سفرهاشمى رفسنجانى به عربستان با کدام هدف؟

۲۰ خرداد ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۷ کد : ۲۰۵۱ اخبار اصلی
با توجه به تشديد تيرگى روابط ايران و عربستان طى ماه هاى گذشته، سفر اکبر هاشمى رفسنجانى به عربستان را مى توان نقطه در بهبود روابط دو کشور ارزيابى کرد.
سفرهاشمى رفسنجانى به عربستان با کدام هدف؟
 
با توجه به تشديد تيرگى روابط ايران و عربستان طى ماه هاى گذشته، سفر آيت الله هاشمى رفسنجانى به عربستان را مى توان نقطه عطفى در بهبود روابط دو کشور ارزيابى کرد.
 
روابط ايران و عربستان طى سال هاى پس از انقلاب دستخوش فراز و فرودهاى بسيارى شده و اين تغييرات علاوه بر ديدگاه هاى متفاوت دو کشور نسبت به مسائل مذهبى، منطقه اى و بين المللى ، تحت تاثير نوع رفتار عربستان با زائران ايرانى نيز واقع شده است به گونه اى که هر زمان  تيرگى روابط دو کشور افزايش يافته، رفتار شديدتر و غير محترمانه ترى از سوى مقامات سعودى با زائران ايرانى صورت گرفته است.
 
اين در حالى است که مقامات ايرانى در برخورد با رفتار نامناسب مسئولين عربستانى با ايرانيان سفر کرده به اين کشور، تنها به ابراز ناخرسندى و تاکيد بر حسن روابط بين دو کشور بسنده کرده و اقدام جدى در اين رابطه کمتر صورت گرفت. با اين وجود به نظر مى رسد رئيس مجلس خبرگان با اتکا به ويژگى عمل گرايى خاص خود اين بار و در فرصت بدست آمده از سفر به عربستان سعودى، مستقيما براى کاهش تيرگى هاى پديد آمده در روابط ايران و عربستان، فعال شده و آنچه به عنوان دست آوردهاى اين سفر اعلام مى شود، حکايت از توفيق وى در کاهش تيرگى روابط دارد.
 
آيت الله هاشمى رفسنجانى  پيرو دعوت ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز دوشنبه سيزدهم خرداد ماه  به آن کشور  سفر کرد و در مراسم افتتاحيه کنفرانس بين الملليگفت‌وگوى بين اديان و فرهنگ‌ها به سخنرانى پرداخت. وى در راس هياتى از شخصيت‌هاى سياسى و مذهبى ايران در کنار ‌هشتصد نفر از انديشمندان جهان اسلام و هيات‌هاى سياسى ديگر کشورهاى اسلامى راهى اين کنفرانس شد. هدف از برگزارى اين کنفرانس، بررسى مهمترين راهکارهاى گفت‌وگوى بين اديان و فرهنگ‌ها، مفاهيم ارتقايانسانيت، تحقق امنيت و صلح جهانى، پيشرفت اخلاق در جوامع مختلف، دورى از زشتى‌هابراى تقويت پايدار خانواده، برخورد با تروريسم و مواد مخدر  اعلام شده بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنرانى افتتاحيه، اين اجلاس را مبناى مستحکمى براى گفت‌وگوى مذاهب اسلامى با ساير اديان الهى و تمدن‌هاى برخاستهاز اديان آسمانى دانست و اظهار داشت" نبايد اجازه دهيم جهان اسلام با گسترش اختلافات ميان خود، تضعيف شود و وظيفه ماست کهجهان اسلام و امت اسلامى را تقويت کنيم. کشورهاى اسلامى در سازمان‌هاى بين‌المللي57 راى دارند و مى‌توانند با پيدا کردن چندهمراه در اين سازمان‌ها تاثيرگذار و تصميم گيرنده باشند."
وى در بخش ديگرى از سخنان خود تصريح کرد "که بيست درصد ثروت جهانى در کشورهاى اسلامى است ، بهترين نقاط سوق‌الجيشى دنيا،تنگه‌ها و آبراه‌ها و بهترين مناطق جغرافيايى روى زمين و بازارعظيم توليد در قلمرومسلمانان است و دانشگاه‌هاى اين کشورها نيز به سرعت در حال رشد است. مشکلاتى که در کشورهاى اسلامى است، در درجه اول به خودشان مربوط است که به علت فقر،جهل، عقب‌افتادگى و افراط و تفريط به وجود آمده و همين باعث شده استکبار طمع کند ومنابع ما را به غارت ببرد."
رئيس مجلس خبرگان در ادامه به بحران هاى منطقه اى و مشکلات داخلى کشورهاى اسلامى اشاره کرد و گفت" "کانون‌هاى آشوب و شرارت در منطقه بسيار زياد و خطرناک شده است ، فلسطيننمايشگاهى براى نشان دادن چهره جنايتکاران شده است و لبنان دچار تفرقه و مشکلاتواقعى است، عراق اشغال شده و در اشغال آن خطر براى بقيه کشورها از ناحيه اشغالگرانبه وجود آمده است و حتى آمريکايى‌ها تصميم دارند قرارداد امنيتى بلندمدت با اينکشور ببندند که ان‌شاءالله اين‌چنين نخواهد شد و ملت و مسوولان عراق و امت اسلامياجازه نخواهند داد که امريکا در اين زمان کاپيتولاسيون را به يک کشور پيشرفتهاسلامى تحميل کند. استعمارگران افغانستان را قطعه قطعهکرده‌اند و ده‌ها کشورعضو ناتو در اين کشور چه مى‌خواهند که امنيت آن هرروز کمترمى‌شود و مواد مخدر را با وسعت زياد در بلاد اسلامى و جاهاى ديگر پخش مى‌کنند ونيروهاى ناتو مى‌توانند از اين امر جلوگيرى کنند که نمى‌کنند. "
وى کليد حل مشکلات منطقه اى را در برقرارى امنيت دراز مدت دانست و خطاب به کليه کشورهاى اسلامى خواستار تلاش بيشتر براى ايجاد ثبات و امنيت جهانى بويژه در کشورهاى فقير و عقب افتاده شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طى اين سفر در قالب مذاکره با مقامات سعودى و انديشمندان اسلامى علاوه بر تاکيد صريح بر وحدت و همکارى کشورهاى اسلامى براى رفع مسائل منطقه اى و کمک به رشد و تعالى کشورهاى بحران زده اسلامى ، ديپلماسى مستقيم را به اجرا گذاشته و با هدف بهبود روابط ايران و عربستان ، از مقامات اين کشور ، تعهد به حسن روابط و برخورد مناسب با زائران ايرانى را خواستار شد.
وى در اين خصوص گفت و گويى با ملک عبدالله پادشاه عربستان داشت و که نتيجه آن دستور قاطع پادشاه عربستان به مسئولان سعودى براى پرهيز از برخورد نامناسب با زائران ايرانى شد.
به اين ترتيب با حذف يکى از موارد اختلاف برانگيز بين ايران و عربستان يعنى بد رفتار و آزار ايرانيان سفر کرده به عربستان سعودى ، مى توان اين اميد را  داشت که از تيرگى روابط دو کشور به تدريج کاسته شود هرچند که همچنان ديدگاه هاى متفاوت مذهبى ، نوع ارتباط اين دو کشور با قدرت هاى فرا منطقه اى، موضوع نفت و مساله نقش ايران در لبنان و عراق ، همکارى هاى نظامى و امنيتى عربستان با ايالات متحده امريکا، همچنان فضاى روابط ايران و عربستان را تحت تاثير قرار مى دهد.

نظر شما :