متکی: هیأت پارلمانی ایران در ژنو به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش بس جنگ غزه است

۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۵ کد : ۲۰۲۸۷۹۵ سرخط اخبار

رئیس هیأت ایرانی نمایندگان عضو مجمع اتحادیه بین‌المجالس (IPU) گفت: هیأت پارلمانی ایران در ژنو به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش بس جنگ و خروج نیروهای متجاوز از غزه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، منوچهر متکی امروز دوشنبه - ۲۳ مهرماه - در تشریح سخنرانی خود در نشست بین المجالس آسیایی( APA) که در حاشیه یکصد و چهل و نهمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی در ژنو در حال برگزاری است، افزود: امروز مردم بی گناه و مظلوم از جمله زنان و کودکان در کرانه باختری و لبنان توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران می‌شوند و به رغم کارشکنی شورای امنیت، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها تصویب کرد.

رئیس هیأت ایرانی نمایندگان عضو IPU (مجمع اتحادیه بین‌المجالس) افزود: با این حال IPU در اجلاس‌های قبلی خود که در آنگولا و ژنو برگزار شده بود، نتوانست در این خصوص به یک تصمیم واحد برسد از این رو امروز باید حتما در این اجلاس به یک نتیجه واحد برسیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در نشست APA (بین المجالس آسیایی) یک نماینده از ایران و یک نماینده از کشور دیگری انتخاب شدند تا درباره متن قطعنامه اضطراری کار کنند.

وی با اشاره به گزارش رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اتحادیه بین المجالس آسیایی، اظهار داشت: ایشان درباره سفر خود به لبنان و شهر بیروت که پیش از عزیمت به ژنو انجام شد، نکات مهمی را ارائه کرد که حاوی پیام حمایتی از سوی ایران برای کمک به جریان مقاومت بود.

متکی اضافه کرد: همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سخنرانی خود به بیان واقعیات منطقه پرداخت تا تصمیم گیری مناسبی در پایان نشست در خصوص حل مسأله فلسطین انجام شود.

رئیس هیأت ایرانی نمایندگان عضو IPU مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیشنهاد تعیین نمایندگانی برای ایجاد یک کمیته اضطراری مرتبط با فلسطین و لبنان از سوی ایران داده شد و جمع‌بندی دبیرکل گروه بین المجالس آسیایی این بود که کمیته فلسطین با نائب رئیسی فلسطین و نمایندگی ایران تشکیل شود تا به این مسأله کمک کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در جریان گفت وگوهای خود تلاش داریم تا یک قطعنامه جامع با محوریت آتش بس، تبادل زندانیان و در کنار آن خروج نیروهای متجاوز از غزه آماده شده و به تصویب برسد.

به گزارش ایرنا، یکصد و چهل و نهمین اجلاس بین‌المجالس (IPU) از روز یکشنبه - ۲۲ مهرماه - در شهر ژنو کشور سوئیس با حضور محمدباقر قالیباف و سایر روسای پارلمان‌های کشورهای جهان آغاز شد و این اجلاس تا پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه ادامه خواهد داشت.

منوچهر متکی، امیرحسین ثابتی، علی‌اصغر باقرزاده، محمود نبویان، شارلی انویه تکیه، محمدمهدی شهریاری و الهام آزاد، رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان را در این اجلاس همراهی می‌کنند.

اتحادیه بین‌المجالس (IPU) در نقش بازوی پارلمانی سازمان ملل متحد سالانه دو اجلاس اصلی برگزار می‌کند که روسا و سایر نمایندگان پارلمان‌های جهان در آن به تبادل نظر و تصویب قطعنامه می‌پردازند.

موضوع گفتگوی این دوره از اجلاس «استفاده از علم، فناوری و نوآوری (STI) برای آینده‌ای مسالمت‌آمیزتر و پایدارتر» است و در این اجلاس تمام نهادهای قانونی IPU، از جمله شورای بین‌المجالس، مجمع، کمیته‌های چهارگانه دائمی، سمینارهای نمایندگان جوان و زن تشکیل جلسه خواهند داد.


نظر شما :