حکم جلب براى ديکتاتور

۱۳ خرداد ۱۳۸۷ | ۰۴:۲۰ کد : ۲۰۳۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دادگاه لبنان عليه معمر قذافى رهبر ليبى حکم غيابى صادر کرد
حکم جلب براى ديکتاتور

قاضی سمیح الحاج بازپرس ارشد دادگستری لبنان در پایان تحقیقات قضایی و حقوقی درباره پرونده ربوده شدن امام موسی صدر قرار غیابی بازداشت معمر قذافی رئیس جمهوری لیبی به جرم ربودن، مخفی کردن، بازداشت، سوء استفاده از عنوان، تقلب و استفاده از اسناد جعلی صادر کرد.

 

بر اساس این تحقیقات که مبتنی بر بازجویی­های انجام شده توسط کمیته تحقیق کارشناسی دادگستری لبنان است، حکومت لیبی با جعل روادید سفر امام موسی صدر و همراهان وی به طرابلس پایتخت لیبی آن را دستکاری کرده است.

 

علاوه بر این 11 فقره حکم پیگرد دیگر برای تعدادی از مقام­های حکومتی لیبی از جمله  المرغنى، مسعود التومى،‌ احمد محمد الحطاب، الهادى ابراهيم مصطفى السعداوى، عبدالرحمن محمد غويله، محمد خليفه سحيون العزيزيه و عيسى مسعود عبدالله المنصورى زواره نیز به اتهام دست داشتن در همین پرونده صادر و درخواست احراز هویت آنان تسلیم نهاد قضائی شده است. این پرونده با صدور رای به دادگاه تجدید نظر لبنان ارسال شده است.

 

تحقيقات درباره اين پرونده شامل گزارش کميته‌اى از کارشناسانى است که توسط قاضى الحاج مامور بررسى در ويزاى سفر امام موسى صدر شدند که در آن نشانه‌هايى از جعل ديده شده است.

 

در همین حال جنبش شيعه امل به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان لبنان که امام موسی صدر موسس آن است، خواهان اهتمام کافى دولت آينده آن کشور به پرونده امام موسى صدر رهبر ربوده شده شيعيان لبنان و همراهانش شد.

 

اين موضوع را يکى از اعضاى فراکسيون جنبش امل در مجلس لبنان روز جمعه به فواد سنيوره نخست وزير که اکنون در حال رايزنى با نمايندگان مجلس براى تشکيل دولت است، اعلام کرد.

 

امام صدر به همراه دو تن از يارانش به نام‌هاى محمد يعقوب و عباس بدرالدين نهم شهريور ماه سال ۱۳۵۷ (31اوت سال ۱۹۷۸) در پاسخ به دعوت رسمى معمر قذافى به ليبى سفر کردند اما اندکى پس از رسیدنشان به آن کشور ربوده شدند و تاکنون خبرى از سرنوشت آنان منتشر نشده است.

 

خانواده امام موسى صدر، حزب‌الله و مجلس اعلاى شيعه لبنان که امام صدر رياست آن را برعهده دارد و ديگر نهادهاى لبنانى نظام ليبى را مسوول ربوده شدن او مى‌دانند.

 

امام موسی صدر از طریق ایتالیا به لیبی سفر کرد که ناگهان ناپدید شد. معمر قذافی در ابتدا ضمن رد کردن اتهام ربوده شدن امام موسی صدر در لیبی دولت ایتالیا را مسئول این کار می­دانست.

 

دستگاه­های قضایی دولت­های لبنان و ایتالیا، و همچنین هیات تحقیقاتی واتیکان، ادعای معمر قذافی مبنی بر خروج امام موسی صدر از آن کشور و ورودش به رم را رسما تکذیب کرده و دولت لیبی را مسئول ناپدید شدن امام موسی صدر می­دانند. پس از آن معمر قذافی مجبور شد تهمت خود به دولت ایتالیا را پس بگیرد اما همچنان اتهام ربوده شدنش در لیبی را تکذیب می­کند.

 

در همین حال مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش بدست آمدند، کاملا نشان می­دهد امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته‌ است.

 

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که امام موسی صدر همچنان زنده بوده و چون برخی دیگر از علمای اسلامی، شرایط زندان حبس ابد را می‌گذراند. آخرین خبری که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰ توسط سایت «جبهه نجات ملی لیبی» بر روی شبکه جهانی اینترنت مخابره شد، نشان می­دهد که امام موسی صدر در اواخر سال ۱۳۷۶ توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس مشاهده شده و اندکی پیش از ماه رمضان گذشته به مکانی دیگر انتقال یافته‌ است.

 

عیسی عبد المجید منصور یکی از مخالفان دولت لیبی نیز از زنده بودن امام موسی صدر در یکی از زندانهای جنوب لیبی خبر داده است.

وی که بنیانگذار "جبهه آزادیبخش قبایل تبو" است، اعلام کرده: امام موسی صدر که به گفته رهبران لیبی این کشور را به مقصد ایتالیا ترک کرده، همچنان در لیبی به سر می‌برد.

 

این مخالف دولت لیبی که در حال حاضر در نروژ ساکن است، گفت: ادعای لیبی برای خروج صدر از کشور نادرست است.

 

عبد المجید منصور همچنین افزود که قاضی یوسف توغیمی یکی از مؤسسان جنبش عدالت و دموکراسی در چاد نیز ادعا می‌کند، امام موسی صدر زنده است و در بازداشتگاه‌های این کشور به سر می‌برد.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :