پایان دور دوم مذاکرات سوریه و اسراییل به میزبانی ترکیه

۲۹ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۵ کد : ۲۱۱۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
مذاکره­کنندگان سوری و اسرائیلی توافق کردند دور سوم مذاکرات غیر مستقیم خود را بدون تعیین زمان آن انجام دهند. مقام­های ترکیه اعلام کرده­اند ظرف هفته­های آینده دو طرف سوری و اسرائیلی حداقل دو بار دیدار داشته باشند.
پایان دور دوم مذاکرات سوریه و اسراییل به میزبانی ترکیه

دور سوم مذاکرات غیر مستقیم سوریه و اسرائیل با حضور کشور ترکیه در آنکارا برگزار شد. وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه­ای اعلام کرد، گفت و گوها در فضایی کاملا سازنده و خوب انجام شد و دو طرف تصمیم گرفتند به مذاکرات خود بطور منظم بدون در نظر گرفتن جدول زمانی ادامه دهند.

 

در این میان روزنامه حریت چاپ ترکیه اعلام کرد، مذاکره­کنندگان سوری و اسرائیلی توافق کردند دور سوم مذاکرات غیر مستقیم خود را بدون تعیین زمان آن انجام دهند. مقام­های ترکیه اعلام کرده­اند ظرف هفته­های آینده دو طرف سوری و اسرائیلی حداقل دو بار دیدار داشته باشند. این خبر را مقام­های دیپلماتیک اسرائیلی نیز تایید کردند.

 

یکی از مسئولان عالی رتبه ترکی که از نزدیک در جریان گفت و گوها بوده است، در این باره گفت: «توافقات خوبی در طول مذاکرات گرفته شد. طبیعتا این مذاکرات حول محور خروج اسرائیل از بلندی­های جولان در برابر عادی سازی روابط با اسرائیل بود.»

 

روزنامه هاآرتس چاپ اسرائیل نیز به نقل از مقام­های عالی­رتبه ترک آورد، پیش بینی می­شود تعیین سطح گفت و گوها میان دو طرف جزء محورهای گفت و گو در جلسه بعدی باشد.

 

در همین حل مقام­های ترک اعلام کردند، پیش بینی نمی­شود در طول گفت و گوها بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل با یکدیگر دیدار داشته باشند.

 

این در حالی است که ایهود اولمرت تلاش می­کند به هر نحوی با رئیس جمهوری سوریه دیدار داشته باشد و خود شخصا با وی درباره عادی سازی روابط به گفت و گو بنشیند. کارشناسان پیش بینی می­کنند هدف اصلی اولمرت برای دیدار با بشار اسد خروجش از بحران سیاسی جاری در داخل اسرائیل که آینده سیاسی اش را به­ شدت تحت تاثیر قرار داده، است.

 

منابع سیاسی اسرائیلی روز دوشنه 16 ژوئن اعلام کرده بودند، گروه اسرائیلی قصد دارد در جریان مذاکرات، پیشنهاد دیدار اولمرت با بشار اسد را در جریان کنفرانس اتحادیه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه که قرار است در 13 ماه جولای در پاریس انجام شود بدهد.

 

اما مقام­های اسرائیلی اعلام کردند، موضوع دیدار اولمرت با بشار اسد در دستور کار مذاکرات غیر مستقیمشان با طرف سوری در آنکارا نبوده است.

 

اما با این حال روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه خود یادآور شده است که طرف اسرائیلی در جریان مذاکرات پیشنهاد دیدار اولمرت و بشار اسد در پاریس و در جریان نشست اتحادیه کشورهای همسایه دریای مدیترانه به عنوان آغاز گفت و گوهای علنی برای رسیدن به توافق را مطرح کرده است.

 

با این حال گفته می­شود سفر بشار اسد به فرانسه برای شرکت در کنفرانس اتحادیه کشورهای حاشیه دریای مدیترانه تاثیر مستقیمی بر حمایت از پیشبرد گفت و گوها خواهد گذاشت.

 

برخی از دیپلمات­های ترک اعلام کرده­اند، بشار اسد انتظار دارد ایالات متحده آمریکا خود راسا وارد عمل شده و در مذاکرات سوریه و اسرائیل وساطت کند. از این رو چندان هم بدش نمی­آید مذاکرات ادامه دار شود تا دوران ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا به پایان برسد و صلح با اسرائیل در دوران رئیس جمهوری جدید آمریکا به دست آید. البته بشار اسد شاید این منظر را در نظر نگرفته که اگر جان مک کین برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود که احتمال آن هم بالا است، اوضاع برای سوریه از موقعیت فعلی نیز سخت­تر می­شود.

 

منابع سیاسی اسرائیلی اظهار نظر کرده­اند که گروه مذاکره کننده اولمرت چندان امیدی به موافقت بشار اسد برای دیدار با اولمرت ندارد. بویژه در این مرحله بی میلی بشار اسد برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل بیشتر است.

 

یک منبع آگاه اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در این رابطه گفت: «به اعتقاد دولت اسرائیل بشار اسد زمانی حاضر می­شود با نخست وزیر اسرائیل دیدار کند که ببیند چیزی برای گفتن و به نفع خود در دست دارد.»

 

در همین رابطه شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل از سوریه خواست، همانند انور سادات رئیس جمهوری سابق مصر که در نوامبر 1977 وارد اسرائیل شد، علنا وارد گفت و گوها شود.

 

در همین حال یک مقام عالی رتبه که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «شالوم ترجمان و یورام تربوویچ دو تن از مشاوران نزدیک ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل که ریاست گروه مذاکره کننده اسرائیلی با دولت سوریه را نیز بر عهده داشتند، قبل از انجام مذاکرات دو روز تمام وقت گذاشتند تا به اتفاق ایهود اولمرت راه­های اجرایی شدن روند مذاکرات را بررسی کنند.»  

 

این دو تاکید کردند، گفت و گوها ظرف هفته­های آینده مجددا از سر گرفته خواهد شد و تلاش می­کنند در دور بعد اتفاق­های بهتری برای پیشبرد مذاکرات رخ دهد.

 

نخست وزیر اسرائیل فرستاده­های خود را موظف کرده است، به هر نحوی که شده مذاکرات را از حالت سکون خارج کنند و حرکت رو به جلوی موثری در گفت و گوها بوجود آورند.

 

در همین رابطه ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در دیدار با فرماندار نیومکزیکو در تل­آویو گفت: «راه رسیدن به توافق چندان طولانی نیست و ما امیدواریم هر چه سریعتر به این مهم برسیم.»

 

اولمرت تاکید کرد، گفت و گو با سوریه روند خودش را طی می­کند اما این بدان معنا نیست که اسرائیل حاضر است بر سر همه چیز کوتاه بیاید.

 

کارشناسان این گفته اولمرت را اشاره به خواسته سوریه برای عقب نشینی از بلندی­های جولان تعبیر کرده­اند گرچه برخی نیز معتقدند، اولمرت با این هدف این سخنان را ایراد می­کند که از هیجان­های درون اسرائیل بکاهد تا روند مذاکرات در فضای آرام ادامه داشته باشد. به اعتقاد این کارشناسان در صورتی که قرار باشد مذاکرات جدی پیش رود و دو طرف حقیقتا برای رسیدن به نتیجه تلاش کنند، اسرائیل از بلندی­های جولان عقب­نشینی خواهد کرد.

 

در همین حال روزنامه هاآرتس چاپ اسرائیل به نقل از گروه مذاکره کننده اسرائیلی آورده است که مشکلات سیاسی که در درون اسرائیل اکنون جریان دارد و عمدتا حول محور مفاسد اقتصادی اولمرت است، چندان ارتباطی به گفت و گوهای اسرائیل و سوریه ندارد و این مذاکرات در هر حالتی به کار خود ادامه خواهد داد.

 

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک اسرائیلی اعلام کردند، سوریه تلاش­های بسیاری برای به نتیجه رساندن گفت و گوها غیر مستقیم حزب الله و اسرائیل برای تبادل اسیران انجام داده و تلاش می­کند این گفت و گوها به هر نحوی به نتیجه برسد.

 

یکی از مقام­های وزرات امور خارجه اسرائیل که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «به مدد تلاش­های سوریه رسیدن به نتیجه نهایی میان و حزب الله بسیار نزدیک شده و بزودی پنج تن از اسیران حزب­الله و اجساد 10 تن از نظامیان این حزب از جمله سمیر قنطار یکی از نیروهای رده بالای حزب الله آزاد خواهند شد.»

 

وی در ادامه افزود: «در مقابل اسرائیل نیز دو نظامی اسیر خود یعنی ایهود گولدفاسر و الداد ریف را از حزب الله تحویل خواهد گرفت.»

 

این مقام اسرائیلی همچنین تاکید کرد، ورود سوریه به جریان مذاکرات اسرائیل با حزب الله کمک به سزایی درباره مزارع شبعا داشته است. به گونه­ای که اسرائیل موافقت کرده بطور کامل حتی تا وجب آخر از لبنان خارج شود به شرطی که پرونده لبنان کاملا بسته شده و حزب الله تعهد دهد جنگ با اسرائیل را متوقف کند.»

 

در این میان پس از آن که آمریکا وعده داد مزارع شبعا را از اشغال اسرائیل خارج کند، موضوع سلاح حزب­ الله نیز مجددا مطرح شده است.

 

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده به تلاش­های فرانسه برای پایان دادن به اشغال مزارع شبعا توسط اسرائیل می­پیوندد به شرطی که حزب الله نیز سلاح خود را پس از پایان قضیه مزارع شبعا زمین بگذارد.     

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :