى تعليق غنى سازى ، پايبند است و آنرا تنها راهکار ادامه گفت و گو ها تا حل و فصل نهايى موضوع مى داند.
 
بوش با بيان اين مطلب که " اکنون ايران بيشتر مواجهه جويانه برخورد مى‌کند، اما پيام ما تغيير نکرده است"، به وضوح عدم تغيير رويکرد از سوى کشورش را مورد تاکيد قرار مى دهد و بعيد نيست که اين موضع مشترک کليه اعضاى گروه 1+5 باشد هر چند که ايران ادامه مذاکرات با طرف هاى غربى را پذيرفته است.رييس جمهور امريکا در عين حال نشست‌هاى چند جانبه را بهترين راه براى حل مسالمت آميز مساله هسته اى ايران دانست.
اما منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران نظر ديگرى دارد. وي روز يکشنبه  شانزدهم تير ماه در گفت‌وگو با فريد زکريا، سر دبير نيوزويک آسيايى گفت که " ما صداهاى جديدى را در آمريکا مى‌شنويم. ما رويکردهاى جديدى را شاهديم و فکر مى‌کنيم که متفکرين منطقى در آمريکا مى توانند براساس اين رويکردهاى جديد واقعيت را آن گونه که هست دنبال کنند.ما حاضريم به آنها در اين تلاش کمک کنيم. "
اين اظهارات متکى علاوه بر متفاوت بودن با ديدگاه هاى مقامات امريکايى نسبت به پاسخ ايران، بگونه اى موجب شکل گيرى تصورى مثبت در خصوص آينده روابط ايران و امريکا در بين رسانه هاى غربي شد بطوريکه خبرگزارى فرانسوى رويتر گزارش داد که  وزير امور خارجه ايران در اين مصاحبه ، سخنى خوشبينانه درباره‌ روابط آتى کشورش با آمريکا بيان کرده است.
اين در حالى است که محور تمامى خواسته هاى 1+5 از ايران که در صورت  پذيرش، مشوق هاى اقتصادى را بسوى ايران سرازير مي کند، توقف غنى سازى اورانيوم است و دقيقا ايران با همين خواسته غرب مشکل داشته و تاکنون مقامات تهران در اظهار نظرها و اعلام مواضع خود، از پذيرش اين درخواست سر باز زده اند.
 
بر اين اساس اينگونه به نظر مى رسد که ايالات متحده امريکا هر بار با اعلام خطر نسبت به توسعه برنامه ها و فعاليت هاى هسته اى ايران، در متقاعد کردن متحدان اروپايى خود نسبت به خطر ايران موفق بوده و اين بار نيز مى تواند در مذاکرات مشورتى خود با ديگر اعضاى گروه 1‌+5 ، بر تثبيت شرط تعليق غنى سازى اورانيوم به عنوان فاکتور اصلى اعتماد ساز، الزام گذارد.
 
صحت اين استدلال را مى توان در درخواست اين کشور از اتحاديه اروپا براى تشديد تحريم ها و فشار ها بر ايران و عملى شدن اين فشارها از سوى جامعه بين المللى مشاهده کرد. اين بار نيز هر چند صبورانه، مشورت با متحدان اروپايى خود را مقدم بر هر نوع ابراز واکنش نسبت به پاسخ ايران دانسته، اما در عمل به نتيجه دلخواه خود در اعمال فشارهاى اقتصادى بر ايران دست يافته است. 

نظر شما :