ايران و نشست فصلى هيات مديره آژانس اتمى

۲۲ خرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۲۰ کد : ۲۱۶ اخبار اصلی
معاون شوراى عالى امنيت ملى ايران شایعات مبنی بر لغو دیدار وی با محمد البرادعى یا معاون وی را رد کرده و مى گويد که هدف من از سفر به وین فقط و فقط مذاکره با آقای کوپر بوده است.

محمد البرادعى مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه اجلاس هيات مديره آژانس گفته که دیپلماسی و گفتگو در نهایت تنها راه برای حل موضوع هسته ای ایران است. آقاى البرادعی طی سخنرانی در نشست وین گفت من از بحران کنونی و مقابله رو به افزایش نگران هستم، بن بستی که باید فورا شکسته شود و مقابله ای که باید  کنار گذاشته شود.

 

مدى کل آزانس مى گويد من همچنان بر این باورم که گفتگو و دیپلماسی در نهایت تنها راه برای رسیدن به راه حلی از طریق مذاکره بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت است. "هر چه زودتر این شرایط  برای حرکت به این سمت ایجاد شود، بهتر است. حقیقتهای موجود می گویند که ایران به طور پیوسته به تکمیل و ارتقای دانش مربوط به غنی سازی و گسترش ظرفیت تاسیسات غنی سازی خود در نطنز ادامه می دهد."

 

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنين گفته ایران به ساخت راکتور آب سنگین خود در اراک ادامه می دهد؛ جایی که می تواند پلوتونیوم را که همچون اورانیوم غنی شده یک ماده با پتانسیل ساخت بمب است، تولید کند." این امر بدون آنکه آژانس بتواند پیشرفتی را در تلاشهای خود برای حل مسائل باقیمانده مربوط به ماهیت و حوزه برنامه هسته ای ایران ایجاد کند، اتفاق می افتد."

 

 

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز سه شنبه 12 ژوئن آغاز شده و مهمترین دستورکارنشست فصلی شورای حکام که درآستانه نشست سالیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی (سپتامبر)برگزار می شود؛ موضوع بحث برانگیز بودجه سالهای 2008 و 2009 آژانس است که در کمیته برنامه و بودجه آژانس لاینحل ماند وبه ناچاربه شورای حکام منتقل شد . پیش بینی می شود این موضوع درشورای حکام نیز مورد اجماع قرارنگیرد و بررسی آن در طول تابستان نیزدر جلساتی متعدد ادامه یابد .

 

بررسی و تصویب گزارش سالیانه فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی ، بررسی گزارش سالیانه همکاری های فنی آژانس و بررسی گزارش سال گذشته پادمان و سیف گارد از دیگر موضوعات  در دستور کار نشست فصلی شورای حکام است . همچنین  فعالیت های هسته ای ایران در اين نشست صورت خواهد گرفت.

 

جنبش عدم تعهد (نم ) با صدور بیانیه ای در وین، از فعالیتهای هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و تنها راه حل مسئله هسته ای ايران را همچون مدير کل آژانس گفتگوهای بی قید و شرط دانسته است.

 

نشست فصلى آژانس با مذاکرات جواد وعیدی  معاون شوراى عاليامنيت ملى ايران و رابرت کوپر معاون خاوير سولانا همراه بوده است. اين مذاکرات در روز اول نشست هايت مديره آژانس به مدت 5 ساعته  انجام شده که دو طرف مذاکره خود را سازنده و همراه با پیشرفت خوانده و آن را زمینه سازی برای مذاکرات آتی لاریجانی و سولانا اعلام کردند .

 

آقايان وعیدی معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی و رابرت کوپر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی 5 ساعت مذاکره در محل وزارت امور خارجه اتریش در وین در اظهار نظری کوتاه در جمع خبرنگاران هدف این مذاکرات را گفتگو بر سر توافقات علی لاریجانی و خاویر سولانا در مادرید و زمینه سازی برای ملاقات بعدی این دو مقام ارشد ایرانی واروپایی اعلام کردند .

 

مذاکرات خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ، ده خرداد ماه در مادرید برای یافتن راهی اعتماد ساز برای ادامه برنامه هسته ای ایران برگزار شده بود .

 

آقاى وعيدى پس از گفتگوى خود به خبرنگاران گفته کهملاقات کاری خوبی داشتیم و فکر می‌کنم سازنده و همراه با پیشرفت بود. "ما به سرعت انتظار معجزه‌ای خاص را برای رسیدن به نتیجه‌ای خاص نمی‌توانیم داشته باشیم."

 

اقاى وعیدی هم چنین شایعاتی مبنی بر لغو دیدار وی با محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی یا معاون وی را رد کرد و گفت که  هدف من از سفر به وین فقط و فقط مذاکره با آقای کوپر بوده است و حضور من در نشست فصلی شورای حکام امری معمول است و برنامه خاصی برای ملاقات با مقامات آژانس ندارم.

 

در حالى که آژانس سرگرم نسشت بهاره خود است آمریکا خود پیش بینی می کند که طی هفته های آتی تلاشها برای افزایش تحریم هاى شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته ای ایران تشدید شود.

 

"شون مک کورمک" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه ای گفته که من خط زمانی خاصی برای اقدام در شورای امنیت ندارم، اما پیش بینی می کنم خواهان وجود چیزی هستیم که نتیجه آن در گرو مذاکرات فعال تر طی هفته های آتی در نیویورک و پایتختهاست.نیکلاس برنز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا، مسئله هسته ای ایران را با همتایان خود از آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در نشست هفته جاری در پاریس مطرح خواهد کرد."

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مى گويد کشورش  با همپیمانان خود برای افزایش فشارهای مالی بر ایران در خارج از چارچوب شورای امنیت گفتگو کرده است.


نظر شما :