نگاهی به واکنش‌های بین المللی به حملات موشکی ایران

۱۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۷:۲۰ کد : ۲۰۲۸۵۸۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: شورای امنیت سازمان ملل در پی حملات موشکی شب گذشته ایران به فلسطین اشغالی و اوج‌گیری تنش و التهاب در منطقه، امروز نشستی فوری برگزار می‌کند.

به گزارش الجزیره، قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه به منظور بررسی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در سایه حملات گسترده اسرائیل به لبنان و حملات موشکی ایران به مناطقی در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، نشستی برگزار کند و این در حالی است که واکنش‌ها به حمله موشکی شامگاه سه شنبه سپاه پاسداران ایران با شلیک بیش از ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت مراکز و سایت‌های اسرائیلی ادامه دارد.

ایران: این تنها گوشه‌ای از توان ماست/با ایران وارد درگیری نشوید
مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در واکنش به حملات موشکی شب گذشته کشورش به تل آویو، پاسخ قاطع به تجاوزات اسرائیل را مورد ستایش قرار داد. پزشکیان گفت: براساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد.

وی خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: نتانیاهو بداند، ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.

حماس: پاسخ شرافتمندانه ایران پیامی قوی به دشمن صهیونیستی است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تمجید از حملات موشکی شب گذشته ایران اعلام کرد: عملیات قهرمانانه شلیک موشک‌ها را توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تبریک می‌گوییم و بار دیگر تاکید می‌کنیم، این پاسخ شرافتمندانه ایران پیامی قوی به دشمن صهیونیستی و دولت فاشیست آن در مسیر بازدارندگی و مهار کردن تروریسم آن‌ها است.

امریکا: ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل حمایت می‌کند
جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا پس از حمله شامگاه سه‌شنبه ایران، اعلام کرد ایالات متحده به طور کامل از اسرائیل حمایت می‌کند.

وی طی برگزاری نشستی در کاخ سفید خطاب به خبرنگاران اعلام کرد: رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌ها با اسرائیل درباره نحوه پاسخ به تهران ادامه دارد و فعلاً نمی‌توان درباره عواقب و پیامد‌های مشخص این اقدام برای ایران، صحبت کرد.

بایدن افزود: روز سه‌شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صحبت نکرده است، اما بدون اشاره به جزئیات مطرح در گفت‌وگو‌های بعدی، تاکید کرد قصد انجام گفت‌وگو با نتانیاهو را دارد.

بایدن از سوی دیگر سخنان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را تکرار کرد و گفت: حمله ایران به اسرائیل تاثیری نداشته و با حمایت امریکا دفع شده است.

فرانسه: به تامین امنیت اسرائیل پایبند هستیم
همزمان با حملات موشکی ایران، کاخ الیزه اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه حملات جدید ایران به اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند ضمن آنکه پاریس روز سه‌شنبه بخشی از توانمندی‌های نظامی خود را برای مقابله با تهدید ایران راهی خاورمیانه کرده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای که صبح امروز چهارشنبه در پایان جلسه شورای دفاعی این کشور منتشر شد، اعلام کرد: امانوئل مکرون از حزب الله خواسته است تا اقدامات تروریستی خود علیه اسرائیل و ساکنان آن را متوقف کند ضمن آنکه بر پایبندی به تامین امنیت اسرائیل تاکید دارد.

بر اساس این بیانیه، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مقابل از مقامات اسرائیلی نیز درخواست کرده است هرچه زودتر به عملیات نظامی خود در لبنان پایان دهند و از سوی دیگر از همه طرف‌های ذی ربط در بحران خاورمیانه نیز خواسته است، اوج خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.

این تحرکات رئیس جمهور فرانسه در حالی است که وی بار دیگر از وزیر خارجه خود که به تازگی به لبنان سفر کرده بود، درخواست کرده است عازم خاورمیانه شود.

ژاپن: آماده همکاری برای جلوگیری از گسترش جنگ هستیم
«شیگرو ایشیبا»، نخست وزیر جدید ژاپن، روز چهارشنبه حملات موشکی ایران به اسرائیل را غیرقابل قبول توصیف کرد و در جمع خبرنگاران گفت: ما حمله ایران را غیرقابل قبول می‌دانیم و به شدت آن را محکوم می‌کنیم، اما در عین حال دوست داریم (به همراه امریکا) برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از تبدیل آن به یک جنگ همه جانبه و فراگیر همکاری کنیم.

اتحادیه اروپا: خواستار برقراری فوری آتش بس در منطقه هستیم
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حمله موشکی شب گذشته ایران به اسرائیل را به شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد و خواستار برقراری فوری آتش بس در منطقه شد.

سازمان ملل: درگیری‌ها باید متوقف شود
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه در پی حملات موشکی ایران، گسترش درگیری در خاورمیانه را محکوم و در عین حال تاکید کرد درگیری‌ها باید متوقف شود. ما یقینان به برقراری به یک آتش بس نیاز داریم.

روسیه: وضعیت منطقه نشان‌دهنده ناتوانی امریکا در جلوگیری از تشدید تنش است
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز سه‌شنبه در پی ملتهب شدن اوضاع منطقه اعلام کرد: وضعیت انفجاری در منطقه خاورمیانه نشان از شکست فاحش سیاست امریکا در منطقه و و ناتوانی این کشور برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.

اسپانیا: طرف‌های درگیر در خاورمیانه را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم
«پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا نیز همزمان با اتفاقات شب گذشته، خواستار پایان دادن به چرخه خشونت شد. ضمن آنکه وزارت خارجه این کشور هم طرف‌های درگیر در خاورمیانه را به خویشتنداری فراخواند.

سانچز با انتشار پستی در فضای مجازی در این خصوص نوشت: دولت اسپانیا حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند و خواستار پایان دادن به چرخه خشونت است.

آلمان: حملات ایران منطقه را بیشتر از قبل به سمت لبه پرتگاه سوق می‌دهد
«آنالنا بربوک»، وزیر امور خارجه آلمان نیز در پی تحولات شب گذشته، از ایران خواست حملات موشکی خود را به اسرائیل را متوقف کند چرا که اینگونه حملات ممکن است منطقه را بیشتر از قبل به سمت لبه پرتگاه سوق دهد.

وزیر خارجه آلمان با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: من این حمله را به شدیدترین عبارات و لحن محکوم می‌کنم.

انگلیس: متعهد به تامین امنیت اسرائیل هستیم
«کر استامر» نخست‌وزیر انگلیس نیز شامگاه سه‌شنبه، در واکنش به حملات ایران، این اقدام را با شدیدترین عبارات محکوم و تعهد راسخ کشورش به تامین امنیت اسرائیل تاکید کرد.


( ۳ )

نظر شما :