نخستين تهديد نظامى صريح اسرائيل عليه ايران

۲۰ خرداد ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۷ کد : ۲۰۵۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
شائول موفاز معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل اسرائیل در یک موضع­گیری غیر منتظره و در حالی که دولت متبوعش در آستانه سقوط قرار دارد، حمله اسرائیل به ایران را اجتناب‌ناپذیر دانسته است.
نخستين تهديد نظامى صريح اسرائيل عليه ايران
شائول موفاز، معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل اسرائیل، در یک موضع­گیری غیر منتظره و در حالی که دولت متبوعش در آستانه سقوط قرار دارد، ضمن اشاره به شکست تلاش­ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران، حمله اسرائیل به ایران را اجتناب‌ناپذیر دانسته است.
 
وی در گفت‌وگو با روزنامه يديعوت آحارانوت، چاپ اسرائیل، در این باره گفت:« اگر ايران برنامه اتمى خود را ادامه دهد ما به آن حمله خواهيم کرد. تحريم‌ها موثر نيست. چاره‌اى به جز حمله به ايران براى متوقف کردن برنامه اتمى‌اش وجود ندارد.»
 
از آنجا که وضعیت سیاسی اولمرت بغرنج است و رفته رفته دولتش به سمت سقوط هدایت می­شود، برخى صاحب­ناظران هم­زمانى اين موضعگيرى را با تلاش موفاز براى جانشينى ايهود اولمرت به عنوان رهبر حزب کاديما بى‌ارتباط ندانسته‌اند.
 
شوراى امنيت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحريمى را عليه ايران صادر کرده است اما ايران تاکنون به درخواست آن براى توقف غنى سازى اورانيوم توجه نکرده و همچنان به اين برنامه ادامه مى دهد.
 
ايران سوءظن ها و اتهامات عليه برنامه هسته‌اى خود را رد مى‌کند و مى‌گويد هدف آن صرفا مقاصد غيرنظامى از جمله توليد برق است.
 
از آنجا که اسرائیل سابقه حمله به تاسیسات هسته­ای کشوری دیگر را در پرونده خود دارد و در قبال حملاتش جامعه جهانی کاملا سکوت می­کند، از این رو برخی از تحلیلگران از عواقب سخنان شائول موفاز بیمناکند و آن را تهدیدی جدی برای امنیت، صلح و ثبات منطقه می­دانند. اسرائیل در سال 1981 در حملاتى هوايى راکتور اتمى عراق در شهر دهوک را که در حال ساخت بود، نابود کرد.
 
اسرائیل اواخر سال گذشته میلادی نیز توسط جنگنده­های خود یک ساختمان بزرگ در سوریه را که مدعی است در آنجا تاسیسات هسته­ای مستقر بوده نابود کرد. سوریه این ادعای اسرائیل را رد کرده و آن را حمله به خاک خود قلمداد می­کند.
 
سخنان شائول موفاز که نخستین موضع­گیری صریح یک مقام اسرائیلی علیه ایران آن هم تا این اندازه از صراحت است، باعث شگفتی بسیاری از تحلیلگران و مقام­های جهانی شده است.
 
مهمترین این واکنش­ها از سوی محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایراد شد. البرادعی هشدار داد، تهدید حمله به تأسیسات اتمی یک کشور به گمان این‌ که ممکن است روزی در ساخت سلاح‌های اتمی به کار گرفته شود، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌اى را تضعیف خواهد کرد.
 
وی بدون اشاره مستقیم به تهدید اسرائیل، به مجله اشپیگل گفت:« اقدام یک‌ جانبه نظامی، چهارچوب معاهده بین‌المللی را تضعیف می‌کند. در حالی که ما اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته‌ایم.»
 
البرادعی در این مصاحبه با اشاره به گزارش‌های اطلاعاتی و جاسوسی ‌که مدعی است ایران به طور مخفیانه در پی راه‌های طراحی یک سلاح اتمی است، گفت:« میزان تمایل ایرانی‌ها به همکاری، کسری‌هایی به وجود می‌آورد. ما همواره برای پاسخ دادن ایرانی­ها با پرسش­های مطرح شده در این زمینه فشار می‌آوریم.»
 
وی در ادامه در موضعی متناقض مدعی شد:« ایران که خصومت عمیقی با اسرائیل دارد، در حال فرستادن این پیام به همه جهان است که ما می‌توانیم در آینده نسبتا نزدیک، بمب اتم بسازیم.»
 
در این میان اظهارات بی­پرده شائول موفاز که دست از قضا متولد ایران نیز هست، واکنش­ صریح جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته است.
 
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در نامه ای به بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل و شوراى امنيت، نسبت به اظهارات تهديد آميز اخیر وزير راه رژيم اسرائیل عليه کشورمان اعتراض کرد.
 
در نامه نمايندگى دائم ايران به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت آمده است، رژيم اسرائيل که بخاطر بي­تفاوتی و سکوت شوراى امنيت تشجيع شده، با نقض فاحش اساسى ترين اصول منشور ملل متحد و حقوق بين الملل به تهديد به استفاده از زور عليه جمهورى اسلامى ايران ادامه مى دهد. اين تهديدات گستاخانه نقض فاحش و صريح اوليه ترين اصول حقوق بين الملل و منشور ملل متحد بوده و پاسخ و اقدام قاطع و روشن سازمان ملل و خصوصا شوراى امنيت را مى طلبد. تهديد به استفاده از زور توسط مقام­های رژيم اسرائيل عليه جمهوری اسلامی ایران نمونه­اى بارز از تهديد عليه صلح و امنيت بين المللى و منطقه­اى توسط رژيمى است که اساس خود را بر مبناى تجاوزگری، تروريسم دولتى و اشغالگری بنا نهاده است.
 
در بخش دیگری از نامه مورد اشاره آمده است، متاسفانه سکوت شوراى امنيت در مقابل سياستهاى شريرانه رژيم صهیونیستی و بى کيفرى که اين رژيم از آن برخوردار است رژيم مزبور را در اقدامات خود گستاختر کرده است.
 
همچنین نمایندگی دائم کشورمان در نیویورک در این نامه تاکید کرده است، براى جامعه بين المللى کاملا روشن است که رژيم اسرائيل، که هيچگاه عضو معاهدات منع سلاح­هاى کشتار جمعى نبوده، بطور مخفيانه سلاح هسته اى توليد کرده است.
 
بدون شک سلاح هسته­اى در دستان اين رژيم نامشروع که سابقه­اى طولانى از جنايات جنگى و جنايت عليه بشريت را در کارنامه خود دارد آنى ترين و جدى ترين تهديدى است که جهان و منطقه با آن روبروست.
 
در این نامه همچنین تاکید شده، برخلاف اتهام­های بى اساس رژيم اسرائیل، جمهورى اسلامى ايران قويا و به صريح ترين وجه ممکن با تمام انواع سلاح­هاى کشتار جمعى از جمله سلاح­هاى هسته­اى مخالفت کرده و بعنوان عضو معاهدات بين المللى مربوطه به منع توليد و اشاعه سلاح­هاى کشتار جمعى، در مقاطع مختلف بطور رسمى اعلام کرده است که سلاح­هاى کشتار جمعى از جمله سلاح هسته­اى که غير انسانى ترين سلاح موجود است، جایگاهى در دکترين دفاعى ايران ندارد.
 
در بخش پایانی این نامه نیز آمده است، همان گونه که بارها اعلام شده، جمهورى اسلامى ايران قصد حمله به هيچکس را ندارد، اما در عين حال بر اساس حق ذاتى خود در دفاع از خویش که در ماده 51 منشور ملل متحد نیز آمده است، در دفاع از خويش و دادن پاسخى محکم به هر گونه تجاوز عليه ملت ايران و در اتخاذ اقدام­های دفاعى لازم هيچگاه هيچ ترديدى بخود راه نخواهد داد.
 
در این میان اظهارات موفاز در درون خود اسرائیل نیز نگرانی­هایی را موجب شده است. دفتر نخست وزير اسرائیل يکشنبه موضع خود را از وزير حمل و نقل اين رژيم مبنى بر ادعاى حمله به ايران جدا اعلام کرد و آن را شخصى دانست.
 
مارک رگو، سخنگوى ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائیل، با شخصى خواندن موضع شائول موفاز، وزير حمل و نقل اين رژيم، گفت:« نخست وزير در سفر هفته گذشته خود به واشنگتن سياست اسرائيل درباره ايران را بيان کرد. اولمرت در واشنگتن تشديد تحريم‌هاى بين‌المللى عليه تهران را خواستار شد و هشدار داد که دستيابى به راه‌حل مؤثرتر براى مسئله هسته‌اى ايران قريب‌الوقوع است.»
  
وی در ادمه افزود:« اولمرت پس از دیدارش با سران آمريکا تاکید کرد، در هر روز گامى ديگر به روش عملى برمى‌داريم تا به هدف ممانعت از دستيابى ايران به سلاح اتمى نزديک شويم.»
  
در همین رابطه ماتان ویلانی معاون وزیر جنگ اسرائیل در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت:« سخنان موفاز به نوعی برداشت منفی از مسائل استراتژیک برای مسائل داخلی بوده است.»
 
در این میان سخنان تند شائول موفاز علیه ایران انتقادهایی را در میان مطبوعات اسرائیل نیز به همراه داشت و باعث شد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی حداقل 10 دلار افزایش یابد. روزنامه چپ‌گراى هاآرتص سخنان تند موفاز را در صفحه نخست خود چاپ کرد و با استناد به گزارش‌هايى در اين مورد نوشت، اظهارات غيرمسئولانه و تند موفاز باعث شد قيمت نفت خام 11 دلار در هر بشکه افزايش یابد.
 
موفاز همچنين از سوى نمايندگان راست گراى مجلس که خود او از لحاظ ايدئولوژيکى با آنها نزديکى دارد مورد انتقاد شديد قرار گرفت تا جايى که يووال اشتينيتز از حزب راست گراى ليکود گفت:« سخنان موفاز کاملا غير مسئولانه بود و او نمى‌بايست چنين کلماتى را به زبان مى‌آورد.»
 
این در حالی است که ایالات متحده آمریکا متحد استراتژیک اسرائیل نیز نسبت به سخنان شائول موفاز واکنش نشان داده است. دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید ضمن تفسیر سخنان شائول موفاز گفت:« آمریکا خواستار حل مسئله هسته ای ایران از طریق مسالمت آمیز است.»
 
وی در ادامه ضمن تاکید بر این که آمریکا همچنان از اسرائیل حمایت کامل می­کند، گفت:« واشنگتن درک می­کند که اسرائیل کاملا درباره آینده امنیت خود نگران است، اما ما در تلاشیم موضوع هسته ای ایران به شیوه دیپلماتیک حل شود که این موضوع بارها از سوی جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام شده است.» 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :